Dziś jest: 27.04.2024
Imieniny: Felicji, Teofila, Zyty
Data dodania: 2016-04-07 09:07

Iwona Starczewska

Tramwaj na obrzeżach osiedla Mazurskiego i autobus na Augustowską

Już 11 kwietnia miasto wybierze ostateczny wariant przebiegu drugiej linii tramwajowej w Olsztynie. Będzie z czego wybierać, bo po konsultacjach z mieszkańcami projektant przygotował niezaplanowane wcześniej warianty przebiegu torowiska przez ulicę Barcza i obrzeżami osiedla Mazurskiego.

reklama

Nowa trasa tramwajowa, której budowa najpewniej ruszy w 2018 roku, wedle początkowych założeń urzędników miała przebiegać w ciągu ul. Witosa (od wybudowanego odcinka) poprzez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego (do wybudowanego odcinka), od ul. Obiegowej poprzez al. Piłsudskiego do ul. Dworcowej oraz wzdłuż al. Warszawskiej i ul. Dybowskiego do Starego Dworu. Ostatecznie przedłużenie linii ma za zadanie połączyć osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Dworcem.

Podczas konsultacji mieszkańcy miasta proponowali jednak liczne zmiany w ustalonej już trasie tramwajowej. Na tej podstawie projektant przygotował dodatkowe, alternatywne rozwiązania. Powstała między innymi propozycja poprowadzenia odcinka torowiska przez Nagórki bliżej miejsc zamieszkania potencjalnych pasażerów. Tory miałyby więc przebiegać nie prosto ulicą Krasickiego – jak początkowo zakładano, lecz ulicą Barcza.

- Prowadzenie tramwaju blisko ludzi to krok we właściwą stronę i najlepszy sposób na zwiększenie popularności tego środka transportu, nawet jeśli wiąże się to z nieznacznym wydłużeniem czasu przejazdu – komentuje Jerzy Gozdek z Forum Rozwoju Olsztyna, które od początku proponowało takie właśnie rozwiązanie.

Społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna nie ukrywają jednak, że niepokojąca wydaje się przygotowana przez projektanta propozycja poprowadzenia części torowiska obrzeżami osiedla Mazurskiego.

- Rozumiemy i popieramy chęć zapewnienia dojazdu tramwajem do planowanego osiedla na terenie obecnych działek, jednak takie wydłużanie trasy tramwaju zmniejszy jego atrakcyjność dla mieszkańców Jarot, Pieczewa i Nagórek. W tym przypadku, próbując upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, nie zadowoli się nikogo. Uważamy, że władze miasta powinny zamiast tego już dziś pomyśleć o zaplanowaniu odnogi torowiska od skrzyżowania ulic Synów Pułku i Pstrowskiego w kierunku planowanego osiedla. Nawet jeśli dziś nie ma na nią środków, być może pojawią się one w przyszłości – odpowiedzialne planowanie miasta wymaga myślenia w długim horyzoncie czasowym – dodaje Gozdek.

FRO proponuje też, by o mieszkańców bloków po drugiej stronie ul. Wyszyńskiego i przy ul. Augustowskiej zadbać inaczej niż poprzez budowę torowiska.

- Linie autobusowe, które obecnie kursują wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, mogłyby skręcać w ul. Augustowską przy kościele pw. Chrystusa Odkupiciela Człowieka i jechać nią do ulicy Piłsudskiego. Dzięki temu dogodne połączenie z centrum miasta zyskaliby mieszkańcy ulic Augustowskiej, Białostockiej czy Czeskiej, którzy dziś muszą pokonać kilkaset metrów do najbliższego przystanku. Pomimo wydłużenia tras autobusów, które dziś skręcają z ulicy Wyszyńskiego w ulicę Piłsudskiego, czas przejazdu byłby zachowany: w godzinach szczytu pojazdy nie musiałyby czekać długo w kolejce do lewoskrętu, ale kursowałyby na wprost ulicą Piłsudskiego, z wydzielonych pasów po stronie Michelina i biurowca Cezalu w środkowy trambuspas po stronie stadionu. To pozwoliłoby zaoszczędzić cenne minuty – wyjaśnia Gozdek.

Wśród zaproponowanych przez projektanta rozwiązań jest również przeniesienie całego ruchu samochodów na ulicy Lubelskiej na jedną stronę torowiska.

Jak ostatecznie przebiegać będzie nowa linia tramwajowa? Dowiemy się najpewniej 11 kwietnia.

Komentarze (11)

Dodaj swój komentarz

  • krys 2016-04-12 23:13:42 88.156.*.*
    Jedyny dobry pomysl to autobus przez augustowską. Ludzie z osiedli ida po 15 minut na przystanek,a wlasnie powstaja kolejne 4 bloki. Do tego na skrzyzowaniu z wyszyńskiego traci sie kupe czasu, to by przyspieszylo wszystko.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • F1r 2016-04-07 23:35:47 46.112.*.*
    Jak dobrze, że z Szyman ruszają kursy do Londynu. Nie będzie trzeba daleko jechać uciekając przed zabetonowaniem w Olsztynie... Grzymolino II nadchodzi! :(
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 2
  • Bazyl 2016-04-07 22:24:52 89.228.*.*
    Mało dopłacamy do obecnej linii kosztem zablokowania ruchu w mieście a tym samym ograniczeniem możliwości osiągania dochodów?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Ktozawoj 2016-04-07 14:36:35 213.184.*.*
    Trasa powinna mieć uzasadnienie ekonomiczne, ilość potencjalnych pasażerów, sąsiedztwo terenów pod zabudowę, możliwość stworzenia węzłów przesiadkowych, odległości, ukształtowanie terenu itp itd. Trasa obok osiedla mazurskiego nie spełnia żadnego w wymienionych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Rozsądny 2016-04-07 14:27:59 88.156.*.*
    Niech jedzie po tej nowej obwodnicy Olsztyna, będzie najlepiej:)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • mieszkaniec os mazurskiego 2016-04-07 10:52:59 213.184.*.*
    super teraz już odetną nas z każdej strony i już nigdzie się nie da dojechać
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • ro 2016-04-07 10:09:51 213.184.*.*
    kolejna masakra się szykuje...szkoda
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 2
  • Marian Paździoch 2016-04-07 09:57:48 82.139.*.*
    I tu widać, że obojętnie jak, ale ma być... Dlaczego?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2

www.autoczescionline24.pl