Za parkowanie zapłacimy więcej? Ratusz przedstawił propozycję zmian

Za parkowanie zapłacimy więcej? Ratusz przedstawił propozycję zmian
W przyszłym roku za parkowanie możemy zapłacić więcej
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Szykują się zmiany w opłatach za postój w Strefie Płatnego Parkowania. Urząd miasta przedstawił propozycje nowych stawek za parkowanie. Temat ten zostanie omówiony na najbliższej sesji Rady Miasta, która odbędzie się 27 listopada.

Ostatnie zmiany w przepisach pozwoliły samorządom na wprowadzenie nowych regulacji w opłatach za postój w Strefie Płatnego Parkowania. Główne założenia to rozszerzenie zasięgu strefy i preferencyjne podejście do osób płacących podatki w Olsztynie. Działania te mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców.

Latem, w centrach dużych miast, niemal 50 proc. zanieczyszczeń powietrza pochodzi z emisji spalin. Aby zmniejszyć korki i poprawić jakość powietrza, urzędnicy planują ograniczyć ruch. Urzędnicy tłumaczą, że pozostawienie auta w Strefie Płatnego Parkowania nie powinno być tańsze niż korzystanie z komunikacji miejskiej, a kierowcy, a znalezienie miejsca parkingowego w centrum, nie może graniczyć z cudem. W związku z tym wzrosną opłaty za parkowanie. Z przeprowadzonych analiz wynika, że średnie obłożenie w ciągu dnia w SPP wynosi 77 proc., podczas gdy w samym centrum dochodzi aż do 94 proc.

Zaproponowane zmiany miałyby być wprowadzane dwuetapowo. Nowe stawki zaczęłyby obowiązywać od lutego 2020 r. Przykładowo, pierwsza godzina postoju kosztowałaby 3 zł (dotychczas 2,5 zł), a miesięczny abonament 150 zł (dotąd 100 zł). Z kolei dotychczasowa strefa żółta (Z) zostałaby zastąpiona czerwoną (C). To oznacza, że obowiązywałyby tylko dwie strefy – czerwona i zielona (T).

W lipcu 2020 r. wprowadzone byłyby kolejne zmiany. Ponownie wzrosłyby opłaty do 3,9 zł, a miesięczny abonament do 250 zł. Jednak osoby płacące Olsztyńską Kartą Miejską, potwierdzającą opłacenie podatku dochodowego na rzecz gminy Olsztyn, będą miały ulgi. Takie osoby będą obowiązywały zmiany z lutego 2020 r. Także od lipca SPP zostałaby rozszerzona o ulice Kromera, Żarskiej, Konopnickiej, Jagiełły oraz parking przy hali Urania.

O tym, czy proponowane zmiany wejdą w życie, zdecydują radni na najbliższej sesji Rady Miasta, która odbędzie się w środę, 27 listopada.

Przypomnijmy, Strefa Płatnego Parkowania istnieje w Olsztynie od 1995 r. Teraz kierowcy mają do dyspozycji około 2,5 tys. miejsc.

Mapa podstref (fot. UM Olsztyn)

Źródło: własne/UM Olsztyn

Galeria

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • Aleqsa 2019-11-20 10:14:00 37.47.*.*
    Jest to skandal. We wszystkich instytucjach zlokalizowanych w mieście władze , Dyrektorzy, członkowie zarządów itp. mają zapewnione miejsca parkingowe od pracodawcy za free więc nie widzą problemu przeciętnego pracownika, który codziennie odwozi dzieci do szkół, przedszkoli, żłobków i przyjeżdżając do pracy w centrum nie ma gdzie zaparkować. Opłata została wymyślona z kosmosu, biorąc pod uwagę niskie zarobki mieszkańców Olsztyna. 250 zł miesięcznie za parkowanie to rocznie 3000 zł. Kogo na to stać? Do tego przez budowę tramwajów zostały polikwidowane linie autobusowe, co dodatkowo skomplikowało poruszanie się po Olsztynie. Mam nadzieję, że mieszkańcy się zbuntują i nie wyrażą zgody na ten pomysł.
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
  • MP 2019-11-19 18:10:06 88.156.*.*
    Rozpoczęło się zbieranie na tramwaje.Parkowanie ,śmieci,podatki od nieruchomości ,itd.Prezydent -PO rządzi.
    Odpowiedz Oceń: 4 0 Zgłoś treść
  • MieszkoOle 2019-11-19 10:05:50 5.172.*.*
    Bardzo dobrze, że w końcu odróżniono mieszkańców miasta i okolicznych gmin. Mieszkańcy płaca podatki, które utrzymują infrastrukturę a przyjezdni tylko korzystają. Oczywiście cfaneNOLe zaraz znajdą sposób na to by kupić abonament na mieszkańca więc przy wprowadzaniu zmian trzeba o tym pomyśleć.
    Odpowiedz Oceń: 6 4 Zgłoś treść
  • Młoda 2019-11-19 08:10:44 37.47.*.*
    Jestem przeciwko wzrostowi opłat za parkowanie. Juz na pierwszy rzut oka widać że wszystkie działania władz miasta mają charakter wyłącznie fiskalny. Wzrost opłat za parkowanie nie przyczyni się do zwiększenia ilości miejsc parkingowych i jakości świadczonych usług. Jestem przekonana że uzyskane ze wzrostu opłat pieniądze zostaną przeznaczone na inny cel niż rozbudowa parkingów. Zauważcie Państwo że władze miasta nie mówią na jaki cel przeznaczą uzyskane pieniądze. Jeżeli pieniądze że wzrostu cen za parkowanie mają pokryć koszty zakupy i zainstalowania nowych pasjonatów to takie działanie ma charakter czysto bolszewicki. Dlaczego przyjezdni mają płacić więcej? Pracując w Olsztynie i korzystając z jego infrastruktury zostawiają pieniądze w mieście. W ten sposób pośrednio też miasto zarabia na nich. PIT nie jest jedynym sposobem weryfikacji kto płaci podatek na rzecz miasta. Można wcisnąć każdemu każdą głupotę aby osiągnąć cel.
    Odpowiedz Oceń: 16 4 Zgłoś treść
  • Xnx 2019-11-18 21:24:43 37.30.*.*
    Może by tak wymienili te biletomaty na płatne kartą
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
  • curwer ecu 2019-11-18 16:31:44 94.254.*.*
    Już tak dawno nie podnoszono opłat za parkowanie, że wypadałoby to zrobić z przelicznikiem razy dwa . Co to jest dla budżetu miasta 50gr plus za pierwszą godzinę. Parkowanie nie powinno kosztować mniej niż pięć złotych i abonament za pięćset.
    Odpowiedz Oceń: 8 16 Zgłoś treść
  • Ryszard Ochódzki 2019-11-18 14:40:18 83.6.*.*
    I cyk! Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki kasa miejska się wzbogaci. Jakiż to wspaniały pomysł... a nie lepiej zrestrukturyzować na początek miejskie instytucje i spółki? Tam powinno się szukać najpierw pieniędzy, a nie ordynarnie sięgać do kieszeni (głównie) mieszkańców miasta. Za kreatywność i menadżerskiego podejście ode mnie: ocena jeden (niedostateczny).
    Odpowiedz Oceń: 23 4 Zgłoś treść