Społecznicy krytykują prezydenta za ''zwinięcie'' roweru miejskiego: ''To może być definitywny koniec''

Społecznicy krytykują prezydenta za ''zwinięcie'' roweru miejskiego: ''To może być definitywny koniec''
Paweł Klonowski, olsztyński radny i członek stowarzyszenia "Wizja Lokalna"
Fot. Stowarzyszenie "Wizja Lokalna"

W ubiegłym tygodniu dowiedzieliśmy się, że w tym roku rower miejski będzie zawieszony. Wielu mieszkańców skrytykowało taką decyzję. Opinię przedstawili również inicjatorzy powstania systemu ze stowarzyszenia „Wizja Lokalna”.

W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że urząd miasta w tym roku nie uruchomi systemu Olsztyńskiego Roweru Miejskiego. Wielu miłośników jednośladów skrytykowało taką decyzję urzędników. Teraz głos w sprawie zabierają społecznicy ze stowarzyszenia „Wizja Lokalna”. Ich opinię prezentujemy poniżej:

Nie milkną echa decyzji o zawieszeniu Olsztyńskiego Roweru Miejskiego. Krytyka prezydenta i miejskich drogowców płynie z wielu stron. Opinię przedstawili również inicjatorzy powstania systemu ze Stowarzyszenia „Wizja Lokalna” nazywając decyzję krótkowzroczną i wytykając błędy w rozwijaniu inicjatywy. Refleksję nad sztandarowymi projektami prezydenta zapowiada z kolei radny Paweł Klonowski.

Olsztyńska sieć samoobsługowych i całodobowych stacji rowerów wystartowała w wersji pilotażowej w 2018 roku, jednak starania o jej uruchomienie trwały ze strony środowisk społecznych od roku 2012. Po latach oczekiwań publiczne rowery uzupełniły w końcu obok autobusów i tramwajów ofertę komunikacji miejskiej, stając się z miejsca inicjatywą wręcz kultową. W przedsięwzięcie zaangażował się Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, co pozwoliło zagęścić sieć stacji na terenie miasteczka akademickiego w Kortowie oraz w miejscach ważnych dla studentów. Olsztynianie pobili bijąc z kolei kolejne rekordy wypożyczeń i przejechanych kilometrów spowodowali, że decyzja o kontynuowaniu projektu w pełniejszym kształcie okazała się formalnością, a system rowerowy w 2019 roku został dwukrotnie rozbudowany.

- Niestety mimo moich wielokrotnych interpelacji i nawet próśb nie zadbano jednak o rozwój systemu w oparciu o kapitał prywatny galerii handlowych, sieciowej gastronomii, większych zakładów pracy czy deweloperów, którzy w innych polskich miastach finansują tzw. stacje i rowery sponsorskie. Takie działanie generuje dodatkowy ruch oraz uatrakcyjnia ofertę, co jest w interesie podmiotów prywatnych, a także powiększa system bez udziału środków samorządu, co w obecnej sytuacji mogłoby nam uratować sezon – wyjaśnia Paweł Klonowski, olsztyński radny i społecznik ze Stowarzyszenia „Wizja Lokalna”.

Kolejnym mankamentem był brak wpisania Olsztyńskiego Roweru Miejskiego w wieloletnie dokumenty finansowe miasta, za sprawą czego olsztyńscy drogowcy co roku rozstrzygać musieli nowy przetarg, co wpływało na wyższą cenę usługi, powodowało wojny na odwołania, wpływało na późny start systemu oraz narażało użytkowników na ryzyko zmiany co rok operatora, cen i zasad korzystania z rowerów. Na skutek tych błędów i zupełnego wycofania się miasta z finansowania systemu z powodu epidemii koronawirusa, niemożliwe stało się nawet jego uruchomienie w minimalnym kształcie, opartym głównie na stacjach finansowanych ze środków prywatnych.

- Zapowiedziane ustami rzecznika jednostki drogowej rozwijanie systemu rowerowego na zasadach wyłącznie komercyjnych to mrzonka bez pokrycia, tym bardziej, że do tej pory nie zrobiono nic by system w tę stronę rozwijać. Czekam jeszcze na odpowiedź na interpelację do prezydenta, jednak nawet z medialnych wypowiedzi widać, że ważną dla tysięcy mieszkańców Olsztyna inicjatywę postanowiono poświęcić i może być to jej definitywny koniec – mówi Paweł Klonowski i dodaje. - Jest to dla mnie jako radnego czytelny sygnał by rozważyć dalsze poparcie dla wielu bardziej obciążających budżet miasta inicjatyw prezydenta.

Wskazać przy tym należy, że w warunkach trwającej epidemii publiczne środki transportu indywidualnego, po zachowaniu odpowiednich środków ostrożności w postaci dezynfekcji zarówno systemowej pojazdów, jak i indywidualnej, wskazywane są przez ekspertów jako jedne z bezpieczniejszych form przemieszczania. Jako takie odbierane są również w obecnych czasach przez samych użytkowników.

Komentarze (17)

Dodaj swój komentarz

  • Dzik8297 2020-05-15 06:09:43 5.173.*.*
    I co teraz Olsztynianki i Olsztyniacy. Zapieprzy wam wszystko i nie będzie was dalej słuchał. Nie chcieliście głosować za referendum? Napewno teraz jeszcze bardziej was wysłucha.
    Odpowiedz Oceń: 0 0 Zgłoś treść
  • Asmodeusz 2020-05-14 15:02:14 195.136.*.*
    Widziały gały na kogo głosowały! Chcieliście totalsa na prezydenta Olsztyna - to macie! A teraz zamknąć japy i potulnie przyjmować do wiadomości oraz karnie wykonywać wszystkie zarządzenia pana prezydenta Grzymowicza! Frajerzy i pożyteczni idioci - czyli lemingi co się zowie... :-)))
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • Takiwywód 2020-05-14 12:53:40 88.156.*.*
    Panie Pawle rozumiem polityka - ale mieszkańcy, fani roweru miejskiego będa pana obserwować. W tej chwili pan "rozważy" poparcie pomysłów prezydenta. Ciesze się bo taka deklaracja to ostrzeżenie dla niego. mam nadzieje że partyjne młyny nie zmielą Pańskiego samodzielnego myślenia. Jeśli będzie inaczej to mieszkańcy "rozważą" pańską wiarygodność. A ma pan duży kapitał społeczny. Większy niż inni radni z PO. Szkoda byłoby go stracić. Trzymam kciuki że pańskie ostrzeżenie przyniesie skutek. Jeśli nie trzeba będzie twardo i po męsku powiedzieć NIE w sprawach ważnych dla prezydenta. Wtedy okaże się kto ile znaczy słowo i honor.
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
  • działkowiec 2020-05-14 08:23:57 213.184.*.*
    Internauci pomozcie. Mam na działce plage tramwajarzy. Jest ich pełno i nie można sie opalać. Ja rozumiem ze podobno one nieszkodliwe są ale są wszedzie i moje dzieci się boją. Nie ma w okolicy takich drzew jak lipa zeby je przyciagac. skad one sie biorą jak je wybić ?
    Odpowiedz Oceń: 1 2 Zgłoś treść
  • Tomka 2020-05-14 07:26:45 31.0.*.*
    Dalej głosujcie na nieudacznika parasity
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • normalny? 2020-05-14 06:34:35 145.239.*.*
    Rower miejski to jakiś absurd finansowy. Koszt dofinansowania do każdego przejechanego kilometra rzędu 2 zł? 200 zł za 100 km! Rozpieprzanie kasy i tyle.
    Odpowiedz Oceń: 4 3 Zgłoś treść
  • Wojciech 2020-05-13 23:26:10 88.156.*.*
    Rower miejski musi być z całą rodziną korzystaliśmy jak i nasi znajomi to po prostu musi być i basta !
    Odpowiedz Oceń: 4 1 Zgłoś treść
  • dno 2020-05-13 23:16:12 95.160.*.*
    A czego Wy oczekujcie po Grzymowiczu, który wpadł w obłęd tramwajowy? Olsztyn od dawna ma manko w budżecie i to była kwestia czasu, kiedy to wszystko pierd**nie. Grzymowicz obarcza PIS, ale obecny kryzys z COVID pokazał, że budżet Olsztyna jest źle zarządzany.
    Odpowiedz Oceń: 7 1 Zgłoś treść
  • Ciekawie 2020-05-13 22:25:39 5.173.*.*
    Co powie prezio jak przez system rowerowy straci większość w radzie? Propozycje czas start!!
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
  • indiański tropiciel 2020-05-13 20:31:21 89.228.*.*
    Słuchy chodzą po mieście, że hulajnogi mają być komercyjne. Rower byłby dla nich konkurencją.
    Odpowiedz Oceń: 2 2 Zgłoś treść