Dziś jest: 06.10.2025
Imieniny: Artura, Brunona
Data dodania: 2025-08-17 18:45

Aleksandra Sawczuk

Olsztyńskie tramwaje w formie? MPK chwali tabor, ale ratusz hamuje z dalszymi inwestycjami

Olsztyńskie tramwaje w formie? MPK chwali tabor, ale ratusz hamuje z dalszymi inwestycjami
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne posiada w swoich zasobach 27 pojazdów szynowych. Średni przebieg tramwaju Solaris Tramino wynosi aktualnie 417 200 km, z kolei Panoramy 177 500 km
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Pod koniec lipca br. na łamach portalu Olsztyn.com.pl informowaliśmy o decyzji ratusza, dotyczącej ograniczenia wydatków na komunikację publiczną. Chodziło, m.in. o cięcia w związku z realizacją projektu unijnego pn. „Zrównoważona mobilność miejska”, czy środkami z KPO. W maju włodarz Olsztyna, Robert Szewczyk w rozmowie z portalem Transport Publiczny podkreślił, iż kieruje się innymi priorytetami niż jego poprzednik, Piotr Grzymowicz, który stawiał na rozwój sieci tramwajowej. Przypomnijmy, że w urzędzie miasta znajduje się projekt dotyczący ul. Wilczyńskiego (ułożenie torowiska). Należy się jednak uzbroić w cierpliwość. Obecnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne posiada w swoich zasobach 27 pojazdów szynowych. Średni przebieg tramwaju Solaris Tramino wynosi aktualnie 417 200 km, z kolei Panoramy 177 500 km. Jak prezentuje się stan techniczny pojazdów?

reklama

Wielkie plany rozwoju komunikacji publicznej

W czerwcu 2024 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) podpisała z gminą Olsztyn umowę w ramach unijnego projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny”. Budżet przeznaczony na jego realizację wynosił 297 mln zł. 151,6 mln zł stanowiły wydatki kwalifikowane, w tym 128 mln zł jako dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Środki miały zostać przeznaczone, m.in. na zakup tramwajów i dwudziestu autobusów zeroemisyjnych z ładowarkami oraz rozbudowę zajezdni autobusowej na al. Sikorskiego, przebudowę pętli autobusowych – Jakubowo, osiedle Mazurskie, Dajtki, Witosa i Redykajny, jak również budowa pętli na osiedlu Generałów, Nagórkach i Zielonej Górce.

Ratusz inaczej zapatrywał się na sprawę. Cięcia i rezygnacja z KPO

Okazało się jednak, że ratusz ma zgoła inne plany, ograniczające inwestycję. Gmina Olsztyn wystąpiła do PARP z wnioskiem o dokonanie zmiany w zakresie zadań i wartości projektu. W efekcie zdecydowano, że zamiast dwudziestu autobusów zeroemisyjnych, urząd miasta zakupi jedynie jedenaście. Jednocześnie zrezygnowano z nowych tramwajów.

Warto wspomnieć, że jesienią 2024 r. przetarg na dostawę sześciu nowych pojazdów szynowych wygrała firma Saatz Sp. z.o.o., oferując za wykonanie zadania 110 687 700 zł. Jednak wobec przeciągających się rozstrzygnięć konkursu na środki z KPO, którymi chciano sfinansować inwestycję, miasto zrezygnowało z planowanego zakupu.

Prezydent miasta ma inne priorytety?

Urzędnicy uzasadniają takowe kroki faktem, że stolica Warmii i Mazur koncentruje się aktualnie na realizacji kosztownych przedsięwzięć, takich jak: budowa tunelu między ul. Marii Zientary-Malewskiej a strefą przemysłową czy prace związane z ul. Nowobałtycką. [Czytaj również: Olsztyn. Ratusz tnie wydatki na komunikację publiczną.]

Przypomnijmy, że w maju br. Robert Szewczyk w rozmowie z portalem Transport Publiczny podkreślił, iż posiada inne priorytety niż jego poprzednik, Piotr Grzymowicz, który koncentrował się głównie na rozwijaniu sieci tramwajowej. Pisaliśmy o tym w artykule pt. „Złe czasy transportu szynowego w Olsztynie? Przyszłość ulicy Wilczyńskiego „z tramwajami lub bez””.

- Mając do wyboru, by wydać kilkanaście milionów złotych na tramwaj a zainwestować np. w poprawę warunków kształcenia dzieci i młodzieży, wybieram to drugie – skwitował włodarz.

Ulica Wilczyńskiego doczeka się naprawy”

W urzędzie miasta znajduje się projekt dotyczący ul. Wilczyńskiego. Ułożenie torowiska między Pieczewem a osiedlem Generałów pozwoliłoby na zastąpienie wielu linii autobusowych tramwajami. W tej materii Szewczyk stwierdził, że pomysł jest „jak najbardziej brany pod uwagę”. Kwestię tę włodarz poruszył także podczas czerwcowej sesji rady miasta, zapowiadając konsultacje społeczne.

- Ulica Wilczyńskiego doczeka się naprawy. Jest na liście naszych priorytetów. Poprawimy ją. Zdajemy sobie sprawę, że to ważna ulica dla naszego miasta, dlatego w niedalekiej przyszłości razem z mieszkańcami Jarot będziemy chcieli porozmawiać o jej przyszłości – z tramwajami czy bez – deklarował.

Kondycja olsztyńskiego taboru

Olsztyn dysponuje obecnie piętnastoma składami polskiego Solarisa Tramino i dwunastoma tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama). Na terenie stolicy regionu działa pięć linii tramwajowych. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Olsztynie wysyła codziennie 22 składy. 5 pozostaje w rezerwie.

Pokonywane dystanse niezaprzeczalnie wpływają na kondycję pojazdów. Średni przebieg Solaris Tramino wynosi aktualnie 417 200 km. W przypadku Panoramy jest to 177 500 km. Rzecznik prasowy MPK Olsztyn, Mariusz Makówka, w rozmowie z Wyborczą Olsztyn, podkreślił, iż tabor pozostaje w bardzo dobrym stanie, dzięki, m.in. pracom podjętym pod koniec okresu gwarancyjnego oraz eksploracji pojazdów.

- Tramwaje Solaris Tramino na koniec okresu gwarancyjnego poddane zostały szerokim naprawom, które wykonał nasz producent. Naprawy te objęły osie, przekładnie, silniki, konserwację szkieletu oraz innych elementów. Ponadto, po zakupie nowych tramwajów Durmazlar Panorama i wprowadzeniu ich do ruchu liniowego, naszym priorytetem była eksploracja właśnie tych pojazdów. Fakt ten ma niebagatelny wpływ na niskie przebiegi tramwajów Solaris Tramino, co pozwala na odsunięcie w czasie wykonania remontów całopojazdowych – tłumaczył.

Satysfakcja MPK

Po blisko dziewięciu latach użytkowania w objętych akcjami serwisowymi oraz innych podzespołach nie odnotowano usterki, która sprawić miała poważne problemy. Makówka wskazał również, iż decyzje o ewentualnych naprawach najprawdopodobniej nie zapadną wcześniej niż za dwa lata.

Wyborcza wyjaśnia, że tzw. naprawa główna pojazdu szynowego (generalny remont) nie jest uzależniona od czasu użytkowania czy przebiegu. Z kolei jej cena opiewać może na 30-70 proc. wartości nowego tramwaju. Jak zapewniają przedstawiciele MPK, to że olsztyńskie tramwaje pozostają w dobrej kondycji, wynikać ma z dbałości o torowiska i stacjonowanie pojazdów w zajezdni pod dachem. Wspominają jednak, iż „żeby być spokojnym” o tabor, przydałyby się jeszcze dwa-trzy tramwaje.

Galeria

Komentarze (30)

Dodaj swój komentarz

  • Olsztyniak333 2025-08-21 17:53:39 46.112.*.*
    Dobre drogi to priorytet dość kraterów na jezdniach. Czekamy też na Nowobałtycką .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • nick 2025-08-19 19:07:38 2a00:f41:82f:*
    ja mysle ze najlepszym sprawdzianem jezeli chodzi o tramwaj na wilczynskiego to bedzie referendum czy olsztyniacy chca tam tramwaju ale takie polaczenie dwoch systemow wschodniego i zachodniego to bylaby fajna sprawa
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • janusz 2025-08-19 17:00:15 2a00:f41:82f:*
    czegos tu nierozumiem jeszcze niedawno hucznie otwierano nowe linie tramwajowe promowano komunikacje szynowa w naszym miescie a tu nagle zwrot cos sie musialo stac niedobrego w ratuszu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Donald 2025-08-18 15:42:58 2a00:f41:846:*
    Motłoch się znowu kłóci 😂😅
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 7
  • Johny Johny 2025-08-18 12:20:51 178.183.*.*
    Szewczuk tnie koszty, tramwaje be, przebudowy dróg be, autobusy fe, połączenia autobusowe do likwidacji, na co Iwan zbiera ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • ECO 2025-08-18 10:08:50 37.109.*.*
    A połączenie Wilczyńskiego z Warszawską od ponad 12 lat leży i czeka. Mieszkańcy też czekają niestety w korkach... Takie to eko...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • Olsztyn 🚣‍♂️🚣‍♀️🌳☘️🌞 2025-08-18 09:15:39 81.190.*.*
    Tramwaj na osiedle zacisze w stronę Bartąga .W tą stronę miasto się powiększa,tu mieszka coraz więcej ludzi. Tramwaje są super i żaden stadion za setki milionów złotych tylko infrastruktura tramwajowa i odrazu nowe drogi,nowe rury pod drogami a nie marnowanie kasy na stadion. Na stadion mogą się złożyć wierni kibice Stomilu raz w życiu 15-20 tyś zł to nie dużo skoro tak chcą i kochają Stomil......z naszych podatków to chcą stadionu ale żeby dać od siebie na stadion to chowają kasę i klub mają głęboko w D..... wierni kibice Stomilu hahaha na ustach. Tramwaje jak najbardziej. Trzeba policzyć gdzie miały by pojechać. Zatorze wydaje się dobrym posunięciem ale tym niech zajmą się fachowcy. Inne drogi tramwajowe może i również ale trzeba by to wszystko dokładnie przeliczyć, przemyśleć dokładnie bez emocji bo pieniądze trzeba szanować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 7
  • Mieszkaniec 2025-08-18 08:58:05 2a00:f41:8e9:*
    Tramwaje stop, tramwajom dość. Wszystkie duże skrzyżowania ustawione pod tramwaje, Stoi się na światłach często po dwie zmiany. Miasto czerwonych świateł. Przyjezdni śmieją się w głos i szydzą. Jeżdżące zielone zombie!!! Są ważniejsze sprawy do uporządkowania w tym mieście!!! Dość kolejnych dziur i wykopalisk bez sensu!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 23
  • dgg 2025-08-18 01:53:18 91.94.*.*
    "Nie ma pieniędzy, nie da się, a po co" - prezydent miasta wojewódzkiego (!) o rozwoju niskoemisyjnego (!) transportu zbiorowego (!) "W niedalekiej przyszłości razem z mieszkańcami Jarot będziemy chcieli porozmawiać o przyszłości Wilczyńskiego " - czyli kiedy ta rozmowa o rozmowie? w 2027? a zdobycie finansowania? w 2034? a projekt? w 2039? a budowa? w 2046? Panie Szewczyk - nie nadajesz się pan nawet na kierownika osiedla.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 5
  • StadionDlaStomilu 2025-08-17 19:57:37 46.205.*.*
    Kasa co miała pójsć na tranwaje pójdzie na część nowego stadionu, mi się to podoba :-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 40
  • GOŚCIÓ 2025-08-17 19:21:26 5.184.*.*
    należy zbudować jeszcze trzy linie tramwajowe ...Zatorze ,Gutkowo ,Dajtki ....wszystko na ten temat ...kto przeciw ma z liścia ,kto za to go lubimy ,kto nie wie to mu wytłumaczymy..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 13
  • Estera z rodziną 2025-08-17 18:59:37 2a00:f41:8cb:*
    Olsztyn pod rządami Platformy Obywatelskiej jest tak piękny jak Warszawa. Zielony, czysty. Nowoczesny tabór tramwajów oraz autobusów. Ekologicznie z klimatyzacja. Wspaniale iż mamy w takim pięknym mieście tak wspaniale zarządzane przez patriotów z Platformy Obywatelskiej najukochańszego ciepłego pełnego miłości Prezydenta Roberta. Warszawa ma również wspaniałego Rafała - piękne zielone miasto pełne nowoczesnych rozwiązań. Szkoda iż nie mamy takiego samego prezydenta Polski. Jednak Warszawiacy się cieszą iż został z nimi. Miał wynik w ciągu Warszawie 70% Rafał Trzaskowski. Jednak jak rozmawiałam z Waszawiakami - z bólem serca by go pożegnali a na pewno nie wymienili na żadnego innego. Tak jak my Roberta Naszego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 3