Dziś jest: 12.08.2025
Imieniny: Euzebii, Innocentego
Data dodania: 2025-08-12 17:28

Krzysztof Brągiel

Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego "z tramwajami lub bez"

Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W jakim kierunku zmierza rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie? Władze miasta wskazują na inne priorytety i zakup taboru odkładają na bok. Tymczasem branżowy portal Transport Publiczny określa politykę Roberta Szewczyka mianem „krótkowzrocznej”.

reklama

Niedawno informowaliśmy, że olsztyński ratusz postanowił „ciąć” wydatki na komunikację publiczną m.in. ograniczając zakres działań w ramach unijnego projektu „Zrównoważona mobilność miejska”. Zamiast planowanych 20 autobusów zeroemisyjnych ratusz chce kupić jedenaście. Jednocześnie zupełnie zrezygnowano z nowych tramwajów.

Rozszerzenie taboru szynowego odpuszczono także przy okazji środków z KPO. Ratusz nie chciał czekać na przeciągające się rozstrzygnięcia konkursu i finalnie zrezygnował z usług firmy Saatz, która wygrała przetarg na dostawę sześciu tramwajów. Skutek jest taki, że miasto dysponuje 15 składami polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdami tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama) [WIĘCEJ: Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji]. 

Przypomnijmy, że aktualnie w stolicy Warmii i Mazur mamy pięć linii tramwajowych. Każdego dnia do ich obsługi MPK Olsztyn wysyła 22 składy. Jak łatwo policzyć w rezerwie znajduje się zaledwie 5 pojazdów.

W ratuszu uzasadniają swoje ruchy w kontekście nowego taboru, faktem, że miasto skupia się aktualnie na realizacji kosztownych inwestycji, takich jak budowa ulicy Nowobałtyckiej czy tunelu między ul. Zientary-Malewskiej a strefą przemysłową. Inna sprawa, że prezydent Robert Szewczyk, już w kampanii wyborczej zapowiadał, że Olsztyn „wchodzi w następny etap. Etap, w którym nie tylko infrastruktura, tramwaje, drogi, mury są ważne, ale najważniejsi są mieszkańcy” [WIĘCEJ: Robert Szewczyk: "Olsztyn wchodzi w etap, w którym najważniejsi są mieszkańcy].

W majowej rozmowie z branżowym portalem Transport Publiczny nowy włodarz miasta potwierdził, że ma inne priorytety niż jego poprzednik Piotr Grzymowicz, który mocno stawiał na rozwijanie sieci tramwajowej. - Mając do wyboru, by wydać kilkanaście milionów złotych na nowy tramwaj a zainwestować np. w poprawę warunków kształcenia dzieci i młodzieży, wybieram to drugie – czytamy.

Wiele więc wskazuje na to, że w najbliższym czasie pomysły, aby rozwijać tramwaje w Olsztynie trafią na półkę. A przypomnijmy, że wśród potencjalnych rozwiązań, jest choćby wydłużenie linii tramwajowej w głąb miasteczka akademickiego w Kortowie.

Bardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się jednak inwestycja w innej części miasta. Chodzi o osiedle Jaroty i ulicę Wilczyńskiego. Ułożenie torowiska między Pieczewem a osiedlem Generałów spięłoby w całość obecne odcinki i pozwoliło na zastąpienie wielu linii autobusowych tramwajami.

W rozmowie z serwisem Transport Publiczny prezydent Robert Szewczyk stwierdził, że tramwaj jeżdżący ulicą Wilczyńskiego, to pomysł “jak najbardziej brany pod uwagę”. - Zresztą zasadność takiego działania jest namacalnie zasygnalizowana poprzez wypuszczenie fragmentu torowiska ze skrzyżowania Krasickiego-Wilczyńskiego w kierunku al. Sikorskiego – dodał, ale nie zdradził szczegółów dotyczących środków finansowania czy potencjalnego harmonogramu tej inwestycji.

Równie tajemniczy prezydent Olsztyna był podczas czerwcowej sesji rady miasta, na której głos zabrali mieszkańcy. Jedno z pytań dotyczyło przyszłości ulicy Wilczyńskiego. Włodarz stolicy regionu zapowiedział konsultacje społeczne w tej sprawie.

- Ulica Wilczyńskiego doczeka się naprawy. Jest na liście naszych priorytetów. Poprawimy ją. Zdajemy sobie sprawę, że to ważna ulica naszego miasta, dlatego w niedalekiej przyszłości razem z mieszkańcami Jarot będziemy chcieli porozmawiać o jej przyszłości – z tramwajami czy bez – zadeklarował.

Serwis Transport Publiczny z rezerwą podchodzi do działań prezydenta Olsztyna w kontekście rozwoju komunikacji szynowej. Zdaniem portalu polityka Roberta Szewczyka w tej kwestii jest „krótkowzroczna”.

- Nowy włodarz Olsztyna nie stawia na rozwój komunikacji szynowej i chyba nie za bardzo wie, w którym kierunku mają pojechać olsztyńskie tramwaje (…) polityka taborowa Olsztyna wydaje się być niestety krótkowzroczna. Brak nowego taboru tramwajowego sprawi, że niemożliwa będzie dalsza rozbudowa sieci tramwajowej, do obsługi której potrzebne będą kolejne pojazdy. Koło więc się zamyka, a tracą na tym pasażerowie, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z miejskich autobusów oraz sieci tramwajowej – czytamy.

W podobnym tonie na początku br. wypowiadał się twórca serwisu olsztynskietramwaje.pl Marcin Bobiński, który pisał o „nadejściu złych czasów dla tramwajów w Olsztynie”. Wskazywał m.in. na brak skonkretyzowanych planów dotyczących budowy torów na ulicy Wilczyńskiego.

- Dwukilometrowe (…) torowisko pozwoliłoby znaleźć się w strefie dostępności pasażerskiej tramwaju – przyjmuje się, że to 400-500 metrów od przystanku – kolejnym dziesiątkom tysięcy potencjalnych pasażerów (...) Pozwoliłoby to też na uwolnienie taboru autobusowego z mocno obciążonych linii (117 czy 126) i przekazanie go do obsługi innych osiedli, więc tramwaj na Wilczyńskiego poprawiłby sytuację pasażerów komunikacji miejskiej w całym Olsztynie – wyjaśniał.

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Olosmolo 2025-08-12 19:20:24 37.31.*.*
    Dlaczego ratusz nie przyzna że reaktywacja szynobusów była błędem...... niech to powiedzą...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • sztafety ochronne 2025-08-12 19:13:21 5.184.*.*
    Zatorze ,Gutkowo,Dajtki ..chce tramwajów inaczej zwiniemy asfalty w naszych dzielnicach ..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • lewy koalicyjny 2025-08-12 19:02:17 37.31.*.*
    Niech autobusów zero- emisyjnych będzie i jedenaście. Byle już były, tak jak by na wczoraj. Pozostałe dziewięć dokupi się w przyszłym roku. Trzeba też rozplanować na następne kolejne lata wymianę wszystkich autobusów na zero-emisyjne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Nie DLa Bonżura 2025-08-12 18:59:44 164.127.*.*
    Szewczyk powiedział: ,, W niedalekiej przyszłości razem z mieszkańcami Jarot będziemy chcieli porozmawiać o jej przyszłości – z tramwajami czy bez". W kwietniu 2025 r. Szewczyk zapytał Radę Osiedla Pieczewa czy chcą aby rondo na ich osiedlu nosiło nazwę J. Owsiaka. Odpowiedż była negatywna. Rondo i tak nazwali im. Owsiaka. Jednym słowem olał totalnie mieszkańców tego osiedla. Podobnie będzie z mieszkańcami Jarot. Coś nie tak jest w kwestii rozmów z ludźmi. Szewczyk ma ten sam problem co Grzymowicz. Nie potrafi rozmawiać z ludżmi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Tubylek 2025-08-12 18:03:34 178.42.*.*
    W tym mieście człowiek - mieszkaniec się nie liczy , jeżeli tak się mówi są to puste frazesy. Liczy się tylko kasa i nic więcej. Tramwaje trafiły w zły czas kiedy prąd elektryczny jest najdroższy i będzie dalej drożał, więc tego typu komunikacja będzie mało opłacalna . W dłuższej perspektywie zniknie z miasta jako nie rentowna . Za wywalenie milionów złotych nikt nie odpowie bo u nas w Polsce tak jest że nikt za nic nie odpowiada . Taka narodowa tradycja . Przyczyną drogiej energii jest banał. Zaniechanie przez wszystkie ekipy polityczne budowy elektrowni atomowych . Dlaczego ? bo nie było co ukraść. Wyposażenie elektrowni atomowej które było już gotowe dla polski sprzedano do jednego z krajów skandynawskich . Elektrownia atom z tym reaktorem funkcjonuje bez awaryjnie do dziś.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • Wiesmac 2025-08-12 17:51:07 31.0.*.*
    Znając podejście prezydenta to pewnie zasypie ul. Wilczyńskiego piachem 🙈
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Ruda 2025-08-12 17:38:23 109.243.*.*
    A czy ktoś zapyta mieszkańców ul. Wilczyńskiego czy chcą tramwajów i jednopasmowej ulicy? A czy kupcy mający swoje sklepy przy tej ulicy, które ze względu na Galerię ledwo zipią chcą mieć budowę przez dwa lata a potem problemy z parkowaniem? Czy ktoś w tym mieście zanim coś zrobi to przeprowadzi konsultacje?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3