Inwestycja za 2 mld zł wciąż nieukończona
- W ubiegłym roku przez kanał na Mierzei przepłynęło 1467 jednostek rekreacyjnych i zaledwie 35 komercyjnych z ładunkiem – przekazał wiceszef resortu, Arkadiusz Marchewka podczas posiedzenia komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w lutym tego roku.
I dodał: - Niezbędne są działania, które sprawią, że z punktu widzenia gospodarczego i transportowego przekop Mierzei Wiślanej będzie w końcu użyteczny.
Przypomnijmy, że inwestycja kosztowała ponad 2 mld zł. Niestety, projekt przekopu nie został przemyślany, a droga wodna kończy się niecały kilometr przed portem morskim w Elblągu – największym na obszarze Mierzei Wiślanej.
- Podjęliśmy decyzję, że urząd morski weźmie na siebie odpowiedzialność za pogłębienie ostatniego odcinka 900 metrów toru podejściowego do portu w Elblągu – przekazał Marchewka.
Szerszy i głębszy tor - zmiana koncepcji
Zostały zmienione plany wobec ostatniego odcinka poprzedniego rządu.
- Po konsultacjach z portem w Elblągu przeprowadzona została analiza, która wskazała, że przygotowanie ostatnich 3 km toru podejściowego zgodnie z pierwotnymi planami sprawiłoby, iż statki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 m będą musiały tam wpływać z asystą holowników – mówił wiceminister infrastruktury.
Pierwotne plany zakładały także, że szerokość drogi wodnej wynosiłaby 20 m. Aktualnie, planowane jest 36 m, aby statki mogły wpływać bez asysty holowników.
Jak doprecyzowała dyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – do połowy 2026 roku tor wodny do portu będzie miał głębokość 5 m i szerokość 22 m. Do 2027 roku zakładana jest szerokość 36 m.
Szansa na rozwój portu i całego regionu
W lutym b.r. unieważniono przetarg na wykonanie pogłębienia ostatniego odcinka toru wodnego, ponieważ oferty, które dotarły, nie spełniały założeń budżetowych. Decyzję o unieważnieniu zaskarżono natomiast do Krajowej Izby Odwoławczej. Dzięki temu, w marcu tego roku wybrano firmę Mosty Gdańsk na wykonawcę projektu, a inwestycję wyceniono na 497 tys. zł.
Dokończenie przekopu Mierzei Wiślanej ma wpłynąć na rozwój portu morskiego w Elblągu, miasta oraz całego regionu. Trwają również prace pogłębiające rzekę Elbląg. Ma to wpłynąć na potencjał turystyczny oraz gospodarczy Zalewu Wiślanego.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz