Unikalny mechanizm z XIX w.
Giżycki, obrotowy most znajduje się nad Kanałem Łuczańskim. Został wybudowany w 1889 roku. Wcześniej - w tym samym miejscu - znajdowała się konstrukcja z drewna. Most jest wyjątkowy nie tylko ze względu na wiekową konstrukcję, ale również mechanizm. Całe przęsło (o dł. ponad 20 m oraz wadze przekraczającej 100 t) jest obracane w bok - nie podnoszone - jak w przypadku mostów zwodzonych. Dodatkowo, otwierania i zamykania mostu odbywają się ręcznie, za sprawą operatora.
Został wysadzony w 1945 roku przez niemieckie wojska, a później odbudowany. W latach 1969-1970 ponownie zainstalowano elektryczny system obsługi. W 1993 roku most obrotowy został natomiast wpisany do rejestru zabytków. Wtedy także miał miejsce jego gruntowny remont. Dziś jest jedną z atrakcji turystycznych Giżycka i gratką dla pasjonatów zabytkowej myśli technicznej.
Ponad 6 mln zł na uratowanie zabytku
W 2023 roku doszło do awarii konstrukcji – konkretnie, przyczółków. Doraźnie naprawiono most, natomiast jego funkcjonowanie było ograniczone, ponieważ mógł być otwierany maksymalnie 3 razy dziennie.
Przyczyna awarii nie jest pewna. Starostwo Powiatowe w Giżycku twierdziło, że uszkodzenia spowodowały prace modernizacyjne prowadzone na Kanale Łuczańskim przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie (zgodnie z zamówioną przez samorząd ekspertyzą). Z kolei PGW Wody Polskie odparło zarzuty, podkreślając, że awaria miała miejsce ponad 30 dni po zakończeniu ich prac, a w tym czasie most był używany.
Powiat giżycki podjął się naprawy zabytku. Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku pozyskał dofinansowanie w wysokości ok. 6,7 mln zł z Rządowego Funduszu "Polski Ład", a w 2024 roku podpisano stosowną umowę. Było to także możliwe dzięki dotacjom od miasta oraz starostwa. Prace rozpoczęły się 7 stycznia 2025 roku i objęły kompleksową przebudowę. Remont zakładał: demontaż przęsła mostu i przeniesienie go na brzeg (w celu konserwacji), całkowitą rozbiórkę i budowę od nowa obu przyczółków wraz z fundamentami, demontaż, konserwację oraz regenerację historycznego mechanizmu obrotowego, a także odbudowę budynku sterowni i montaż nowoczesnych zapór drogowych i sygnalizacji.
W trakcie działań naprawczych ruch pieszy skierowano na niedaleką kładkę, a samochodowy - na ul. Obwodową.
Most obrotowy znów dostępny dla mieszkańców i turystów
Otwarcie zabytkowego mostu zaplanowano na 1 lipca br.
Harmonogram pracy mostu (1 lipca – 31 października 2025):
Otwarcie dla ruchu wodnego:
10:30 – 11:00
12:35 – 14:25
17:25 – 18:25
Otwarcie dla ruchu kołowego:
11:05 – 12:30
14:30 – 17:20
18:30 – 10:25 (następnego dnia)
Prace remontowe mają zabezpieczyć konstrukcję mostu na lata.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz