Dziś jest: 06.10.2025
Imieniny: Artura, Brunona
Data dodania: 2025-08-12 17:28

Krzysztof Brągiel

Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego "z tramwajami lub bez"

Złe czasy dla transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W jakim kierunku zmierza rozwój sieci tramwajowej w Olsztynie? Władze miasta wskazują na inne priorytety i zakup taboru odkładają na bok. Tymczasem branżowy portal Transport Publiczny określa politykę Roberta Szewczyka mianem „krótkowzrocznej”.

reklama

Niedawno informowaliśmy, że olsztyński ratusz postanowił „ciąć” wydatki na komunikację publiczną m.in. ograniczając zakres działań w ramach unijnego projektu „Zrównoważona mobilność miejska”. Zamiast planowanych 20 autobusów zeroemisyjnych ratusz chce kupić jedenaście. Jednocześnie zupełnie zrezygnowano z nowych tramwajów.

Rozszerzenie taboru szynowego odpuszczono także przy okazji środków z KPO. Ratusz nie chciał czekać na przeciągające się rozstrzygnięcia konkursu i finalnie zrezygnował z usług firmy Saatz, która wygrała przetarg na dostawę sześciu tramwajów. Skutek jest taki, że miasto dysponuje 15 składami polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdami tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama) [WIĘCEJ: Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji]. 

Przypomnijmy, że aktualnie w stolicy Warmii i Mazur mamy pięć linii tramwajowych. Każdego dnia do ich obsługi MPK Olsztyn wysyła 22 składy. Jak łatwo policzyć w rezerwie znajduje się zaledwie 5 pojazdów.

W ratuszu uzasadniają swoje ruchy w kontekście nowego taboru, faktem, że miasto skupia się aktualnie na realizacji kosztownych inwestycji, takich jak budowa ulicy Nowobałtyckiej czy tunelu między ul. Zientary-Malewskiej a strefą przemysłową. Inna sprawa, że prezydent Robert Szewczyk, już w kampanii wyborczej zapowiadał, że Olsztyn „wchodzi w następny etap. Etap, w którym nie tylko infrastruktura, tramwaje, drogi, mury są ważne, ale najważniejsi są mieszkańcy” [WIĘCEJ: Robert Szewczyk: "Olsztyn wchodzi w etap, w którym najważniejsi są mieszkańcy].

W majowej rozmowie z branżowym portalem Transport Publiczny nowy włodarz miasta potwierdził, że ma inne priorytety niż jego poprzednik Piotr Grzymowicz, który mocno stawiał na rozwijanie sieci tramwajowej. - Mając do wyboru, by wydać kilkanaście milionów złotych na nowy tramwaj a zainwestować np. w poprawę warunków kształcenia dzieci i młodzieży, wybieram to drugie – czytamy.

Wiele więc wskazuje na to, że w najbliższym czasie pomysły, aby rozwijać tramwaje w Olsztynie trafią na półkę. A przypomnijmy, że wśród potencjalnych rozwiązań, jest choćby wydłużenie linii tramwajowej w głąb miasteczka akademickiego w Kortowie.

Bardziej prawdopodobnym scenariuszem wydaje się jednak inwestycja w innej części miasta. Chodzi o osiedle Jaroty i ulicę Wilczyńskiego. Ułożenie torowiska między Pieczewem a osiedlem Generałów spięłoby w całość obecne odcinki i pozwoliło na zastąpienie wielu linii autobusowych tramwajami.

W rozmowie z serwisem Transport Publiczny prezydent Robert Szewczyk stwierdził, że tramwaj jeżdżący ulicą Wilczyńskiego, to pomysł “jak najbardziej brany pod uwagę”. - Zresztą zasadność takiego działania jest namacalnie zasygnalizowana poprzez wypuszczenie fragmentu torowiska ze skrzyżowania Krasickiego-Wilczyńskiego w kierunku al. Sikorskiego – dodał, ale nie zdradził szczegółów dotyczących środków finansowania czy potencjalnego harmonogramu tej inwestycji.

Równie tajemniczy prezydent Olsztyna był podczas czerwcowej sesji rady miasta, na której głos zabrali mieszkańcy. Jedno z pytań dotyczyło przyszłości ulicy Wilczyńskiego. Włodarz stolicy regionu zapowiedział konsultacje społeczne w tej sprawie.

- Ulica Wilczyńskiego doczeka się naprawy. Jest na liście naszych priorytetów. Poprawimy ją. Zdajemy sobie sprawę, że to ważna ulica naszego miasta, dlatego w niedalekiej przyszłości razem z mieszkańcami Jarot będziemy chcieli porozmawiać o jej przyszłości – z tramwajami czy bez – zadeklarował.

Serwis Transport Publiczny z rezerwą podchodzi do działań prezydenta Olsztyna w kontekście rozwoju komunikacji szynowej. Zdaniem portalu polityka Roberta Szewczyka w tej kwestii jest „krótkowzroczna”.

- Nowy włodarz Olsztyna nie stawia na rozwój komunikacji szynowej i chyba nie za bardzo wie, w którym kierunku mają pojechać olsztyńskie tramwaje (…) polityka taborowa Olsztyna wydaje się być niestety krótkowzroczna. Brak nowego taboru tramwajowego sprawi, że niemożliwa będzie dalsza rozbudowa sieci tramwajowej, do obsługi której potrzebne będą kolejne pojazdy. Koło więc się zamyka, a tracą na tym pasażerowie, którzy z roku na rok coraz chętniej korzystają z miejskich autobusów oraz sieci tramwajowej – czytamy.

W podobnym tonie na początku br. wypowiadał się twórca serwisu olsztynskietramwaje.pl Marcin Bobiński, który pisał o „nadejściu złych czasów dla tramwajów w Olsztynie”. Wskazywał m.in. na brak skonkretyzowanych planów dotyczących budowy torów na ulicy Wilczyńskiego.

- Dwukilometrowe (…) torowisko pozwoliłoby znaleźć się w strefie dostępności pasażerskiej tramwaju – przyjmuje się, że to 400-500 metrów od przystanku – kolejnym dziesiątkom tysięcy potencjalnych pasażerów (...) Pozwoliłoby to też na uwolnienie taboru autobusowego z mocno obciążonych linii (117 czy 126) i przekazanie go do obsługi innych osiedli, więc tramwaj na Wilczyńskiego poprawiłby sytuację pasażerów komunikacji miejskiej w całym Olsztynie – wyjaśniał.

Komentarze (62)

Dodaj swój komentarz

  • liko 2025-08-19 10:58:40 88.156.*.*
    Pozabierać te uprawnienia na darmowe przejazdy i sytuacja się trochą poprawi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Johny Johny 2025-08-19 08:06:52 178.183.*.*
    A gdzie jest wieloletnia strategia rozwoju miasta ? Przychodzi sobie taki olsztyński Maciarewicz i wszystkie kontrakty poprzednika wyrzuca do kosza. Olsztyn się rozrasta powstają nowe osiedla. Trzeba starać się zmniejszać ruch samochodowy, szerokich arterii nie przybywa. Wilczyńskiego, osiedla przy Bartągu, Dajtki, dojazd z Dywit to są kierunki z największym napływem samochodów. Po 8-10 latach rządów mądrali obudzimy się z czarnej dupie, z kompletnie zapchanym miastem. Nie wiem na co Robercik chce wydawać nasze pieniążki, ale na razie nie będzie nowych linii tramwajowych, likwiduje linie autobusowe, nawet ten zasrany stadion ugrzązł, Ale jak nic zwyczajem poprzednika opitoli miejskie grunty deweloperom
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Syc 2025-08-18 15:19:33 213.73.*.*
    Niestety obecny prezydent nie dorasta do pięt byłemu. Lobby samochodowe silniejsze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • a kiedy tramwaj na d 2025-08-18 09:48:51 88.156.*.*
    tramwaj trzeba puścić od dworca poprzez dworcową. tu jest jedno z największych skupisk ludzi. i przy dworcowej największa przychodnia specjalistyczna w Olsztynie. a licząc od dworca w górę dworcowej aż do pstrowskiego dużo sklepów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Badacz 2025-08-16 21:37:30 46.205.*.*
    Zamiast bardzo drogiego tunelu aż za Trackiem, znacznie lepszy i tańsze byłoby przedłużenia Leonharda do nowego ronda Poprzeczna / Malewskiej, zwykłą estakadą nad torami. Tunel to bardzo droga w budowie i utrzymaniu infrastruktura. W cenie tunelu można byłoby wybudować estakadę, wyremontować most przy placu Bema i dociągąć Sielską do obwodnicy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Ja 2025-08-14 13:01:42 79.191.*.*
    Jak zrobią połączenie przez Wilczyńskiego to zakorkują całe Jaroty, a z 5 linii będą musieli zrobić 10 bo plan torowiska wygląda jakby go 5 latek nabazgrał.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 10
  • krtek59 2025-08-14 11:39:24 88.156.*.*
    Brawo Prezydencie. Jak najdalej od pomysłu rozbudowy tramwajów. Wystarczy, że poprzednik całkowicie znisczył infrastrukturę i kominikację publiczną w Olsztynie, doprowadził do olbrzymich korków ( zwężenia ulic, ustawienia sygnalizacji pod tramwaje, zlikwidowania wielu miejsc parkingowych). I oby nie doszło do zniszczenia ruchu na ul. Wilczyńskiego. Teraz faktycznie trzeba stawiać na potrzeby mieszkańców, rozwijać oświatę, służbę zdrowia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 23
  • PolakKatolikPatriota 2025-08-14 07:19:55 2a00:f41:824:*
    Olsztyn pod rządami Szewczyka - gamonia i szkodnika stacza się w kierunku miasteczka powiatowego. Kupowanie dziesięcioletni stropów z Niemiec ij modernizacji szkół dla uczniów z powiatu to znak rozpoznawczy tego mikroprezydenta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 9
  • Dadi 2025-08-14 07:15:03 88.156.*.*
    Dzyń dzyń dzyń :p
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • 007 2025-08-14 01:42:00 2a00:f41:8bf:*
    5 linii jak na Olsztyn to i tak sporo . 5 tramwajów w rezerwie to też ok tym bardziej że to nowe składy . Chcieli dokupic 6 nowych tramwajów . I po co ? Aby 11 nowych lub prawie nowych składów stało ? Czyli 100 mln zł by stało w rezerwie w zajezdni ... Olsztyn i tak ma najnowocześniejszą flotę tramwajową w Polsce i jedyną 100 proc niskopodwoziowa . Ktoś wspomniał Toruń kupuje 4 nowe pesy ... Tylko że Toruń to jest 20 lat za Olsztynem w taborze ....połowa tramwajów w Toruniu to konstale z 1980 roku ....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 7
  • ddda 2025-08-13 19:43:11 2a09:bac3:4f9e:*
    Rok 2025, Olsztyn: nie ma potrzeby i nie ma pieniędzy na rozwój zielonego transportu publicznego. Rok 2025, Toruń: rozwijamy zielony transport publiczny, budujemy europejskie miasto typu "smartcity" - i dokupujemy kolejne 4 nowoczesne tramwaje z bydgoskiej PESY. Prezydent Szewczyk, członek partii rządzcej to chodząca katastrofa - w każdym wymiarze. Biedny Olsztyn.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 9
  • LG 2025-08-13 14:18:20 46.29.*.*
    Pytanie jest jedno: Czy leci z nami Pilot...?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 20
  • inny 2025-08-13 13:44:21 46.112.*.*
    Szewczyk jest dla wszystkich jednym wielkim rozczarowaniem. Jedynie jego partyjni koledzy i koleżanki są zadowoleni. On nie ma racji bytu w następnych wyborach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 39 24
  • Adam z Olsztyna 2025-08-13 13:41:52 109.241.*.*
    Ja chcę tramwaje, od generałów do pieczewa, później na Zatorze i juz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 57 15
  • Donald 2025-08-13 13:32:31 2a00:f41:846:*
    Olsztyn to dziura zapraszamy do Ostródy😁
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 36
  • mm2 2025-08-13 13:17:49 2a01:11cf:400b:*
    Jednak Grzymowicz to był prezydent. Przynajmniej robił.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 47 19
  • karolew08 2025-08-13 11:10:29 79.191.*.*
    Tramwaje potrzebne na generałów nie na wilczyńskiego. To co jeździ po wilczyńskiego w autobusach i samochodami to mieszkańcy generałów. Tramwaje 4 i 5 i tak jadą do centrum w drodze na dworzec. A gdzie obsługa części przemysłowej miasta - lubelska, towarowa, budowlana. Na lubelskiej od wiaduktu po skrzyżowanie z budowlaną od roku 1945 NIE MA CHODNIKA. Tym niech się zajmą radni. Ale oni tam nie bywają albo jadą swoim transportem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 36 1
  • Antek 2 2025-08-13 09:52:41 2a00:f41:818:*
    Zabrali najlepszy autobus 116. Sprawa ucichła. PRZYWRÓCIĆ 116!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 19
  • wykluczony tramwajow 2025-08-13 08:20:34 194.242.*.*
    Chciałbym, tylko zwrócić uwagę, że linia 117 dojeżdża do Jakubowa i cmentarza w Kieźlinach, a z tych okolic trochę daleko do przystanku tramwajowego...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 14
  • dis 2025-08-13 08:08:23 212.160.*.*
    Te "zeroemisyjne" autobusy mają przecież rury wydechowe w elektrowni węglowej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 33 2