Rafał Twarowski, prezes Retail Provider o dworcu głównym: ''Gdyby nie zmiana rządów, to byśmy mieli zintegrowane centrum komunikacyjne''

Rafał Twarowski, prezes Retail Provider o dworcu głównym: ''Gdyby nie zmiana rządów, to byśmy mieli zintegrowane centrum komunikacyjne''
Rafał Twarowski, prezes Retail Provider, uważa, że decyzja na pozwolenie budowy nowego dworca głównego została wydana wbrew prawu
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W piątek (28 stycznia) bezpośrednio po podpisaniu umowy na budowę dworca Olsztyn Główny Rafał Twarowski, prezes Retail Provider (właściciel budynku dworca autobusowego), zorganizował konferencję prasową. Powiedział na niej, że decyzje na budowę zostały wydane z naruszeniem prawa, a winę za to ponoszą m.in. przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości.

Rafał Twarowski zorganizował konferencję prasową tuż po podpisaniu umowy na budowę nowego budynku dworca głównego. Powiedział na niej, że to smutny dzień dla miasta, bo jeśli inwestycja dojdzie do skutku, to niemożliwe będzie wybudowanie zintegrowanego centrum komunikacyjnego. Według niego proces przyznawania decyzji i pozwoleń na budowę był nieodpowiednio prowadzony.

- Musimy pamiętać, że bardzo wiele decyzji, procedur, które były przeprowadzone podczas wydawania pozwolenia na budowę, były wydawane z naruszeniem prawa. Wszystkie decyzje i procesy administracyjne są przez nas skarżone. Na wszystkich możliwych szczeblach odwołujemy się od tych decyzji i wierzymy w to, że kiedy pojawią się pierwsze wyroki sądowe, bo takich wciąż nie ma, będziemy mogli udowodnić, że mamy rację. A jeżeli tak się stanie, to może grozić tym, że ta inwestycja, która dzisiaj się tak hucznie rozpoczyna, może jeszcze napotkać dużo problemów i trudności – wyjaśnił Twarowski.

I dodał: - Wiemy, że nasze działanie jest trudne w obecnej sytuacji, ponieważ cała machina państwa została zaangażowana w to, aby doprowadzić do tej realizacji, wbrew zapisom planu miejscowego. W dokumentacji projektanci na żądanie swojego zleceniodawcy zmieniali opis z terminu „dworzec kolejowy” na termin „budynek do obsługi podróżnych”.

Twarowski zwrócił uwagę, że umowa na budowę dworca podpisywana była z PKP S.A., a inwestorem z formalnego punktu widzenia jest PKP PLK, które uzyskało pozwolenie na budowę. Według niego ciekawe jest to, kto tak naprawdę będzie nadzorował inwestycję i prowadził formalny dialog z urzędami.

Następnie prezes Retail Provider odniósł się do decyzji wojewody, który, jego zdaniem, wydał pozwolenie na budowę w ciągu 24 godzin, co jest ewenementem na skalę kraju.

- Wojewoda wydał decyzję pozwolenia na budowę, mając negatywną opinię konserwatora zabytków co do inwestycji dworca kolejowego. To też jest ewenement, że pozwolenie wydano, a konserwator się z nią nie zgadza. Gdyby prywatny deweloper wystąpił z takim wnioskiem, to zostałby on odrzucony – dodał.

Twarowski wyjaśnił, że Retail Provider zaskarżył do sądów wydane decyzje i wnioski. Jeśli ich argumenty będą potwierdzone wyrokami sądów i jeżeli te będą zapadały szybko, to będzie możliwe cofnięcie ich ważności. Jeśli to się nie uda, to spółka będzie się ubiegać o odszkodowanie.

Prezes spółki wspomniał także o dworcu autobusowym i opowiedział, jaka może go czekać przyszłość.

- Zagrożone jest w tej chwili funkcjonowanie dworca autobusowego, ponieważ otrzymaliśmy niedawno rozwiązanie umowy od PKP S.A. na świadczenie usług zaopatrzenia budynku w wodę i w odbiór ścieków z racji na rozpoczęcie inwestycji. Ten budynek był budowany jako jeden budynek w latach 70.-80. Ma jedno przyłącze wody i ścieków. Należy dobudować nowe przyłącze, w tej chwili badamy, jaki byłby to koszt i wielkość nakładów inwestycyjnych. Jeżeli te kwoty będą duże, to mamy sytuację, w której zagrożone jest funkcjonowanie budynku. Z tej wody zaopatrywane są hydranty przeciwpożarowe, a my nie będziemy mogli zapewnić ochrony przeciwpożarowej, co może grozić tym, że działalność będzie zamknięta i miasto będzie musiało znaleźć inne miejsce na dworzec autobusowy.

Rafał Twarowski przypomniał, że ściana łącząca oba budynki nie może zostać wyburzona, bo znajduje się na niej zabytkowa mozaika. To z kolei może powodować problemy związanie z rozbiórką bryły.

- We wniosku kolejarze napisali, że mają z nami uzgodniony proces rozbiórki tegoż dworca. Dementuję to, żadnych ustaleń z nami nie ma i to jest kłamstwo, jedno z wielu, które zostało w tej dokumentacji przedstawione. Nawet wojewoda, gdy rozpatrywał to jeszcze w sposób racjonalny, zażądał formalnie otrzymania dokumentu, który by to potwierdzał. Tego dokumentu kolejarze nie złożyli, bo go nie ma. Ściana, która łączy oba budynku, co więcej jest zabytkiem, bo ta mozaika jest zabytkiem chronionym, musi być uratowana przy rozbiórce, aby nie doszło do jej zniszczenia. Może tak być, że zostanie wybudowany nowy dworzec, a ta bryła tego budynku (autobusowego - przyp. red.) pozostanie taka, jaka jest - wytłumaczył prezes spółki.

Twarowski na pytanie, czy Retail Provider rezygnuje z budowy „Synergii”, czyli wielofunkcyjnego kompleksu, który miał powstać na terenach dworca PKS i działkach przydworcowych w porozumieniu z kolejarzami, powiedział, że będą o ten projekt walczyć.

- Nie rezygnujemy z budowy „Synergii”, bo tak długo, jak to będzie możliwe, musimy o nią walczyć. Mamy tutaj zainwestowane kilkadziesiąt milionów złotych: w prywatyzację PKS-u, jak i wszystkie inne koszty, które powodowały przygotowywanie tej inwestycji. Stąd dzisiaj stoimy przed dylematem, czy nasza inwestycja będzie mogła być realizowana w jakimkolwiek trybie. Decyzja wojewody spowodowała, że plan miejscowy jest niewykonalny dla nas. Należałoby rozważyć zmianę planu miejscowego, to są kolejne 2-3 lata postępowania.

Zdaniem Rafała Twarowskiego przedstawiony w 2014 r. projekt zintegrowanego centrum komunikacyjnego był bardzo dobry. Przypomniał też, że pod ówczesnym projektem podpisało się PKP i miasto Olsztyn.

- Gdyby nie zmiana rządów, to już dawno byśmy mieli to zintegrowane centrum komunikacyjne wybudowane. Dzisiaj trudno mi powiedzieć, czy powstanie „Synergii” jest realne – podsumował.

Prezes na koniec dodał, że jego spółka nie domaga się od PKP żadnych pieniędzy, chce jednak, aby miejscowy plan zagospodarowania był przestrzegany. Według niego rząd PiS ominął te przepisy, co umożliwiło podpisanie umowy na budowę dworca Olsztyn Główny.

Czytaj również:

Nowy budynek dworca Olsztyn Główny coraz bliżej. Podpisano umowy

2147382000

Komentarze (37)

Dodaj swój komentarz

  • eee 2022-02-01 09:47:28 83.144.*.*
    Trzeba było jednak słuchać FRO :) Teraz mina im zrzedła. Ale dopiero zrzednie mieszkańcom jak zobaczą po wybudowaniu to co wymyśliło PKP, to dopiero będą jaja :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Jarecki 2022-01-31 11:24:35 195.191.*.*
    O czym piepszy ten człek.....Sam doprowadził do tego,że czekanie na autobus przypomina dziki zachód ,bez poczekalni,bez świateł,bez kas biletowych ,w śmieciach po kostki......Żałosny typ,zresztą jak i banda od sąsiadów z pkp
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • buba 2022-01-30 21:59:06 195.191.*.*
    Kto bronił Twarowskiemu postawić galerię bez udziału PKP? Ale wiadomo, o co chodzi...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Nie dla tramwajarza 2022-01-30 07:35:02 5.184.*.*
    Zgadzam sie z " Olsztyniak " kazdy kto wyjezdza w Polske to widzi roznice , np. Nikt nad morzem , czy w gorach nie spotkal sie z policja , ktora mu wyrywa glupie piwo z lapy , pisze mandaty , i diabli wiedza co , a juz napewno w miejcowosciach strikte uropowych , nie ma prochibicji po 22 , zenada , Grzymowicz , stary grzyb , nie ma tu dla tego goscia miejsca , nie w ratuszu , bardziej na przeciwko Aury
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Zazenowany 2022-01-30 07:13:37 5.184.*.*
    Cala Polska sie dogaduje , co dotyczy ich miasta ,zapyziale dziury robia sie piekne i sa promowane , a Olsztyn z pieknego niegdys miasta robi sie zapyziala dziura , dworzec stadion , turystyka , rekraacja , promocja , to nie istnieje , ludzie , takie Barczewa, Jeziorany , czy inne wiochy , mialy jarmarki swiateczne , mialy dekoracje , itd. my co mamy ? Popadanie w potezne dlugi przez goscia schize na tramwaje , i zarosniete po pas trawa ulice i parki , wstyd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Olsztyniak 2022-01-30 07:02:26 5.184.*.*
    Czy ktos zna w Polsce bardziej zapyziala dziure jak Olsztyn , ktora samozwanczo nazywa sie stolica wojewodztwa , bo ja probuje kogos znalezc , ale nie potrafie ,kocham to miasto , bo jestem stad , ale wstyd mi za dworzec , za stadiony , za hale , za korki wieksze jak w Warszawce , za brak imoprez , brak promocji medialnej , brak turystow , a mozemy byc potega w tym wzgledzie , jedno co mamy , to tramwaje , zapyzialy park kusocinskiego i kazdy kawalek ziemi sprzedawany deweloperom , az sie dziwie , ze chaty buduja , bo mlodziez raczej stad ucieka , niech ktos mnie przekona , ze Olsztyn idzie w dobrym kierunku
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Dorotowianin z Olsztyna 2022-01-29 21:30:43 46.215.*.*
    PG przyjął pare zeta za wspólny biznes, PKP poprzez Szmita się zorientowało i zrobił blok z rekontrą. Trzeba oddawać pieniądze i wypad z Ol. Nie wiem skąd oni twierdzą, ze to Polska spółka, zajrzyjcie do krs. Łzy rozpaczy, ze Olsztyn nie dał się ograć :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • antyFRO 2022-01-29 15:12:48 31.0.*.*
    Teraz nie będziecie mieli wyboru , albo wybudujecie centrum handlowe lub hotel etc z dworcem autobusowym który zapewni Wam tez klientów a wiec bardzo to uatrakcyjni obiekt albo miasto wyda pozwolenie na PKS obok Was i zostaniecie z BUNKREM!!! Mieliście swój czas teraz podziekujcie FRO😊😂😂😂!!!! Chcieliście wydy... Freda?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Niestety olsztyniak 2022-01-29 13:01:11 46.205.*.*
    Dziękuję nieudacznikom z PiSu że opuzniaja budowę dworca bo stary pasuje Olsztyna jest brudny stary dziurawy i tak nikt normalny nie odwiedza Olsztyna chyba że się odlać .Olsztyn grzymiwicziwe pastwisko baranów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 14
  • Stas 2022-01-29 07:41:14 46.205.*.*
    Jak to mówi stare przysłowie chciał dymać a sam został wydymany
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 1