Dziś jest: 07.12.2025
Imieniny: Ambrożego, Marcina
Data dodania: 2025-10-21 19:00

Aleksandra Laskowska

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu
Miejski radny z ramienia KO, Marek Fabianowicz wystosował trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach
Fot. Artur Szczepański, Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kolizje drogowe i wypadki to zdarzenia, o które nietrudno na olsztyńskich ulicach. Czy można zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch w mieście? Z konkretnymi propozycjami wychodzi miejski radny z ramienia KO. Marek Fabianowicz złożył w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta stolicy regionu, Roberta Szewczyka. Dotyczą one zmian organizacji ruchu w newralgicznych punktach, m.in. skrzyżowaniach al. Sikorskiego z ul. Tuwima oraz al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego, a także wprowadzenia oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Czy podjęcie takowych działań rozładowałoby korki i zwiększyło bezpieczeństwo?

reklama

Zatory na skrzyżowaniu Sikorskiego z Tuwima

Miejski radny z ramienia Koalicji Obywatelskiej, Marek Fabianowicz wystosował w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach.

Pierwsza z propozycji dotyczy zmiany organizacji ruchu, poprzez wprowadzenie dodatkowego oznakowania na jednym z większych skrzyżowań w Olsztynie, czyli al. Sikorskiego z ul. Tuwima. Kierowcy jadący od ul. Tuwima mają możliwość skrętu w stronę Galerii Warmińskiej wyłącznie z jednego pasa, przez co, głównie w godzinach szczytu, tworzą się pokaźne korki. Radny uznaje ten aspekt za „jeden z mankamentów skrzyżowania”.

- Taka organizacja powoduje, że w godzinach szczytu (i nie tylko) tworzy się zator drogowy, sięgający czasem aż do skrzyżowania ul. Wawrzyczka z ul. Tuwima – podkreśla.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Tuwima z lotu ptaka 

Fabianowicz zwraca również uwagę na częste wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców — zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych — którzy z pasa do jazdy na wprost próbują włączać się na pas do skrętu w prawo, w al. Sikorskiego. Autor interpelacji proponuje, aby pas jezdni służący obecnie włącznie do jazdy na wprost, dawał również możliwość do skrętu w prawo.

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania z zachowaniem parytetu dla tramwajów. Zmiana ta nie wymaga dużych nakładów finansowych – uważa radny.

Koniec z „dyskusyjnym karaniem kierowców”?

Warto dodać, iż w przypadku przystania na propozycję Fabianowicza należałoby również wymienić sygnalizatory świetlne, umieszczone na ul. Tuwima. Jak tłumaczy radny, chodzi o zastąpienie sygnalizatora S-2 (warunkowego skrętu w prawo), sygnalizatorem ogólnym S-1. Zmiana niosłaby za sobą dodatkowe korzyści dla... portfeli kierowców.

- Rozwiązałaby dodatkowy problem na tym skrzyżowaniu, a mianowicie dyskusyjnego karania kierowców skręcających w prawo na warunkowym skręcie. Kierowcy zachowujący się w sposób przepisowy, którym po przekroczeniu linii warunkowego zatrzymania gaśnie tak zwana „zielona strzałka” (sygnalizatora S-2 warunkowego skrętu w prawo), karani są bardzo wysokimi mandatami oraz ilością punktów karnych – podsumowuje pomysłodawca.

Skrzyżowanie Sikorskiego z Płoskiego i Wilczyńskiego też wymaga korekty

Kolejny newralgiczny, według radnego, punkt stanowi również niemałe skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego. W tym przypadku jako główny problem, występujący w danej lokalizacji, radny wskazuje „możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego tylko z jednego pasa ruchu”. Trzeba przyznać, iż opisany aspekt powoduje powstawanie zatoru drogowego, głównie w godzinach szczytu.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego

Radny upatruje szansy na rozładowanie korków w wykorzystaniu dotychczasowego rozdzielenia jezdni al. Sikorskiego i ul. Płoskiego i przeorganizowania ruchu w taki sposób, aby kierowcy zyskali możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego z dwóch pasów ruchu: jazda na wprost w ul. Płoskiego z trzeciego pasa ruchu od lewej oraz z drugiego pasa od lewej (dającego również możliwość skrętu w lewo, w ul. Wilczyńskiego).

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania. Mniej korków w naszym mieście to poprawa jakości powietrza, jakże ważna dla wszystkich mieszkańców Olsztyna – argumentuje radny, dodając, iż inwestycja nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej wciąż sprawia problemy

Trzecia interpelacja dotyczy propozycji wprowadzenia dodatkowego oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej (znajdujące się u zbiegu al. Schumana, ul. Bałtyckiej, Artyleryjskiej i Szarych |Szeregów). Fabianowicz podkreśla, iż jest to punkt, w którym wbrew oficjalnym statystykom, ma miejsce duża liczba kolizji. Warto dodać, że od początku istnienia, rondo przechodziło wiele zmian organizacji ruchu.

Radny wspomina, iż po ostatnich zmianach, związanym z tzw. rondem turbinowym [Czytaj więcej: Likwidują olsztyńskie rondo turbinowe. Wraca poprzednia organizacja ruchu], miejsce zostało oznakowane jedynie znakami A-7 i C-12. W praktyce oznacza to, że kierowcy, wjeżdżając na skrzyżowanie, muszą stosować się do przepisów wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli odpowiednio zajmować pas ruchu w zależności od planowanego manewru, np. skrętu w lewo lub w prawo. Jednakże wielu kierowców, kierując się ostrożnością lub niepewnością co do organizacji ruchu, nie stosuje się do tych zasad i korzysta z prawego pasa w sposób nieprawidłowy – skręcając z niego zarówno w prawo, jak i jadąc na wprost, a nawet wykonując manewr skrętu w lewo.

- Korzystanie w opisany sposób przez kierowców z ronda spowodowane jest, jak sądzę, tym, że opuszczenie ronda we właściwym kierunku z pasa wewnętrznego (lewego) jest niebezpieczne, powodując niezliczone ilości kolizji. Takie zachowanie kierowców sprawia, iż na prawych pasach jezdni dróg dochodzących do Ronda OKS w godzinach szczytu tworzą się niepotrzebne zatory drogowe – twierdzi Fabianowicz i dodaje – To jest jedna z przesłanek potrzeby zmiany oznaczenia przez wyjazdem na rondo.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej 

Jak można to zmienić?

W związku z powyższym radny proponuje wprowadzenie zmiany organizacji ruchu na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Konkretnie chodzi o:

  • ustawienie przed wjazdem na rondo od strony ul. Artyleryjskiej i al. Schumana znaków uzupełniających F-10 (wskazujących możliwe kierunki jazdy: na wprost i w lewo oraz na wprost i w prawo),
  • namalowanie znaków poziomych w postaci strzałek kierunkowych (odmiany znaku P-8), analogicznie jak ma to miejsce na ul. Towarowej przed rondem Plac Ofiar Katynia.

Dodatkowe oznakowanie pozwoliłoby kierowcom w czytelny sposób korzystać z dwóch pasów ruchu na obwiedni ronda. W efekcie przyczyniłoby się to do zmniejszenia natężenia ruchu, ograniczenia korków, a przede wszystkim – do redukcji liczby kolizji.

Radny zwraca również uwagę, że rozpoczęcie budowy ul. Nowobałtyckiej może znacząco zwiększyć ruch w tym rejonie, co tym bardziej uzasadnia potrzebę rozważenia proponowanej zmiany. Podkreśla także, że wdrożenie tego rozwiązania nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, a może realnie poprawić przepustowość skrzyżowania.

W jaki sposób do pomysłów odniesie się prezydent Szewczyk?

Pozostało czekać na odpowiedź włodarza.

Czytaj również: 

W Olsztynie powstanie cmentarz dla zwierząt? Radny Marek Fabianowicz z KO złożył prezydentowi interpelację

Galeria

Komentarze (138)

Dodaj swój komentarz

  • Asd 2025-11-22 07:51:42 178.42.*.*
    Tylko estakada z Artyleryjskiej w Schumana nad rondem usprawni tam ruch.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • A jak 2025-11-22 01:03:54 2a00:f41:8b1:*
    Na OKS już leją beton
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Zi0m 2025-10-25 12:29:13 2a02:2a40:45c1:*
    Niestety infrastruktura jest fatalna i to w wielu miejscach, brakuje sprzętu i specjalistów do jej lepszego projektowania. Efektem jest wzrost kosztów, wydłużenie czasu przejazdu oraz większa ilość kolizji. Typowe problemy to: nagłe zwężenie do jednego pasa (choć droga jest dwupasmowa), jazda z prawego pasa tylko w prawo (co uczy kierowców trzymania się lewego), nieprawidłowe używanie sygnalizatorów: mieszanie ogólnych z kierunkowymi, wykorzystywanie ogólnych oraz warunków do skrętów bezkolizyjnych (gdzie powinny być kierunkowe). Niestety jest to typowe dla całej naszej cywilizacji, gdzie przestaliśmy skupiać się na rozwoju i rozwiązywaniu problemów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • o_lsztyniak_ 2025-10-25 09:21:05 79.191.*.*
    Fabianowicz to lepiej zająłby się lato parkowaniem na swoim osiedlu, czyli na Brzezinach, szczególnie w okolicy sklepu Społem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Dan 2025-10-24 21:13:47 79.191.*.*
    Na oks wyprostować drogę i postawić światła to gamonie z Jonkowa nie będą się kręcić w kółko prawym pasem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Dan 2025-10-24 21:13:47 79.191.*.*
    Na oks wyprostować drogę i postawić światła to gamonie z Jonkowa nie będą się kręcić w kółko prawym pasem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • _unknown 2025-10-24 07:57:04 188.125.*.*
    Zrobić turbinowe, ale nie z betonowych klocków jak ostatnio, tylko z oznakowaniem poziomym. Matołów nie rozpoznających linii ciągłej to nie powstrzyma, ale kolizji na pewno będzie mniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Na trzeźwo 2025-10-23 20:35:12 79.191.*.*
    Tę zagadkę może rozwiązać zapewne wicedyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego Michał Wypij.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • Angelikaześmietnika 2025-10-23 19:25:31 176.221.*.*
    Rondo OKS było dobrze oznakowane ale w naszym kraju nic nie może być dobrze. Wartosc ma tylko to co schrzanione. Były znaki przed rondem: z prawego pasa w prawo lub prosto z lewego pasa w lewo lub prosto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Wyjątkowy AS 2025-10-23 13:27:12 88.156.*.*
    Pan radny od komarów teraz zajął się drogownictwem. Wyjątkowy AS
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 1
  • Olsztyniak82 2025-10-23 11:59:11 46.112.*.*
    Jestem ciekaw, jak ciamajdy, obawiające się zmiany pasa na tym rondzie i objeżdżające je prawym/zewnetrznym pasem, zachowaliby się w wawie na 4 pasmowych rondach :) farba by im chyba z nosa poszła.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Prawda takk 2025-10-23 11:36:01 78.30.*.*
    Rondo porażka wyciąć te chabazie będzie bardziej widoczne. Coś tam nie gra z tym rondem .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • _unknown 2025-10-23 10:45:57 188.125.*.*
    To rondo jest ewidentnie schrzanione i jakiś genialny architekt powinien za to dożywotnio stracić uprawnienia do wykonywania zawodu. Prędzej czy później każdy będzie miał tu kolizję. Dlatego lepiej jest po prostu trzymać się prawego pasa, niż płacić mandaty i odpowiadać za szkodę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • _unknown 2025-10-23 09:19:04 188.125.*.*
    Kierowca wyjeżdżający z tego ronda z lewego pasa ma obowiązek przepuścić wszystkich jadących prawym. Niestety połowa kierowców o tym nie wie. Stąd kolizję i zaskoczenie przy otrzymaniu mandatu i punktów. Ja widzę tylko jedno rozwiązanie - przed wjazdem na to rondo należy postawić znak stop i położyć spowalniacz. Mniejsza prędkość = mniej kolizji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Miasto Memów 2025-10-23 07:05:17 2a00:f41:8e9:*
    Czego oczekują kierowcy - sygnalizatorów z sekundnikami odliczającymi czas do zmiany sygnału/światła. Co kierowcy otrzymali - kamery ITS "łapiące" przejazd w ostatniej chwili.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Józef 2025-10-22 23:14:01 79.191.*.*
    Panie rady zacznijcie zatrudniać fachowców :), zadaj podstawowe pytanie do ZDZiT ilu fachowców zatrudnia, a ilu kucharzy kelnerów itp. "przekwalifikowanych" na drogowców jednym słowem żenada :). Niech fachowcy zajmą się tematem a nie za przeproszeniem " popierdułki" :). Ale jak to w Polsce bywa Polak zna się najlepiej na czym ?? Na wszystkim :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Wojtek. 2025-10-22 22:16:19 79.191.*.*
    Najwyższy czas ruszyć rondo wiecznej katastrofy. Jeżdżę tam codziennie i pomimo stosowania się do logicznego korzystania czyli wjeżdżając lewym pasem zjeżdżam prawym z ronda czuje się niepewnie. Jeżeli nas stać na kaprys w postaci stadionu to chyba również na przebudowę tego feralnego ronda. Prawoskręty w dużej mierze rozwiązały by problem. Ale i tak korków nie unikniemy. Jonkowo, Redykajny, Gutkowo itd , wszyscy wpadają na te rondo i Nowobałtycka Tu nic nie pomoże a wręcz zwiększy bum na to miejsce. Jedynie równoległa droga z tamtych kierunków i to sięgająca znacznie za tory coś by pomogła.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Zenek 2025-10-22 20:02:50 2a02:2a40:45d3:*
    Jeśli chodzi o skrzyżowanie Sikorskiego-Płoskiego sytuację można byłoby poprawić zmieniając funkcję pierwszego pasa (tam są dwa na skręcie z Sikorskiego w Wilczyńskiego) do lewoskrętu dodając możliwość jazdy Na Wprost, bo aż się czasem prosi. Jazda na rondach to temat rzeka – niestety kierowcy są nieprawidłowo uczeni i mają niedostateczną wiedzę i niedostateczną orientację właśnie na rondach. NIE pomaga cykl artykułów w necie JAK prawidłowo jeździć na rondach, które wyraźnie informują: że włączanie lewego kierunku przed wjazdem odbywa się W OKREŚLONYCH SYTUACJACH!!!!!! Ręce opadają gdy auta nauki jazdy wjeżdżając na rondo włączają lewy kierunek bezpodstawnie!!!! Że dojeżdżając do ronda NALEŻY zająć określony pas ruchu stosownie do wybranego kierunku jazdy i zjazdu!!!!!Moim zdaniem nawet wówczas, gdy nie ma oznakowania poziomego – bo takie zachowanie uczy właściwego podejścia. Że wewnętrzny pas jest PODPORZĄDKOWANY zewnętrznemu. I moim skromnym zdaniem wobec sprawców wykroczeń spowodowanych rażąco nieumiejętną jazdą na rondzie TYLKO nałożenie obowiązkowego egzaminu z jazdy na swój koszt miałoby szansę skutecznie prostować brak umiejętności.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • Zenek 2025-10-22 19:34:45 2a02:2a40:45d3:*
    Cytat: „Autor interpelacji proponuje, aby pas jezdni służący obecnie włącznie do jazdy na wprost, dawał również możliwość do skrętu w prawo.” – koniec cytatu. Szanowny panie radny, zmierza pan prosto na ścianę. Problemem, który należałoby rozwiązać jest UPRZYWILEJOWANE przejście dla pieszych. Kiedy wprowadzi pan leganą możliwość skrętu w prawo z drugiego pasa ulicy Tuwima w Sikorskiego, to kilkoro, a może kilkunastu pieszych w godzinach szczytu „ZATKA” oba pasy ruchu. W efekcie jadący tym pasem na wprost będą stali wyłącznie z powodu kilku pojazdów próbujących skręcić w prawo ale czekających na maruderów na przejściu. W rezultacie zatkają się DWA pasy a gorsza przepustowość spowoduje gromadzenie się pojazdów na kolejnym pasie. Obawiam się, że nerwowość niektórych może powodować WIĘCEJ zagrożeń niż w obecnej sytuacji, ponieważ będzie dochodzić do gwałtownych prób zmiany pasa na inny. Już wielokrotnie o tym pisałem – tam spierniczono rozwiązanie przejścia dla pieszych!!!!! Sprawę mogłaby rozwiązać kładka, wówczas płynność ruchu uległa by zdecydowanej poprawie, bo ruch pieszy odbywał by się bezkolizyjnie górą. Nawiasem mówiąc to skrzyżowanie całe jest sknocone, bo poprzedni włodarz był skąpo oszczędny i leciał po taniości. A tanie mięso to psy jedzą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • Zdzich 2025-10-22 18:51:47 176.221.*.*
    Rondo OKS ma jeszcze jeden problem, jest ślisko wystarczy mokra nawierzchnia czy przymrozek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1