Dziś jest: 21.10.2025
Imieniny: Hilarego, Jakuba
Data dodania: 2025-10-21 19:00

Aleksandra Laskowska

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu
Miejski radny z ramienia KO, Marek Fabianowicz wystosował trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach
Fot. Artur Szczepański, Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kolizje drogowe i wypadki to zdarzenia, o które nietrudno na olsztyńskich ulicach. Czy można zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch w mieście? Z konkretnymi propozycjami wychodzi miejski radny z ramienia KO. Marek Fabianowicz złożył w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta stolicy regionu, Roberta Szewczyka. Dotyczą one zmian organizacji ruchu w newralgicznych punktach, m.in. skrzyżowaniach al. Sikorskiego z ul. Tuwima oraz al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego, a także wprowadzenia oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Czy podjęcie takowych działań rozładowałoby korki i zwiększyło bezpieczeństwo?

reklama

Zatory na skrzyżowaniu Sikorskiego z Tuwima

Miejski radny z ramienia Koalicji Obywatelskiej, Marek Fabianowicz wystosował w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach.

Pierwsza z propozycji dotyczy zmiany organizacji ruchu, poprzez wprowadzenie dodatkowego oznakowania na jednym z większych skrzyżowań w Olsztynie, czyli al. Sikorskiego z ul. Tuwima. Kierowcy jadący od ul. Tuwima mają możliwość skrętu w stronę Galerii Warmińskiej wyłącznie z jednego pasa, przez co, głównie w godzinach szczytu, tworzą się pokaźne korki. Radny uznaje ten aspekt za „jeden z mankamentów skrzyżowania”.

- Taka organizacja powoduje, że w godzinach szczytu (i nie tylko) tworzy się zator drogowy, sięgający czasem aż do skrzyżowania ul. Wawrzyczka z ul. Tuwima – podkreśla.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Tuwima z lotu ptaka 

Fabianowicz zwraca również uwagę na częste wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców — zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych — którzy z pasa do jazdy na wprost próbują włączać się na pas do skrętu w prawo, w al. Sikorskiego. Autor interpelacji proponuje, aby pas jezdni służący obecnie włącznie do jazdy na wprost, dawał również możliwość do skrętu w prawo.

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania z zachowaniem parytetu dla tramwajów. Zmiana ta nie wymaga dużych nakładów finansowych – uważa radny.

Koniec z „dyskusyjnym karaniem kierowców”?

Warto dodać, iż w przypadku przystania na propozycję Fabianowicza należałoby również wymienić sygnalizatory świetlne, umieszczone na ul. Tuwima. Jak tłumaczy radny, chodzi o zastąpienie sygnalizatora S-2 (warunkowego skrętu w prawo), sygnalizatorem ogólnym S-1. Zmiana niosłaby za sobą dodatkowe korzyści dla... portfeli kierowców.

- Rozwiązałaby dodatkowy problem na tym skrzyżowaniu, a mianowicie dyskusyjnego karania kierowców skręcających w prawo na warunkowym skręcie. Kierowcy zachowujący się w sposób przepisowy, którym po przekroczeniu linii warunkowego zatrzymania gaśnie tak zwana „zielona strzałka” (sygnalizatora S-2 warunkowego skrętu w prawo), karani są bardzo wysokimi mandatami oraz ilością punktów karnych – podsumowuje pomysłodawca.

Skrzyżowanie Sikorskiego z Płoskiego i Wilczyńskiego też wymaga korekty

Kolejny newralgiczny, według radnego, punkt stanowi również niemałe skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego. W tym przypadku jako główny problem, występujący w danej lokalizacji, radny wskazuje „możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego tylko z jednego pasa ruchu”. Trzeba przyznać, iż opisany aspekt powoduje powstawanie zatoru drogowego, głównie w godzinach szczytu.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego

Radny upatruje szansy na rozładowanie korków w wykorzystaniu dotychczasowego rozdzielenia jezdni al. Sikorskiego i ul. Płoskiego i przeorganizowania ruchu w taki sposób, aby kierowcy zyskali możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego z dwóch pasów ruchu: jazda na wprost w ul. Płoskiego z trzeciego pasa ruchu od lewej oraz z drugiego pasa od lewej (dającego również możliwość skrętu w lewo, w ul. Wilczyńskiego).

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania. Mniej korków w naszym mieście to poprawa jakości powietrza, jakże ważna dla wszystkich mieszkańców Olsztyna – argumentuje radny, dodając, iż inwestycja nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej wciąż sprawia problemy

Trzecia interpelacja dotyczy propozycji wprowadzenia dodatkowego oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej (znajdujące się u zbiegu al. Schumana, ul. Bałtyckiej, Artyleryjskiej i Szarych |Szeregów). Fabianowicz podkreśla, iż jest to punkt, w którym wbrew oficjalnym statystykom, ma miejsce duża liczba kolizji. Warto dodać, że od początku istnienia, rondo przechodziło wiele zmian organizacji ruchu.

Radny wspomina, iż po ostatnich zmianach, związanym z tzw. rondem turbinowym [Czytaj więcej: Likwidują olsztyńskie rondo turbinowe. Wraca poprzednia organizacja ruchu], miejsce zostało oznakowane jedynie znakami A-7 i C-12. W praktyce oznacza to, że kierowcy, wjeżdżając na skrzyżowanie, muszą stosować się do przepisów wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli odpowiednio zajmować pas ruchu w zależności od planowanego manewru, np. skrętu w lewo lub w prawo. Jednakże wielu kierowców, kierując się ostrożnością lub niepewnością co do organizacji ruchu, nie stosuje się do tych zasad i korzysta z prawego pasa w sposób nieprawidłowy – skręcając z niego zarówno w prawo, jak i jadąc na wprost, a nawet wykonując manewr skrętu w lewo.

- Korzystanie w opisany sposób przez kierowców z ronda spowodowane jest, jak sądzę, tym, że opuszczenie ronda we właściwym kierunku z pasa wewnętrznego (lewego) jest niebezpieczne, powodując niezliczone ilości kolizji. Takie zachowanie kierowców sprawia, iż na prawych pasach jezdni dróg dochodzących do Ronda OKS w godzinach szczytu tworzą się niepotrzebne zatory drogowe – twierdzi Fabianowicz i dodaje – To jest jedna z przesłanek potrzeby zmiany oznaczenia przez wyjazdem na rondo.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej 

Jak można to zmienić?

W związku z powyższym radny proponuje wprowadzenie zmiany organizacji ruchu na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Konkretnie chodzi o:

  • ustawienie przed wjazdem na rondo od strony ul. Artyleryjskiej i al. Schumana znaków uzupełniających F-10 (wskazujących możliwe kierunki jazdy: na wprost i w lewo oraz na wprost i w prawo),
  • namalowanie znaków poziomych w postaci strzałek kierunkowych (odmiany znaku P-8), analogicznie jak ma to miejsce na ul. Towarowej przed rondem Plac Ofiar Katynia.

Dodatkowe oznakowanie pozwoliłoby kierowcom w czytelny sposób korzystać z dwóch pasów ruchu na obwiedni ronda. W efekcie przyczyniłoby się to do zmniejszenia natężenia ruchu, ograniczenia korków, a przede wszystkim – do redukcji liczby kolizji.

Radny zwraca również uwagę, że rozpoczęcie budowy ul. Nowobałtyckiej może znacząco zwiększyć ruch w tym rejonie, co tym bardziej uzasadnia potrzebę rozważenia proponowanej zmiany. Podkreśla także, że wdrożenie tego rozwiązania nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, a może realnie poprawić przepustowość skrzyżowania.

W jaki sposób do pomysłów odniesie się prezydent Szewczyk?

Pozostało czekać na odpowiedź włodarza.

Czytaj również: 

W Olsztynie powstanie cmentarz dla zwierząt? Radny Marek Fabianowicz z KO złożył prezydentowi interpelację

Galeria

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Archiwum X 2025-10-21 21:24:41 46.112.*.*
    Panie radny, genialny pomysł. Takich nam potrzeba więcej. Już widzę, jak kierowcy skręcają z ulicy Tuwima z dwóch pasów w prawo w ulicę Sikorskiego będą mieć trzy pasy do wyboru. Na OKS są kolizje to tu będzie kolejny punkt. Tak wiem analogiczną sytuację mamy jadąc z ulicy Synów Pułku w lewo w ulicę Sikorskiego - może warto sprawdzić statystki w tej lokalizacji. Notabene na OKS już taka organizacja była, jaką pan proponuje - koła pan nie wymyślił.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • mnmnmnm 2025-10-21 20:14:56 5.184.*.*
    Proponuję zgłoszenie do nagrody Nobla osoby, które spartaczyły skrzyżowanie u zbiegu ulic Wyszyńskiego i Pstrowskiego, przy starym ROLNIKU.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • OLA 2025-10-21 19:36:06 5.184.*.*
    cza przebudować skrzyżowania w formie bezkolizyjnych estakad ....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • KierowcaZZ 2025-10-21 19:19:11 176.221.*.*
    Pan radny chyba nie zna przepisów. Na rondzie nigdy nie skręca się w lewo. Zawsze skręca się w prawo, tyle, że na pierwszym, drugim, trzecim lub kolejnym zjeździe. Można zewnętrznym pasem jeździć w kółko przez dwa tygodnie i jest to absolutnie zgodne z przepisami. Nic dziwnego, że są tam kolizje skoro wielu kierowców (w tym pan radny) nie rozumie jak działa rondo. Za trudne to jest dla nich. Może czas przesiąść się do autobusu?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 21
  • Mieszkaniec os. Gene 2025-10-21 19:14:56 195.136.*.*
    Co za brednie z tymi dwoma pasami na wprost z Sikorskiego w Płoskiego. Ten problem jest tymczasowy i wynika z zamknięcia al. Warszawskiej na wylocie z miasta... Tam powinny być dwa pasy do skrętu w prawo i dwa pasy do ronda na os. Generałów. Proszę zobaczyć jakie tam tworzą się zatory...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 12