Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?

Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?
Ulica Nowobałtycka miałaby przejąć większość ruchu z ul. Bałtyckiej (na zdjęciu), jednak radny Mirosław Arczak zastanawia się, czy szeroka, 4-pasmowa arteria jest potrzebna Olsztynowi
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Mirosław Arczak ma wątpliwości, czy kolejny sztandarowy projekt prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza ma sens. Mowa o ul. Nowobałtyckiej – szerokiej, 4-pasmowej arterii, która miałaby ominąć osiedla Likusy i Gutkowo i połączyć ul. Bałtycką z drogą wojewódzką w stronę Łukty.

Drogowcy opublikowali dane dotyczące pomiaru ruchu w całej Polsce, w tym w okolicach Olsztyna. Badaniem objęte były nie tylko drogi krajowe, lecz również wojewódzkie.

Nie ma chyba zaskoczenia w tym, że największe natężenie ruchu wokół stolicy województwa odnotowano na S51 na odcinku Olsztyn-gmina Stawiguda (22140 samochody dziennie). Na drugim miejscu znajduje się odcinek DK16 Olsztyn-Barczewo (20245).

Warto odnotować, że w przypadku obwodnicy zdecydowanie większy ruch zaobserwowano po wschodniej stronie (średnio ponad 15 tys. pojazdów) niż po zachodniej (5576). Odcinkiem między węzłami Olsztyn-Południe a Olsztyn-Jaroty przejeżdża średnio 12,8 tys. samochodów dziennie.

O wiele mniejsze natężenie ruchu zaobserwowano na drogach wojewódzkich. Na DW 598 od węzła Olsztyn-Jaroty do Zgniłochy średnio dziennie przejeżdża 2269 samochodów. W 2015 roku przejeżdżało tędy 1665 pojazdów.

Co ciekawe, spadek natężenie ruchu zaobserwowano na DW 527 (Olsztyn-Łukta). W 2015 roku w ciągu doby przejechało tamtędy 2309 pojazdów (1961 osobowych), natomiast najnowsze badanie wskazuje, że trasą tą przejeżdżają zaledwie 2063 auta (1654 osobowych).

Źródło: GDDKiA

Na Facebooku do tych danych odniósł się radny Mirosław Arczak, który skrytykował pomysł budowy ul. Nowobałtyckiej, który ostatnio znajduje się w sferze zainteresowań ratusza (Ulica Nowobałtycka coraz bliżej? Prezydent Piotr Grzymowicz zwrócił się w tej sprawie do marszałka). Przypomnijmy, że Nowobałtycka była także jednym z trzech złożonych przez urzędników projektów do Polskiego Ładu (Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu), jednak ostatecznie został on odrzucony.

Można planować, oczekiwać i obiecywać, ale jednocześnie trzeba śledzić bieżące, fachowe dane. Tzw. "ul. Nowobałtycka" jest kuszącym obiektem planów, oczekiwań i obietnic, a tymczasem aktualne wyniki pomiaru ruchu na DW 527 (na odcinku Olsztyn-Łukta) pokazują niespodziewany spadek liczby pojazdów – przyznał Mirosław Arczak.

Dodał, że nie tyle krytykuje koncepcję budowy nowej ulicy, co jej rozmiary, które, jego zdaniem, przekraczają rzeczywiste zapotrzebowanie.

Poza tym, 2-pasmowa "miejska ekspresówka" o długości niemal 5 km zrodzi wysokie koszty utrzymania. Niebagatelny dla budżetu Miasta byłby udział w kosztach budowy, które obecnie wyniosłyby pewnie około 200 mln – wyjaśnił Arczak.

Internauci skomentowali post. Społecznik Jerzy Gozdek uważa, że budowa 4-pasmowej ulicy byłaby niegospodarnością.

Dwa tysiące pojazdów na dobę? Dwupasmowa droga ma przepustowość 1800 pojazdów na każdy pas ruchu na godzinę. Jeśli taki wydatek nie jest niegospodarny, to nie wiem jak go inaczej opisać – przyznał Gozdek.

Jednakże część komentatorów zwróciła uwagę, że pomiary były dokonywane w okresie pandemii, co mogło zaważyć na wynikach.

Ruch odczuwalnie jest mniejszy w całym Olsztynie od momentu wybuchu pandemii. Okres nie jest miarodajny.... kwarantanny, zdalne nauczanie, biura domowe – stwierdziła Marta.

Zatem czy rzeczywiście potrzebna jest nam tak szeroka ulica w mieście łącząca się z drogą wojewódzką?

Galeria

Komentarze (89)

Dodaj swój komentarz

  • księgowy 2022-01-17 12:45:20 81.15.*.*
    Zastanawiam się skąd wszyscy komentujący chcą brać kasę na te inwestycje. 4 pasy na Nowobałtyckiej, wiadukt na Zatorze (a wyremontować trzeba obecny), estakada na rondzie OKS, połączenie Wilczyńskiego z Warszawską, remont Lubelskiej i kilkudziesięciu innych ulic... Miliard może być za mało, więc pytam: czy zamiast 2x2 na Nowobałtyckiej, nie byłoby lepiej po 1 pasie, a oprócz tego zrobić coś jeszcze? Gdyby nie bzdurne prognozy na zamówienie, które doprowadziły do budowy Towarowej jak autostrady, mielibyśmy wyremontowaną także Lubelską - po 1 pasie ruchu, z miejscami parkingowymi, chodnikami, ścieżkami rowerowymi, drzewami - nie byłoby lepiej?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • Taki premier olsztynskiego formatu... 2022-01-16 20:54:05 23.106.*.*
    A czy jest prawdą że pan radny przewodniczący SZ. ma w Gutkowie sporo ziemi, której wartość po wybudowaniu nowobałtyckiej znacznie wzrośnie? Taki premier olsztynskiego formatu...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • diaboł 2022-01-15 07:17:00 178.128.*.*
    Ja rozumiem niechęć do Grzymka, ale Nowobałtycka to nie jest "kolejny sztandarowy projekt prezydenta Olsztyna", ta ulica jest w planach od lat 70-tych, więc się Mirku od niej odwal, jest potrzebna, jest wyczekiwana i zwężanie jej jest tak samo mądre jak zwężenie Piłsudskiego, Partyzantów, Kościuszki i pozostałych ulic. 50 lat to trochę długo na wybudowanie odcinka ulicy, nie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 5
  • Janusz Platfusiewicz 2022-01-14 20:50:58 37.109.*.*
    Arczak ty lamusie ogarnij się Olsztyn należy do kierowców nie cudownych dzieci 2 pedałów!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 7
  • Dawsin 2022-01-14 20:50:17 46.169.*.*
    Pan radny "merytorycznie" konieczność zaniechania miejskiej inwestycji argumentuje średnią przejezdnością poza miastem (dokładniej mówiąc, podana wartość jest średnią dla całego odcinka od granicy Olsztyna do Łukty). Przecież ta inwestycja ma charakter miejski tj. polepszenie dojazdu do trzech osiedli/dzielnic. Poza tym, gdyby pan Marczak sprawdził dokładniej dane, to by znalazł kolejną pozycję dla drogi wojewódzkiej nr 527 (czyli właśnie m.in Bałtycką) na terenie już miasta. I tam widnieje już liczba 18 728 pojazdów. Cały czas mówimy o uśrednieniu, dlatego jedyny sposób, żeby się dowiedzieć ile jest tych samochodów jeździ jest wykonanie przez miasta badania.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Antykomuna 2022-01-14 20:45:01 37.109.*.*
    Pseudoriwerzysta niech zamilknie w kwestii aut.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • na szczęście nieolsztyniak 2022-01-14 13:17:33 83.22.*.*
    Czy po ul. Nowobałtyckiej też będą śmigać dwieście po mieście, jak ten kooorp z Bałtyckiej?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • fer 2022-01-14 12:50:37 5.172.*.*
    Nic to nie da do momentu przebudowy ronda Shumana w Estakadę przebiegającą nad tym rondem co odciążyłoby ruch od strony Wojska Polskiego, Grunwaldzkiej, Sielskiej no i Bałtyckiej i puki tego nie zrobimy dalej utkniemy w korku przed Shumana
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • oko 2022-01-14 11:34:14 81.190.*.*
    a Bartąska i połączenie Wilczyńskiego z Warszawską też jest potrzebne i wpłynie na ruch na Sikorskiego .Nowobałtycka potrzebna i jak budowac to 2x2 .Pstrowskiego budowano również na wyrost a teraz jak znalazł. Szkoda złotówek na stanie w korkach .Jest Polski Ład to trzeba korzystać a nie się ciągle boczyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Tyle na temat 2022-01-14 11:32:05 46.205.*.*
    Młody to i głupi. Większych bredni nie słyszałem, jak ta wypowiedź Młodego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0