Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie już pod koniec października informował o przygotowaniach do zimy. W magazynach zgromadzono wtedy około 1400 ton soli drogowej, 350 ton piasku z 20-proc. domieszką soli oraz 400 ton samego piasku. Zapasy te będą uzupełniane na bieżąco, w zależności od potrzeb.
W nadchodzącym sezonie zimowym miejskie służby zajmą się utrzymaniem ponad 351 kilometrów jezdni, setek tysięcy metrów chodników oraz blisko pół tysiąca przejść dla pieszych. - To ogromna przestrzeń, która wymaga stałej troski i gotowości do działania przez całą dobę – podkreślił rzecznik ZDZiT, Michał Koronowski.
Na atak zimy czeka już miejski sprzęt potrzebny do pracy w trudnych warunkach. Chodzi o piaskarki nowej generacji, ciężarówki z pługami, ciągniki z rozsypywaczami i inne pojazdy przygotowane do walki ze śniegiem i lodem. Dzięki nim drogi mają być odśnieżane i posypywane tak szybko, jak tylko pojawią się pierwsze utrudnienia.
Przypomnijmy, że podczas „Akcji Zima” w poprzednim sezonie zużyto w Olsztynie 2976 ton materiałów drogowych - 2182 ton soli, 50 ton piasku i 743 ton mieszanki piasku z solą.

IMGW ostrzega o intensywnych opadach śniegu nad Polską
Nie tylko służby w stolicy regionu przygotowują się do pierwszych mocniejszych opadów śniegu, które według prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, mają pojawić się nad regionem już najbliższej nocy. O gotowości zapewnia też powiat olsztyński. Powiatowa Służba Drogowa (PSD) w Olsztynie ma „na stanie” ponad 800 kilometrów dróg. Umowy na ich utrzymanie obowiązują do końca 2025 roku i obejmują wszystkie trzy obwody drogowe: w Olsztynku, Barczewie i Dobrym Mieście. Trwa jednocześnie postępowanie przetargowe na rok 2026.
Przypomnijmy, że służby drogowe w całej Polsce działają według określonych przepisami Standardów Zimowego Utrzymania Dróg. Zgodnie ze stosownym zarządzeniem Ministra Transportu dla dróg powiatowych obowiązują 3 standardy (IV, V i VI) odśnieżania i usuwania gołoledzi. Mają na celu zmniejszenie lub ograniczenie zakłóceń ruchu drogowego wywołanych czynnikami atmosferycznymi.
Tylko w przypadku najwyższego z nich - IV, dotyczącego głównych ulic powiatowych w miastach oraz dróg powiatowych w ich granicach administracyjnych, zakładany czas odśnieżania drogi nie może przekraczać 8 godzin po ustaniu opadów, z tym, że dopuszcza się po intensywnych opadach pozostawienie na jezdni lokalnych zasp i „języków” śniegu utrudniających ruch samochodów osobowych. Zwalczanie śliskości prowadzone jest przez posypanie wyznaczonych miejsc - w czasie nieprzekraczającym 8 godzin od wystąpienia zjawiska powodującego śliskość.
W najniższym, VI standardzie, dotyczącym generalnie dróg i ulic powiatowych o nawierzchni gruntowej, po których odbywa się stała komunikacja autobusowa, odśnieżanie jest prowadzone w sposób interwencyjny, a zwalczanie śliskości zimowej prowadzone jest tylko w miejscach wyznaczonych. Dopuszcza się również przerwy w komunikacji do 48 godzin.











Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz