Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?

Radny skrytykował pomysł budowy szerokiej ul. Nowobałtyckiej w Olsztynie. Czy słusznie?
Ulica Nowobałtycka miałaby przejąć większość ruchu z ul. Bałtyckiej (na zdjęciu), jednak radny Mirosław Arczak zastanawia się, czy szeroka, 4-pasmowa arteria jest potrzebna Olsztynowi
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Mirosław Arczak ma wątpliwości, czy kolejny sztandarowy projekt prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza ma sens. Mowa o ul. Nowobałtyckiej – szerokiej, 4-pasmowej arterii, która miałaby ominąć osiedla Likusy i Gutkowo i połączyć ul. Bałtycką z drogą wojewódzką w stronę Łukty.

Drogowcy opublikowali dane dotyczące pomiaru ruchu w całej Polsce, w tym w okolicach Olsztyna. Badaniem objęte były nie tylko drogi krajowe, lecz również wojewódzkie.

Nie ma chyba zaskoczenia w tym, że największe natężenie ruchu wokół stolicy województwa odnotowano na S51 na odcinku Olsztyn-gmina Stawiguda (22140 samochody dziennie). Na drugim miejscu znajduje się odcinek DK16 Olsztyn-Barczewo (20245).

Warto odnotować, że w przypadku obwodnicy zdecydowanie większy ruch zaobserwowano po wschodniej stronie (średnio ponad 15 tys. pojazdów) niż po zachodniej (5576). Odcinkiem między węzłami Olsztyn-Południe a Olsztyn-Jaroty przejeżdża średnio 12,8 tys. samochodów dziennie.

O wiele mniejsze natężenie ruchu zaobserwowano na drogach wojewódzkich. Na DW 598 od węzła Olsztyn-Jaroty do Zgniłochy średnio dziennie przejeżdża 2269 samochodów. W 2015 roku przejeżdżało tędy 1665 pojazdów.

Co ciekawe, spadek natężenie ruchu zaobserwowano na DW 527 (Olsztyn-Łukta). W 2015 roku w ciągu doby przejechało tamtędy 2309 pojazdów (1961 osobowych), natomiast najnowsze badanie wskazuje, że trasą tą przejeżdżają zaledwie 2063 auta (1654 osobowych).

Źródło: GDDKiA

Na Facebooku do tych danych odniósł się radny Mirosław Arczak, który skrytykował pomysł budowy ul. Nowobałtyckiej, który ostatnio znajduje się w sferze zainteresowań ratusza (Ulica Nowobałtycka coraz bliżej? Prezydent Piotr Grzymowicz zwrócił się w tej sprawie do marszałka). Przypomnijmy, że Nowobałtycka była także jednym z trzech złożonych przez urzędników projektów do Polskiego Ładu (Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu), jednak ostatecznie został on odrzucony.

Można planować, oczekiwać i obiecywać, ale jednocześnie trzeba śledzić bieżące, fachowe dane. Tzw. "ul. Nowobałtycka" jest kuszącym obiektem planów, oczekiwań i obietnic, a tymczasem aktualne wyniki pomiaru ruchu na DW 527 (na odcinku Olsztyn-Łukta) pokazują niespodziewany spadek liczby pojazdów – przyznał Mirosław Arczak.

Dodał, że nie tyle krytykuje koncepcję budowy nowej ulicy, co jej rozmiary, które, jego zdaniem, przekraczają rzeczywiste zapotrzebowanie.

Poza tym, 2-pasmowa "miejska ekspresówka" o długości niemal 5 km zrodzi wysokie koszty utrzymania. Niebagatelny dla budżetu Miasta byłby udział w kosztach budowy, które obecnie wyniosłyby pewnie około 200 mln – wyjaśnił Arczak.

Internauci skomentowali post. Społecznik Jerzy Gozdek uważa, że budowa 4-pasmowej ulicy byłaby niegospodarnością.

Dwa tysiące pojazdów na dobę? Dwupasmowa droga ma przepustowość 1800 pojazdów na każdy pas ruchu na godzinę. Jeśli taki wydatek nie jest niegospodarny, to nie wiem jak go inaczej opisać – przyznał Gozdek.

Jednakże część komentatorów zwróciła uwagę, że pomiary były dokonywane w okresie pandemii, co mogło zaważyć na wynikach.

Ruch odczuwalnie jest mniejszy w całym Olsztynie od momentu wybuchu pandemii. Okres nie jest miarodajny.... kwarantanny, zdalne nauczanie, biura domowe – stwierdziła Marta.

Zatem czy rzeczywiście potrzebna jest nam tak szeroka ulica w mieście łącząca się z drogą wojewódzką?

2147382000
Galeria

Komentarze (90)

Dodaj swój komentarz

  • Popo ważnie 2022-01-13 22:06:20 95.160.*.*
    Idzie Sienkiewicz do Budki zostało w butelce idź bo ja już nie mogę
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 9
  • Popo ważnie 2022-01-13 21:54:14 95.160.*.*
    Z Barczewa do Olsztyna, miło się jedzie, trochę blokujo światła w wójtowie, też trzeba pomyśleć o jakimś wiadukcie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Młody 2022-01-13 21:35:56 95.160.*.*
    Dalszy rząd po-pzl, na nic piniedzy nie mieli, by było jak w Kazachstanie rewolucja i wejście ruskich wojsk, Putyn ręce zacierali. Bógu dzięki że wyborcy zmadrzeli i wybrali PiS Dwoi się i troi PiS , rząd PiSu by zachować standart życia przy globalnej inflacji po pandemii cowid 19, obniża wat, na paliwo itd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 14
  • Pawcio 2022-01-13 19:52:39 93.238.*.*
    Rozmiary adekwatne do rozbudowujących się przedmieść i przyszłej północnej obwodnicy miasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Młody 🤵 2022-01-13 19:32:10 95.160.*.*
    Róbcie drogi w przyszłosc, projekty z wiaduktami z rozjazdami ławkami dla rowerów i pieszych itd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Olsztyniak 2022-01-13 19:24:16 95.160.*.*
    Dobry pomysł z szeroką ulicą, radnymi nie ma co się przejmować durnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • Dlaczego mieszkańcy Olsztyna mają budować ulice dla ludzi z wioch pod Olsztynem 2022-01-13 19:20:17 93.105.*.*
    Dlaczego mieszkańcy Olsztyna mają budować ulice dla mieszkańców Jonkowa, Świątek, Morąga i jeszcze tam innych wioch pod Olsztynem? Przecież za to mniej będzie wyremontowanych chodników, ścieżek rowerowych, zajęć dla dzieci na basenach, droższy transport itp. Dlaczego ościenne gminy okradają mieszkańców Olsztyna? Gutkowo i Likusy to tylko kilka tysięcy ludzi, mały procent Olsztyna a przeznacza się tam kwote połowy budżetu. Skandal
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 16
  • Tomasz Stopierzynski 2022-01-13 18:21:26 46.205.*.*
    Droga do Morąga zamknięta to ruch zmalał. W tym momencie badanie naprężenia ruchy to czysta głupota
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 4
  • Zatorze 2022-01-13 17:11:33 31.60.*.*
    Panie Arczak lub ktoś równie dobrze zorientowany. Może są jakieś dane w tej sprawie , a dotyczące Zatorza, Jagiellońskiej, Wojska Polskiego, Limanowskiego. Jakie tam jest natężenie ruchu ? Hałasu? Zanieczyszczenia powietrza? Proszę napisać jest Pan stąd !!! Grzymowicz i tak zrobi to co chce , nie macie narzędzi by go zatrzymać w podejmowaniu takiej a nie innej decyzji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 9
  • Pio 2022-01-13 16:58:28 94.254.*.*
    Gadanie bzdury że ta ulica nie jest potrzebna to tylko Szczytno mieszkające na jarotach może pisać takie bzdury. To nie jest droga Olsztyn - Łukta. Tylko Olsztyn Morąg. Gmina Jonkowo i Świątki też tą drogą jeżdżą. Te pomiary to gdzie były robione w Łukcie na rondzie. Korek potrafi być od BP na gutkowie po rondo katastrofy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 6