Okolice Starego Miasta zmienią się nie do poznania. Kierowcy nie będą zadowoleni. Chodzi o tramwaje

Okolice Starego Miasta zmienią się nie do poznania. Kierowcy nie będą zadowoleni. Chodzi o tramwaje
17 lipca to ostateczny termin na składanie ofert dotyczących rozbudowy linii tramwajowej
Fot. MPK Olsztyn

W czerwcu radny Paweł Klonowski napisał interpelację dotyczącą zagospodarowania przestrzeni wokół Wysokiej Bramy w związku z rozbudową linii tramwajowej. Prezydent Piotr Grzymowicz odpowiedział, że czekają nas duże zmiany.

17 lipca to ostateczny termin na składanie ofert dotyczących rozbudowy linii tramwajowej. Ratusz termin ten kilkukrotnie przekładał, ponieważ od potencjalnych wykonawców wpłynęło bardzo dużo zapytań związanych z przetargiem, co zaskoczyło urzędników.

– Spodziewaliśmy się, że potencjalni wykonawcy będą mieli wątpliwości, będą prosili o doprecyzowanie pewnych kwestii, ale liczba pytań, które wpłynęły bardzo nas zaskoczyła. Było ich około 1100 – powiedziała w rozmowie z nami Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna.

Wiele z nich zostaje zadanych, gdyż pytający nie dość wnikliwie czytają dokumentację. Przykładami mogą być pytania dotyczące pozwoleń, uzgodnień i warunków budowy. Pojawiły się także prośby o uzupełnienie specyfikacji. Jednak występują także zagadnienia, które wymagają dłuższego czasu na udzielenie odpowiedzi.

– To np. prośby o dopuszczenie zmiany sposobu realizacji niektórych elementów inwestycji. Zanim wyrazimy na nie zgodę lub odmówimy, musimy wszystko dokładnie przeanalizować. Są też wnioski o zmiany niektórych terminów. Uwzględniliśmy już część takich sugestii i zmieniliśmy np. zapisy w umowie, które określały, że jeśli różnica pomiędzy założeniami harmonogramu a realizacją wyniesie więcej niż 28 dni – mamy prawo zerwać umowę. Teraz wydłużyliśmy ten czas do 60 dni – wyjaśniła Marta Bartoszewicz.

Rzeczniczka ratusza dodała, że na przesunięcie terminu składania ofert wpływ miało także porozumienie z wykonawcą Centaurusa.

– Dzięki temu jeden wykonawca będzie odpowiadał za przebudowanie pasa drogowego wzdłuż al. Piłsudskiego i przebudowa ulicy zostanie wykonana łącznie z tzw. aleją Zdobywców Kosmosu. Koszty budowy alei pokryje inwestor Centaurusa – powiedziała Bartoszewicz.

Radny Paweł Klonowski zainteresował się tematem przebudowy okolic Wysokiej Bramy, która jest związana z rozbudową linii tramwajowej.

W celu ustalenia, jak będzie wyglądała okolica Wysokiej Bramy, zwrócił się z interpelacją do prezydenta.

– Wnoszę o udzielenie informacji co do zakresu planowanych prac w obrębie ulicy 11 Listopada, Wysokiej Bramy oraz placu Jedności Słowiańskiej pod względem obsługi podróżnych, lecz również atrakcyjności tej przestrzeni dla mieszkańców i turystów – wspomniał radny Klonowski.

I dodał: – Poddaję również pod rozwagę długoletni pomysł środowisk pozarządowych, zmierzający do udostępnienia obydwu ulic wyłącznie dla potrzeb komunikacji publicznej oraz ruchu pieszo-rowerowego, co pozwoliłoby na utworzenie nowego pasażu miejskiego uatrakcyjniającego centrum Olsztyna i poszerzającego granice szeroko pojmowanego Starego Miasta.

Prezydent odpowiedział na początku lipca. Napisał, że pętla tramwajowa zostanie przeniesiona na pl. Jedności Słowiańskiej. Na wysokości obecnego przystanku autobusowego pod Wysoką Bramą powstaną dwa tory i dwa perony, przy czym jeden ma być obustronny (ma również obsługiwać pasażerów komunikacji autobusowej). Powstanie także biletomat stacjonarny. To jednak nie koniec zmian.

– Ul. 11 Listopada wg założeń, na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyzwolenia do pl. Jedności Słowiańskiej będzie dostępna tylko dla służb miejskich, komunikacji miejskiej, taksówek, rowerów oraz dla zaopatrzenia – wyjaśnił Piotr Grzymowicz.

I dodał: – Samochody indywidualne skierowane zostaną na ul. Wyzwolenia, zaś ul. Curie-Skłodowskiej będzie stanowić ciąg pieszo-jezdny.

Jezdnia na pl. Jedności Słowiańskiej ma zostać zwężona. Będą się na niej zatrzymywać autobusy.

Urzędnicy zakładają, że podpiszą umowę z wykonawcą, który zostanie wyłoniony w przetargu, jeszcze w IV kwartale tego roku.

- Wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zrealizowanie zamówienia. A zatem budowa mogłaby się rozpocząć jeszcze w tym roku i zakończyć do końca 2022 roku – dodała Marta Bartoszewicz.

Komentarze (19)

Dodaj swój komentarz

  • ala 2020-07-14 12:08:04 88.156.*.*
    Transport publiczny - niech się rozwija, ale nie zapomnijmy o RODZINACH. Firma, w której pracuję przeniosła się do ścisłego centrum Olsztyna (Strefa parkingowa). W związku z tym, że rozlokowanie miejskich przedszkoli i żłobków wygląda tak, a nie inaczej i nie zawsze dziecko dostało się tam, gdzie życzylibyśmy sobie tego mój dzień wygląda tak: Poranne rozwiezienie dzieci z ulicy Jasnej do żłobka na wyspiańskiego i do przedszkola na Dworcowej. Potem ja na 7:15 muszę być w pracy. Po południu to samo. Mam to załatwić autobusem? Jakim? Z dwóją dzieci na piechotę? Rowerem z dwoma przyczepkami :)? A zima, deszcz? Opłata za pół roku w strefie to na szczęście TYLKO 1000zł. A jak pomyślę, że przez tramwaje rozkopią pół Olsztyna na dwa-trzy lata i całe miasto będzie stało w jednym wielkim korku to po prostu doczekać się nie mogę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 7
  • aaa 2020-07-14 11:43:36 213.184.*.*
    Wizja świńskiego ryja brzmi zachęcająco. Marzy mi się miasto z taką infrastrukturą, że cały transport prywatny będzie mógł się odbywać zbiorkomem, rowerami, pieszo, ewentualnie taksówkami. Ale obawiam się, że taki rozwój ograniczą ludzie, którzy nie wyszli z wczesnych lat 90tych i wciąż postrzegają samochód jako wyznacznik statusu społecznego, a przejście 200 metrów od domu do sklepu urąga ich godności osobistej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 11
  • Świński ryj 2020-07-14 10:17:03 195.136.*.*
    Grzymuß nie spoczywa na laurach,drugi etap korkowania miasta czas zaczac.Plany Grzymußia na przyszlosc,do 2030r.po ulicach tego miasta beda jezdzic tylko tramwaje,autobusy,taksowki i rowery.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 18