Dziś jest: 23.06.2025
Imieniny: Wandy, Zenona
Data dodania: 2025-06-03 15:32

Aleksandra Sawczuk

Olsztyn definitywnie poszerzy granice, kosztem terenów gminy Purda? Radni złożyli wniosek do wojewody

Olsztyn definitywnie poszerzy granice, kosztem terenów gminy Purda? Radni złożyli wniosek do wojewody
Olsztyńscy radni poparli zdecydowaną większością głosów wniosek o przyłączenie do stolicy Warmii i Mazur 234,67 ha ziemi, należącej obecnie do gminy Purda
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl, UM Olsztyn

Olsztyńscy radni poparli zdecydowaną większością głosów wniosek o przyłączenie do stolicy Warmii i Mazur 234,67 ha ziemi, należącej obecnie do gminy Purda. Sprawa nabrała tempa. Przyjęty przez radnych dokument trafi bowiem do rąk wojewody warmińsko-mazurskiego, Radosława Króla, z kolei ten, po zaopiniowaniu wniosku, przekaże go Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostateczną decyzję podejmie Rada Ministrów.

reklama

Miasteczko prawne, budownictwo społeczne i tereny zielone

Proces anektowania przez stolicę województwa warmińsko-mazurskiego terenów należących do gminy Purda (grunty leżące wokół wsi Stary Olsztyn, położone przy południowej obwodnicy miasta) od początku roku budzi emocje wśród mieszkańców regionu. Chodzi o 234,67 ha gruntu, którego większość (ok. 175 ha) należy do Skarbu Państwa, a pozostała część do własność działkowców (37,1 ha), prywatnych właścicieli (12,03 ha) Lasów Państwowych (5,16 ha), a także gminy Purda (3,73 ha – głównie drogi lokalne).

Przypomnijmy, że podczas jednej ze styczniowych konferencji prasowych, prezydent Robert Szewczyk wraz z przewodniczącym rady miasta, Łukaszem Łukaszewskim zapewniali, że Olsztyn ma konkretne plany, związane z danym obszarem, a co za tym idzie, również potrzeby. Główna koncepcja na zagospodarowanie terenu to budowa tzw. miasteczka prawnego.

- Chcielibyśmy, aby teren był zagospodarowany głównie pod usługi publiczne, centrotwórcze i metropolitarne – argumentował wówczas Łukasz Łukaszewski.

Na części terenów przejętych od gminy Purda miałyby więc powstać siedziby prokuratury i sądu, jak również areszt śledczy, który od lat mieści się w centrum Olsztyna. Docelowo miasto zamierza ubiegać się też o lokalizację pierwszego w regionie Sądu Administracyjnego. Pozostały obszar miałby zostać przeznaczony na budownictwo społeczne oraz tereny zielone (jako bufor dla działkowców). W marcu za koncepcją ratusza opowiedziało się 70 proc. olsztyniaków, którzy wzięli udział w konsultacjach społecznych.

Nie godzimy się na poszerzenie granic naszym kosztem”

Warto wspomnieć, iż Purda przedstawiła odmienny pomysł na zagospodarowanie nieruchomości i wyrażała głęboki sprzeciw. Plan przedstawiony przez gminę zakładał bowiem rozwój handlu, przemysłu i usług wielkopowierzchniowych.

W kwietniu br. w gminie zorganizowano referendum, dotyczące pytania „Czy zgadzasz się na przejęcie przez miasto Olsztyn gruntów leżących w gminie Purda?”. Spośród 6,6 tys. uprawnionych do głosowania, 2271 osób sprzeciwiło zmianom. Jedynie 68 osób poparło koncepcję. Frekwencja wyniosła 33,18 proc., co świadczy o ważności głosowania.

- Zdecydowaliśmy – powiedzieliśmy NIE Olsztynowi i jego władzom. Nie godzimy się na poszerzenie granic miasta naszym kosztem. Będziemy bronić integralności naszej gminy – podkreślała w mediach społecznościowych wójt gminy, Teresa Chrostowska.

Dodać należy, iż po stronie podolsztyńskiej gminy opowiedziało się również Starostwo Powiatowe w Olsztynie. Pisaliśmy o tym w artykule pt. ,,Starostwo kontratakuje ws. aneksji gminy Purda. Olsztyn ratuje się przed bankructwem?"

Pomysł gminy Purda byłby niekorzystny?

Wydaje się jednak, że Olsztyn wyszedł na prowadzenie. Już w styczniu Łukaszewski podkreślał, iż pomysł nie wpłynąłby korzystnie na wiele lokalnych aspektów.

- Na tych terenach zostały zaplanowane, m.in. usługi uciążliwe, które mogą mieć duży wpływ na pogorszenie się jakości życia naszych mieszkańców. Nie chcielibyśmy, aby tam powstały obiekty produkcyjne, które będą generowały hałas, zapachy czy zwiększony ruch – komentował przewodniczący rady miasta.

Olsztyn rozpoczął procedurę poszerzenia granic

Po kilku miesiącach sprawa nabrała tempa. Podczas ostatniej sesji rady miasta, zdecydowaną większością głosów przegłosowano wniosek o włączenie terenów do stolicy województwa. 14 radnych opowiedziało się „za”, 8 wstrzymało się od głosu, a jedna osoba była przeciw.

- To nie przynależność do gminy Purda przynosi atrakcyjność tego obszaru, lecz nasza infrastruktura, bliskość obwodnicy, dogodne połączenia komunikacyjne i dotychczasowy rozwój Olsztyna. To naturalny kierunek, w którym chcemy się rozwijać jako miasto. Na silnym Olsztynie skorzysta cały region, a w szczególności najbliższe otoczenie miasta – podkreśla prezydent Robert Szewczyk.

Przyjęty przez radnych dokument trafi do wojewody warmińsko-mazurskiego, z kolei ten, po zaopiniowaniu, skieruje wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a ostateczną decyzję podejmie Rada Ministrów. Sprawa wchodzi więc w decydującą fazę. Jeśli procedura administracyjna przebiegnie korzystnie, Olsztyn powiększy swoje granice z początkiem 2026 r.

- Zmiana granic oznacza również konkretne korzyści dla mieszkańców Starego Olsztyna. Mogą oni liczyć na wzrost wartości nieruchomości, rozwój infrastruktury drogowej, a także dostęp do miejskich usług, m.in. Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego, darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci i młodzieży oraz lepszego dostępu do szkół, przychodni i urzędów – zapewniają przedstawiciele ratusza.

Czytaj również:

Napięcie na linii Purda-Olsztyn po decyzji Roberta Szewczyka. Padły "obraźliwe słowa"?

Komentarze (47)

Dodaj swój komentarz

  • Marq 2025-06-11 06:31:59 89.67.*.*
    W większości krajów UE w tego typu inwestycjach jest poprostu powiększenie małych gmin i przekierowanie środków a teraz 100tys trzeba będzie przeznaczyć na procesy sądowe no chyba że Sąd definitywnie powie Purda zostaje w takim kształcie i powierzchni jakiej jest tereny Obwodnicy i mieszkających tam rodzin tereny na trasie trzeba będzie zaproponować najlepszą dla nich lokalizację przeniesienia którzy sami wskażą .Na pierwszej Rozprawie.Sadowej .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Jerzy zaniesienko 2025-06-05 17:09:14 88.156.*.*
    Jestem przeciw pomysłom Pana Szewczyka.Mieszkancy Purdy mają prawo życia na terenie ,który należy do Nich i gminy Purda.Czuje się w tym jakiś przekręt.Ktos wykupi teren pod przykrywkaa gdy ceny ziemi wzrosną spr,eda je z zyskiem.Takie operacje mus,a się znajdować pod szczególnym nadzorem komisji państwowej i to z poza Olsztyna.Popieram mieszkańców Purdy i pięknego miejsca,w którym żyją.Weto przeciwko politykom z ratusza!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Mieszkaniec 2025-06-05 15:20:05 83.28.*.*
    Abako niech zadba o Dywity. Żadnego centrum, żadnego planu. Przez środek Dywit cały ruch tranzytowy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • DK 2025-06-05 15:14:49 83.28.*.*
    Popieram
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Janek 2025-06-05 12:56:13 46.186.*.*
    Budynki wysokościowe na biura, sądy, to dobry pomysł. Nowe tereny pod przemysł, którego brakuje; to nowe miejsca pracy. Prezydent niech się zajmie hałasem na Ukielu i zakończeniem betonowania brzegu jeziora bo niedługo Olsztyniacy nie będą mieli wstępu na jezioro.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Olsztyniak77 2025-06-05 09:06:42 46.112.*.*
    Zajebisty plan, kupic żeby sprzedać bo już w Olsztynie nic nie zostało. Mieszkańcy dalej od lat tych samych wybierają i mysla że są nowoczesni, kiedy tu cos powstało czerwony olsztynie? W KTORYM WIEKU? Michelin padnie I można to miasto zakopywać, truskawki na zachodzie zbierać
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
    • Olsztyniak77 2025-06-05 09:08:38 46.112.*.*
      *przejąć żeby sprzedać deweloperom
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • robiąnaswh 2025-06-04 16:52:08 5.173.*.*
    No tak, po co nam nowe "hałaśliwie" zakłady pracy, gdzie ludzie będą mogli zarabiać. Rozwijajmy rozdawnictwo kasy niepracującym. Dajesz budowę państwowych służb w nowych siedzibach za koszty podatników, sprzedajesz wyzwolone miejsca w centrum deweloperom. Kasa bez wysiłku. Genialne!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Ma 2025-06-04 14:53:09 88.156.*.*
    ODDAJCIE !!! ludziom dostęp do jeziora Kortowskiego, naprawcie zniszczony przez ubiegłoroczną kortowiadę mostek na kortówce i dostęp do lasu!!!! KIEDY WŁADZE UCZELNIANE ZACZNĄ SIĘ LICZYĆ Z PRAWAMI OBYWATELI!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Jaśek 2025-06-04 10:45:28 5.173.*.*
    Proponuję przenieść tam ratusz łącznie z prezydentem oraz urząd marszalkowski a co tam niech cieszą się dobrobytem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
    • xd? 2025-06-04 12:11:46 2a00:f41:8ab:*
      a co z osobami bez samochodów, których w mieście jest mnóstwo? mają tam iść na piechotę? :)
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • mm2 2025-06-04 09:33:04 2a01:11cf:400b:*
    I dobrze. Brać tereny i nie pytać. Tak samo jako jak np. ul Stawigudzka, Zachodnia. To praktycznie Olsztyn.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
  • To by było coś… 2025-06-04 08:15:04 176.221.*.*
    Mogliby jeszcze przenieść tam ZUS, US, część Urzędu Miasta. Przy obwodnicy będzie wygodnie dojechać, da się zrobić duże bezpłatne parkingi, a w centrum mocno się rozluźni;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
    • Olsz 2025-06-05 11:58:25 178.42.*.*
      Pracownicy skarbówki zastawiają swoimi autami tereny zielone koło Narutowicza. Nie stać was na parking urzędasy, pamiętajcie za garażami nie ma kamer, a mieszkańcy często spacerują z psami ;) i kluczami...
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • I super 2025-06-04 07:41:32 94.254.*.*
    I BARDZO DOBRZE! Potem czas na BARTAG I OSIEDLE STEROWCOW! To są mieszkańcy Olsztyna, dość udawania wsi pod miastem idziemy przykładem Rzeszowa
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 3
    • Swój 2025-06-04 13:27:07 2a00:f41:8ca:*
      Ty możesz iść. Tam, skąd przyszedłeś.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 5
  • Bogumił 2025-06-04 00:25:02 88.156.*.*
    Tyle czasu minęło i nic się nie zmieniło. Dalej ta sama bezsensowna paplanina w przedmiotowej sprawie. Rozumiem, że można być nieprzygotowanym, aby działać w interesie określonych społeczności, w tym przypadku mieszkańców Olsztyna i ościennych gmin. Warto w takiej sytuacji oprzeć się na głosie mieszkańców, posłuchać ich rad. Gdzie są rozmowy, dyskusje, porozumienie ? Co zostało wypracowane ? Czy po tylu miesiącach w tak ważnej sprawie dla lokalnych społeczności nie można powiedzieć nic nowego ? -- Nie takiej pracy na rzecz naszych wspólnot samorządowych oczekuję od władz miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Co proszę? 2025-06-03 22:33:27 2a00:f41:8c6:*
    Tereny działkowców to ziemia gminy Purda. Proszę tu nie siać dezinformacji ze Purda sie kłóci o swoje 3 ha. I owszem atrakcyjność tych terenów to właśnie przynależność do małej gminy i sąsiedztwo jezior a nie dziurawa infrastruktura Olsztyna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • Olosmolo 2025-06-03 21:46:06 37.31.*.*
    Miastu brakuje pieniędzy.... musi coś zabrać.... bo zbankrutuje.... tramwaje rujnują miasto....Grzymek ma się dobrze...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 9
  • MIASTO WSTYD 2025-06-03 21:23:58 88.156.*.*
    ŁYNOSTRADA SIĘ ROZSYPUJE. NIEDALEKO OBROŃCÓW TOBRUKU WIELKA DZIURA I WYSTAJE SIATKA Z PODBUDOWY. DODATKOWO ŁAWKI - KAŻDA POŁAMANA LUB UKRADZIONA/WYKRĘCONA. JAK OLSZTYN JEST PRZYGOTOWANY SKORO TA FAJNA TRASA JEST ZANIEDBANA?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
    • P.p 2025-06-03 22:09:00 5.173.*.*
      Jak już o ławkach to ławki na Limanowskiego są brudne dwie nie widać żeby mieli ławki napisz mi o to bardzo rzadko przy dworcu to syf zabraliśmy śmietniki te nowe śmietniki to porażka to takie kółko nie wiem w domu jak tam wkładać za bardzo rzeczy nasze mało tego przy dworcu niektórych nie ma śmietników jeszcze nic ciekawego się nie dzieje sportowe imprezy w ogóle to dno od co najmniej 2016 roku a jak już się coś dzieje to nie ma plakatów zebrania też potajemnie dużo osób nie wie osty nie prawie dzieci i młodzieży nie wychodzi na dwór tylko bardziej ci co chcą wypić większość pracy zabaw są opuszczone Zamenhofa to w większości czasu nikogo nie ma przejście się zimą jesienią późną wiosną prawie tam nikt nie chodzi a jak chodzę to tylko matki przywozi z dziećmi większość placu zabaw opuszczone no ale cóż na jarotach nic się nie dzieje skatepark nowy na jarotach prawie tam nic nie ma i głupio wejście wokół siatki ile trzeba przejść wokół ciężko nowego skate parku na Jaroty niedaleko skrzyżowania e**** pieczewo wójtosa jak się jedzie to tam trzeba dużo przejść żeby być przejście jak z każdej strony miejsce kulturalnych prawie nic nie ma Starówka opuszczona prawie nikt tam nie chodzi a jak pójść na lody to drożna na starówce i w ogóle gdzieś a później na kebaba jak ktoś nie jest piątek i nie je mięsa i tyle marzanów wolnego jedzenia w polskim kraju KFC McDonald's i zwykli ludzie ja nie pamiętam ostatnio gdzieś jakaś impreza była głośna oni mówią no gdzieś w aurze albo w galerii Warmińskiej
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
    • Max 2025-06-10 07:13:01 2a00:f41:831:*
      Ten bełkot pisała maszyna czy nachodźca? Nawet AI napisał by to zgrabniej i z sensem. Tego nie da się czytać! Być może argumenty są istotne ale nie dowiem się o nich bo pisał to ktoś odjechany. Ani składu ani ładu, ani gramatyki ani logiki. Nieuk?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • wolna MÓHA 2025-06-03 19:54:16 5.184.*.*
    Olsztyn by kwitł ...należy opodatkować mieszkańców za tak zwane zasysanie powietrza i destrukcję organiczną i nieorganiczną .jaką robią i tworzą wokół siebie tzw człekokształtni...opodatkować masę podatkiem ekologicznym 500 stów od łba i wprowadzić bilety np za wejście do lasu ,nad jezioro ...a nawet poruszanie się po mieście bez wykupionego biletu-zezwolenia ....i wtedy miasto rozkwitnie bez inwestowania w cywilizację
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • Jprdl 2025-06-03 19:16:32 88.156.*.*
    To nie wiedziałem, że w Olsztynie nie ma sądu administracyjnego:) to kto mi rozsądził sprawę w wsa na Piłsudskiego? Jakieś przebierańce?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Nie dla Bonżura 2025-06-03 18:51:22 164.127.*.*
    Radny Łukasz Łukaszewski ( typowy polityczny dziaders) stwierdził: ,,Chcielibyśmy, aby teren był zagospodarowany głównie pod usługi publiczne, centrotwórcze i metropolitarne". Czy radny zna definicję metropolii? Olsztyn nigdy nie będzie metropolią, bo nawet jak na warunki regionalne,nigdy nie będzie miał 500 tys. mieszkańców, nie mówiąc o 1 mln. Przecież to jest wielka wieś. Żadne centrum gospodarcze dla województwa. Najwięksi biznesmeni to zaledwie 500 w kraju. Gdyby nie Michelin to nie byłoby żadnego przemysłu. Olsztyn to bankrut więc jak takie coś będzie motorem napędowym dla innych. Dzisiaj w Olsztynie odbył się zlot sołtysów z województwa i takie imprezy gwarantuje nam wydumana przez Platformensów ,,metropolia".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 19
    • System wygrał 2025-06-03 21:15:37 146.70.*.*
      Uwaga uwaga! Wyżej kolega ma problemy psychiczne z głową - po alkoholu i dopalaczach - 90% portalu z niego kpi i szydzi. Prosimy zamilcz pisowski trolu - wspierający mordercę Kaczyńskiego - winnego śmierci swojego brata z żoną oraz pozostałych pasażerów plus swojej sekretarki z której zrobił słupa - tyle szczekania kłamstw a wynik PO w Olsztynie 70% zamilcz i idź na kółko różańcowe lub na wieś wciskać swoje bajki z satanistycznej sekty czczącej Lucyfera i uważającej pedofilię za świętość - podległej Annunackiej rasie okupującej planetę - do czasu
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
    • Nickt 2025-06-04 19:37:51 88.156.*.*
      A cóż to za nowotwór językowy "metropolitarne"? Skojarzenie z autorytarne?
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
    • Raf🤥 2025-06-05 09:38:46 176.221.*.*
      No właśnie 70% PO, w mieście 😅😅😅 i czym tu się chwalić.
      Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • pii 2025-06-03 18:25:25 79.127.*.*
    Przecież Szewczyk był w Purdzie na spotkaniu zupełnie nieprzygotowany. Ta wójt gminy również była i nawet się nie odezwała - taka odważna. A za moment po spotkaniu strasznie harda przed kamerami TVP... Co tu więcej komentować. Babka ewidentnie robi sobie kampanię przed wyborami do starostwa jak ptaszki ćwierkają
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 3

www.autoczescionline24.pl