W spotkaniu z mediami wzięli udział: prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, prezes MPK, Jerzy Roman, wiceprezydent Olsztyna, Marcin Szwarc, zastępca dyrektora Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, Maciej Rosiński oraz dyrektor sprzedaży spółki Solaris Bus & Coach w Polsce, Andrzej Sienkiewicz.
- To jest świadectwo tego, że Olsztyn ma bardzo dobry transport publiczny i chce mieć jeszcze lepszy – stwierdził prezydent. - To krwioobieg i system nerwowy miasta. Bez transportu publicznego nie będzie się żyło dobrze w Olsztynie.
I zapowiadał: - To jest 10 autobusów hybrydowych – pojazdów, które znacząco "odmłodzą" naszą flotę, ale to dopiero początek.
Jak poinformował Robert Szewczyk, w przyszłym roku do taboru trafi następne 10 pojazdów hybrydowych. Z kolei nie mniej niż 15 autobusów elektrycznych pojawi się w Olsztynie w 2027 roku. Prezydent miasta zapowiedział także rozbudowę zajezdni autobusowej oraz inwestycje w infrastrukturę przystankową – m.in. nowe przystanki i dojścia do nich, zajezdnie czy pętle.
Flota autobusowa ma być nowoczesna, konkurencyjna, wygodna, klimatyzowana, bezpieczna i punktualna. W 2026 roku zostanie także wprowadzona aplikacja, która pozwoli kupować bilety jednorazowe i okresowe. Robert Szewczyk zapowiedział również kolejne preferencje dla mieszkańców Olsztyna, którzy płacą tu podatki.
- Na dzisiaj średni wiek taboru w MPK to jest ok. 13 lat – powiedział prezes MPK. - Wszystko wskazuje na to, że w 2027 roku na ulicach Olsztyna pojawi się co najmniej 15 zupełnie nowych autobusów elektrycznych. Wówczas średni wiek taboru spadnie mniej-więcej do średniej Polski, czyli ok. 9,5 lat. To jest akceptowalny stan taboru.
I kontynuował: - W tej chwili mamy we flocie 143 autobusy, plus 10 nowych. Codziennie w ruchu jest ok.110 pojazdów.
Jak poinformował Jerzy Roman, cały projekt inwestycji w komunikację publiczną, którego nowe autobusy są częścią, to koszt 130 mln zł.
Prezydent Olsztyna zapowiedział również prace oraz konsultacje związane z projektem rozwoju linii tramwajowych.
- Miasto Olsztyn korzysta z planu transportowego, który został przyjęty w 2012 roku i obowiązuje do 2027 roku. Pod koniec tego roku zamierzamy uruchomić postępowanie, które wyłoni wykonawcę takiego dokumentu. Na jego podstawie będą podejmowane decyzje – powiedział Marcin Szwarc, zastępca prezydenta i były dyrektor ZDZiT-u.
I dodał: - Szacujemy, że potrwa to ok. roku.
Zakupione pojazdy są wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa – dla kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu – np. systemy cyberbezpieczeństwa, rozpoznawanie przestrzeni przed autobusem czy zmęczenia kierowcy.
- Są to najnowocześniejsze autobusy hybrydowe – powiedział prezes spółki Solaris Bus & Coach w Polsce.
Andrzej Sienkiewicz przekazał także symboliczne "klucze do pojazdu" (najnowsze pojazdy są "bezkluczykowe") prezydentowi oraz prezesowi MPK.
Komentarze (6)
Dodaj swój komentarz