Dziś jest: 23.10.2025
Imieniny: Igi, Marleny, Seweryna
Data dodania: 2025-10-21 19:00

Aleksandra Laskowska

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu

Kolizje, korki i „nieczytelne” rondo. Miejski radny, Marek Fabianowicz, apeluje o zmiany w organizacji ruchu
Miejski radny z ramienia KO, Marek Fabianowicz wystosował trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach
Fot. Artur Szczepański, Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kolizje drogowe i wypadki to zdarzenia, o które nietrudno na olsztyńskich ulicach. Czy można zwiększyć bezpieczeństwo i usprawnić ruch w mieście? Z konkretnymi propozycjami wychodzi miejski radny z ramienia KO. Marek Fabianowicz złożył w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta stolicy regionu, Roberta Szewczyka. Dotyczą one zmian organizacji ruchu w newralgicznych punktach, m.in. skrzyżowaniach al. Sikorskiego z ul. Tuwima oraz al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego, a także wprowadzenia oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Czy podjęcie takowych działań rozładowałoby korki i zwiększyło bezpieczeństwo?

reklama

Zatory na skrzyżowaniu Sikorskiego z Tuwima

Miejski radny z ramienia Koalicji Obywatelskiej, Marek Fabianowicz wystosował w ostatnich dniach trzy interpelacje do prezydenta, Roberta Szewczyka, dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu na olsztyńskich ulicach.

Pierwsza z propozycji dotyczy zmiany organizacji ruchu, poprzez wprowadzenie dodatkowego oznakowania na jednym z większych skrzyżowań w Olsztynie, czyli al. Sikorskiego z ul. Tuwima. Kierowcy jadący od ul. Tuwima mają możliwość skrętu w stronę Galerii Warmińskiej wyłącznie z jednego pasa, przez co, głównie w godzinach szczytu, tworzą się pokaźne korki. Radny uznaje ten aspekt za „jeden z mankamentów skrzyżowania”.

- Taka organizacja powoduje, że w godzinach szczytu (i nie tylko) tworzy się zator drogowy, sięgający czasem aż do skrzyżowania ul. Wawrzyczka z ul. Tuwima – podkreśla.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Tuwima z lotu ptaka 

Fabianowicz zwraca również uwagę na częste wymuszanie pierwszeństwa przez kierowców — zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych — którzy z pasa do jazdy na wprost próbują włączać się na pas do skrętu w prawo, w al. Sikorskiego. Autor interpelacji proponuje, aby pas jezdni służący obecnie włącznie do jazdy na wprost, dawał również możliwość do skrętu w prawo.

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania z zachowaniem parytetu dla tramwajów. Zmiana ta nie wymaga dużych nakładów finansowych – uważa radny.

Koniec z „dyskusyjnym karaniem kierowców”?

Warto dodać, iż w przypadku przystania na propozycję Fabianowicza należałoby również wymienić sygnalizatory świetlne, umieszczone na ul. Tuwima. Jak tłumaczy radny, chodzi o zastąpienie sygnalizatora S-2 (warunkowego skrętu w prawo), sygnalizatorem ogólnym S-1. Zmiana niosłaby za sobą dodatkowe korzyści dla... portfeli kierowców.

- Rozwiązałaby dodatkowy problem na tym skrzyżowaniu, a mianowicie dyskusyjnego karania kierowców skręcających w prawo na warunkowym skręcie. Kierowcy zachowujący się w sposób przepisowy, którym po przekroczeniu linii warunkowego zatrzymania gaśnie tak zwana „zielona strzałka” (sygnalizatora S-2 warunkowego skrętu w prawo), karani są bardzo wysokimi mandatami oraz ilością punktów karnych – podsumowuje pomysłodawca.

Skrzyżowanie Sikorskiego z Płoskiego i Wilczyńskiego też wymaga korekty

Kolejny newralgiczny, według radnego, punkt stanowi również niemałe skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego. W tym przypadku jako główny problem, występujący w danej lokalizacji, radny wskazuje „możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego tylko z jednego pasa ruchu”. Trzeba przyznać, iż opisany aspekt powoduje powstawanie zatoru drogowego, głównie w godzinach szczytu.

Skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Płoskiego i Wilczyńskiego

Radny upatruje szansy na rozładowanie korków w wykorzystaniu dotychczasowego rozdzielenia jezdni al. Sikorskiego i ul. Płoskiego i przeorganizowania ruchu w taki sposób, aby kierowcy zyskali możliwość jazdy na wprost z al. Sikorskiego w ul. Płoskiego z dwóch pasów ruchu: jazda na wprost w ul. Płoskiego z trzeciego pasa ruchu od lewej oraz z drugiego pasa od lewej (dającego również możliwość skrętu w lewo, w ul. Wilczyńskiego).

- Taka organizacja ruchu zdecydowanie poprawiłaby drożność skrzyżowania. Mniej korków w naszym mieście to poprawa jakości powietrza, jakże ważna dla wszystkich mieszkańców Olsztyna – argumentuje radny, dodając, iż inwestycja nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej wciąż sprawia problemy

Trzecia interpelacja dotyczy propozycji wprowadzenia dodatkowego oznaczenia na Rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej (znajdujące się u zbiegu al. Schumana, ul. Bałtyckiej, Artyleryjskiej i Szarych |Szeregów). Fabianowicz podkreśla, iż jest to punkt, w którym wbrew oficjalnym statystykom, ma miejsce duża liczba kolizji. Warto dodać, że od początku istnienia, rondo przechodziło wiele zmian organizacji ruchu.

Radny wspomina, iż po ostatnich zmianach, związanym z tzw. rondem turbinowym [Czytaj więcej: Likwidują olsztyńskie rondo turbinowe. Wraca poprzednia organizacja ruchu], miejsce zostało oznakowane jedynie znakami A-7 i C-12. W praktyce oznacza to, że kierowcy, wjeżdżając na skrzyżowanie, muszą stosować się do przepisów wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli odpowiednio zajmować pas ruchu w zależności od planowanego manewru, np. skrętu w lewo lub w prawo. Jednakże wielu kierowców, kierując się ostrożnością lub niepewnością co do organizacji ruchu, nie stosuje się do tych zasad i korzysta z prawego pasa w sposób nieprawidłowy – skręcając z niego zarówno w prawo, jak i jadąc na wprost, a nawet wykonując manewr skrętu w lewo.

- Korzystanie w opisany sposób przez kierowców z ronda spowodowane jest, jak sądzę, tym, że opuszczenie ronda we właściwym kierunku z pasa wewnętrznego (lewego) jest niebezpieczne, powodując niezliczone ilości kolizji. Takie zachowanie kierowców sprawia, iż na prawych pasach jezdni dróg dochodzących do Ronda OKS w godzinach szczytu tworzą się niepotrzebne zatory drogowe – twierdzi Fabianowicz i dodaje – To jest jedna z przesłanek potrzeby zmiany oznaczenia przez wyjazdem na rondo.

Rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej 

Jak można to zmienić?

W związku z powyższym radny proponuje wprowadzenie zmiany organizacji ruchu na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Konkretnie chodzi o:

  • ustawienie przed wjazdem na rondo od strony ul. Artyleryjskiej i al. Schumana znaków uzupełniających F-10 (wskazujących możliwe kierunki jazdy: na wprost i w lewo oraz na wprost i w prawo),
  • namalowanie znaków poziomych w postaci strzałek kierunkowych (odmiany znaku P-8), analogicznie jak ma to miejsce na ul. Towarowej przed rondem Plac Ofiar Katynia.

Dodatkowe oznakowanie pozwoliłoby kierowcom w czytelny sposób korzystać z dwóch pasów ruchu na obwiedni ronda. W efekcie przyczyniłoby się to do zmniejszenia natężenia ruchu, ograniczenia korków, a przede wszystkim – do redukcji liczby kolizji.

Radny zwraca również uwagę, że rozpoczęcie budowy ul. Nowobałtyckiej może znacząco zwiększyć ruch w tym rejonie, co tym bardziej uzasadnia potrzebę rozważenia proponowanej zmiany. Podkreśla także, że wdrożenie tego rozwiązania nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, a może realnie poprawić przepustowość skrzyżowania.

W jaki sposób do pomysłów odniesie się prezydent Szewczyk?

Pozostało czekać na odpowiedź włodarza.

Czytaj również: 

W Olsztynie powstanie cmentarz dla zwierząt? Radny Marek Fabianowicz z KO złożył prezydentowi interpelację

Galeria

Komentarze (60)

Dodaj swój komentarz

  • Wojtek. 2025-10-22 22:16:19 79.191.*.*
    Najwyższy czas ruszyć rondo wiecznej katastrofy. Jeżdżę tam codziennie i pomimo stosowania się do logicznego korzystania czyli wjeżdżając lewym pasem zjeżdżam prawym z ronda czuje się niepewnie. Jeżeli nas stać na kaprys w postaci stadionu to chyba również na przebudowę tego feralnego ronda. Prawoskręty w dużej mierze rozwiązały by problem. Ale i tak korków nie unikniemy. Jonkowo, Redykajny, Gutkowo itd , wszyscy wpadają na te rondo i Nowobałtycka Tu nic nie pomoże a wręcz zwiększy bum na to miejsce. Jedynie równoległa droga z tamtych kierunków i to sięgająca znacznie za tory coś by pomogła.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Zdzich 2025-10-22 18:51:47 176.221.*.*
    Rondo OKS ma jeszcze jeden problem, jest ślisko wystarczy mokra nawierzchnia czy przymrozek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • stasiek alkatraz 2025-10-22 15:46:03 178.42.*.*
    jaką trzeba być życiową PIS dą żeby nie radzić sobie na tym rondzie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 7
  • Buber 2025-10-22 13:20:47 83.24.*.*
    Katastrofalne Rondo Smoleńskie powinno dostać dodatkowy pas jezdni zmniejszając tą ogromną wyspę w środku i mając 3 jezdnie tego ronda można zrobić bardzo wydajne i bezpieczne rondo turbinowe przy stosunkowo niewielkiej inwestycji oraz uciążliwości prac budowlanych na wyspie okręgu ronda dla istniejącego ruchu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 6
  • Parking przy dworcu 2025-10-22 11:16:56 46.112.*.*
    Ps. Jak już przy organizacji ruchu jesteśmy. Dlaczego na nowym "niby większym" parkingy przy dworcu, zarezerwowano około 1/4 albo więcej miejsca dla pracowników PKP? To nie mają oni wystarczająco miejsc na zapleczu dworca? Dodatkowo postój taxi (pomimo ktorego srUBERy I tak okupują miejsca K+R) i osobne miejsca dla służb. W efekcie jest mniej miejsca niż wcześniej przy "starym" dworcu kiedy była zaślepiona koncowka ulicy partyzantów i były na niej wyznaczone miejsca. Na przełomie sierpnia i września odbierałem/odstawiałem znajomych z 10 razy na dworzec i tylko raz (o 5 rano) trafiłem miejsce na tym parkingu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • Olsztyniak82 2025-10-22 11:00:56 46.112.*.*
    Co do galerii warminskiej i Płoskiego, pełna zgoda. Ale rondo oks było przez, jakiś czas turbinowe i pamiętam, że robiły się tak ogromne korki. Kierowcy muszą nauczyć się jazdy po rondach, bo to rondo nie jest pod żadnym względem nietypowe. Tyle, że kierowcy na nim nagminnie korzystają z możliwości jazdy w lewym kierunku z prawego pasa bo boją się zmieniać pas na samym rondzie co często zaskakuje jeżdzacych wedlug zasady " jadę w lewo, trzymam się lewego/wewnętrznego pasa" - jakoś nie widać tego problemu przy Europa center czy na dworcu albo jak kiedyś było rondo przy Uranii.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • HGWXIX 2025-10-22 10:31:21 2a01:11cf:407:*
    Jak rondo OKS to musi być jak OKS... takie mierne, niezdatne i nieczytelne, jak gra Stomilu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Andzelika 2025-10-22 10:25:17 2a00:f41:8d9:*
    co do oks - dać po skrętach w prawo, a same rondo przerobić na turbinowe - mała szansa na kolizję. ewentualnie światła. co do Sikorskiego - wszyscy grzeją do galerii, dobudować wjazd od strony Kortowa, skończą się korki
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Wujek Dobrarada 2025-10-22 10:05:31 2a00:f41:868:*
    Rondo Ofiar KS należy przebudować na konwencjonalne skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną i dodatkowymi pasami dla skręcających w prawo. To moim zdaniem załatwi problem kolizji, a prawdopodobnie ograniczy również ilość zatorów w godzinach szczytu. Na marginesie tylko dodam, że stanie w korku 5-10 minut nie powinno być postrzegane jako nie wiadomo jaki problem. Pozdrawiam.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 20
  • Polscy radni to dziw 2025-10-22 09:35:08 2a00:f41:825:*
    Jak ktoś ma problem z tym rondem jak ten radny to powinien na kurs prawka się wybrać bo prostszego rozwiązania nie ma ,strzałki nic nie pomogą tylko narobią bajzlu .Jak chcesz być panie radny taki mądry wnioskuje o estakadę lub dodatkowy pas zjazdowy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Polscy radni to dziw 2025-10-22 09:35:08 2a00:f41:825:*
    Jak ktoś ma problem z tym rondem jak ten radny to powinien na kurs prawka się wybrać bo prostszego rozwiązania nie ma ,strzałki nic nie pomogą tylko narobią bajzlu .Jak chcesz być panie radny taki mądry wnioskuje o estakadę lub dodatkowy pas zjazdowy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • Jprdl 2025-10-22 08:20:10 2a02:2a40:45ea:*
    Z rondem oks jest taki problem, że połowq jeżdzących tam to mongoły, które nigdy nie powinny mieć prawa jazdy, serio prawym pasem skręcać w lewona rondzie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 12
  • Do redakcji 2025-10-22 08:18:17 37.30.*.*
    Napisałem wczoraj komentarz i prośbę do redakcji by nie ukrywała komentarze lub by ich nie kasowała , patrzę dzisiaj i cóż - komentarz mój oczywiście ukryty ! Czy wy w tej redakcji macie coś z głową?? Gdyby Bareja żył to byście byli w jego kolejnym filmie i cała Polska miała bekę z was . Naprawdę weźcie się ogarnijcie w tej redakcji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
  • Miastowy 2025-10-22 08:06:59 82.177.*.*
    Brawo radny. W przypadku skrzyżowania Sikorskiego-Tuwima już dawno powinni to zrobić. Kto tamtędy jeździ ten widzi korki to raz. Po dwa co któryś kierowca i tak skręca z pasa na wprost w prawo bo inaczej sznurek aut kończyłby się przy basenie na Tuwima;] No ale jak widzę komentarze Olsztyniaki nie zawodzą. Czy ktoś ma mądry pomysł czy głupi i tak będą płakać;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 12
  • gyter 2025-10-22 07:45:39 95.160.*.*
    Przecież niedawno pisaliście ,że tym rondem mieli się zająć aż "fachwocy i specjaliści" i była ekspertyza która pewnie kosztował podatników mnóstwo kasy. Nawet nie chcę wiedzieć ile bo można będzie pewnie spaść z krzesła? Wystarczy zrobić prawy skręt w ul .Bałtycką (jest tam dużo miejsca bo jest trawnik ,gdzie pasą się i srają psy), tak jak jest z ul. Bałtyckiej w ul. Szumana! A dla debili postawić przed rondem znaki kierunkowe ,że z prawego pasa jeździmy tylko w prawo i prosto a nie w lewo. Tyle w temacie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 14
  • Pioter 2025-10-22 07:29:52 145.237.*.*
    Na Sikorskiego proponuję wincyj marketów a przy każdym skrzyżowanie z sygnalizacja świetlną. Ile tam ich jest 15-16?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 2
  • Do redakcji 2025-10-22 07:20:14 88.156.*.*
    W związku z komentarzami, że na tym rondzie można objechać całe rondo po zewnętrznym może przydałby się artykuł o tym jak to wygląda w rzeczywistości? Bo te popołudniowe korki biorą się właśnie stąd że ludzie krążą zewnętrznym i większość zajmuje prawy pas, a przypominam, że są dwa. Edukacja jedno ale policja mogłaby trochę tych krazownikow pomandatowac to korki byłyby mniejsze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 14
  • jahdjsj 2025-10-22 06:57:16 178.42.*.*
    rondo oks, czarny punkt na mapie Olsztyna dla dzbanów którzy nie znają przepisów i nie mają zielonego pojęcia jak jeździć. normalne w świecie rondo dwupasmowe. Proste, podstawy nauki jazdy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 2
  • Zdumiony 2025-10-22 04:25:53 79.191.*.*
    Prezydent miasta chce zbudować nowy ratusz ,a 200 mln, a przecież kasa miasta pusta ....więc reszta to bzdety...a wystarczyłoby zbudować dodatkowe orawoskręty ...no ale ten nowy ratusz, a pieniędzy nie ma ..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 12
  • Zdumiony 2025-10-22 04:25:53 79.191.*.*
    Prezydent miasta chce zbudować nowy ratusz ,a 200 mln, a przecież kasa miasta pusta ....więc reszta to bzdety...a wystarczyłoby zbudować dodatkowe orawoskręty ...no ale ten nowy ratusz, a pieniędzy nie ma ..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 13