Dziś jest: 26.11.2025
Imieniny: Delfiny, Konrada
Data dodania: 2025-10-09 16:00

Krzysztof Brągiel

Protestują przeciwko S16 przez Mazury. Co postanowi RDOŚ? [AKTUALIZACJA]

Protestują przeciwko S16 przez Mazury. Co postanowi RDOŚ? [AKTUALIZACJA]
Protest przed RDOŚ w Olsztynie w 2024 roku
Fot. Emil Marecki / Olsztyn.com.pl

Do końca dnia RDOŚ w Olsztynie czeka na uwagi dotyczące rozbudowy S16 między Mrągowem a Ełkiem. Przeciwko ekspresówce protestują m.in. mieszkańcy gmin Ryn i Mrągowo, którzy złożyli w tej sprawie ponad 10 tys. podpisów.

reklama

Kończące się dziś (9 października) konsultacje społeczne dotyczą dokumentacji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S16 między Mrągowem a Ełkiem w wariancie C. Chodzi o korytarz północny, biegnący powyżej Użranek i poniżej Rynu. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad próbowała przeforsować wariant B, zbliżony do obecnego śladu krajowej „szesnastki”, przebiegający w rejonie Mikołajek. Został on jednak odrzucony przez RDOŚ, jako zagrażający siedliskom żółwia błotnego.

W lipcu tego roku GDDKiA złożyła w RDOŚ uzupełnienie do raportu o oddziaływaniu na środowisko dla wariantu C i czeka na uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

- Zakładamy, że uzyskamy ją na początku przyszłego roku. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację koncepcji programowej wraz z przeprowadzeniem badań geologicznych. Następnie czeka nas ogłoszenie przetargu w systemie "projektuj i buduj". Wyobrażamy sobie, że prace mogłyby ruszyć po 2030 roku – wyjaśniała we wrześniu w naszym studiu wideo rzeczniczka GDDKiA, Katarzyna Kozłowska.

Uzyskanie decyzji środowiskowej może nie być jednak takie oczywiste. Wczoraj przeciwnicy rozbudowy S16 złożyli w RDOŚ ponad 10 tys. podpisów, tłumacząc, że budowa drogi ekspresowej w wariancie C przyczyni się do zniszczenia mazurskiego krajobrazu.

Jak powiedziała nam dzisiaj rzeczniczka RDOŚ, Justyna Januszewicz, na ten moment wpłynęło kilkadziesiąt pism z uwagami, które będą teraz szczegółowo analizowane.

- Nie wykluczamy, że wśród tych uwag i wniosków będą takie informacje, które skutkować będą wezwaniem inwestora (GDDKiA – red.) do uzupełnienia złożonej nam dokumentacji - dodała.

Wśród podmiotów, które negatywnie oceniają wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla S16 w proponowanym przez drogowców wariancie jest Stowarzyszenie Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej i Ryńskiej.

W piśmie skierowanym do RDOŚ stowarzyszenie przekonuje, że inwazyjna ma być zwłaszcza budowa mostu przez jeziora Juksty i Tałty. Taka inwestycja, zdaniem miłośników mazurskiej przyrody, oznacza bezpośrednią ingerencję w akwen ale też stałe źródło hałasu, sztucznego światła i zanieczyszczeń w miejscu, które dotychczas stanowiło naturalne, spokojne siedlisko wielu gatunków chronionych. „Rozchodzące się po tafli wody fale dźwiękowe i światło będą płoszyć ptaki wodne i drapieżne oraz zaburzają ich cykl lęgowy” - czytamy.

Dużo krytycznych uwag wystosowało też do RDOŚ Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur „Sadyba”. Na pierwszym miejscu społecznicy wskazali brak analizy rozwiązań w korytarzach alternatywnych i powołali się m.in. na "Studium sieciowego przebiegu Via Carpatia i S16" Fundacji dla Biebrzy, które podważało sens budowy ekspresówki przez Mazury i dalej przez Dolinę Biebrzy. Autorzy opracowania przekonywali, że GDDKiA zawyża prognozowany ruch na „szesnastce”.

Z opracowania Fundacji wynikało m.in., że na wylocie S16 z Orzysza w kierunku Ełku w 2040 roku będzie jeździło niespełna 14 tys. pojazdów. Tymczasem wyliczenia drogowców mówiły o 19 tys. Jest to o tyle istotne, że uzasadnienie dla budowy dróg w przekroju 2+2 to 20 tys. pojazdów na dobę.

O tym, że alternatywne warianty nie zostały należycie zweryfikowane przekonuje też fundacja „W krajobrazie”. W negatywnej opinii do DŚU czytamy, że GDDKiA powinna przeprowadzić równorzędną analizę np. modernizacji istniejącego przebiegu DK16, ale w przekroju 2+1 (klasy GP – droga główna o ruchu przyśpieszonym), który byłby mniej uciążliwy dla środowiska.

Inicjatywa Społeczna „Ratujmy Mazury” dorzuca do powyższych uwag kwestie formalne. W raporcie ma brakować m.in. załącznika nr 12, czyli informacji na temat stref ochrony ptaków. W rozmowie z naszym portalem Rafał Kubacki z „Ratujmy Mazury” zamiast S16 w wydaniu GDDKiA, proponuje tzw. południową obwodnicę Mazur. Chodzi o drogę przez Szczytno, Łomżę i Zambrów.

- Wspólnie z Fundacją Biebrza przygotowaliśmy raport ekspercki w tej sprawie. Nie został on ujęty w opracowaniu drogowców. Udowadniamy w naszym dokumencie, że ekonomicznie trasa przez środek Mazur jest nieuzasadniona – podkreśla i dodaje, że naszemu regionowi potrzebne są przede wszystkim dobre drogi lokalne.

Przypomnijmy, że koncepcja, żeby połączyć Warmię z Podlasiem nowoczesną, szybką drogą pojawiła się jeszcze w końcowych latach PRL-u. Aktualna kampania pt. tworzymy tranzyt do krajów bałtyckich i Białorusi, ma swój początek w roku 2007, kiedy rozpoczęto wariantowanie przebiegu DK16 na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo oraz Mrągowo – Orzysz. Rok później rozszerzono prace do Ełku. Docelowo „szesnastka” miałaby prowadzić do Białegostoku.

Podobnych kontrowersji jak wariant C z Mrągowa do Ełku nie budzi rozbudowa S16 bliżej Olsztyna. Złożono już komplet wniosków o decyzje ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) na trasę ze stolicy regionu do Biskupca. Od ubiegłorocznych wakacji można już natomiast korzystać z ekspresowych 13 km między Borkami Wielkimi a Mrągowem.

Czytaj również:

S16, czyli droga donikąd? Gigantomania, wariant łomżyński i nieprzejednani drogowcy

* * *

AKTUALIZACJA (godz. 19:52)

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie wpłynęła także negatywna opinia z Urzędu Gminy w Mrągowie dot. budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk w wariancie "C".

Jak zaznacza urząd, planowana trasa (w tym wariancie w blisko 20 proc. po swojej długości biegnie po terenie gminy Mrągowo - dop. autor) przebiega po cennych przyrodniczo i krajobrazowo terenach gminy, tworząc całkowicie nowy korytarz komunikacyjny, którego negatywne oddziaływanie dotnie bezpośrednio kilku miejscowości. 

Oddziaływanie tej inwestycji skutkować będzie zmniejszeniem komfortu życia zarówno mieszkańców, jak i turystów tak chętnie odwiedzających wschodnią część gminy Mrągowo

- czytamy m.in. w uzasadnieniu.

Zdaniem podpisanego pod pismem wójta gminy Mrągowo, Piotra Piercewicza, wskazać należy zagrożenia, jakie niesie ze sobą budowa i ewentualne późniejsze funkcjonowanie estakad nad jeziorami Juksty (...), a także nad jeziorem Tałty (...):

Te dwa ogromne obiekty zniszczą krajobraz i będą negatywnie oddziaływać na okoliczne tereny, w znacznym stopniu zmniejszą także atrakcyjność turystyczną.

Swój sprzeciw wobec budowy S16 w wariancie "C" wydała także Rada Gminy Mrągowo, podejmując uchwałę nr VI/44/24 z dnia 18 września 2024 roku. Uwagi te, zostały uwzględnione i zatwierdzone także przez Sejmik Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Krzysztof Brągiel, Łukasz Kozłowski

Galeria

Komentarze (119)

Dodaj swój komentarz

  • OBRONA KRAJU 2025-10-12 10:33:50 91.94.*.*
    Chronić bagna ,małe zbiorniki ,lasy cenne tereny strategiczne .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • lokals 2025-10-12 10:32:16 178.42.*.*
    Powinno się przeprowadzić referendum lokalne, w którym powinni wziąć udział mieszkańcy zainteresowanych gmin, zameldowani tam od co najmniej 5 lat. Dlaczego nie chcą tego protestujący? Bo przegraliby z kretesem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • GP 2025-10-11 18:39:20 46.112.*.*
    Gdzie zostały zebrane podpisy ? W Warszawie ?Protestują ciągle ciągle sami zawodowi krzykacze, którzy mają swoje interesy lub czerpią korzyści ze swego zachowania. Proponuję objąć tę inwestycję specustawą i rozgonić to towarzystwo na cztery wiatry
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 4
  • Zostańmy 2025-10-11 17:57:39 31.0.*.*
    Zaściankiem Polski.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Artur 2025-10-11 14:43:03 37.248.*.*
    Dać protestującym naklejkę na szybę Zakaz Wjazdu na Ekspresówki.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 2
  • Zażenowany 2025-10-11 11:06:23 195.85.*.*
    Ci protestujący patrzą tylko na swoje podwórko, a nie widzą potrzeb ludzi mieszkających na wschód od nich, którzy potrzebują sprawnie i bezpiecznie dotrzeć do Olsztyna, czy dalej na zachód. Mieszkańcy środkowej, czy południowej Polski mają swoje A2 albo A4, a północ? Wciąż nie może doczekać się przyzwoitej drogi wschód-zachód. Żenada!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 2
  • Anonim 2025-10-10 20:58:59 2a00:f41:87d:*
    Kolej zła,droga zła to proponuję pozwijać tory i asfalty,transport towarów tylko do granicy województwa a tam piesze i konne karawany to dopiero będzie ekologia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • Lake 2025-10-10 19:26:48 31.0.*.*
    Żółw błotny atakuje, razem z kormoranem i głupotą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 6
  • żal 2025-10-10 18:32:21 178.42.*.*
    Czemuś biedny? Boś głupi. Czemuś głupi? Boś biedny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 5
  • [email protected] 2025-10-10 17:56:04 37.31.*.*
    Tak najlepiej mniec w nosie ludz,którzy mieszkają przy ulicy przez którą przejeżdżają samochody.Zapytajcie się tych ludzi a mieszkają daleko od drogi i mu to przeszkadza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • Xawery 2025-10-10 17:17:10 2a00:f41:8a0:*
    Ostrołęka z Łomżą walczyły o S61 a Iława walczy z Lubawą o S5. W obu przypadkach mamy do czynienia z rdzenną ludnością. 2 tygodnie temu rozmawiałem z rolnikiem, który mówił, że prowadzi rodzinne gospodarstwo, które jest w jego rodzinie od ponad 300 lat. Ci ludzie są zwiazani ze swoją ziemią i robią wszystko by region, w którym mieszkają dynamicznie sie rozwijał. Miło było posłuchać, jak opowiadał, że rolnicy zrzeszają się i wspólnie inwestują. Tymczasem na wschód od Olsztyna wzdłuż planowanej S16 rozciągają się tereny zasiedlone przez ludność napływową. Niektórzy dobrze mówią po polsku ale mentalność mają z terów, z których tu przyjechali. Ci ludzie są tak krótkowzroczni, że nie dostrzegają przyczyn braku rozwoju ich terenów i nie zwracają uwagi, że młodzież stamtąd ucieka. Na zdjęciu widać młode dziewczyny. Ciekawe ile z nich na stale osiądzie w swoich miejscowościach? Przecież jest tam znakomicie! Jedno trzeba protestujacym przyznać, że mają szczęście! Gdyby przybyli na te tereny kilkaset lat wcześniej, to na Mazurach nie byłoby miast ani dróg. Przewrotny los spowodował, że mieszkają w domach a nie w lepiankach i nie muszą pić wody z jeziora. Jak opowiadam w innych regionach Polski, co ci ludzie wyrabiają blokując budowę drogi S16 to mi nie wierzą. Skansen umysłowy często przekłada się na skansen życiowy. I to w tym proteście wyraźnie widać. Osobiście kibicowałem wariantowi B, ale każdy wariant jest dobry, jeżeli pozwoli na realizację tej inwestycji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • sed 2025-10-10 15:29:33 78.30.*.*
    Obrońcy przyrody, może coś powiecie nt. zamku w Stobnicy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 6
  • PR 2025-10-10 15:24:08 37.169.*.*
    Ciekawe kto ile wziął za te protesty . Jak zawsze opłacani przez zachodnie kraje stoją z tymi banerami za kilka złotych . Ja wiem ze lepiej jest jeździć po dziurach niż nowej ekspresówce ktora przyciągnie mase inwestycji , miejsc pracy i dodatkowych podatków dla powiatów i gmin. No ale po . Żółwie ważniejsze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 8
  • Marcin 2025-10-10 14:43:10 31.0.*.*
    A tfu na radnych z Mrągowo. Gnijcie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 8
  • Marcin 2025-10-10 14:40:21 31.0.*.*
    Budować, gonić tych protestujących warszawiaków pod przykrywką lokalnych stowarzyszeń!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 5
  • Ksiondz Matełusz 2025-10-10 14:26:18 178.183.*.*
    Nie dla Lidla w Gietrzwałdzie !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 13
  • Obserwator 2025-10-10 14:04:47 2a00:f41:8ea:*
    16 zakończyć na Mrągowie ! Urealnić Via Masuria z : 7 w Nidzicy przez Szymany - Szczytno - Rozogi - Pisz -Szczuczyn- Ełk - Przesmyk Suwalski !Dojazd na Mazury z : Warszawy - Trójmiasta - Poznania , Bydgoszczy czy Grudziądza po wybudowaniu łącznika. Grudziądz - Ostróda Trasa Strategiczna a nie tranzyt przez jeziora Rospuda 2. ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 7
  • DOWCIP DNIA 2025-10-10 13:58:51 31.0.*.*
    Mąż naszej słynnej pani z PIS ogląda tv i krzyczy - NIEE, NIEE NIE RÓB TEGO CHŁOPIE BĘDZIESZ POTEM ŻAŁOWAĆ. Żona pani z PIS go pyta kochanie co za film oglądasz i tak przeżywasz - a film z naszego ślubu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 5
  • DOKUMENTY 2025-10-10 12:52:55 91.94.*.*
    W dokumentach urzędowych ta droga jest określana jako korytarz tranzytowy do i z Białorusi .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • DUŻY MIŚ 2025-10-10 11:34:14 91.94.*.*
    8 MLD w drogę przez bagna .wystarczy 1,5 MLD w wersji południowej przez Szczytno do Łomży
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 12