Kolejarze otworzyli oferty na modernizację stacji Olsztyn Główny i... przerazili się

Kolejarze otworzyli oferty na modernizację stacji Olsztyn Główny i... przerazili się
Kolejarze mają nie lada orzech do zgryzienia. Wszystkie oferty na przebudowę stacji Olsztyn Główny były o wiele wyższe od budżetu na tę inwestycję
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W zeszły piątek PKP PLK SA, po wielomiesięcznym przełożeniu terminów, w końcu otworzyły oferty w przetargu na modernizację stacji Olsztyn Główny. Zgłosiło się aż 12 potencjalnych wykonawców. Niestety, wszystkie oferty są dużo droższe (od 550 mln zł do 1,175 mld zł), niż przewidywali kolejarze (ok. 154 mln zł).

Przetarg na przebudowę stacji Olsztyn Główny został ogłoszony w październiku zeszłego roku. Chodzi o poszerzenie peronów, dobudowę nowej krawędzi peronowej czy budowę szerszego przejścia podziemnego prowadzącego na Zatorze. Do zadania podstawowego włączono także instalację nowych urządzeń służących do sterowania ruchem.

W końcu kolejarze, po miesiącach przekładania terminu, 16 lipca otworzyli oferty (pierwotnie mieli to wykonać w listopadzie 2020 roku). Zainteresowanie było duże, bowiem zgłosiło się aż 12 podmiotów, jednakże przedstawiły one zaporowe ceny.

ZUE zadanie podstawowe wyceniło na 549,9 mln zł, a opcję na 109,2 mln zł brutto. Torpol proponuje odpowiednio 587,8 mln zł i 106,3 mln zł, konsorcjum Colas Rail Polska, Colas Rail SAS, AZD Polska i AZD Praha zaproponowało odpowiednio 598,9 mln zł i 102,2 mln zł, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 625,2 mln zł i 160,6 mln zł, Track Tec Construction – 639,0 mln zł i 121,3 mln zł, konsorcjum Strabag, Olikol Rail Energy i Strabag Rail – 643,9 mln zł i 127,4 mln zł, Trakcja – 658,4 mln zł i 124,6 mln zł, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – 673,3 mln zł i 149,1 mln zł, Budimex – 674,8 mln zł i 110,2 mln zł, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones SA, Coalvi, China Civil Engineering Construction Corporation – 765,1 mln zł i 164,5 mln zł, konsorcjum Roverpol i Rover Infraestructuras – 818 mln zł i 143,3 mln zł, konsorcjum Polski Holding Budowlany Infrastruktura, Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki, Gór-Tor, Most i Joanna Welenc Firma Usługowo-Handlowa – 1,174.6 mld zł i 290,8 mln zł.

– możemy przeczytać na portalu Transport-publiczny.pl.

Jednak na szczęście kolejarze mają wyjście.

Komisja bada teraz, czy złożone oferty nie podlegają odrzuceniu i czy spełniają kryteria przetargu. Następnie przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna, podczas której wykonawcy będą mieli możliwość licytowania zaproponowanych cen – przyznał w rozmowie z nami Martyn Janduła, rzecznik prasowy PKP PLK SA.

Kolejarze dokonają wyboru oferenta na podstawie ceny za realizację zakresu podstawowego (70 proc.) oraz ceny za realizację opcji (30 proc.). Podpisanie umowy nastąpi prawdopodobnie pod koniec tego roku. Realizacja modernizacji stacji ma potrwać 30 miesięcy, zatem prace nie zakończą się w 2023 roku, a to był termin, do którego rozliczone miałyby być środki z obecnej perspektywy unijnej (Po raz kolejny opóźnia się rozpoczęcie przebudowy stacji Olsztyn Główny).

Inwestycja na stacji w Olsztynie jest przez PLK na bieżąco analizowana i opracowywane są różne scenariusze działań związane z realizacją inwestycji i jej finansowaniem – dodał Martyn Janduła.

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • pruski autochton 2021-07-26 17:12:03 83.7.*.*
    Czy inżynierowie zaprojektowali jakąś budkę ze sznapsem dla przyjezdnych lub jakiś sklepik monopolowy? Wszak trzeba wczuć się w "klimat miasta"...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • ale 2021-07-23 11:32:11 213.73.*.*
    Pa pa modernizacja stacji, za chwilę to samo będzie z budynkiem dworca. Prezydent, radni, co zrobiliście żeby było dobrze?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 9
  • Pamiętacie czy już zapomnieliście 2021-07-23 09:32:25 134.122.*.*
    Pamiętacie, jak FRO straszyło, że powstanie modułowy Barak dworzec za 20-30 mln. z jedną kasą i wielką galerią. Pamiętacie czy już zapomnieliście. A pamiętacie rondo turbinowe OKS. To też ich pomysł. Zwężenie ul. Jagiellońskiej, żeby zrobić 2 drogi rowerowe to również ich mistrzowski projekt. Były jeszcze kiedyś blokady D.H. Dukat pomysł na jednojezdniowa NowoBałtycką i Krasickiego. Tak to jest jak za urbanistykę biorą się młode lewaki i gruby architekt, któremu w życiu nie wyszło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 15
  • Czy aby to nie debilizm 2021-07-22 22:48:18 195.136.*.*
    Rozumiem z tego , że każdy dworzec w Polsce , który ma więcej niż 50 lat będzie również rozbierany , przerabiany i moderenizowany !!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 11
  • Broski 2021-07-22 22:45:43 31.60.*.*
    Ten przetarg nie dotyczył budynku dworca droga bando głąbów z komentarzy. Macie wyraźnie napisane: "Chodzi o poszerzenie peronów, dobudowę nowej krawędzi peronowej czy budowę szerszego przejścia podziemnego prowadzącego na Zatorze". Jak można mieć tak niskie IQ żeby nie potrafić przeczytać prostego tekstu? Dupę wam też wycierają bo nie wiecie po której stronie jest?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 7
  • Misiek 2021-07-22 22:21:27 79.191.*.*
    Tak wymyślili aż mat budowle i koszty 40 procent w górę poszly
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Zenon 2021-07-22 21:57:37 31.60.*.*
    Nudne już te kolejne wiadomości na temat dworca. myślę, że możecie sobie odpuścić bo każdemu zbrzydł już ten temat, wiecznie piszecie o tym, że nic się nie dzieje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 8
  • jok 2021-07-22 21:00:57 195.191.*.*
    A wystarczy umyć i odmalować i będzie piknie. Jak z Centralnym, który został zabytkiem i otrzymał nawet patrona.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 10
  • antyFRO 2021-07-22 20:55:12 77.114.*.*
    Bo społecznicy to są w przeważającej części komuchy. Nie powinni mieć nic do powiedzenia bo są szkodnikami.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 15
  • Jarecki 2021-07-22 20:53:52 88.156.*.*
    OLSZTYN przyśpiesza😂🤣😅 .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3