Dziś jest: 24.03.2025
Imieniny: Gabriela, Katarzyny
Data dodania: 2025-01-13 14:07

Krzysztof Brągiel

Zamknięcie wylotu z Olsztyna na Warszawę coraz bliżej. Nawet 2 lata utrudnień

Zamknięcie wylotu z Olsztyna na Warszawę coraz bliżej. Nawet 2 lata utrudnień
Władze gminy Stawiguda przygotowują się do utrudnień w związku z przebudową łącznika między Olsztynem a obwodnicą miasta
Fot. Michał Stopierzyński / Olsztyn.com.pl

Zegar tyka i z każdym pstryknięciem wskazówki przybliża kierowców do terminu zamknięcia kluczowej wylotówki z Olsztyna. Chodzi o łącznik w stronę południowej obwodnicy miasta, który przez najbliższe 2 lata będzie przebudowywany do standardu dwupasmówki.

reklama

Liczący ok. 2 km odcinek od granicy miasta (al. Warszawska) do węzła Olsztyn Południe w gminie Stawiguda zyska nowe oblicze. Poza szerszą jezdnią w planie jest budowa ścieżki rowerowej oraz chodników. Ponadto, chodzi o budowę wiaduktu nad linią kolejową Działdowo – Olsztyn Główny oraz przepustu wodnego.

W związku z szerokim zakresem prac kierowców czekają długie utrudnienia. Droga zostanie zamknięta. Alternatywna organizacja ruchu może trwać nawet dwa lata. Na nową rzeczywistość przygotowują się władze Stawigudy, ponieważ w większości inwestycja będzie realizowana na terenie podolsztyńskiego samorządu.

- To będzie inwestycja przypominająca budowę drogi S51 i obwodnicy Olsztyna, zarówno pod względem ważności, ale niestety także uciążliwości. Niestety, inaczej się nie da

- napisał w swoich mediach społecznościowych, wójt gminy Stawiguda, Michał Kontraktowicz.

Póki co wykonawca zrealizował wycinkę kolidujących z przebudową drzew i krzewów. Wiosną roboty mają ruszyć na dobre. Docelowo droga ma być zamknięta od wyjazdu z Olsztyna do McDonalda, łącznie ze skrzyżowaniem w kierunku zajazdu „U Leszka”.

- Ustaliliśmy, że skrzyżowanie będzie dostępne dla służb oraz komunikacji publicznej (zarówno linii 129, jak i naszej komunikacji gminnej). Objazdy zaplanowane są na drogach wyższego rzędu (niegminnych), a główny zaplanowano przez obwodnicę Olsztyna na wysokości Tomaszkowa w kierunku Kudyp

- informował w środę, 8 stycznia, po spotkaniu organizacyjnym poświęconym inwestycji, wójt Kontraktowicz.

Przebudowa łącznika, między Olsztynem a południową obwodnicą, argumentowana jest m.in. tworzeniem się wąskiego gardła przy wyjeździe ze stolicy regionu. Do wysokości stacji paliw przy al. Warszawskiej (jadąc od strony centrum) kierowcy poruszają się dwoma pasami ruchu, które na krótkim odcinku zbiegają się w jednopasmówkę.

Inną sprawą jest wspomniane skrzyżowanie w kierunku zajazdu „U Leszka”, które aktualnie sprzyja kolizjom. W tym miejscu powstanie rondo, które powinno upłynnić ruch. Wójt gminy Stawiguda zapowiada podjęcie starań, aby związane z przebudową utrudnienia były jak najmniej dotkliwe.

- Ze swojej strony zapewniam, że będę mobilizował wykonawców i zleceniodawców inwestycji, by dokładali oni wszelkich starań, by była ona jak najmniej uciążliwa, jak tylko to możliwe, dla naszych mieszkańców

- zadeklarował Michał Kontraktowicz.

Za realizację inwestycji odpowiada firma STRABAG, a zakończenie prac przewidziano na sierpień 2027 roku. Projekt o całkowitej wartości ponad 124 mln zł, współfinansowany jest z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021-2027, które pokryją 95 mln zł kosztów.

Komentarze (70)

Dodaj swój komentarz

  • OBSERWATOR 2025-02-20 13:29:46 185.56.*.*
    Jak widzę to miejsce na żywo i czytam te komentarze, to włos na głowie mi się jeży. SKANDAL, SKANDAL, SKANDAL. Dla takiego ronda wycięli pewnie na moje oko około 70,80-letnie drzewa, a to miejsce teraz wygląda jakby zbombardowali je Sowieci. Te kretyńskie komentarze o "wąskim gardle" to chyba jakieś bredzenie maniaka seksualnego. Na litość boską, rondo też będzie jeszcze bardziej "wąskim gardłem", albo jeszcze gorzej, bo i tak będzie się trzeba zatrzymać do zera, jadąc np. od strony Olsztyna i ustąpić jadącym od ul. Nad Łyną. Wystarczyłoby zrobić dodatkowe pasy do zjazdu w ul. Nad Łyną od strony Stawigudy i dodatkowy pas do wjazdu na ul. Warszawską w kierunku Olsztyna z ul. Nad Łyną. Koniec kropka. Taniej i praktyczniej. A Ci co chcą jechać w kierunku Olsztynka mają wjazd na obwodnicę za Bartągiem. Ludzie, przecież nawet Wasze dzieci nie zobaczą tam takich drzew jakie zostały wycięte i pewnie jeszcze te drzewo zostało sprzedane do Rosji. Tylko kto wziął za to pieniądze? No chyba, że sprzedaż tego ściętego drzewa miała sfinansować tą budowę,( patrz przekop mierzei wiślanej). I w mojej ocenie o połowę mniej lasu poszłoby pod nóż.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Karol Olsztyn 2025-01-18 14:23:43 2a00:f41:883:*
    Dywity mogłyby dzisiaj jeździć obwodnicą, szybko i wygodnie, ale wolały protestować. Jak nie to nie, wybudowali obwodnicę południową dla Jarot i teraz przelotówkę. Rozbudujemy sobie elegancko wszystko od strony południowej, a Dywity z Zatorzem niech stoją w smrodzie i korkach jeszcze sto lat. Macie nauczkę za swoją głupotę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • X 2025-01-17 22:50:13 178.235.*.*
    Dramatycznie czyta się te komentarze.. 1. Droga aktualnie siada, wymywa skarpę. Inwestor ZDW zapobiega późniejszym problemom, przebudowując całość. 2. Inwestorem jest ZDW Olsztyn, nie Grzymowicz, albo wójt Stawigudy 3. Startowało w przetargu z 10 firm, wygrała firma, która złożyła najniższa ofertę, niech się teraz trudzi. 4. Tyle lat się męczyli w mieście z tramwajami i teraz cały Olsztyn żyje wylotem z Olsztyna, jakbyśmy się do korków nie przyzwyczaili. 5. Gdyby ta droga siadła wcześniej, przed wybudowaniem obwodnicy, wtedy byłby problem z ruchem.. 6. Każdy specjalista od ruchu, kolizji, dramat.. najlepiej jakby w nic nie inwestowali… najlepiej nie robić nic, bo ktoś będzie przez okres budowy nadrabiał km.. 7. A czy firma, która wygrała jest z Austrii, Turcji czy innej Hiszpanii. Co za różnica. Niech zrobią w terminie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Tomaszkowo 2025-01-16 10:28:41 37.31.*.*
    Codziennie jadę dwa razy na Kortowo, obecnie pokonuje na dojazd 4km. Jadąc objazdem przez Kudypy będzie 20km, czyli 16km więcej razy 4 przejazdy daje 64km więcej jak dotychczas a że jeżdże 6 dni w tygodniu czyli 24r razy w miesiącu. Daje to olbrzymi wynik 1536km więcej. Komunikacja z kierunku Stawigudy to kpina, trzy kursy rano i cztery po południu. Zresztą gwarantuje, że że Stawigudy będzie zapchany
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 4
  • To teraz jeszcze 2025-01-16 05:07:31 31.0.*.*
    Zacznijcie płakać o Aleje wojska polskiego i przejazd przez las. 😂😂 w dwa lata się nie zrobi taki odcinek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • Beka 2025-01-16 05:05:06 31.0.*.*
    Z płaczków mam bekę. Najpierw płaczą ze zwężka i tak nie może być. A teraz płacz, że utrudnienia. Chyba dawno ten pretensjonalny naród nie dostał porządnego kopa w tyłek.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 5
  • StadionDlaStomiIu 2025-01-15 12:59:09 178.183.*.*
    No i słoiki nie dojadą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • Tomaszkowo 2025-01-14 16:38:54 147.161.*.*
    Skandalem jest brak zorganizowania przeprawy tymczasowej, wyłącznie dla aut osobowych. Gabaryty niestety musiałyby się kierować na obwodnicę lub DK16. Do reszty nie mam zastrzeżeń
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Ika 2025-01-14 12:50:41 31.0.*.*
    Niestety wszystkie poniższe posty świadczą o tym, że chyba konsultacje społeczne znowu nie odbyły się 😎... 😔😶
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 11
  • xyz234 2025-01-14 11:39:13 185.122.*.*
    Powinno się także rozbudowywać drogę z Olsztynka przez Szczytno (wraz z obwodnicą), Pisz do ekspresówki S-61 w pobliżu Szczuczyna, w standardzie GP (takim jak w okolicy Spręcowa w drodze do Dobrego Miasta) do tej planowanej S-16 przez Mrągowo, aby to była alternatywna droga przez Mazury.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • Brr 2025-01-14 11:18:07 2a00:f41:8ae:*
    A rondo na brzeziny będzie? Czy po zakończeniu budowy zrobią, i kolejne 2 lata w plecy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • mec. G 2025-01-14 10:34:01 2a01:11cf:4a3:*
    We współczesnej cywilizacji takie inwestycje robi się szybko - prace trwają na trzy zmiany, ale u nas... żeby zgarnąć taką kasę to musi trwać baaardzo długo i jeszcze na koniec z dopłatą... zgadnijcie czemu pewnego byłego decydenta przezywano "Dziesięćprocent"..?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 5
  • Travis 2025-01-14 09:27:18 5.173.*.*
    ‼️ DO KOŃCA MARCA ‼️ do tego czasu olsztyński o/GDDKiA zobowiązał się złożyć dokumentację na wydanie decyzji środowiskowej dla północno zachodniej obwodnicy Olsztyna. I to jest w tej chwili najważniejsza inwestycja z punktu widzenia aglomeracji olsztyńskiej i północnej części województwa warmińskiego- mazurskiego. Ten wlot, jest również ważny, natomiast absolutnym priorytetem jest Północna obwodnica.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • ols 2025-01-14 09:00:40 2a01:11cf:435:*
    codziennie korzystam z tej drogi , czy tam jest taki problem? jedyne co to zjazd i wyjazd z Bartąga Te pieniądze można było wykorzystać na połaczenie Jarot z Wawską
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 5
  • Pioter 2025-01-14 06:37:23 145.237.*.*
    Tam nie ma korków. Takie miliony. Cos jest nie tak.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 5
  • Ja 2025-01-13 19:48:16 79.191.*.*
    A za trzy lata stwierdzą że rondo wprowadza za duże korki bo po 15 wszyscy skręcają w ul. Nad Łyną. No i 2 lata na budowę 2 km drogi? Zanim zamkną wylotówkę niech wyrównają teren, podsypią, zagęszczą, poprowadzą media, tak by tylko trzeba było asfalt wylać, drogę można zamknąć na pół roku potrzebne na budowę wiaduktu i ronda.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 8
  • Mieczysław Moczar 2025-01-13 19:39:30 109.241.*.*
    Skretyniały pomysł na miarę PO i zarządu województwa. Duch Protasa czuję w tej inwestycji, czyli będzie nietrafiona jak każda jego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 24
  • Olo 2025-01-13 19:05:18 81.190.*.*
    Cały czas nie mogę pojąć po co ta inwestycja za grube miliony…. Wystarczyłoby rondo na Bartąg bo to jedyne miejsce z utrudnionym wyjazdem na Olsztynek. Za taką kasę nowy wiadukt by się przydał na Zatorze…
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 41 11
  • Hahahaha 2025-01-13 19:04:47 176.221.*.*
    Geniusze... Żeby zaoszczędzić 30 sekund na przejeździe, przez dwa lata będą jeździć od kilku do kilkunastu minut dłużej. 😂
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 29 6
  • Ronnie 2025-01-13 18:32:02 88.156.*.*
    To przejście z dwóch pasów w jeden na wysokości McDonalda (jadąc w stronę Olsztyna) nigdy nie było wąskim gardłem jakoś szczególnie uciążliwym. Ktoś źle ocenił sytuację. Za to wylot z Olsztyna w kierunku Dywit to już dramat i tu w pierwszej kolejności wymagana byłaby nowa wylotówka. Mi osobiście śmierdzi tu jakąś zemstą na gminie Dywity za opór przy wyborze przebiegu obwodnicy północnej miasta, co skutkuje tym, że do tej pory jej nie ma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 46 16

www.autoczescionline24.pl