Dziś jest: 27.04.2024
Imieniny: Felicji, Teofila, Zyty
Data dodania: 2023-06-17 14:01
Ostatnia aktualizacja 2023-07-13 10:56

Krzysztof Brągiel

Ekspresowa ''szesnastka''? Marszałek Gustaw Marek Brzezin: ''Nie byłbym perspektywiczny, że to nastąpi od razu'' [WIDEO]

Ekspresowa ''szesnastka''? Marszałek Gustaw Marek Brzezin: ''Nie byłbym perspektywiczny, że to nastąpi od razu'' [WIDEO]
Marszałek Gustaw Marek Brzezin o komunikacji drogowej i kolejowej na Warmii i Mazurach
Fot. Kadr z nagrania

Zbliża się sezon turystyczny. Setki tysięcy turystów wybiorą się na Warmię i Mazury. Czy będą mieli jak dojechać? Region zyskał komunikacyjnie dzięki budowie ekspresowej siódemki. We wstępnym etapie są natomiast prace nad S16. Optymizmu w kwestii szybkiej budowy „komunikacyjnego kręgosłupa regionu” nie podziela marszałek województwa, Gustaw Marek Brzezin.

reklama

Docelowo ekspresowa szesnastka ma łączyć Olsztyn z Knyszynem (podlaskie). Aktualnie trwają prace na 13 kilometrowym odcinku Borki Wielkie-Mrągowo. Ich finał zaplanowano na I połowę przyszłego roku. Kolejnym krokiem ma być przedłużenie ekspresówki do Ełku. Na etapie przetargu jest budowa S16 między Olsztynem a Biskupcem (chodzi o około 30 km w standardzie ekspresowym).

- Mówi się o tym, że „szesnastka” przyśpieszy i to jest dobra wiadomość dla regionu - mówi Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Gustaw Marek Brzezin. - Z drugiej strony, wiemy, że przez ostatnie osiem lat nie został skończony odcinek Borki Wielkie-Mrągowo. To jest w trakcie zainwestowania. Nie są to łatwe uwarunkowania techniczne - ze względu na konfigurację terenu czy mnogość przyrody. Nie byłbym tak mocno perspektywiczny, że to nastąpi od razu. Dobrze by było, żeby na przestrzeni najbliższych 10 lat uzyskać połączenie między Mrągowem a Ełkiem - dodaje.

W ostatnich latach dużym krokiem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym Warmii i Mazur była budowa ekspresowej siódemki. Latem ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie oddała ostatnie 9 kilometrów drugiej jezdni na S7 Pieńki-Płońsk. Oznaczało to, że kierowcy jadący z Warszawy na Mazury zyskali dwie jezdnie od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska. We wcześniejszych latach oddano fragmenty ekspresówki bliżej Olsztynka, które zostały skomunikowane z obwodnicą Olsztyna.

- To jest rozwój gospodarczy. Tam, gdzie dobra droga, dobra komunikacja, mamy do czynienia z dobrymi inwestycjami, a one są potrzebne na całoroczne funkcjonowanie mieszkańców naszego regionu – podkreśla Brzezin.

Szlaki drogowe to tylko jeden z elementów komunikacyjnej układanki. Z punktu widzenia ruchu turystycznego nie mniej ważny jest transport kolejowy. Pociągiem od dawna nie dojedziemy do Mikołajek czy Mrągowa. Od kilku lat realizowana jest modernizacja linii między Olsztynem a Braniewem. Mieszkańcy Dobrego Miasta, Ornety czy Pieniężna mogą mówić o komunikacyjnym wykluczeniu. Turyści natomiast mają ograniczony dostęp do miejscowości słynących z gotyckich zabudowań. 

- Zgłaszamy projekty do tzw. programu Polski Wschodniej, gdzie dofinansowanie jest na poziomie 80 procent. Chcielibyśmy, aby polskie linie kolejowe mogły z tego skorzystać - tłumaczy marszałek. - Zadaniem samorządu jest utrzymanie połączeń, a dopłata do funkcjonowania połączeń kolejowych ciągle wzrasta. Przed laty zaczynaliśmy od 40 milionów, dzisiaj to jest kwestia 70-80 milionów. Jedną sprawą jest budowanie linii, a drugą utrzymanie połączeń. Szczególnie poza sezonem za same bilety linia nie jest w stanie się utrzymać - zaznacza.

Według danych za 2021 rok warmińsko-mazurskie obiekty noclegowe przyjęły 936,5 tys. turystów. 4,1 proc. stanowili turyści zagraniczni. Ofertę komunikacyjną dla przybyszów zza granicy ma lotnisko w Szymanach. Gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o kolej. W stolicy województwa nie funkcjonuje połączenie międzynarodowe.

Czytaj również:

Wpadka Polregio. Zapraszali w podróż do Mikołajek, choć pociągi nie jeżdżą tam od 13 lat

Elf stoi na bocznicy. Lewica Razem interweniuje w sprawie regionalnych kolei

GDDKiA ma w planach rozbudowę S16 od Olsztyna do Biskupca

Rozpoczęła się budowa S16!

Komentarze (6)

Dodaj swój komentarz

  • Olsztyniak. 2023-06-18 15:05:10 46.205.*.*
    Pieniędzy nie ma. Poniewaz pieniądze szły na dwa wynagrodzenia dla byłego Dyrektora olsztyńskiej filharmoni . Bagatelka 30 tysiecy brutto .miesięcznie. tak zadecydował urząd Marszałkowski. A budynek na remonty nie miał .To jest przykre
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • Japrdl 2023-06-18 08:49:33 46.205.*.*
    Nie byłbym jaki? Perspektywiczny?:) ha ha gościu doucz się co to znaczy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • doc 2023-06-17 20:49:11 79.191.*.*
    Jak rządziło PO to wybudowali 16 do Biskupca. Jeden pas bo na więcej kasy nie było . Teraz PiS musi dobudować drugi pas i znów burdel będzie na drodze dwa lata . Kolej do Mrągowa też zamknęła Platforma i tak że wszystkim . Likwidacja szkół, sklepów, poczt, posterunków policji, jednostek wojskowych itd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 12
  • doc 2023-06-17 18:33:24 79.191.*.*
    Było Gdynia Grodno i Gdynia Królewiec . Było ale trzeba było oprócz biletów mieć ruskie onuce jak Gustaw .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5

www.autoczescionline24.pl