Dziś jest: 19.02.2025
Imieniny: Arnolda, Konrada
Data dodania: 2025-01-14 15:31

Redakcja

Z Olsztyna do Ełku w mniej niż 2 godziny. Kolej na Warmii i Mazurach przyśpiesza

Z Olsztyna do Ełku w mniej niż 2 godziny. Kolej na Warmii i Mazurach przyśpiesza
Dworzec Olsztyn Główny
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Przebudowy głównych stacji w Olsztynie i Ełku to czołowe inwestycje kolejowe na Warmii i Mazurach w minionym roku. Kolejarze na tym nie mają zamiaru poprzestać i zapowiadają kolejne działania, które mają poprawić komfort podróżnych.

reklama

Na stacji Ełk do dyspozycji są trzy przebudowane perony, połączone ponad 100-metrowym przejściem pod torami z windami.

- Zbudowaliśmy system dynamicznej informacji pasażerskiej, który zapewnia aktualne informacje o ruchu pociągów. Na rzece Ełk zbudowaliśmy także nowy most kolejowy. Układ torowy stacji Ełk Towarowy został włączony do stacji Ełk, która po przebudowie składa się z 40 km torów i 118 rozjazdów

- informują przedstawiciele PKP PLK S.A.

Jeśli chodzi natomiast o stację Olsztyn Główny, cztery przebudowane perony są zadaszone i wyposażone w wyświetlacze, nowe nagłośnienie, gabloty informacyjne i ławki. Na perony prowadzi przejście podziemne z windami i schodami ruchomymi. Co ważne przejście pod torami zostało wydłużone o około 100 metrów w kierunku osiedla Zatorze.

- W sumie na stacji wymieniliśmy 28 km torów oraz 116 rozjazdów, po których ruch pociągów prowadzony jest z nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami komputerowymi. Modernizację przeszła także towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów

- podkreślają kolejarze.

Inwestycja w Olsztynie kosztowała ok. 423 mln zł netto. Objęta była dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Na tym PKP PLK jednak nie poprzestają. Zmiany przechodzi, prowadząca przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich, linia kolejowa nr 38 relacji Ełk-Giżycko-Korsze. Wykonawcy budują nowy tor, który zostanie zelektryfikowany. Budowane są nowe, wyższe perony, z których podróżni wygodniej wsiądą do pociągów.

Pozytywne zmiany widać już w Giżycku, Starych Juchach czy Kętrzynie. Na 100-kilometrowej trasie przebudowanych zostanie łącznie 14 stacji i przystanków, będą też bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich.

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest w 2026 r. Koszt robót na odcinku Ełk-Giżycko wynosi 649 mln zł netto (dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko FEnIKS), a na odcinku Giżycko-Korsze 876 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy).

- W kwietniu podpisaliśmy dodatkową umowę na budowę pięciu podstacji trakcyjnych do zasilania powstającej sieci trakcyjnej, o wartości 233 mln zł netto (środki z Krajowego Programu Odbudowy). Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej, niż obecnie, czyli 160 km/h zamiast 80 km/h. Skróci to czas podróży pociągiem z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut (przejazd poniżej 2 godzin). Z kolei pociągi towarowe będą mogły przyśpieszyć do 120 km/h

- zapowiadają władze PKP PLK.

Ponadto kontynuowane są prace przy przebudowie stacji Ostróda. W budowie są dwa perony oraz przejście podziemne, które połączy je z budynkiem dworca oraz drugą stroną miasta. Na perony z przejścia będą prowadzić windy, będące wygodnym ułatwieniem w komunikacji na stacji.

- W ramach zadania wymieniamy tory, rozjazdy, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów w kierunku Iławy i Olsztyna. W budowie jest nowa nastawnia, wzmacniamy również konstrukcję kamienno-ceglanego mostu nad rzeką Drwęcą

- donosi inwestor.

Inwestycja PKP PLK S.A. za ponad 250 mln zł realizowana jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Jej zakończenie planowane jest w 2026 r.

Źródło: informacje prasowe, własne

Komentarze (20)

Dodaj swój komentarz

  • reniaka 2025-01-16 10:05:51 46.171.*.*
    Swietna wiadomość, od Korsz do Ełku z maksymalną prędkością 160 km/h. To inna jakość cywilizacyjna. Tylko rok i będziemy śmigać!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • X 2025-01-16 06:37:35 2a00:f41:8be:*
    A kiedy pociąg do Myszyńca będzie ???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Pomaski 2025-01-15 19:25:57 31.60.*.*
    Nie koncentrujące się na szybkości ale na siatce połączeń aby można było dojechać do takich miejscowości jak Węgorzewo,Mrągowo,Biskupiec,Orzysz,Mikołajki,Olecko, Lidzbark Warmiński
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Pan DE 2025-01-15 18:02:14 37.31.*.*
    Ełk ma dworzec a wieś Olsztyn Jesse nie oddał bo to grzymowicziwe umowy .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • pyta 2025-01-15 09:34:37 80.55.*.*
    pytanie głównie do Regio - chodzi o nowy tor krańcowy nr 7 na peronie 1 obsługujący głównie trasę Ełk/Pisz/Szczytno/Olsztyn. Dlaczego pociągi, które wg rozkładu mają przyjeżdżać na ten tor/peron nagminnie są kierowane na inne perony i ogłaszane to jest dopiero w momencie wjazdu na szynobusu na dworzec? Dlaczego pociągi startujące do Ełku z tegoż toru/peronu często nie są wyślwietlane na monitorze przy wejściu na ten peron?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • Haha 2025-01-15 08:06:51 88.156.*.*
    Jazda pociągiem to zabawa dla emerytów albo bezrobotnych. Przecież prawie każdy pociag ma po kilka godzin opóźnienia:) tylko samochód
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Tomasz 2025-01-15 06:40:48 145.237.*.*
    Dworzec w Olsztynie jeszcze nie otwarty a już wszystko obsrane przez gołębie. Latają sobie przy kasach, srają na tablice ogłoszeniowe. Czy nie można tego jakoś zabezpieczyć? Czy będą jakieś miejsca przy Dworcu Głównym aby zatrzymać się chociaż na 5 minut?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 1
  • Władek 2025-01-15 01:21:39 5.173.*.*
    Tak przyspiesza że teraz na stacji Iłowo Osada stoję już 7 ! godzin i nie zapowiada się by pociąg ruszył .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Andrzej 2025-01-14 21:23:35 185.138.*.*
    No tak, ale z Olsztyna do Korsz rozkładowa dla pasażerskich, to tylko 100km/h na odcinku 63 kilometrów i stan techniczny z roku na rok się pogarsza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Poslaniec Warminski 2025-01-14 16:23:59 85.255.*.*
    Lepiej niech przyspierza z otwarciem dworca. To jakas parodia ze dworzec mial byc oddany do uzytku latem zeszlego roku a dalej nie jest i wykonawca nie ponosi za to zadnych kar.Czekam tylko na komunikat pkp i na tytuly w gazetach ze "glowny bedzie oddany jeszcze w kwietniu"
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Bareja 2025-01-14 16:17:25 31.60.*.*
    Miś na miarę naszych możliwości. Koleją 158km z Olsztyna do Ełku. Teraz najszybsze połączenie to 2:03 tzw. pośpiesznym - czyli ok 77km/h. Natomiast osobowym średnio można dojechać w 2:30. Najdłuższe połączenie jest prawie 4h. Moje pytanie, czy ta modernizacja zmieni obłożenie na trasie? Jaki to czas poniżej 2h? 1:59? Mówi się o160km/h czyli taką trasę ok 160km powinniśmy przejechać w godzinę,a t tu mowa, że poniżej 2h. Modernizacja za miliony złotych, tak jak Olsztyn - Dobre Miasto. Do Ełku można dojechać w porównywalnym czasie bądź szybciej samochodem, tak samo jak do Dobrego Miasta. I to takie eko...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 3
  • PAUL MARK oficwel 2025-01-14 15:35:04 45.134.*.*
    Niech pojedzie tam ta z rozdwojeniem czy rozstrojeniem jaźni OnOnaOno/Sygnalistka/Ewita kupię jej bilet tylko w jedną stronę. Całe miasto Olsztyn BŁAGA
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 11

www.autoczescionline24.pl