Olsztyn nie ma strategii promocyjnej? Urzędnicy wyjaśniają

Olsztyn nie ma strategii promocyjnej? Urzędnicy wyjaśniają
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W jaki sposób urząd miasta chce zachęcić turystów, aby przyjeżdżali do Olsztyna? Okazuje się, że strategia, cele i wytyczne znajdują się w dwóch dokumentach: Strategii Rozwoju Miasta Olsztyna oraz Strategii Promocji Miasta Olsztyna.

Pod koniec lutego opublikowaliśmy zestawienie danych, które sporządził społecznik Paweł Szczur. Więcej informacji znajduje się tutaj: Turystyka w Olsztynie to mit? Jak miasto wypada na tle innych?.

Jak wynika z porównania trzech miast: Olsztyna, Torunia i Rzeszowa, to stolica Warmii w tym zestawieniu wypada najgorzej, jeżeli chodzi o turystykę.

Zapytaliśmy więc urzędników, czy mają jakąś koncepcję na rozwój turystyczny w stolicy Warmii.

Po kilku dniach odpowiedzieli twierdząco. Okazuje się, że strategia i cele są zawarte w dwóch dokumentach: Strategii Rozwoju Miasta Olsztyna oraz Strategii Promocji Miasta Olsztyna.

– Działania promocyjne Olsztyna opierają się na wytycznych zawartych w powyższych dokumentach. Są to materiały znane opinii publicznej – powiedział w rozmowie z nami Krzysztof Otoliński, dyrektor Biura Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Olsztyna.

Wymienił szereg działań planowanych w sferze promocji turystycznej. Są to:

- kontynuacja akcji promocyjnej – pakietu lojalnościowego „Visit Olsztyn. Nocujesz-Zyskujesz" (za tę akcję w ubiegłym roku Olsztyn otrzymał Medal Mercurius Gedanensis w kategorii „Oferta spędzania wolnego czasu – turystyka" na Free Time Festiwalu w Gdańsku);

- organizacja wydarzeń promocyjnych we współpracy z mediami ogólnopolskimi, głównie stacjami telewizyjnymi;

- uczestnictwo w targach turystycznych m.in. w Gdańsku, Warszawie i we Wrocławiu, wzmocnione reklamą prasową i internetową w regionalnych mediach;

- organizacja wizyt dziennikarzy, tzw. study tour;

- kontynuacja międzynarodowej promocji z wykorzystaniem postaci Mikołaja Kopernika i jego związków z Olsztynem i Warmią (wystawa na ten temat, prezentowana do tej pory w siedmiu krajach, w tym roku pojedzie do Lwowa na Ukrainie i włoskiego Bari);

- dalsza współpraca z branżą turystyczną, szczególnie z obiektami noclegowymi;

- podnoszenie jakości usług turystycznych oferowanych przez Miasto i obiekty noclegowe (prowadzenie Miejskiej Informacji Turystycznej, która obecnie posiada kategoryzację trzech gwiazdek 3*, szkolenia dla hotelarzy i nowych przewodników turystycznych);

- dystrybucja materiałów promocyjnych podkreślających walory turystyczne i bogatą historię Olsztyna (również tłumaczonych na języki obce: angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, chiński).

Dyrektor Otoliński dodał, że po konsultacjach z przedstawicielami branży turystycznej obrano pięć kierunków działań promocyjnych. I tak w 2020 r. Olsztyn podejmie działania promocyjne w województwach: śląskim, dolnośląskim, zachodniopomorskim, pomorskim oraz mazowieckim.

– Dodatkowo działania promocyjne zostaną wzmocnione konkursami, w których do wygrania będą weekendowe pobyty w Olsztynie. Partnerami konkursów będą olsztyńskie hotele biorące udział w akcji „Visit Olsztyn. Nocujesz-Zyskujesz” – wyjaśnił Krzysztof Otoliński.

Powołał się także na raport GUS z maja 2019 roku, z którego wynika, że Olsztyn znajduje się na drugim miejscu pod względem liczby turystów korzystających z bazy noclegowej w województwie warmińsko-mazurskim (14,1 proc. nocujących turystów). Wyprzedza nas tylko powiat mrągowski.

– Olsztyn, jako samo miasto, wyprzedził tak silne marki, jak całe powiaty: ostródzki, iławski czy potęgę turystyczną – powiat giżycki – dodał dyrektor Biura Promocji i Turystyki.

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • lukkk 2020-03-05 13:40:44 89.174.*.*
    ...potęgę turystyczną – powiat giżycki. Śmiechłem. Naprawdę mamy aż tak słabo, że powiat giżycki jest przy nas aż taką potęgą? To może czas powalczyć a nie (to co najłatwiejsze) chować wciąż głowę w piasek.
    Odpowiedz Oceń: 0 1 Zgłoś treść
  • fffffff 2020-03-05 13:02:32 77.111.*.*
    żenujący program...
    Odpowiedz Oceń: 2 0 Zgłoś treść
  • R.O. 2020-03-05 00:27:10 83.6.*.*
    Straszliwe banały podał Urząd Miasta. Przykro się to czyta. To nie jest strategia, to są jakieś wyrwane z kontekstu działania operacyjne opisane w punktach. Brak tam strategicznego podejścia do planowania i realizacji celów w obszarze turystyki. Skoro tak to wygląda...
    Odpowiedz Oceń: 12 2 Zgłoś treść
  • erftgyhgtr4ertgh 2020-03-04 23:17:55 77.111.*.*
    jest .... "miasto betonu" .stanowiska w rathausie dziedziczone, to czego się dziwić? za wszystko i tak odpowiada prezydent miasta...
    Odpowiedz Oceń: 6 3 Zgłoś treść
  • MP 2020-03-04 22:48:12 88.156.*.*
    Olsztyn to wspólny majątek mieszkańców ale Prezydent razem z PO chce sprzedać majątek kierując się dziwnymi pobutkami. OZK który ma niesprawny piec koszt wymiany 500 tyś. Prezydent twierdzi że 2 miliony woli sprzedać . W zamian za przyjecie odpadów woli płacić prywatnej firmie KOMA .
    Odpowiedz Oceń: 4 3 Zgłoś treść
  • Młoda 2020-03-04 21:10:26 37.47.*.*
    Najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci. Tę prawdę zna każdy. No może poza ratuszem. Z licznych wpisów na tym portalu nie wynika, aby mieszkańcy byli zadowoleni z życia w tym mieście. Można wydać na promocję miliony złotych i nic z tego nie wyniknie, czyli nie przełoży się to na zwiększoną ilość turystów i na ,,dutki" jak mówią górale. Mozna niewiele wydać i tak turyści przyjadą. Jedna wypowiedż Grzymowicza typu: Olsztyn bez futbolu zabije turystykę na wiele lat. Przez kilka lat wstecz na siłę Grzymowicz lansował Olsztyn jako miasto serów i balonów. Wydał mnóstwo pieniędzy i nie przyjęło się to w świadomości mieszkańców i turystów. Sery to domena Podlasia a balony Dolnego Śląska. Tę prawdę znają miliony ludzi ale nie Grzymowicz. Zapomniał wtedy o Koperniku. Cała Polska dziwiła się ze nie promujemy w Olsztynie Kopernika. Grzymowicz promował potem baby pruskie. Czyli nie czuje promocji. Jak mówią: słyszy bicie dzwonów, ale nie wie w którym kościele.
    Odpowiedz Oceń: 13 1 Zgłoś treść
  • gregs 2020-03-04 19:22:09 95.160.*.*
    Jaka promocja? W tym mieście rządzą leśne dziady, którym zalezy tylko na wypychaniu swojej kieszeni. Olsztyn to miasto dla starych babć i dziadków, taki drugi Ciechocinek zwany miasto ogród. DNO
    Odpowiedz Oceń: 15 3 Zgłoś treść