Na co zwracano uwagę?
Inspekcja Handlowa, działając pod nadzorem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kolejny rok z rzędu przeprowadziła kontrolę w 626 lokalach gastronomicznych: restauracji, barów i kawiarni w całej Polsce, dotyczącą szeroko pojętego prowadzenia działalności i obsługi gości. W ramach przedsięwzięcia sprawdzono, czy przedsiębiorcy: rzetelnie obsługują konsumentów, prawidłowo uwidaczniają ceny, używają legalizowanych wag, pobierają opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz zamieszczają wymagane informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych i zakazie palenia wyrobów tytoniowych.
„Wyniki nie są najlepsze”
Rezultaty pozostawiają jednak wiele do życzenia. Aż w 470 lokalach wykryto bowiem nieprawidłowości.
- Niestety, wyniki nie są najlepsze. Zakwestionowaliśmy różnego rodzaju praktyki w 75 procentach lokali – relacjonuje rzeczniczka prasowa UOKiK, Małgorzata Cieloch.
Najwięcej uwag dotyczyło uwidaczniania cen. Często brakować miało cennika czy ilości potrawy lub napoju. Inspektorzy zwracali także uwagę na nierzetelną obsługę, co dawało wyraz, m.in. poprzez wydawanie za małych porcji lub użycie innego, niż zadeklarowany w menu, składnika. To tylko niektóre z analizowanych pod kątem uchybień kryteriów.
Warto wspomnieć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami, cennik powinien być umieszczony w ogólnodostępnym miejscu (wewnątrz lub na zewnątrz) i zawierać pełne nazwy potraw, ceny, jak również informację o ilości czy gramaturze gotowego dania.
Kiedy można złożyć reklamację?
Często zdarza się, iż klienci odwiedzający daną restaurację czy kawiarnię, nie zauważają nawet, że coś podczas wizyty przebiegło w sposób odbiegający od normy. Z reguły wystarcza, iż danie, które konsumujemy wygląda apetycznie, a obsługa jest miła. Z danych raportu UOKiK wysnuć można jednak wniosek, że większość klientów nie zna swoich praw. Bywa też, że mimo niezadowolenia, odwiedzający lokal wolą przemilczeć sprawę, niż wdawać się z dyskusje z obsługą czy właścicielem. Twórcy raportu informują jednak, iż klienci powinni egzekwować swoje prawa i mają możliwość zgłoszenia reklamacji.
- Konsument ma prawo do reklamacji, jeśli posiłek jest niezgodny z zamówieniem – nieświeży, czegoś w nim brakuje lub został użyty zamiennik składnika bez jego wcześniejszej zgody – podkreślają przedstawiciele urzędu.
Olsztyńskie restauracje na świeczniku
Na liście 470 punktów, w których Inspekcja Handlowa stwierdziła nieprawidłowości, znalazło się pięć olsztyńskich lokali. Pierwszy z nich znajduje się w sercu Starego Miasta. Restauracja nie spełniła kryterium, dot. uwidaczniania cen w sposób jednoznaczny.
Na świeczniku pojawiła się także ciesząca się dobrymi opiniami, restauracja o eleganckim wystroju, również położona na olsztyńskiej starówce. Jak poprzednio, problem stanowiło nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen (informacja przekazana w sposób niejednoznaczny). Na miejscu stwierdzono też stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych.
Skontrolowana została też restauracja, mieszcząca się przy ul. Nowowiejskiego. Na miejscu stwierdzono nieprzestrzeganie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Na liście umieszczono także lokal położony na Targu Rybnym, w którym serwowane są dania kuchni meksykańskiej. Prowadzący restaurację nie przestrzegać mieli przepisów o uwidacznianiu cen w sposób jednoznaczny oraz stosować nielegalizowane przyrządy pomiarowe.
Co więcej, nieprawidłowości wykryto też w jednej z olsztyńskich pizzerii. Chodzi o popularny lokal, zlokalizowany przy ul. Żołnierskiej. Jak we wspomnianych wyżej przypadkach, problem stanowić miały ceny, przedstawione w sposób niejednoznaczny.
Komentarze (6)
Dodaj swój komentarz