Dziś jest: 28.04.2024
Imieniny: Piotra, Walerii
Data dodania: 2022-10-22 18:11

Mateusz Sikorski

Początki komunikacji miejskiej w Olsztynie [WIDEO]

Początki komunikacji miejskiej w Olsztynie [WIDEO]
Olsztyńskie tramwaje rozpoczęły funkcjonowanie w grudniu 1907 roku
Fot. GF Transport Consulting / YouTube

Na przełomie XIX i XX wieku ludność Olsztyna zwiększyła się czterokrotnie. Rozwojowi miasta pomogło zlokalizowanie węzła kolejowego. Stale powiększającej się liczbie mieszkańców stolicy Warmii potrzebna była komunikacja miejska. W związku z tym 116 lat temu rada miasta wydała decyzję o budowie pierwszej linii tramwajowej. Jak wyglądała historia komunikacji miejskiej w Olsztynie?

reklama

* * *

Materiał powstał w oparciu o film zamieszczony w poniższym tekście.

* * *

Decyzję o budowie pierwszej linii tramwajowej w Olsztynie rada miejska podjęła 17 lipca 1906 roku. Inwestycją miało zająć się towarzystwo akcyjne z Drezna, a wyznaczaniem trasy zajął się inżynier Wilhelm Petersen. 

Szyny o rozstawie 1 metra zaczęto układać latem 1907 roku. Budowę dwóch linii zakończono pod koniec tego samego roku. Zbudowano także zajezdnię tramwajową, która mieściła się przy alei Wojska Polskiego. 

Władze miasta chciały uruchomieniu linii tramwajowej nadać uroczysty charakter. Rozesłano zaproszenia do m.in. władz miejskich w Szczecinie oraz dyrekcji tramwajów w Królewcu. Uroczysty przejazd odbył się 14 grudnia 1907 roku. Dzień później z obu linii skorzystać mogli mieszkańcy Olsztyna. 

Pod koniec 1910 Olsztyn dysponował 11 wagonami motorowymi oraz 7 doczepami. Posiadały one po 18 miejsc siedzących i 14 stojących. Zatrudnionych było 2 kontrolerów, 12 motorniczych oraz 4 pracowników technicznych.

Linia nr 1 

Jej pierwotna trasa miała przebiegać od placu Roosevelta, przez ul. Mochnackiego, Prostą, Rynek, Staromiejską, 11 Listopada i Dąbrowszczaków, aż do Dworca Głównego. Według projektu linia miała mieć 2310 m długości. Ostatecznie była o 50 metrów dłuższa. Koszt przejazdem linią wynosił 10 fennigów (obecnie ok. 3,10 zł). Tramwaje kursowały w odstępach 7 minut. 

Z linii nr 1 korzystało niewiele osób. Z tego powodu władze miasta zdecydowały się poprowadzić nową nitkę inną trasą. 9 grudnia 1909 oddano 400 metrowy odcinek, ciągnący się od mostu św. Jana do Dworca Zachodniego. Funkcjonowanie linii zostało zawieszone podczas I Wojny Światowej, gdy zwiększyło się wymaganie na miedź. Sytuacja poprawiła się dopiero na początku lat 20. 

W 1929 roku zdecydowano się przedłużyć linię nr 1. Zlikwidowano odcinek biegnący ul. Jagiełły do Dworca Zachodniego, a linia została poprowadzona ul. Grunwaldzką i Bałtycką do al. Przyjaciół. Odcinek ten został oddany w 1930 roku. 

Linia nr 2

Powstało wiele projektów trasy linii tramwajowej nr 2. Ostatecznie zaczynała się ona na ul. 1 Maja, przebiegała przez ul. Partyzantów i Aleję Wojska Polskiego w kierunku Jakubowa. Ostateczna długość trasy wyniosła 2440 metrów. Koszt przejazdu wynosił 20 fennigów (obecnie ok. 6,20 zł). Tramwaje kursowały w odstępach 15 minut. 

Niedługo po otwarciu linii mieszkańcy Olsztyna proponowali przedłużenie jej do placu Roosevelta. Władze nie wyraziły zgody na ten projekt. 

Torlejbusy

W trakcie 20-lecia międzywojennego koszty komunikacji tramwajowej rosły coraz bardziej. Brakowało pieniędzy na nowe wozy i niezbędne remonty infrastruktury torowej. Tramwaje nie zadowalały już potrzeb mieszkańców. Władze miasta zdecydowały się na wprowadzenie nowych środków transportu zbiorowego – trolejbusów. Na ulice Olsztyna wyjechały one 1 września 1939 roku.

Uruchomiono linię Dworzec Główny-Osiedle Mazurskie. Kursowało tam 5 trolejbusów marki Busing. Kilka dni później ruszyła linia nr 2 na trasie plac Roosevelta - ul. Jagiellończyka - Koszary Wojskowe. Podczas II Wojny Światowej zarzucono plany rozbudowy komunikacji miejskiej w Olsztynie. Ostateczne zawieszenie komunikacji nastąpiło w styczniu 1945 roku.

Podczas zdobycia Olsztyna przez Armię Czerwoną trakcja tramwajowa i trolejbusowa została zniszczona w 90%. Podobny los spotkał wagony tramwajowe. Z odbudową komunikacji miejskiej w Olsztynie musiały zmierzyć się polskie władze. 

Komentarze (44)

Dodaj swój komentarz

  • Prokurator 2022-10-25 19:04:56 185.140.*.*
    Krzysztofie Zienkiewicz Nagraj film jak ustawiasz przetargi na komunikacje publiczna w gminach Biskupiec’, Stawiguda ,Dywity ,Jeziorany dla firm Krzeminskiego, Kobusowej czy Skibla. Czekamy z niecierpliwością. Kozłowskiego już badamy , niebawem reszta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Radek. 2022-10-24 19:09:27 46.205.*.*
    Węgla nie dał pis. Tak będą mówic ci z mpecu. Jak w mrozy bedzie zimno.a teraz piece na ful .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Cenzura. 2022-10-24 14:00:04 93.105.*.*
    To jest wina P.I.S. Ze tak grzeją .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • Klimat nie ma. 2022-10-24 13:26:56 46.205.*.*
    Witam Olsztyński M P.E.C. Mam zapytanie dlaczego w budynku przy Jana Kasprowicza 12.a.b mieszkańcy mają potwierane okna. To tak oszczędzacie na weglu . A co jak przyjdą mrozy to wstawicie mam kozy czy truciniaki. Ale jak jest zamowiona duża moc cieplna to trzeba dawać moc zamowiona. Niech otwierają okna a premia musi byc od Prezydenta za naciąganie na mocy cieplnej. A klimat cieplarniany A co to jest M.P.E.C nie wie .Aby była premia i uscisk ręki .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Pan zawsze Pan. 2022-10-24 11:00:22 93.105.*.*
    Olsztyn to miasto rzadzace przez studentów Gorewicza . Czysta wies . Dlatego nie cierpią Panów. Nie ma nic gorszego od jak chłopkom rozum odbiera a w oczach swinki złote. Zobacie jak za nędzną urzędniczka pensje bogacą się. Domy .po 2 mieszkania 3 garaże i na kontach po 200000000tys złotych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 6
  • Tom 2022-10-24 08:15:14 145.237.*.*
    70 lat temu poszli po rozum do głowy i przeszli na trolejbusy w XXI wieku wciskamy na siłę to co nie będzie funkcjonować jak powinno.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Tramwaje były i będą 2022-10-23 16:38:13 46.205.*.*
    I co dzisiejsze zacofane umysłowo zjeby??? Tramwaje w Olsztynie to wymysł grzymowicza??? Tramwaje są w każdym rozwiniętym urbanistyczne mieście od początku ich wymyślenia a jak się wam to przygłupy którzy przeprowadziliście się do Olsztyna z wiochy pod Ostrołęką to się nie podoba to zawsze wieśniaki możecie wrócić do siebie na wichurę i świnie pasać jak to robiliście od małego a później za sprzedany bimber kupiliście mieszkania w Olsztynie i wielka szlachta nagle 🤣🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 6
  • Prokuratura. 2022-10-23 15:18:52 185.140.*.*
    Krzysztofie Zienkiewicz Nagraj film jak ustawiasz przetargi na komunikacje publiczna w gminach Biskupiec’, Stawiguda ,Dywity ,Jeziorany dla firm Krzeminskiego, Kobusowej czy Skibla. Czekamy z niecierpliwością. Kozłowskiego już badamy , niebawem Leszczynski i reszta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • doc 2022-10-23 12:39:43 79.191.*.*
    30%olsztynian korzysta z komunikacji. Z tego 15%jezdzi tramwajami . Wychodzi na to ,że z tramwajów korzysta ok 7tys osób na 170tys mieszkańców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • Zed 2022-10-23 09:43:36 95.160.*.*
    Jak widzę MPK to mnie na wymioty zbiera. Zamówiłem już kamerkę do auta aby mieć jakiś dowód na to że pseudo kierowca z miejskiego autobusu przy wciskaniu się zaczepił moje auto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 12
  • dlow 2022-10-23 08:47:42 88.156.*.*
    Polska gospodarka i tyle w temacie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • pikpok 2022-10-22 23:10:01 37.248.*.*
    Czytam i nie wierzę: 2 linie, po 2,5 kilometra każda, wybudowano w pół roku. To było w 1907 roku. Co mamy dzisiaj, widzimy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 7
  • Mieszkańcy Olsztyna 2022-10-22 21:19:53 88.156.*.*
    Ile jeszcze ten osioł się yebał z budową tego kupsztala tramwajowego? Biznesy upadają, bo debile robią wszystkie odcinki naraz czyli na żadnym nie pracują na 100 %, do doopy taka robota
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 12
  • Z miasta 2022-10-22 21:08:25 86.191.*.*
    Tramwaj to jeżdżący dizajn miasta .I tyle w temacie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 8
  • Jajczyszyn 2022-10-22 21:01:51 88.156.*.*
    A gdzie wy w tym miasteczku wszyscy macie dojeżdżać? Jak tu wszystko umarło. Emeryt - center
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 8
  • Poslaniec Warminski 2022-10-22 19:47:47 148.252.*.*
    Olsztynskie tramwaje sa wizytowka tego miasta a po budowie drugiej nitki Olsztyn bedzie mial jeden z najlepszych zbiorkomow w srednich polskich miastach.Autobusy jezdza w byle dziurze a tramwaj nadaje charakter miasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 14
  • Ns 2022-10-22 19:22:37 37.28.*.*
    Jakaś komunistyczna ta historyjka.. Szare jak wszystko w tym PoPRL Olsztynie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • MłodA1 2022-10-22 18:37:41 5.173.*.*
    Cytat z tekstu : ,,Budowę dwóch linii zakończono pod koniec tego samego roku". Jak widać ponad 100 lat temu tak znienawidzeni zaborcy potrafili w szybkim tempie zbudować linie tramwajowe. Po stu latach tempo budowy podobnych linii tramwajowych jest jak w średniowieczu. Grzymowicz jako dr budownictwa niczego się nie nauczył. W artykule nie podano, że na potrzeby linii tramwajowych Niemcy wybudowali odrębne zasilanie elektryczne w Lesie Miejskim. Można. Można.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 10
  • doc 2022-10-22 18:34:24 79.191.*.*
    Nie piszcie o zdobywaniu Olsztyna,bo nie był potrzebny nawet 1 wystrzał. Niemcy uciekli w PO płochu. Tyle że armia radziecka pijana w sztok wszędzie widziała Niemców, dlatego spalili Olsztyn dom po domu podpalając. Podobnie jak dziś na Ukrainie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 8
  • Tepiciel durni 2022-10-22 18:31:45 77.91.*.*
    Widac ze po filmiku ze za Niemca lepiej bylo,nie mieli meneli i OSLA ratuszowego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 9

www.autoczescionline24.pl