Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu

Władze Olsztyna złożą trzy wnioski projektowe w ramach Polskiego Ładu
Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, opowiedział o 3. projektach, które miasto chciałoby zrealizować w ramach Polskiego Ładu
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Chodzi o budowę ul. Nowobałtyckiej, budowę ul. Plażowej i przebudowę fragmentu ul. Pstrowskiego oraz wybudowanie wiaduktu na Tracku. Wszystkie inwestycje są ważne dla mieszkańców.

W piątek Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, opowiedział o projektach trzech ważnych inwestycji, o które stolica Warmii i Mazur będzie się starała w ramach Polskiego Ładu.

Na początek jednak prezydent powiedział kilka słów o braku transparentnych kryteriów tego rządowego projektu.

Możemy na dzisiaj stwierdzić brak transparentnych kryteriów decydujących o sensowności przyznania tych środków. Odwołanie jest w zasadzie tylko do Covid-19. Doskonale wiemy, że tutaj można wszystko przyporządkować i na pewno nie tego oczekiwaliśmy – przyznał prezydent.

I dodał: – Uważamy, że my jako samorządy uczestniczące w redystrybucji tych środków publicznych, powinniśmy mieć w tym swój udział. Dzisiaj tak nie jest, bo osoby, które będą zajmować się oceną i ostatecznym wyborem projektów, to będą przedstawiciele pana premiera, przedstawiciele ministra gospodarki i Banku Gospodarstwa Krajowego. Uważamy, że jawność, czytelność i transparentność wydatków to jest podstawowy obowiązek instytucji publicznych.

W tym celu samorządowcy napisali list do premiera Mateusza Morawieckiego, w którym domagają się opracowania i wprowadzenia szczegółowych, punktowych kryteriów. Ich zdaniem, w skład komisji oceniającej powinni wchodzić przedstawiciele każdej korporacji samorządowej: Związku Miast Polskich, Związku Województw, Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiejskich.

Olsztyn stara się o wybudowanie ul. Nowobałtyckiej

Wnioski w programie Polski Ład można składać do 30 lipca. Samorząd Olsztyna planuje złożyć trzy.

Pierwszy, czyli projekt nieposiadający limitu finansowego, to budowa ulicy Nowobałtyckiej. Dla tego typu projektów przewidziane jest dofinansowanie w wysokości nawet do 95 proc.

Ten wniosek składaliśmy w roku 2016, 2017 do programu operacyjnego Polska Wschodnia. Wtedy znalazł się on na liście rezerwowej. Mamy gotowy projekt, natomiast musimy go zaktualizować, gdyż decyzja środowiskowa została wydana 5 lat temu – dodał Piotr Grzymowicz.

Miasto przeprowadziło przetarg na aktualizację dokumentacji. W piątek została podpisana umowa z olsztyńską firmą, która już wcześniej zrobiła dokumentację dla tego projektu.

Wartość inwestycji przed kilkoma laty wyniosła 120 mln zł, natomiast obecnie, ze względu na wzrost usług budowlanych i materiałów, szacunkowa wartość projektu to 200-250 mln zł.

Przetarg na budowę ulicy może rozpocząć się we wrześniu 2022 roku, a podpisanie umowy z wykonawcą pod koniec roku.

Przewidywany termin realizacji robót ro 3 lata od podpisania umowy. Zakres inwestycji miałby obejmować m.in. budowę ulicy o długości blisko 5 km, ciągów pieszych, pieszo-rowerowych i rowerowych, wiaduktu drogowego nad torowiskiem, przejścia podziemnego pod ulicą, sygnalizacji świetlnych, ekranów dźwiękochłonnych, oświetlenia, budowę i przebudowę skrzyżowań czy zagospodarowanie zieleni.

Ulica Plażowa ma połączyć park naukowo-technologiczny z ul. Pstrowskiego

Drugi projekt to realizacja ulicy Plażowej wraz z przebudową fragmentu ulicy Pstrowskiego. Ten projekt posiada limit finansowy do 30 mln zł (koszt tej inwestycji to ok. 28 mln zł). Dofinansowanie może i w tym przypadku wynieść nawet 95 proc. Przewidywany termin realizacji to 2 lata od podpisania umowy.

Jest to ulica, która połączy nasz park technologiczny z nowo wybudowaną ul. Pstrowskiego biegnącą do południowej obwodnicy. Ulica ta ma umożliwić dalsze inwestowanie przy parku naukowo-technologicznym. Obecnie Polska Akademia Nauk przygotowuje się do budowy swojego ośrodka w okolicy. Byłaby to również nasza wewnętrzna obwodnica, którą mogliby jeździć mieszkańcy południowych osiedli np. do Michelina – przyznał prezydent Grzymowicz.

Dodał, że koszt budowy tej ulicy to ok. 10 mln zł, a skoro limit finansowy wynosi 30 mln zł, miasto chce włączyć do tego projektu modernizację ul. Pstrowskiego.

Ta modernizacja odbywałaby się w dwóch etapach. Pierwszy, modernizowany w ramach tego projektu, odcinek byłby od ul. Obiegowej do skrzyżowania z ul. Synów Pułku/Wyszyńskiego. Przebudowa tego odcinka ma wartość ok. 18 mln zł. W 2. etapie chcemy wyremontować drugą część starej ul. Pstrowskiego (od skrzyżowania z Wyszyńskiego do ul. Plażowej) – dodał Piotr Grzymowicz.

Miasto nie rezygnuje z wiaduktu na Tracku

Trzecim projektem jest budowa wiaduktu na Tracku (ma limit finansowania do 5 mln zł).

Dzisiaj jest tam kładka stalowo-drewniana, przez którą nie można uruchomić ruchu samochodowego, który jest nam niezwykle potrzebny. Mamy przygotowany projekt wraz z decyzją ZRID. Musimy jedynie uzgodnić warunki z PKP. Ten wiadukt pozwoli nam połączyć Track i te tereny znajdujące się przy ul. Lubelskiej, które w przyszłości będą przeznaczone pod park przemysłowy – wyjaśnił prezydent Olsztyna.

Od strony ul. Lubelskiej miasto planuje przedłużyć do wiaduktu obecną drogę dojazdową do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi.

Parametry wiaduktu to: 6 metrów szerokości (po jednym pasie ruchu w każdą stronę), 2 metry szerokości chodnika. Konstrukcja miałaby 3 przęsła.

Czytaj również:

Piotr Grzymowicz jako jedyny samorządowiec z Warmii i Mazur sprzeciwia się ''Polskiemu Ładowi''

Galeria

Komentarze (73)

Dodaj swój komentarz

  • JANEX 2021-07-18 09:43:31 81.190.*.*
    Ktoś napisał że to się ciągnie od PRL-u , otóż PRL jest dalej i miewa się dobrze więc nie ma co się spodziewać po panu Grzymowiczu że coś dobrego zrobi jak przyjeżdża ktoś z opozycji pan Grzymowicz skacze na jednej nodze chociaż ten ktoś i tak nic nie zrobi a jeśli już to na złość a jak ktoś przyjeżdża z rządu to pan Grzymowicz nie wie nawet że ktoś taki przyjechał więc o czym mówimy . Dopóki będzie rządził prezydent ze swoją świtą mieszkańcy Pieczewa czy Jarot będą pod przymusem uszczęśliwiani reszta nie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 8
  • Gregs 2021-07-18 07:11:00 88.156.*.*
    Niech Grzymowicz poprosi Trzaskowskiego, aby przez Olsztyn przepływała Wisła. Wtedy spełni się marzenie Grzymowicza, Olsztyn zostanie zalany gównem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 15
  • BROOOM 2021-07-17 22:02:28 93.105.*.*
    DOSTANIECIE 3 wiadukt na zatorze i nowobałtycką a wam wciąż mało widać kierowcom nigdy się nie dogodzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Obserwator. 2021-07-17 20:18:42 188.146.*.*
    Prezesi Pana Grzmowicza to tragedia. M.P.E.C w Olsztynie w sezonie zimowym wyłącza ogrzewanie ponieważ życzy sobie Pani przewodnicząca wspolnoty. Ale nic nie za darmo za tą przysługę M P.E.C podnosi moc cieplną dla budynku przy ulicy Kasprowicza. I lokatorzy tego budynku mają dopłatę średnio 80 %.np.mieszkanie 45 m2 450 złoty. Doplaty. W 2019 roku kończy się sezon grzewczy . Jest wyłączone ciepło a Pani Przewodnicząca na kilka dnia uruchamia ciepło.M.P.E.C .włącza. Mieszkańcy bloku z ulicy Kasprowicza pytają Prezesa zbk II kto za te przyjazdy Pogotowia M.P.E.C. zapłaci cisza. Kto beż zgody wlascicieli mieszkan zwiększył moc cieplną cisza. Kto beż zezwolenia wspolnoty zezwolił Pani przewodniczącej zamocować ogrzewanie podlogowe M.P.E.C i Prezes Zbk II cisza. Baronowie Prezesi Pana Grzymowicza chlopstwo W Witosa dostali wolnosc a teraz wprowadzają co chcą. JAK można oszukiwać emerytów i niepelnosprawnych. Ale Pan Grzymowicz zadowolony ponieważ M.P.E.C. jest trzeci w Polsce . Ilu jeszcze Olsztynian oszukiwanych było na mocy cieplnej. Jak Panu nie wstyd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 5
  • oooo 2021-07-17 13:49:09 46.186.*.*
    jeszcze ze trzy galerie w sypialniach Olsztyna (niech stoja w korkach i wąchają spaliny i tracą czas moi wyborcy),drugie sprzedać wszystkie atrakcyjne miejsca nad jeziorami i w parkach ,po trzecie wyciąć reszte drzew i zbudować drogą kolejkę czyli MIŚ-a.I wybrać z dupy projekty czyli łącznik przez plażową a co z łącznikiem z generałów do Warszawskiej,co z remontami Sybiraków Wojska Płoskiego,Bartąską .Nowo Bałtycka ok ale najpierw zadbaj o mieszkańców Olsztyna a nie ościennych nowo zasiedlanych osiedlach byłych juz mieszkańców Olsztyna ,którzy płacą podatki w innych gminach .Wnioski o te trzy nie trafione projekty po to żeby pokazac jaki ten PIS jest be ,obliczone na wyborców tyle w temacie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 9
  • Fuzja 2021-07-17 13:07:44 31.60.*.*
    Wytłumaczcie mi , kto skorzysta na tej nowobaltyckiej?? Ratujmy płuca Olsztyna tj. Zatorze !!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 8
  • Michał 2021-07-17 11:05:37 5.184.*.*
    Czyli prezydent będzie prosił PiS o dofinansowanie? Rząd nie wesprze lewackiego regionu, gdzie rządzi PO.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 7
  • Noname 2021-07-17 06:19:42 88.156.*.*
    No tak, tramwajów mało, to jeszcze drogę dojazdową dla niewolników z Michelina trzeba wybudować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 10
  • Pic 2021-07-17 00:21:50 31.0.*.*
    Polski ład 😵raczej partyjny lad
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Młoda 2021-07-16 22:07:08 5.173.*.*
    Za Cimosiewicza, Pawlaka i Tuska nie było rozdawnictwa stanowisk i pieniędzy? To były rządy prawa i sprawiedliwości. Było cudownie. Od 1990 roku trwa uwłaszczanie państwa przez kolejne pseudoelity. To co PO zaczęło, czyli okradanie państwa, to PiS kontynuuje. Trzeba oderwać od koryta mnóstwo pseudopolityków, którzy mimo iż ukończyli studia nadal mają siano w butach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 15