Dziś jest: 01.12.2025
Imieniny: Edmunda, Eligiusza
Data dodania: 2025-10-15 15:31

Krzysztof Brągiel

Co dalej z komunikacją publiczną w Olsztynie? Będzie nowy plan transportowy

Co dalej z komunikacją publiczną w Olsztynie? Będzie nowy plan transportowy
Północne osiedla Olsztyna z lotu ptaka
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W jaką stronę pójdzie olsztyńska komunikacja miejska? Ratusz planuje zamówić nowy plan transportowy, który ma wytyczyć kierunki inwestycji. Prezydent Robert Szewczyk przekonuje, że Olsztyn ma „bardzo dobry transport publiczny i chce mieć jeszcze lepszy”.

reklama

W kampanii wyborczej Robert Szewczyk zapowiadał, że Olsztyn za jego rządów wejdzie „w następny etap. Etap, w którym nie tylko infrastruktura, tramwaje, drogi, mury są ważne, ale najważniejsi są mieszkańcy”. Nie oznacza to jednak, że miasto porzuca duże inwestycje w infrastrukturę m.in. szynową.

Podczas niedawnej prezentacji autobusów hybrydowych, które wzbogaciły tabor MPK włodarz stolicy regiony podkreślał, że Olsztyn chce mieć „jeszcze lepszy” transport publiczny. - To krwioobieg i system nerwowy miasta. Bez transportu publicznego nie będzie się żyło dobrze w Olsztynie – stwierdził [CZYTAJ WIĘCEJ: 10 nowych autobusów hybrydowych. Olsztyn odmładza tabor i zapowiada kolejne inwestycje].

Dowodem na te słowa, poza planowanymi zakupami kolejnych autobusów (w 2027 ratusz chce wprowadzić kilkanaście autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania – red.) ma być zaktualizowanie tzw. planu transportowego.

- Miasto Olsztyn korzysta z planu transportowego, który został przyjęty w 2012 roku i obowiązuje do 2027 roku. Pod koniec tego roku zamierzamy uruchomić postępowanie, które wyłoni wykonawcę takiego dokumentu – mówi Marcin Szwarc, zastępca prezydenta Olsztyna i były dyrektor Zarządu Dróg Zieleni i Transportu.

Nowy plan ma przeanalizować aktualną sytuację komunikacyjną m.in. po wprowadzeniu do sieci nowych linii tramwajowych (4 i 5) i na jej podstawie wytyczyć kierunki rozwoju. Prezydent Robert Szewczyk przekonuje, że powinniśmy dążyć do zamykania linii tramwajowych w pętle, jednak póki co nie wskazuje konkretów.

Te mają się objawić przy okazji konsultacji społecznych i opracowaniu przez ekspertów nowego planu transportowego. Pomysłów na rozwój transportu publicznego jest dużo. Wśród nich w ostatnich latach przebijały się m.in. wydłużenie linii tramwajowej w głąb miasteczka akademickiego w Kortowie czy tramwaj na Zatorze.

- Tramwaj na Zatorze to bardzo duże wyzwanie. Patrząc na mapę widzimy, że miejsc, w których tramwaj mógłby przejeżdżać przez linię kolejową, nie ma wiele. Poprowadzenie tramwaju przez Zatorze też byłoby nie lada wyzwaniem. Wszystko to trzeba dokładnie przeliczyć i przemyśleć – przekonuje w rozmowie z portalem Olsztyn.com.pl prezydent, Robert Szewczyk.

Bardziej realnym scenariuszem wydaje się na ten moment inwestycja tramwajowa w innej części miasta. Chodzi o osiedle Jaroty i ulicę Wilczyńskiego. Ułożenie torowiska między Pieczewem a osiedlem Generałów spięłoby w całość obecne odcinki i pozwoliło na zastąpienie wielu linii autobusowych tramwajami [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego "z tramwajami lub bez"]. 

Przypomnijmy jednak, że w ostatnich miesiącach ratusz, choć zainwestował w autobusy, zrezygnował z rozbudowy taboru tramwajowego. Najpierw zrezygnowano z udziału w konkursie na środki z KPO, a później ograniczono zakres działań w ramach unijnego projektu „Zrównoważona mobilność miejska”.

Skutek jest taki, że miasto dysponuje 15 składami polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdami tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama). Biorąc pod uwagę, że każdego dnia do obsługi pięciu linii tramwajowych MPK wysyła 22 składy – w rezerwie znajduje się zaledwie 5 pojazdów.

Dużo pewniejsza niż przyszłość linii tramwajowych są działania w kwestii rozwoju komunikacji autobusowej. Planowane są nowe przystanki (np. na ul. Limanowskiego, tuż za wiaduktem), ekologiczne dojścia piesze, dodatkowe pętle i zajezdnie. Chodzi zwłaszcza o rozbudowę obiektu przy al. Sikorskiego (po sąsiedzku z Agata Meble).

Planowany zakres prac to przede wszystkim budowa ponad 50 miejsc postojowych dla autobusów i budynku z warsztatem oraz pomieszczeniami socjalnymi. Ogłoszenie przetargu na realizację zadania planowane jest na następny rok.

- Rozbudowujemy zajezdnię przy al. Sikorskiego, aby te dziesiątki autobusów, które rano rozpoczynają kursowanie od południowych osiedli nie musiały przejeżdżać całego miasta. To są setki czy tysiące wozokilometrów, czyli miliony złotych rocznie do zaoszczędzenia – wylicza Robert Szewczyk.

Komentarze (35)

Dodaj swój komentarz

  • UWAGA 2025-10-20 16:16:54 31.0.*.*
    Portal okupuja fikcyjne konta oplacone przez rosje nazwy Nie Dla Bonzura, Paul Mark, Bogumil, Swinski Ryj, Wowka, Anonymous. Posiadaja kilkanascie ip m.in. play 46, 164, netii i vectry. Pisza komentarze pro pis. W kuluarach slychac iz juz przygotowywuja kolejna pandemie jesli wygraja w 2027. Zamkna nas w domach i beda straszyli smiercia a sami znow zarobia miliony handlujac plynami dezynfekcyjnymi, maseczkami, iglami i szczepionkami. Chcecie znow pandemie lub nowe podatki???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • adam 2025-10-19 10:53:28 178.42.*.*
    Najpierw zróbcie serwis tej kopcącej 109
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Olsztyniak1234567 2025-10-18 23:32:47 46.205.*.*
    Panie Szewczyk, wizjonerze, kiedy metro? Jakieś terminy? Tylko tego jeszcze brakuje...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • PolakKatolikPatriota 2025-10-17 13:00:34 37.31.*.*
    Linia nr 3 w obecnym kształcie to sprawa dla prokuratora. Infrastruktura wybudowana za miliony złotych leży niewykorzystywana. Tramwaj, wożący powietrze, jeździ co pół godziny. Jedynym ratunkiem jest przetrasowanie 3 na "Dworzec - Kortowo - Kanta"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Olsztyniak82 2025-10-16 13:06:45 46.112.*.*
    Tyle musiały głąby myśleć, żeby odpuścić tramwaje? Czy może za ten brak myślenia ich ktoś solidnie wynagradzał? Chcą rozbudowy miasta i sąsiednich terenów a główne arterie uliczne pomimo, ze mają szerokość blisko 50m, to mają max po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (chore). Nawet w wawie bus pasy po jakiejś godzinie są dostępne dla wszystkich a pomimo, ze mają 100x wiecej tramwajów, to ich skrzyżowania nie blokują się dla uprzywilejowania zbiorkomu. Wyrzucili w błoto kasę na tramwaje, zabrali ulice kierowcom na rzecz bus pasów, żeby zbiorkom był użyteczny tylko przez kilka godzin dzienie, a pozostały czas wożą powietrze. Z purdzkiej wiochy, ponad 11km dojeżdżam do miasta w niespełna 10min, żeby później z jarot na Nagórki niespełna 4km jechać 15-20 min (żałosne)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 13
  • Bogumił 2025-10-16 12:15:11 88.156.*.*
    Linia tramwajowa nr 3 nie jest dokończona. Warto ją przedłużyć co najmniej do akademików przy Słonecznym Stoku. Autobusy, które przewożą pasażerów do Kortowa niejednokrotnie są mocno zapchane. Można też wykorzystać nowe połączenie na trasie linii nr 3 ale od ulicy Kanta poprzez Kotowo i dalej na Dworzec PKP. Układ torowy na to pozwala.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 23
  • PORADA ZA DARMO 2025-10-16 11:15:22 88.156.*.*
    LINIA NR 3 DLA MIESKZAŃCÓW A NIE STUDENTÓW. PODGRODZIE, MLECZNE, KORTOWO, BRZEZINY, GRUSZOWE SADY MOGŁYBY Z NIEJ KORZYSTAĆ GDYBY JEŻDZIŁA JAK INNE LINIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 1
  • Robertt 2025-10-16 10:43:08 195.136.*.*
    Tramwaj na zatorze mógłby być wybawieniem dla mieszkańców tej części miasta. To musi być priorytet.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 8
  • Tego chcą mieszkańcy 2025-10-16 10:05:20 2a01:11cf:4303:*
    Przede wszystkim winiety po 100 zł za dzień na wjazd do miasta pojazdów z tablicami NOL, NOS, NLI, NNI i NMR. Rozjeżdzają nam drogi a nic nie płacą. Zmusić ich do korzystania z komunikacji miejskiej. Za dużo samochodów na taką przepustowość.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 9
  • Olsztynianka 2025-10-16 08:22:47 2a01:11cf:400f:*
    (.....)"Etap, w którym nie tylko infrastruktura, tramwaje, drogi, mury są ważne, ale najważniejsi są mieszkańcy”(....) (....)"Bez transportu publicznego nie będzie się żyło dobrze w Olsztynie"( ......) Niewątpliwie pięknie to brzmi, szkoda tylko, że przy likwidowaniu linii 116 Prezydent Robert Szewczyk nie pamiętał o tych słowach. I mimo wielu próśb i interwencji mieszkańców Olsztyna nie została ona przywrócona. Nie ustajemy w swoich prośbach o przywrócenie linii nr 116.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 2
  • Pioter 2025-10-16 06:50:39 145.237.*.*
    Gdy wejdą autobusy elektryczne to będziemy mieć podwyżki. To nie jest tanie w utrzymaniu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 2
  • tygr 2025-10-16 05:13:57 150.228.*.*
    Jest dobrze, a będzie jeszcze lepiej! Nic to, że pojedyncze bilety w cenach nie tylko Warszawy, ale i goniące parę innych europejskich stolic z niesamowitą w porównaniu do kilku olsztyńskich tramwajów i autobusów (z których niektóre kursują sobie co 30-60 min ;) ofertą środków komunikacji i gęstą częstotliwością kursowania. Przesiadkowy w Olsztynie 30 min - 4 zł, przesiadkowy w Warszawie 75 min - 4,4. W Rzymie okay, macie 1,5€ za bilet, ale minut do wyjeżdżenia już 100 (pominowszy metro lub jedna podróż metrem, o ile dobrze pamiętam), Ateny - 1,2€ za 90 min (z metrem), a wiecie, jak tam są rozwinięte sieci transportu? Olsztynowi bliżej transportem do Ostródy xD no ale tramwaje trzeba spłacać, fundować pensyjkę prezesowi i bilety dzieciom, bo wszystkie dzieci nasze są, a ulgowy to przecież w naszych roszczeniowych czasach kipna z rodziców. :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 2
  • 😂😂😂 2025-10-15 23:25:06 2a02:26f7:c944:*
    „ wydłużenie linii tramwajowej w głąb miasteczka akademickiego w Kortowie” tramwaje mają problem żeby do pętli w Kortowie dojechać a co dopiero w głąb Kortowa 😂
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • nn 2025-10-15 21:45:13 2a00:f41:852:*
    A ja proponuję więcej kursów MPK w stronę Gutkowa i Redykajn. Po drodze jest kilka szkół, w autobusach się jedzie jak śledzie. W weekend 1 lub 2 autobusy na godzinę. Czy to jest miasto wojewódzkie czy wioska? Dlaczego przy LO V jest pojazd jeden za drugim a u nas nie dość że rzadko to jeszcze że spóźnieniem 10min ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • Poslaniec Warminski 2025-10-15 21:06:20 148.252.*.*
    Widze ze ten portalik lata na smyczy soltysa Szewczyka bo niewygodne dla niego komentarze sa tu kasowane
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • gość 2025-10-15 19:01:39 2a01:11cf:314:*
    Tramwaj na Zatorzu równa się nieprzejezdny most z Limanowskiego na Bema. Teraz w godzinach szczytu trudno tamtędy przejechać a gdzie miałby być ten przystanek tuż za wiaduktem ? Lepiej by było przywrócić linię 116 i bardziej zorganizować rozkład jazdy, żeby autobusy nie jeździły "stadami".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • SYGNALISTA 2025-10-15 18:02:52 5.184.*.*
    kuluary decyzyjne mówią w 2026/27 zostanie podjęta decyzja budowy dodatkowych dwóch linii tramwajowych które mają sprawić że Olsztyn stanie się City ......fundusze mają się znaleźć z obniżania środków na socjal
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 16
  • aty 2025-10-15 18:01:52 2a02:2a40:0:*
    oddajcie linię 116. tego chcą mieszkańcy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Nie DLa Bonżura 2025-10-15 17:05:56 164.127.*.*
    Już wkrótce czeka nas podwyżka akcyzy na alkohol, opłaty cukrowej i podatku od wygranych. Budżet kraju w 2026 r. miałby z tych podatków uzyskać ponad 2,1 mld zł. Całe szczęście że Prezydent nie podpisze tych ustaw
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 41
  • Ruda 2025-10-15 15:58:36 109.243.*.*
    Warto by było zapytać mieszkańców ul. Wilczyńskiego czy chcą tramwaj? Bo mieszkańcy Zatorza bardzo chcą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 16