Dziś jest: 09.10.2025
Imieniny: Amolda, Dionizego
Data dodania: 2025-10-09 16:00

Krzysztof Brągiel

Protestują przeciwko S16 przez Mazury. Co postanowi RDOŚ? [AKTUALIZACJA]

Protestują przeciwko S16 przez Mazury. Co postanowi RDOŚ? [AKTUALIZACJA]
Protest przed RDOŚ w Olsztynie w 2024 roku
Fot. Emil Marecki / Olsztyn.com.pl

Do końca dnia RDOŚ w Olsztynie czeka na uwagi dotyczące rozbudowy S16 między Mrągowem a Ełkiem. Przeciwko ekspresówce protestują m.in. mieszkańcy gmin Ryn i Mrągowo, którzy złożyli w tej sprawie ponad 10 tys. podpisów.

reklama

Kończące się dziś (9 października) konsultacje społeczne dotyczą dokumentacji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S16 między Mrągowem a Ełkiem w wariancie C. Chodzi o korytarz północny, biegnący powyżej Użranek i poniżej Rynu. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbowała przeforsować wariant B, zbliżony do obecnego śladu krajowej „szesnastki”, przebiegający w rejonie Mikołajek. Został on jednak odrzucony przez RDOŚ, jako zagrażający siedliskom żółwia błotnego.

W lipcu tego roku GDDKiA złożyła w RDOŚ uzupełnienie do raportu o oddziaływaniu na środowisko dla wariantu C i czeka na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

- Zakładamy, że uzyskamy ją na początku przyszłego roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację koncepcji programowej wraz z przeprowadzeniem badań geologicznych. Następnie czeka nas ogłoszenie przetargu w systemie "projektuj i buduj". Wyobrażamy sobie, że prace mogłyby ruszyć po 2030 roku – wyjaśniała we wrześniu w naszym studiu wideo rzeczniczka GDDKiA, Katarzyna Kozłowska.

Uzyskanie decyzji środowiskowej może nie być jednak takie oczywiste. Wczoraj przeciwnicy rozbudowy S16 złożyli w RDOŚ ponad 10 tys. podpisów, tłumacząc, że budowa drogi ekspresowej w wariancie C przyczyni się do zniszczenia mazurskiego krajobrazu.

Jak powiedziała nam dzisiaj rzeczniczka RDOŚ, Justyna Januszewicz, na ten moment wpłynęło kilkadziesiąt pism z uwagami, które będą teraz szczegółowo analizowane.

- Nie wykluczamy, że wśród tych uwag i wniosków będą takie informacje, które skutkować będą wezwaniem inwestora (GDDKiA – red.) do uzupełnienia złożonej nam dokumentacji - dodała.

Wśród podmiotów, które negatywnie oceniają wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla S16 w proponowanym przez drogowców wariancie jest Stowarzyszenie Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej i Ryńskiej.

W piśmie skierowanym do RDOŚ stowarzyszenie przekonuje, że inwazyjna ma być zwłaszcza budowa mostu przez jeziora Juksty i Tałty. Taka inwestycja, zdaniem miłośników mazurskiej przyrody, oznacza bezpośrednią ingerencję w akwen ale też stałe źródło hałasu, sztucznego światła i zanieczyszczeń w miejscu, które dotychczas stanowiło naturalne, spokojne siedlisko wielu gatunków chronionych. „Rozchodzące się po tafli wody fale dźwiękowe i światło będą płoszyć ptaki wodne i drapieżne oraz zaburzają ich cykl lęgowy” - czytamy.

Dużo krytycznych uwag wystosowało też do RDOŚ Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur „Sadyba”. Na pierwszym miejscu społecznicy wskazali brak analizy rozwiązań w korytarzach alternatywnych i powołali się m.in. na "Studium sieciowego przebiegu Via Carpatia i S16" Fundacji dla Biebrzy, które podważało sens budowy ekspresówki przez Mazury i dalej przez Dolinę Biebrzy. Autorzy opracowania przekonywali, że GDDKiA zawyża prognozowany ruch na „szesnastce”.

Z opracowania Fundacji wynikało m.in., że na wylocie S16 z Orzysza w kierunku Ełku w 2040 roku będzie jeździło niespełna 14 tys. pojazdów. Tymczasem wyliczenia drogowców mówiły o 19 tys. Jest to o tyle istotne, że uzasadnienie dla budowy dróg w przekroju 2+2 to 20 tys. pojazdów na dobę.

O tym, że alternatywne warianty nie zostały należycie zweryfikowane przekonuje też fundacja „W krajobrazie”. W negatywnej opinii do DŚU czytamy, że GDDKiA powinna przeprowadzić równorzędną analizę np. modernizacji istniejącego przebiegu DK16, ale w przekroju 2+1 (klasy GP – droga główna o ruchu przyśpieszonym), który byłby mniej uciążliwy dla środowiska.

Inicjatywa Społeczna „Ratujmy Mazury” dorzuca do powyższych uwag kwestie formalne. W raporcie ma brakować m.in. załącznika nr 12, czyli informacji na temat stref ochrony ptaków. W rozmowie z naszym portalem Rafał Kubacki z „Ratujmy Mazury” zamiast S16 w wydaniu GDDKiA, proponuje tzw. południową obwodnicę Mazur. Chodzi o drogę przez Szczytno, Łomżę i Zambrów.

- Wspólnie z Fundacją Biebrza przygotowaliśmy raport ekspercki w tej sprawie. Nie został on ujęty w opracowaniu drogowców. Udowadniamy w naszym dokumencie, że ekonomicznie trasa przez środek Mazur jest nieuzasadniona – podkreśla i dodaje, że naszemu regionowi potrzebne są przede wszystkim dobre drogi lokalne.

Przypomnijmy, że koncepcja, żeby połączyć Warmię z Podlasiem nowoczesną, szybką drogą pojawiła się jeszcze w końcowych latach PRL-u. Aktualna kampania pt. tworzymy tranzyt do krajów bałtyckich i Białorusi, ma swój początek w roku 2007, kiedy rozpoczęto wariantowanie przebiegu DK16 na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo oraz Mrągowo – Orzysz. Rok później rozszerzono prace do Ełku. Docelowo „szesnastka” miałaby prowadzić do Białegostoku.

Podobnych kontrowersji jak wariant C z Mrągowa do Ełku nie budzi rozbudowa S16 bliżej Olsztyna. Złożono już komplet wniosków o decyzje ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) na trasę ze stolicy regionu do Biskupca. Od ubiegłorocznych wakacji można już natomiast korzystać z ekspresowych 13 km między Borkami Wielkimi a Mrągowem.

Czytaj również:

S16, czyli droga donikąd? Gigantomania, wariant łomżyński i nieprzejednani drogowcy

* * *

AKTUALIZACJA (godz. 19:52)

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie wpłynęła także negatywna opinia z Urzędu Gminy w Mrągowie dot. budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk w wariancie "C".

Jak zaznacza urząd, planowana trasa (w tym wariancie w blisko 20 proc. po swojej długości biegnie po terenie gminy Mrągowo - dop. autor) przebiega po cennych przyrodniczo i krajobrazowo terenach gminy, tworząc całkowicie nowy korytarz komunikacyjny, którego negatywne oddziaływanie dotnie bezpośrednio kilku miejscowości. 

Oddziaływanie tej inwestycji skutkować będzie zmniejszeniem komfortu życia zarówno mieszkańców, jak i turystów tak chętnie odwiedzających wschodnią część gminy Mrągowo

- czytamy m.in. w uzasadnieniu.

Zdaniem podpisanego pod pismem wójta gminy Mrągowo, Piotra Piercewicza, wskazać należy zagrożenia, jakie niesie ze sobą budowa i ewentualne późniejsze funkcjonowanie estakad nad jeziorami Juksty (...), a także nad jeziorem Tałty (...):

Te dwa ogromne obiekty zniszczą krajobraz i będą negatywnie oddziaływać na okoliczne tereny, w znacznym stopniu zmniejszą także atrakcyjność turystyczną.

Swój sprzeciw wobec budowy S16 w wariancie "C" wydała także Rada Gminy Mrągowo, podejmując uchwałę nr VI/44/24 z dnia 18 września 2024 roku. Uwagi te, zostały uwzględnione i zatwierdzone także przez Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Krzysztof Brągiel, Łukasz Kozłowski

Galeria

Komentarze (28)

Dodaj swój komentarz

  • Chłop z Mazur 2025-10-09 21:13:25 37.209.*.*
    Dlaczego gmina Mrągowo nie protestowała jak budowano im obwodnicę , ruch przez miasto zmalał o 70 %, budować a nie patrzeć na pseudo ekologów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • Olsztyniak82 2025-10-09 21:07:28 46.112.*.*
    Jakoś wlodarzom i mieszkańcom nie przeszkadzają szkaradne hotele na sztucznych wyspach itp. Nie przeszkadzają sprzęty motorowodne, często wynajmowane przez lokalnych oligarchów. Jakoś można było przepchnąć mpz pod ogromny zespól hotelowy na dybowskim rogu, chociaż wcześniej "lokalasi" w telewizji robili raban o ryzyko zabudowy tego obszaru w sasiedniej częsci (należącej do kogo innego/"nie swojego"). Zwykły kowalski nawet nie ma pojęcia jakie tam się historie kręcą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • youreq 2025-10-09 20:49:10 178.42.*.*
    Zawsze gdy coś zaczyna się dziać przy 16-tce objawiają się jakieś dziwne twory, towarzystwa, kółka, partie tzw. "obrońców Mazur" którym przeszkadza pięćdziesiąty już pewnie wariant jej przebiegu a nie przeszkadzają pomysły różnych cwaniaków w typie obajtka, bezsensownej zabudowy brzegów naszych jeziorek nie mających niczego wspólnego z ich ochroną a nawet wręcz przeciwnie. Wszystko to się dzieje przy radosnym poparciu samorządów. Może byłoby to jeszcze w jakimś sensie logiczne gdyby równolegle z tym szły żądania utworzenia Mazurskiego Parku Narodowego, ale jakoś cisza w tym temacie. Trzeba sprawdzić kto naprawdę inspiruje tzw. protesty i kto ma w tym największy interes. Tak sobie myślę, że gdybym miał parę lub nieco więcej hektarów gruntów w planowanym przebiegu tej drogi, to może sam założyłbym np. " kółko adoracji Mazur" lub coś w tym stylu.... No, ale niestety nie mam i pewnie się mylę. Wiem na pewno jedno , że to samo bagno jako tzw. nieużytek jest warte np. 5 zł za m2 a po uzyskaniu wuzetki które są wydawane przez organy samorządowe np. 500 zł . I chyba tu jest pies pogrzebany. Paradoksalnie, interes społeczny na który te wszystkie organizacje się powołują, leży dokładnie po przeciwnej stronie. P.s. dokładnie w ten sam sposób została udupiona północno-wschodnia obwodnica Olsztyna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Nie DLa Bonżura 2025-10-09 20:20:28 164.127.*.*
    Marek Karp@ Od 1945 roku do 1990 wrogiem był Zachód. Od 2004 jest Rosja. Zawsze jakiś wróg uniemożliwia budowę ważnych dróg, mostów i obiektów. Pora z tym skończyć bo w XXI wieku nikt nie będzie czołgami najeżdżał inne państwo. Do tego służy inna broń.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • Info NEWS 2025-10-09 19:53:55 31.0.*.*
    SZOK!!! FAKT donosi - Wyceniony na 12 mln zł dworek na warszawskim Wawrze Jarosław Kaczyński chciał kupić za 5 mln zł. Właścicielka, z którą udało nam się porozmawiać, mówi, że za tyle nie sprzeda. Obie strony szykują pozwy sądowe, a Zajazd Napoleoński znów jest na sprzedaż. - to odlozone pieniadze z pensji posla? Czy z zagrabionego majatku Polski Polek i Polakow?? Z pensji 15tys posla odlozyc 5 milionow da sie???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
  • Info NEWS 2025-10-09 19:38:02 31.0.*.*
    SKANDAL!!! Dla Daniela Obajtka strefy "Natura 2000", strefy obszaru ochronnego dla jezior absolutnie nie są hamulcem do tego, żeby jakaś inwestycja powstała - powiedział reporter "Superwizjera" Michał Fuja, autor reportażu "Mazurski Dubaj Daniela Obajtka". Dziennikarz ujawnił udział byłego prezesa Orlenu w budzącej obawy ekologów inwestycji. W sobotę emisja materiału w TVN24. - 12ha inwestycja za olbrzymie miliony to za ten 1 miliard zakupu paliwa orlenu ktore nie dotarlo??? To ten zakup paliwa od 26 latka Samara za miliard? Gdzie sa te pieniadze? Chyba kazdy wie gdzie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 5
  • czyli to jest rusk 2025-10-09 19:33:05 91.94.*.*
    ,,Przypomnijmy, że koncepcja, żeby połączyć Warmię z Podlasiem nowoczesną, szybką drogą pojawiła się jeszcze w końcowych latach PRL-u. Aktualna kampania pt. tworzymy tranzyt do krajów bałtyckich i Białorusi, ........
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • MAREK KARP 2025-10-09 19:27:46 91.94.*.*
    Droga musi się opierać na bazach wojskowych np WIELBARK, ŁOMŻA KOLNO , proponowany obecnie przebieg to prezent dla Rosjan i gotowa droga rokadowa do wyprowadzenia uderzenia na Warszawę ,oraz połaczenia korytarzem kRÓLEWCA Z Białoruskim Mińskiem .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 7
  • ciekawe 2025-10-09 19:21:45 91.94.*.*
    kto i czym obroni ten korytarz( jeśli powstanie) przed błyskawicznym zajęciem przez ,,zbuntowane dywizje wagnerowców''
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Nie DLa Bonżura 2025-10-09 18:48:27 164.127.*.*
    Przez 70 lat ,,względy bezpieczeństwa państwa" nie pozwalały wybudować tunelu do Świnoujścia. Setki tysięcy ludzi męczyło się aż ktoś poszedł po rozum do głowy i wybudował ten tunel. Ten region bez tej drogi będzie nadal zacofany i będzie nadal Polską B. Kto pójdzie po rozum do głowy i zacznie budowę?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 13
  • Bogumił 2025-10-09 18:29:48 88.156.*.*
    Czy cywilizacja drogowa ma się zakończyć na Mrągowie ? Albo rozwijamy ten region gospodarczo, albo zostawiamy skansen, który żyje tylko w okresie letnim. Warto sprawdzić jakie są w nim możliwości znalezienia pracy, czy powstają nowe zakłady, czy region się nie wyludnia ? Warto przy tym zwrócić uwagę na rozwój takich miejscowości jak: Giżycko, Węgorzewo, Kętrzyn i dalej Gołdap, Olecko. Miasta, które powinny mieć możliwość zapewnienia pracy dla osób mieszkających w ich sąsiedztwie. S 16 w proponowanym lub zbliżonym kierunku przyczyni się do rozwoju północnej części naszego województwa, koniecznym w zrównoważonym rozwoju naszego kraju.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 14
  • imit 2025-10-09 18:26:11 31.60.*.*
    Niech protestują, po co nam dobre drogi, wystarczy, że będziemy podróżować na koniku na oklep albo piechotą na dodatek bez butów na bosaka.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • budować, nie gadać 2025-10-09 18:19:32 31.0.*.*
    Nie chce mi się sprawdzać, kto zasiada w tych wszystkich fundacjach i stowarzyszeniach. Kiedyś jak sprawdzałem, przy okazji obwodnicy Olsztyna, to jedna z fundacji, która głośno była przeciw, to było dosłownie kilka osób i tylko jedna z Olsztyna, reszta z Elbląga, Wrocławia itd. Te stowarzyszenia i fundacje sprawiają wrażenie dużego poruszenia, a to jest ledwie garstka ludzi. Oni próbują wpłynąć na dziesiątki tysięcy innych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 3
  • Asd 2025-10-09 18:03:25 178.42.*.*
    Nie pytać dziwolągów tylko budować. Ta droga to rozwój całego regionu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 5
  • Świński ryj 2025-10-09 17:58:18 195.136.*.*
    Tylko zolwi nikt nie pyta o zdanie,co one o tym mysla i czego chca.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 10
  • Blorak 2025-10-09 17:49:46 46.112.*.*
    Jeśli eko oszołomy nie przeszkodzą, to prace ruszą najwcześniej za 5 lat... Kolejne 5 lat będzie trwała budowa... Obym zdążył choć raz się przejechać z Olsztyna do rodzinnego Ełku przyzwoitą drogą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 4
  • Poslaniec Warminski 2025-10-09 17:09:42 148.252.*.*
    Grupa importowanych wariatow,pseudoekologow oplacanych przez warszawskie lobby nie bedzie decydowac o drogach na Warmii i Mazurach. Mam nadzieje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Mario 2025-10-09 17:02:01 2a02:2a40:45e2:*
    Dobra droga to rozwój regionu, ale tym ludziom ta podstawowa wiedzą jest obca. Gmina Lubawa stara się przekonać GDDKiA żeby planowana S5 biegła bliżej nich niż Iławy bo rozumieją, że ta dobra droga da gminie rozwój. Gmina Iława podejmuje podobne działania. I tam też są jeziora bo Iława to Mazury Zachodnie. Proponuję na wniosek tych stowarzyszeń utworzyć skansen Ryn. Zobaczymy z czego będą kiedyś żyć, bo nawet turyści potrzebują dobrych, bezpiecznych dróg, a z samej turystyki w naszym klimacie nie da się żyć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Olosmolo 2025-10-09 16:31:55 37.31.*.*
    Mocne lobby Mikołajek....tam mieszka dużo wpływowych ludzi......( Osrajtek )......
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 3
  • Życie 2025-10-09 16:23:15 31.0.*.*
    Nie wiadomo jakby się człowiek nie starał Wszystkim się nie dogodzi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4