W czerwcu ubiegłego roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podpisała z gminą Olsztyn pierwszą umowę w ramach unijnego projektu „Zrównoważona mobilność miejska – nabór niekonkurencyjny”. Budżet przedsięwzięcia opiewał na 297 mln zł, z czego 151,6 mln zł stanowiły wydatki kwalifikowalne, w tym ponad 128 mln zł to dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Pieniądze miały zostać wykorzystane m.in. na zakup tramwajów i dwudziestu autobusów zeroemisyjnych wraz z ładowarkami, rozbudowę zajezdni autobusowej na al. Sikorskiego czy przebudowę pętli autobusowych – Jakubowo, osiedle Mazurskie, Dajtki, Witosa i Redykajny. Ponadto w planie była budowa pętli autobusowych na osiedlu Generałów, Zielonej Górce i Nagórkach.
Prezydent Robert Szewczyk postanowił jednak ograniczyć inwestycję. Gmina Olsztyn złożyła do PARP wniosek o zmiany w odniesieniu do zakresu zadań i wartości projektu.
- W projekcie zawarliśmy kupno 11 autobusów zeroemisyjnych, wraz z ładowarkami, rozbudowę zajezdni przy al. Sikorskiego, rozbudowę systemu ITS, przebudowę przystanków i pętli autobusowych, a także przebudowę przejść dla pieszych. Łączna wartość tego zadania to 132 mln złotych – przekazał Patryk Pulikowski, rzecznik urzędu miasta w Olsztynie, cytowany przez Gazetę Wyborczą.
Wynika z tego, że w najbliższym czasie tramwajowy tabor Olsztyna pozostanie bez zmian. Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku przetarg na dostawę sześciu nowych tramwajów wygrała firma Saatz Sp. z o.o., oferując za wykonanie zadania 110 687 700 zł.
Wobec przeciągających się rozstrzygnięć konkursu na środki z KPO, którymi chciano sfinansować zamówienie, ratusz zrezygnował z zakupu pojazdów.
Pasażerom pozostanie w najbliższym czasie korzystać z 15 składów polskiego Solarisa Tramino oraz 12 pojazdów tureckiej firmy Durmazlar (model Panorama).
Władze Olsztyna wobec cięć w inwestycjach w transport publiczny zapowiadają, że skupią się na realizacji innych kosztownych projektów. Chodzi m.in. o budowę ulicy Nowobałtyckiej oraz tunelu między ul. Zientary-Malewskiej a strefą przemysłową. W dalszej perspektywie jest też budowa stadionu przy al. Piłsudskiego.
Czytaj również:
Bez pieniędzy z KPO i bez tramwajów. Olsztyn rezygnuje z kluczowej inwestycji
Komentarze (22)
Dodaj swój komentarz