Podpisano umowę ws. rewitalizacji linii kolejowej z Olsztyna do Gutkowa

Podpisano umowę ws. rewitalizacji linii kolejowej z Olsztyna do Gutkowa
Podpisanie umowy ws. rewitalizacji linii kolejowej z Olsztyna do Gutkowa
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

W czwartek (11 kwietnia) w urzędzie wojewódzkim odbył się briefing prasowy na temat rewitalizacji linii kolejowej nr 220 na odcinku z Olsztyna do Gutkowa, dzięki czemu, m.in. w mieście powstaną nowe przystanki kolejowe. Na spotkaniu byli obecni przedstawiciele urzędu, PKP PLK SA oraz wykonawcy. Po briefingu nastąpiło podpisanie umowy.

Polskie Linie Kolejową realizują istotny program inwestycyjny o wartości blisko 70 mld zł, gdzie jeszcze do niedawna kwota była niższa. Dwa miesiące temu Rada Ministrów postanowiła przeznaczyć więcej pieniędzy na inwestycje kolejowe. Jednym z elementów realizacji programu inwestycyjnego jest rozwój infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach.

- Chcę przypomnieć, że jeszcze w roku 2015 projekt rewitalizacji odcinka Olsztyn-Gutkowo nie istniał w żadnych planach. W 2016 roku wprowadziliśmy go na listę rezerwową w Krajowym Programie Kolejowym, a w roku ubiegłym jako zarząd spółki podjęliśmy decyzję o realizacji tego projektu - mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Prezes wspomniał, że rozwój kolei aglomeracyjnej jest ważny z punktu widzenia komunikacyjnego nie tylko w wielkich miastach jak Warszawa czy Kraków, ale również w mniejszych, jak Rzeszów czy Bielsko-Biała.

- W każdym z tych miast jest zlokalizowanych od ośmiu do kilkunastu przystanków kolejowych. Okazuje się, że kilkukrotnie zwiększyła się liczba osób podróżujących koleją w stosunku do poprzednich lat, gdy ludzie korzystali głównie z komunikacji autobusowej i tramwajowej - tłumaczy prezes Merchel i dodaje, że pociąg może zabrać nawet kilka razy więcej pasażerów niż tramwaj.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Rewitalizacja odcinka Olsztyn-Gutkowo umożliwi w przyszłości modernizację kolejnych na tej trasie: do Jonkowa i Dobrego Miasta, a docelowo także Braniewa. Omawiany odcinek ma 8 km długości, dlatego też PKP PLK postanowiły ulokować dwa nowe przystanki: Olsztyn-Likusy na zapleczu szkół przy ul. Bałtyckiej i Olsztyn-Redykajny przy ul. Hozjusza przy przejeździe kolejowym. Czas przejazdu pociągiem z Dworca Głównego do Likus wyniesie 6,5 minuty, natomiast do Gutkowa 11 minut. W rejonie przystanku Likusy zrobiona zostanie mijanka, dzięki temu zwiększy się przepustowość w ruchu pociągów. Ponadto, na ulicy Jeziornej wybudowany zostanie tunel pieszo-rowerowy, z możliwością przejazdu karetek czy policji.

Wartość projektu to 66,1 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum Torhamer-Rajbud, które będzie miało 16 miesięcy na realizację projektu. Prace rozpoczną się 3-4 miesiące od momentu podpisania umowy. Wykonawca ma 60 dni na przygotowanie dokumentacji projektowej.

- Od września mamy zaplanowane zamknięcia ruchu pociągów - dodaje Ireneusz Merchel.

Głos zabrał także Dariusz Rudnik, radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego. Powiedział, że jego marzenie o stworzeniu kolei aglomeracyjnej powoli się spełnia.

- Mamy perony na Dajtkach i ludzie zaczynają z tego korzystać, bo ulice miasta są zatkane. Jest to realizacja marzeń, za co panu prezesowi (Ireneusz Merchel – red.) bardzo dziękuję i mam nadzieję, że miasto włączy się w to działanie - mówi Dariusz Rudnik.

Umowę podpisali: Andrzej Osipów i Jarosław Wałaszewski z Centrum Realizacji Inwestycji Region Północny PKP PLK SA oraz Maciej Chamerski, prezes zarządu firmy Torhamer.

Galeria

Komentarze (3)

Dodaj swój komentarz

  • xnx 2019-04-12 06:53:34 37.30.*.*
    dziwię się ,że dopiero teraz ale lepiej pózno niż wcale , ludzie będą korzystać tak jak w każdym innym mieście korzystają a może i z czasem pojawią się dedykowany tabor na wzór skmek z Trórmiasta czy Wa-wy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • @lukas 2019-04-11 22:21:00 5.173.*.*
    1. Nie, o ile w pociągu nie będzie obowiązywał normalny bilet komunikacji miejskiej, a na to się nie zanosi. 2. To nie rząd PiS będzie płacił za extra pociągi na pseudo skmce tylko samorząd województwa warmińsko mazurskiego, którego budżet już jest na granicy bankructwa czego dowodem jest brak chętnych na funkcję skarbnika tejże instytucji. A brak dodatkowych pociągów to oferta podważająca sens całej tej idei. 3. Skorzystają te osoby, które i tak korzystają już z pociągów, co akurat jest plusem tej inicjatywy. 4. Prawdopodobnie nagły zwrot w kwestii tej inicjatywy jest chęć zamaskowania porażki na linii Braniewo-Olsztyn gdzie pewnie skończy się zamknięciem linii i to w dobie buńczucznych zapowiedzi programu kolej+.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Lukass 2019-04-11 19:56:47 5.173.*.*
    Teraz pytanie czy rzeczywiście ludzie będą jeździć koleją miejską. Jeśli tak to będzie strzał w dziesiątkę. Też mieszkam w północnej części Olsztyna i ta kolej jest u nas mile widziana.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0