Dziś jest: 15.10.2025
Imieniny: Florentyny, Jadwigi
Data dodania: 2025-10-15 15:31

Krzysztof Brągiel

Co dalej z komunikacją publiczną w Olsztynie? Będzie nowy plan transportowy

Co dalej z komunikacją publiczną w Olsztynie? Będzie nowy plan transportowy
Północne osiedla Olsztyna z lotu ptaka
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W jaką stronę pójdzie olsztyńska komunikacja miejska? Ratusz planuje zamówić nowy plan transportowy, który ma wytyczyć kierunki inwestycji. Prezydent Robert Szewczyk przekonuje, że Olsztyn ma „bardzo dobry transport publiczny i chce mieć jeszcze lepszy”.

reklama

W kampanii wyborczej Robert Szewczyk zapowiadał, że Olsztyn za jego rządów wejdzie „w następny etap. Etap, w którym nie tylko infrastruktura, tramwaje, drogi, mury są ważne, ale najważniejsi są mieszkańcy”. Nie oznacza to jednak, że miasto porzuca duże inwestycje w infrastrukturę m.in. szynową.

Podczas niedawnej prezentacji autobusów hybrydowych, które wzbogaciły tabor MPK włodarz stolicy regiony podkreślał, że Olsztyn chce mieć „jeszcze lepszy” transport publiczny. - To krwioobieg i system nerwowy miasta. Bez transportu publicznego nie będzie się żyło dobrze w Olsztynie – stwierdził [CZYTAJ WIĘCEJ: 10 nowych autobusów hybrydowych. Olsztyn odmładza tabor i zapowiada kolejne inwestycje].

Dowodem na te słowa, poza planowanymi zakupami kolejnych autobusów (w 2027 ratusz chce wprowadzić kilkanaście autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania – red.) ma być zaktualizowanie tzw. planu transportowego.

- Miasto Olsztyn korzysta z planu transportowego, który został przyjęty w 2012 roku i obowiązuje do 2027 roku. Pod koniec tego roku zamierzamy uruchomić postępowanie, które wyłoni wykonawcę takiego dokumentu – mówi Marcin Szwarc, zastępca prezydenta Olsztyna i były dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu.

Nowy plan ma przeanalizować aktualną sytuację komunikacyjną m.in. po wprowadzeniu do sieci nowych linii tramwajowych (4 i 5) i na jej podstawie wytyczyć kierunki rozwoju. Prezydent Robert Szewczyk przekonuje, że powinniśmy dążyć do zamykania linii tramwajowych w pętle, jednak póki co nie wskazuje konkretów.

Te mają się objawić przy okazji konsultacji społecznych i opracowaniu przez ekspertów nowego planu transportowego. Pomysłów na rozwój transportu publicznego jest dużo. Wśród nich w ostatnich latach przebijały się m.in. wydłużenie linii tramwajowej w głąb miasteczka akademickiego w Kortowie czy tramwaj na Zatorze.

- Tramwaj na Zatorze to bardzo duże wyzwanie. Patrząc na mapę widzimy, że miejsc, w których tramwaj mógłby przejeżdżać przez linię kolejową, nie ma wiele. Poprowadzenie tramwaju przez Zatorze też byłoby nie lada wyzwaniem. Wszystko to trzeba dokładnie przeliczyć i przemyśleć – przekonuje w rozmowie z portalem Olsztyn.com.pl prezydent, Robert Szewczyk.

Bardziej realnym scenariuszem wydaje się na ten moment inwestycja tramwajowa w innej części miasta. Chodzi o osiedle Jaroty i ulicę Wilczyńskiego. Ułożenie torowiska między Pieczewem a osiedlem Generałów spięłoby w całość obecne odcinki i pozwoliło na zastąpienie wielu linii autobusowych tramwajami [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego "z tramwajami lub bez"]. 

Przypomnijmy jednak, że w ostatnich miesiącach ratusz, choć zainwestował w autobusy, zrezygnował z rozbudowy taboru tramwajowego. Najpierw zrezygnowano z udziału w konkursie na środki z KPO, a później ograniczono zakres działań w ramach unijnego projektu „Zrównoważona mobilność miejska”.

Skutek jest taki, że miasto dysponuje 15 składami polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdami tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama). Biorąc pod uwagę, że każdego dnia do obsługi pięciu linii tramwajowych MPK wysyła 22 składy – w rezerwie znajduje się zaledwie 5 pojazdów.

Dużo pewniejsza niż przyszłość linii tramwajowych są działania w kwestii rozwoju komunikacji autobusowej. Planowane są nowe przystanki (np. na ul. Limanowskiego, tuż za wiaduktem), ekologiczne dojścia piesze, dodatkowe pętle i zajezdnie. Chodzi zwłaszcza o rozbudowę obiektu przy al. Sikorskiego (po sąsiedzku z Agata Meble).

Planowany zakres prac to przede wszystkim budowa ponad 50 miejsc postojowych dla autobusów i budynku z warsztatem oraz pomieszczeniami socjalnymi. Ogłoszenie przetargu na realizację zadania planowane jest na następny rok.

- Rozbudowujemy zajezdnię przy al. Sikorskiego, aby te dziesiątki autobusów, które rano rozpoczynają kursowanie od południowych osiedli nie musiały przejeżdżać całego miasta. To są setki czy tysiące wozokilometrów, czyli miliony złotych rocznie do zaoszczędzenia – wylicza Robert Szewczyk.

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • SYGNALISTA 2025-10-15 18:02:52 5.184.*.*
    kuluary decyzyjne mówią w 2026/27 zostanie podjęta decyzja budowy dodatkowych dwóch linii tramwajowych które mają sprawić że Olsztyn stanie się City ......fundusze mają się znaleźć z obniżania środków na socjal
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Nie DLa Bonżura 2025-10-15 17:05:56 164.127.*.*
    Już wkrótce czeka nas podwyżka akcyzy na alkohol, opłaty cukrowej i podatku od wygranych. Budżet kraju w 2026 r. miałby z tych podatków uzyskać ponad 2,1 mld zł. Całe szczęście że Prezydent nie podpisze tych ustaw
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 7
  • Ruda 2025-10-15 15:58:36 109.243.*.*
    Warto by było zapytać mieszkańców ul. Wilczyńskiego czy chcą tramwaj? Bo mieszkańcy Zatorza bardzo chcą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • Emeryt Leon 2025-10-15 15:33:26 31.0.*.*
    PIS wprowadzil nam 23 nowe podatki. Inflacje. Pandemie. Poparl agende globalistow z World Economic Forum z Davos pod tytytulem NIE BEDZIESZ MIAL NIC I BEDZIESZ SZCZESLIWY. Polecam ksiazke o ich czlowieku - bestseller pod tytulem ALFONS pani DOKTOR SARNY polecil mi ja zaprzyjazniony ksiadz. Znajomy lecz ja wypisany z tej sekty. Musimy sie zdjednoczyc i walczyc z PIS. Inaczej bedziemy mieli tu BIALORUS i KOMUNE. To nie sa ludzie. Gorsi niz zwierzeta. Walczmy o wolna Polske.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3