PKP SA: ''Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii''

PKP SA: ''Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii''
Paweł Augustyniak i Bartłomiej Sarna z PKP SA w środę mówili o planach spółki względem dworca Olsztyn Główny
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

W środę w holu dworca Olsztyn Główny przedstawiciele PKP SA zorganizowali konferencję prasową, na której oznajmili, że nowy dworzec ma być osobnym budynkiem, a nie, o czym się jeszcze do niedawna mówiło, częścią galerii handlowej. Wspomnijmy, że tego samego dnia swoją wizję kompleksu dworcowego przedstawił także Rafał Twarowski, prezes Retail Provider, czyli właściciela części autobusowej.

Dzisiejsze spotkanie, w którym udział wzięli pracownicy PKP SA, było poświęcone kwestiom dotyczącym dworca Olsztyn Główny.

Jak się okazuje, kolejarze dążą do tego, aby dworzec nie był częścią galerii handlowej, co jeszcze do niedawna wydawało się nierealne.

Naszym celem w tej inwestycji jest wybudowanie nowoczesnego dworca, który spełni oczekiwania mieszkańców, turystów i stanie się wizytówką miasta. To ma być dworzec, który jest dominantą architektoniczną tej przestrzeni – powiedział Bartłomiej Sarna z Biura Prasowego PKP SA.

Fasada budynku ma mieć 58 m długości. Sam obiekt ma mieć 11 m wysokości i trzy kondygnacje, jedną podziemną. Dworzec, o którego projekcie pisaliśmy w artykule pt. „PKP pokazało projekt budynku Dworca Głównego w Olsztynie”, jest wzorowany na gmachu opery w Oslo.

Dworzec ma być nie tylko dostępny dla osób niepełnosprawnych, ale także proekologiczny. Kolejarze planują instalację paneli fotowoltaicznych. Dookoła budynku ma powstać przestrzeń rekreacyjna, w tym parking na 52 samochody czy 1500 mkw. powierzchni zielonej..

Wiadomo jest, że budowa galerii handlowej to inwestycja stricte komercyjna. My nie chcemy mieć sytuacji w Olsztynie, gdzie dworzec jest tylko dodatkiem do galerii handlowej. To dworzec ma być dla podróżnych, dla mieszkańców – wyjaśnił Sarna.

I dodał: – PKP SA realizuje swoją inwestycję na gruntach należących do PKP SA, natomiast deweloper, który jest zainteresowany realizowaniem inwestycji, nie ma gwarancji ze strony PKP SA związanych z tymi działkami. Nie ma do nich prawa własności i nie ma prawa dysponowania tym gruntem bez zgody i wiedzy PKP SA. My pokazujemy koncepcję, która realnie jest w stanie powstać, natomiast koncepcja bez naszych działek, jeżeli chodzi o dewelopera, jest niemożliwa do realizacji.

Jak się dowiedzieliśmy, PKP SA i PKP PLK SA sfinalizowały prace nad dokumentacją projektową w zakresie projektu budowlanego i planują ogłosić wspólny przetarg na przebudowę kompleksu dworca jeszcze w październiku.

PKP SA w dniu 13 maja złożyło wniosek o pozwolenie na rozbiórkę. Liczymy, że dostaniemy pozwolenie jeszcze w tym miesiącu. Planujemy podpisać umowę z wykonawcą na roboty budowlane w lutym 2021 roku i mamy nadzieję, że po przejęciu przez generalnego wykonawcę placu budowy, rozpoczniemy roboty rozbiórkowe dworca i tunelu – powiedział Paweł Augustyniak z Biura Inwestycji PKP SA, koordynator projektu.

Przedstawiciele PKP SA zapewniają, że pomimo postanowień o budowie dworca jako lokalnej dominanty, nadal może być on dogodnie połączony z planowanym centrum handlowym, za którym stać ma Retail Provider.

Nie chcieli jednak wyjawić wprost, czy wystąpią o pozwolenie na budowę do wojewody. Oświadczyli, że jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ mają kilka elementów powiązanych z PKP PLK (tunel, zadaszenie z peronem 1 czy peron brzegowy).

Komentarze (20)

Dodaj swój komentarz

  • Granat 2020-07-10 06:57:19 37.47.*.*
    Przedstawiciele PKP SA mają rację. Oddzielny budynek to jest tzw.obiekt strategiczny . Tu chodzi o względy bezpieczeństwa. Czy jakoś tak. Co w pierwszej kolejności w trakcie działań wojennych w, ataków terrorystycznych jest numerów uno ? Apel do p.Grzymowicza sp.Pkp.sa - bezpieczeństwo ludzi ponad wszystko.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • dsf 2020-07-09 17:43:03 89.228.*.*
    PKP dostrzegła potrzeby pasażerów? To już nie będą obsługiwani w holu wejścia do centrum handlowego? Ciekawe...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Większy parking 2020-07-09 08:56:06 88.156.*.*
    Parking powinien być też podziemny w całości miejsc parkingowych powinno być 150 a nie 50.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • ertyutr4er5ty 2020-07-08 22:05:55 77.111.*.*
    Wystarczy odmalować, 2 stragany z oranżadą i będzie pięknie... znowu !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • asdasd 2020-07-08 22:04:46 31.0.*.*
    nic lepszego, od tego co jest sie nie da zbudować
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 3
  • mm2 2020-07-08 21:03:44 176.221.*.*
    kolejarze wreszcie zrozumieli swoje błędy z dworców w Krakowie i Poznaniu. Tamtejsze dworce zaginęły w durnych galeriach. Olsztyn przynajmniej będzie miał normalny dworzec
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Domik 2020-07-08 17:41:27 37.47.*.*
    Haha jakaś kpina, parking na 52 samochody, na dworcu który niby nazywają dworcem XXI wieku, dzięki łaskawcy...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3
  • Tamara Twardodupcewa 2020-07-08 15:45:46 83.12.*.*
    Zacznijmy od postawienia pytania, czy chcemy łożyć wszyscy na utrzymanie nowego dworca czy jednak idziemy w stronę komercjalizacji takich obiektów, by koszty utrzymania budynków użyteczności publicznej nie były wysokie, tym samym pobrane podatki móc skierować na inne cele publiczne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 6
  • ### 2020-07-08 15:08:19 82.177.*.*
    Czasem czeka się na przesiadkę czy odjazd pociągu kilka godzin... co mają w tym czasie robić podróżni... spać z żulami na ławce ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
2147382000