„Czy jako mieszkaniec płacący podatki, muszę polować na miejsce?”
W lutym na łamach naszego portalu ukazał się artykuł pt. „Koniec kolejek w wydziale komunikacji? Ratusz w Olsztynie wprowadza „urzędomat””. Dotyczył on problemu długich kolejek oraz trudności w dokonaniu rejestracji wizyty w wydziale komunikacji, w celu zarejestrowania pojazdu. O nagłośnienie sprawy poprosił nas wówczas jeden z Czytelników.
- Na stronie wydziału komunikacji widoczne są terminy do 3 tygodni. Oczywiście wszystkie zajęte. Czy jako mieszkaniec płacący podatki, muszę polować na miejsce? Prawo nakazuje zarejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni. Już wiem, że na pewno nie zrobię tego w ciągu najbliższych 3 tygodni – pisał w mailu skierowanym do redakcji.
Przypomnijmy, iż w tle całej sprawy pojawił się także aspekt zamknięcia punktu obsługi urzędu miasta w Galerii Warmińskiej, do którego doszło w czerwcu 2024 r. [Czytaj więcej: Ratusz bez punktu w Galerii Warmińskiej. „To duże utrudnienie dla mieszkańców Jarot"]
Koniec z kolejkami?
Naprzeciw opisanemu problemowi wyszedł ratusz, proponując mieszkańcom nowoczesne rozwiązanie w postaci urzędomatu. To narzędzie, działające podobnie do popularnych paczkomatów, którego cel stanowi usprawnienie odbioru dokumentów. Urządzenie całodobowo funkcjonuje od 24 lutego i mieści się przy budynku wydziału komunikacji (ul. Knosały 3).
- Wystarczy podczas składania wniosku zaznaczyć opcję „Odbiór dokumentu z urzędomatu – reszta dzieje się automatycznie. Po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu i przygotowaniu dokumentu, dowód rejestracyjny trafia do specjalnego urządzenia – urzędomatu. Gdy wszystko jest gotowe, klient otrzymuje SMS z kodem PIN. Dowód czeka na odbiór przez 48 godzin od momentu umieszczenia – czytamy na stronie internetowej olsztyn.eu.
Warto podkreślić, że opisany wyżej proces dotyczy również przypadków, kiedy do dowodu rejestracyjnego należy wprowadzić dodatkowe adnotacje (np. hak, taxi, „L”) czy VAT. Wówczas konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku z badaniem technicznym i dowodem rejestracyjnym (w kancelarii przy ul. Knosały 3, pok. 11), zaznaczając odbiór przez urzędomat. Po dokonaniu wpisu, kolejno dokument trafia do skrytki, a klient otrzymuje wiadomość z kodem.
Olsztynianie korzystają z zaproponowanej technologii
Po ponad dwóch miesiącach działania, ratusz poinformował, iż wprowadzone rozwiązanie cieszy się wśród olsztynian dużą popularnością.
Okazało się bowiem, iż w marcu dowód rejestracyjny z urzędomatu odebrały 403 osoby, z kolei w kwietniu 449. Jak wynika z danych, największy ruch notowany jest między godziną 14:00 a 18:00.
Do tej pory aż 56,91% dokumentów odebrano poza godzinami pracy urzędu. Co ciekawe, odnotowano też 5 przypadków skorzystania z urządzenia między północą a 5:00.
- System działa od niedawna, ale dane już pokazują jego skuteczność i popularność – twierdzi dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Olsztyna, Beata Albert-Zalewska.
Przedstawiciele ratusza podkreślają także, iż przez cały okres działania urządzenia, nie odnotowano żadnych incydentów technicznych.
Czytaj również:
W Wydziale Komunikacji zapłacimy tylko kartą. To udogodnienie czy dyskryminacja?
Komentarze (0)