Dziś jest: 26.07.2025
Imieniny: Anny, Grażyny, Mirosławy
Data dodania: 2025-07-25 09:41

Krzysztof Brągiel

Protest urzędników przed olsztyńskim ratuszem. "Nie ma dialogu" [ZDJĘCIA]

Protest urzędników przed olsztyńskim ratuszem.
Urzędnicy protestowali przed olsztyńskim ratuszem ws. zmian w wynagrodzeniach
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Olsztyńscy urzędnicy znowu wyszli na ulice, żeby wyrazić swój sprzeciw wobec działań magistratu. Tym razem iskrą okazała się decyzja władz miasta o obniżeniu kategorii zaszeregowania. „Oznacza to, że schodzimy do niższego minimalnego wynagrodzenia” - przekonywała Ewa Wyka, przewodnicząca Związku Zawodowego "Symetria".

reklama

W poprzedniej samorządowej kadencji olsztyńscy pracownicy miejskich jednostek regularnie protestowali przeciwko niskim wynagrodzeniom. Jeden z większych protestów odbył się w lutym 2023, kiedy poza urzędnikami skupionymi wokół Związku Zawodowego „Symetria” przed ratuszem pojawili się przedstawiciele: MOPS-u, żłobków, DPS-u „Kombatant” oraz innych związków zawodowych działających na terenie miasta [WIĘCEJ: "Jesteśmy tylko kosztem" Związkowcy protestowali przed miejskim ratuszem].

Po zmianie władzy napięcia nie ustały. W czwartkowe popołudnie (24 lipca) urzędnicy postanowili zamanifestować swoje niezadowolenie z obniżenia przez magistrat tzw. kategorii zaszeregowania.

- Olsztyn miał być uśmiechnięty, ale dla nas sytuacja wygląda inaczej – mówiła przewodnicząca ZZ "Symetria", Ewa Wyka. - Każdy pracownik urzędu miasta otrzymał pismo, w którym ma obniżoną kategorię zaszeregowania o kilka szczebli. Pracownicy, którzy mieli 14, 15, 16 kategorię teraz otrzymali 11 czy 10.

Kategorie zaszeregowania wskazują poziom minimalnego wynagrodzenia zasadniczego. Przykładowo dla inspektora ds. BHP czy starszego referenta minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego to IX kategoria zaszeregowania, natomiast dla kierownika lub naczelnika samorządowej jednostki organizacyjnej – kategoria XVIII. Z kolei dla osoby sprzątającej to II kategoria – czytamy na stronie ministerstwa pracy.

Pod koniec maja br. premier Donald Tusk podpisał nowelizację rozporządzenia, które oznaczało podniesienie kwot minimalnego wynagradzania zasadniczego w poszczególnych kategoriach zaszeregowania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

W olsztyńskim ratuszu zdecydowano jednak o „modyfikacji systemu”. Jak czytamy we wtorkowym (22 lipca) komunikacie magistratu pensje mają być „bardziej sprawiedliwe i uzależnione od kompetencji, niż wynika to z rozporządzenia Rady Ministrów”. Władze miasta zapewniły też, że „żaden z pracowników urzędu nie będzie zarabiać mniej, niż dotychczas”.

Gwarancje ratusza nie przekonały urzędników, którzy postanowili w czwartek wyjść na ulicę. „Cóż szkodzi obiecać” - można było przeczytać na jednym z transparentów. Ponadto protestujący zarzucili prezydentowi Olsztyna brak dialogu podczas obniżania kategorii i zaprezentowali kartki ze smutną minką, jako kontrę do uśmiechniętego Olsztyna, który w kampanii wyborczej zapowiadał prezydent Robert Szewczyk.

- Odbyło się to arbitralnie i jednostronnie. Jeżeli z dnia na dzień obniża się pracownikowi, z 20-letnim stażem, kategorię zaszeregowania, to znaczy, że nie ma dialogu. Przypominamy panu prezydentowi, z jakimi hasłami szedł do wyborów m.in. poprawy sytuacji pracowników urzędu miasta. Ale to nie jest właściwa droga – przekonywała Ewa Wyka.

W oświadczeniu ratusza ws. obniżenia kategorii zaszeregowania czytamy, że chodzi o uporządkowanie struktury płac.

- Nie raz pytano mnie o dysproporcje w podwyżkach, dlaczego ktoś, kto ciężko pracował dostaje zaledwie kilka złotych, a nieobecny przez np. dwa lata kilkaset złotych – mówi sekretarz miasta Joanna Lubomirska-Siemieńczuk. – Tylko, że to były właśnie regulacje z tabeli z rozporządzenia, a nie podwyżka. Aby móc dawać realne podwyżki, musimy zrobić ten krok i uporządkować zasady.

W proteście wzięło udział blisko 100 osób. Urzędnicy skandowali, aby Robert Szewczyk wyszedł do nich na plac Jana Pawła II. To się jednak nie stało. Ewa Wyka zapytana przez nas, czy planowane są kolejne protesty, odpowiedziała, że wszystko zależy od „podejścia pracodawcy”.

- Zobaczymy czy prezydent Robert Szewczyk przystąpi do dialogu społecznego, czy nadal będzie podchodził do tematu arbitralnie, tak jak do tej pory.

Komentarze (80)

Dodaj swój komentarz

  • Nie DLa Bonżura 2025-07-25 14:38:30 193.32.*.*
    Jak pracowałam w urzędzie miasta to strajkowałam w Symetrii oraz wynosilam papier toaletowy, chemię. Akcesoria biurowe! W Ratuszu nie ma ani księdza ani nie jest puszczane Radio Maryja! Okropne! Powinien być ksiądz oraz pokój zwierzeń do spowiedzi i pokój dla dzieci do pokuty Bożej na kolankach u księdza! Nawet nie puszczają TW Trwam. Okropne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 9
  • olololo 2025-07-25 14:33:51 83.24.*.*
    Czy jest obowiązek pracy w tych urzędach? Ktoś was zmusza do pracy? Nie pojmuję, w kajdany was tam zakuli? Nie pasują warunki, zbyt niska płaca czy mobbing to TRZEBA SIĘ ZWOLNIC I ZMIENIĆ PRACĘ NA LEPIEJ PŁATNĄ! NA WASZE MIEJSCA CZEKAJĄ TYSIĄCE MŁODYCH LUDZI. Oni też się nauczą wypełnić dziennie kilka druczków i zaparzyć kawkę. I też - jak wy - szybko się przyzwyczają do wychodzenia z pracy o 14. 60 lat to już trzeba myśleć o emeryturze a nie o dożywotnim blokowaniu wygodnych posadek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 36 18
  • OPINIA OPINIĄ 2025-07-25 13:38:22 46.112.*.*
    DLACZEGO WSZYSCY PISZACY ŻE W URZEDZIE NIC SIE NIE ROBI NIE ZATRUDNIA SIE TAM? PRZECIEŻ TO TAKA LEKKA I PRZYJEMNA, STAŁA PRACA... WIECIE DLACZEGO? BO BYSCIE SOBIE NIE PORADZILI. TAKA JEST PRAWDA.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 30
  • Rodowity Olsztyniani 2025-07-25 13:14:24 46.112.*.*
    Urzędnicy powinni być na własnej działalności i rozliczani wg.ilosci zamkniętych wniosków.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 12
  • Rodowity Olsztyniani 2025-07-25 13:12:11 46.112.*.*
    Urzędników i sędziów bronią zawsze ci którzy tam nigdy nie byli w roli petenta...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 10
  • Obywatel 2025-07-25 12:34:57 188.125.*.*
    Po pierwsze w Olsztynie z roku na rok ubywa obywateli, to powinno się przekładać na ilość urzędników. Po drugie Polacy wydali miliardy na informatyzację administracji. To także powinno redukować zatrudnienie. A tymczasem urzędy zajmują kolejne obiekty i kosztują społeczeństwo coraz więcej. Poprawia nam się w zamian jakość życia? Niech każdy sobie sam odpowie. I my Polacy mamy za to dawać podwyżki?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 7
  • OLSZTYNIAK. 2025-07-25 12:14:25 2a02:2a40:45e5:*
    Szanowni pracownicy ratusza wasza naiwność i miłość do PO jak widać ma swoją cenę ja uważam że płacicie za te uczucie jeszcze zbyt mało.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 22
  • Popieramy 2025-07-25 11:45:48 46.205.*.*
    Fakt jest taki, że jak chcemy sprawnego państwa to musumy mieć dobrze oplacanych, kompetentnych urzędników. I o ile mam kontakt z tymi miejskim to jest szybko, milo, panie sa pomocne. A zarabiają grosze. Natomiast dyretorzy za swoja pracę juz duzo więcej, tyle, że tu noe widać już takich efektów. Podsumowując popieram postulaty protestujacych!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 29
  • Taktoto 2025-07-25 11:25:46 79.191.*.*
    3 osoby wykonują pracę, którą spokojnie obrobiłaby 1, dlatego to jest wg nich "dobra praca" na tych transparentach (większość ludzi tak ma: dobra praca to taka, gdzie się nie trzeba narobić - ale za to brać kaskę ponad wartość wykonywanej pracy). A prawda jest taka, że tak rozumiana "dobra praca" zgodnie ze zdrowym rozsądkiem nie może generować "godnej" płacy ("godny" to już inny temat na długie pisanie). To, że oni wgl zarabiają nie 3x mniej to jest jakiś cud matematyczny w związku z tym. Ktoś to w końcu urealnił ekonomicznie, to zaczął się krzyk. Jeśli państwo potrafią coś więcej niż miasto chce wam płacić, to przecież jest wolny rynek, praca jest, jak nie pasuje, to nie protestuję, nie łażę po związkach (tym wiecznie mało, przede wszystkim dlatego, że nie wiedzą, skąd się biorą pieniądze, za to są w stanie rozłożyć każdą organizację), tylko zmieniam pracę na lepszą. Wgl jak czytam te potwory typu "kategoria zaszeregowania", "wysługa lat" itp., to widzę, że po 30 latach jeszcze wiele osób nie wyszło z PRLu, mimo że go nawet nie pamiętają. No ale to tak w Polsce faktycznie z pokolenia na pokolenie niektóre rzeczy. Dobrze płacił prezes Eko Okien, nic to że powyżej wartości tej pracy, bloki i przedszkola budował, związki były zakochane. Co jest teraz? Tak się kończy wojowanie z matematyką i ekonomią. I jeszcze na koniec a'propos transparentu "Prezydencie szanuj pracowników, to oni tworzą twój urząd": 1. Szantaż emocjonalny w postaci sugestii, że ktoś kogoś nie szanuje, jest słaby, nic nie wnosi, i jest po prostu manipulacyjny - najczęściej widzi się tę technikę, gdy brak jest twardych argumentów (a ich być nie może, jak już napisałem na wstępie). 2. To nie jest urząd "twój" tylko miasta, a właściwie mieszkańców - nie dziwi mnie, że urzędnicy uważają, że to w sumie (powinien być) ich urząd - jest to odwieczna polska (i nie tylko, bo w Hiszpanii na przykład jest jeszcze gorzej) urzędnicza tradycja. 3. Ten urząd de facto tworzą mieszkańcy - dla nich jesteście, bez nich wasze etaty są zbędne. To jak, używając waszej nomenklatury, w sektorze prywatnym, klient: jak go nie ma, to pracy nie ma, firma nie jest potrzebna. Od wielu lat mądrzy ludzie mówią, a szczególnie gdy brak rąk do pracy, że jednym z prostych, szybkich i dobrych dla wszystkich rozwiązań jest urealnienie etatów urzędniczo-budżetówkowych i przesunięcie wszystkich zwolnionych do "sektora prywatnego", gdzie wypełniliby luki i potrzeby. Co mądrzejsi urzędnicy pewnie zamiast protestować to już tak zrobili lub się szykują. I bardzo dobrze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 9
  • Matiii 2025-07-25 11:17:59 46.112.*.*
    A kodziarze wspierali ???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • Kasssia 2025-07-25 11:09:28 31.0.*.*
    Może jeszcze Podwyżki za to że wiszą ukraińskie flagi na urzędach państwowych ???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 10
  • Mieszkaniec Olsztyna 2025-07-25 11:06:47 46.112.*.*
    Przecież była impreza w Ratuszu na Facebooku jest relacja razem z Prezydentem to o co chodzi kto tam się bawił 🤔🤩
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Rozczarowany 2025-07-25 11:03:53 78.30.*.*
    Głosowałem na Roberta Szewczyka w wyborach prezydenckich i na listę KO do Rady Miasta naprawdę licząc na to, że po znienawidzonej przeze mnie erze Grzymowicza dla Olsztyna nastaną lepsze czasy. Jestem strasznie rozczarowany. Na dzień dobry okazało się, że Grzymowicz za swoje "zasługi" dostał znakomicie płatny stołek dyrektora w Energa na Tuwima, gdzie gość po pierwsze powinien być już na emeryturze, a po drugie dostał czerwoną kartkę w wyborach do RM, bo wszyscy jego zaufani ludzie przepadli z kretesem. A dostał stołek dyrektorski oczywiście dzięki Platformie. Sam Szewczyk - naobiecywał złote góry, a po roku czasu z jego obietnic niewiele zostało. Przypomnę tylko - budowa stadionu przy Piłsudskiego (nie trybuny) - te słowa padły na debacie prezydenckiej w Uranii; rozbiórka pomnika armii radzieckiej "szubienic" - tymczasem powołuje jakieś komisje i chyba chce go przemalować, bo nie mówi już o rozbiórce, tylko o zmianie formuły. Temat wynagrodzeń dla urzędników ratusza - z tego, co czytam to jest żałosne, skoro obniżył zaszeregowanie (czy to jest dopuszczalne przez kodeks pracy?). Do tego doszedł temat Purdy, gdzie nawet wewnątrz Platformy za ten pomysł jest atakowany przez Kuchcińskiego, Kaliszuk, Protasa (swoją drogą dlaczego nie Bartąska i okolice - czyżby dlatego, że Kondratowicz to jego kumpel?). Był temat miejskiej sceny z OBO za blisko 300 tys. zł wybudowanej, likwidacji przedszkoli miejskich, gdzie na sesji zabroniono osobie reprezentującej rodziców zabrać głos. Tym wszystkim działaniom prezydenta wtóruje Rada Miasta, gdzie większość ma Koalicja do spółki z Grzymowiczem i Małkowskim. Przewodniczący Rady Miasta Łukasz Łukaszewski mający ciepły stołek dyrektorski w urzędzie marszałkowskim w departamencie zdrowia skutecznie dba, aby na sesji nie padały słowa krytyki w kierunku władzy. Dlatego nie ma żadnych szans, aby na sesjach głos zabrali zwykli mieszkańcy. To o tyle istotne, że sesje są live transmitowane w internecie. Łukaszewski tłumaczy, że mieszkaniec powinien przyjść na komisję, tylko że wówczas słów krytyki nie usłyszą inni mieszkańcy Olsztyna. Też ku mojemu zdziwieniu kolejny rok Łukaszewski wykorzystując swoje stanowisko przewodniczącego RM aktywnie promował jeden z projektów OBO, rozdawał ulotki, na służbowym profilu na FB zachęcał do głosowania - nie zauważył tutaj ani on ani prezydent konfliktu interesów. Takiego wsparcia nie miały inne projekty, choć pewno z chęcią by chciały, bo to auytomatycznie zwiększa szanse na wybór. I ostatnia rzecz, dla osób, które śledzą, co się dzieje w mieście. Na ostatniej sesji czerwcowej hucznie i z honorami pożegnano dyrektora ZLiBK Zbigniewa Karpowicza. Można było się wzruszyć, prezydent, przewodniczący, radni z KO wręcz na kolanach dziękowali za długoletnie pożycie z Karpowiczem. Zastanawiam się tylko, kto dopuścił do tego, że dzisiaj zadłużenie mieszkańców z lokali komunalnych sięga aż 80 mln zł. Chyba nie Karpowicz, bo wystarczy prześledzić jego oświadczenia majątkowe za ostatnie dwa lata. Takie zarobki to marzenie ściętej głowy dla protestujących urzędników. Proponuję wam, abyście poszli krok dalej i zastrajkowali tak, jak strajkowało się w PRL. Czyli odstąpili od pracy. Dopiero wtedy możecie liczyć na podwyżki, które Wam się należą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 23
  • Tego chcą mieszkańcy 2025-07-25 10:50:46 2a01:11cf:4303:*
    Proponuję zmniejszyć zatrudnienie o 1/3 i pozostałym dac podwyżki. Pracy jest mnóstwo w handlu, gastronomii i innej fizycznej, ale tu już nie ma siedzenia na tyłku i gadania o bzdurach tylko trzeba robić! Do roboty lenie a nie tylko roszceniowa postawa!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 15
  • Józef K. 2025-07-25 10:47:21 94.254.*.*
    Dratewka kłamał? Niemożliwe. Przecież on , jego zastępcy, partyjniacy, sekretarz urzędu zarabiają lepiej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 5
  • Zbyszek jebaka 2025-07-25 10:34:00 79.191.*.*
    Wypierdolić połowę i dać podwyżki za dużo tam ludzi od lizania znaczków...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 10
  • Zbyszek jebaka 2025-07-25 10:34:00 79.191.*.*
    Wypierdolić połowę i dać podwyżki za dużo tam ludzi od lizania znaczków...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 11
  • Nie DLa Bonżura 2025-07-25 10:20:35 164.127.*.*
    Skoro powołuje się kilku wiceprezydentów, menagera Starówki kilkunastu doradców przy mizernym budżecie to wiadomo było że dla urzędników nie będzie na jakiekolwiek regulacje płacowe. Szewczyk to klon Grzymowicza. Dialog przed kamerą. Poza nią zamordyzm i brak szacunku dla swoich pracowników. Zanim Szewczyk z Platformiarzami sprzeda ( o ile to nastąpi?) grunt przywłaszczony od Purdy minie wiele lat. Do tego czasu urzędnicy Umrą z głodu. Ale podobno tak chwalili Szewczyka przed wyborami? Podobno to oni z rodzinami byli w tej grupie 2500 osób ZA przywłaszczeniem ziem Purdy do Olsztyna? Dalej głosujcie za PO i Szewczykiem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 21
  • Obywatel 2025-07-25 10:13:03 188.125.*.*
    Zastanówmy się, czy naprawdę potrzeba w ratuszu tyle personelu. Czy trzeba tyle biurokracji? Czy trzeba tak kontrolować i karać obywateli? Czy do prawie wszystkiego w naszym życiu potrzebna jest decyzja administracyjna? Zmniejszmy obowiązki obywateli, zredukujmy kadrę w ratuszu, a pozostałym na stanowiskach dajmy znaczne podwyżki. Innego rozwiązania nie widzę. Społeczeństwo i tak jest przeciążone daninami. Nie stać nas na tak rozdmuchają administrację.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 10
  • obywatel koalicji 2025-07-25 10:07:17 37.31.*.*
    To bardzo dziwne, że prezydent miasta nie wyszedł do protestujących związkowców, przecież nie byli z jajkami i pomidorami. Pewnie już jest dogadane, z generałem rodzajów sił zbrojnych , kiedy urzędników żołnierskim pięściami a kiedy do nich już tylko z ostrą amunicją.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3