Podczas październikowej sesji Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego zaprezentowano raport o funkcjonowaniu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W dokumencie czytamy m.in. o planowanym wzroście liczby pasażerów,
Do końca br. port planuje obsłużyć 92 tys. osób, co stanowiłoby wzrost o 27,3% w stosunku do 2024 roku. Plan ruchu pasażerskiego na 2026 roku zakłada z kolei obsłużenie 133 464 podróżnych. Optymistyczne dane wynikają m.in. z odbudowy siatki połączeń z przewoźnikiem Wizz Air, po jej utracie w 2024 r. (która wynikała z konieczności serwisowania silników w samolotach Airbus).
Od 28 października Wizz Air ponownie łączy Warmię i Mazury z jednym z najważniejszych ośrodków gospodarczych i komunikacyjnych zachodnich Niemiec, a więc Dortmundem. Loty realizowane są dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty. W przyszłorocznym rozkładzie letnim, który obowiązywał będzie od 29 marca 2026 roku, przewoźnik zwiększy częstotliwość lotów do trzech tygodniowo – w poniedziałki, środy i piątki.
- Oczekiwane jest dalsze przywracanie zawieszonych połączeń oraz stabilizacja rozkładu lotów z udziałem tego operatora, co powinno wpłynąć na zwiększenie ruchu pasażerskiego, a w konsekwencji — bezpośrednio na wzrost przychodów z opłat lotniskowych, handlingowych oraz usług dodatkowych – czytamy w raporcie.
Poza połączeniem z Dortmundem z lotniska na Mazurach aktualnie polecimy do Krakowa, Londynu Stansted i Düsseldorfu-Weeze [CZYTAJ WIĘCEJ: Ryanair przedłuża połączenie z Szyman do Niemiec i planuje nowe kierunku]. W ofercie są także czarterowe loty do egipskiego Marsa Alam.
Port w Szymanach realizuje nie tylko loty pasażerskie ale też operacje sektora General Aviation. Chodzi m.in. o loty wojskowe.
- Dzięki usytuowaniu w północno-wschodniej części Polski, lotnisko stało się ważnym punktem na mapie infrastruktury obronnej oraz odgrywa istotną rolę w systemie bezpieczeństwa naszego regionu, jak również wzmacnia potencjał obronny NATO. W ramach operacji wojskowych na terenie PLOM (Port Lotniczy Olsztyn-Mazury - red.) odbywają się zarówno krajowe, jak i międzynarodowe ćwiczenia i działania wojsk sojuszniczych – wyjaśniają autorzy opracowania.
Przedstawiciele lotniska raportują, że między 1 stycznia a 31 sierpnia br. odbyło się łącznie 334 operacji sektora wojskowego. Skorzystali żołnierze: US Army (232), German Army (52), Polskich Sił Powietrznych (24), Turkish Air Force (14) i Romanian Air Force (12).
Przypomnijmy, że stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach jest Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który dokłada do funkcjonowania portu miliony złotych rocznie. Strata finansowa Spółki zarządzającej PLOM w 2024 roku wyniosła 17,73 mln zł.
Na sytuację ekonomiczną portu nie bez wpływu jest realizacja wielomilionowej inwestycji. Chodzi o projekt Flight Eco Center, w który wpisuje się m.in. budowa hali (o powierzchni 7 tys. m2) przeznaczonej do rozbiórki samolotów na części wraz z zapleczem magazynowym. Hangar będzie dzierżawiony spółce AMS Poland za 172 tys. zł miesięcznie. Umowa w tej sprawie została podpisana w czerwcu br. na 15 lat.
- Celem przedsięwzięcia jest utworzenie jednego z nielicznych w Europie i na świecie, certyfikowanego ośrodka świadczącego usługi w zakresie rozbiórki, recyklingu i utylizacji zarówno cywilnych, jak i wojskowych samolotów – tłumaczą władze lotniska w Szymanach i dodają, że zatrudnienie w FEC powinno znaleźć ok. 150 osób.
Budowa innowacyjnego centrum uzyskała unijne dofinansowanie w kwocie 47,1 mln zł. Dodatkowo port w Szymanach musi dołożyć ok. 52,8 mln zł wkładu własnego. Władze PLOM piąty rok sukcesywnie (po 10 mln zł rocznie) odkładają środki na ten cel.
Złożono już dokumentację projektową dla Flight Eco Center wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Podpisanie umowy na pozyskanie środków planowane jest pod koniec 2025 r. Centrum mogłoby powstać w 2027 roku.
Czytaj również:
Raport grupy TOR: lotnisko w Szymanach z najwyższym wskaźnikiem w kraju











Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz