Społecznicy walczą o poprawę bezpieczeństwa pieszych na drogach

Społecznicy walczą o poprawę bezpieczeństwa pieszych na drogach
Mirosław Arczak i Bartłomiej Biedziuk wspólnie wystąpili na konferencji dotyczącej poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Powstała ogólnopolska koalicja na rzecz bezpieczeństwa na polskich drogach. Jej celem jest poprawa tragicznych statystyk, szczególnie tych dotyczących zabijania pieszych na pasach. W poniedziałek w kilkunastu miastach wojewódzkich odbyły się konferencje prasowe lokalnych ruchów miejskich i inicjatyw oddolnych, które współtworzą koalicję. Opracowały one cztery konkretne propozycje zmian w prawie.

Rozpoczął się Europejski Tydzień Zrównoważonej Mobilności. Na ten dzień Ogólnopolska Koalicja Piesza Polska postanowiła wręczyć wojewodom postulaty dotyczące poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach polskich. Bartłomiej Biedziuk, prezes Forum Rozwoju Olsztyna, powiedział, że jeżeli chodzi o bezpieczeństwo pieszych, znajdujemy się w ogonie państw europejskich.

O ile średnia europejska, jeżeli chodzi o zabójstwa na drogach, wynosi średnio 49 osób na milion mieszkańców, w Polsce aż 74 osób ponosi śmierć w wypadkach. Jesteśmy na 4. miejscu od końca w tej niechlubnej statystyce. Jeżeli odniesiemy to do liczby przejechanych kilometrów, jesteśmy na pierwszym miejscu pod względem liczby zabójstw na drogach. 28 proc. to są piesi, najmniej chronieni uczestnicy ruchu drogowego – poinformował na konferencji Bartłomiej Biedziuk.

Prezes FRO dodał, że ostatnio ujawniony raport dotyczący zachowań na drogach jasno wskazuje, że to głównie prędkość jest czynnikiem wypadkotwórczym. Na drogach, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h, aż 85 proc. kierowców ją przekracza. Jeżeli chodzi o drogi z dopuszczalną prędkością 70 km/h – 90 proc. kierujących ją przekracza.

Prezes FRO dodał, że kontrolę nad właściwym poruszaniem się na drogach miały pełnić fotoradary. Ostatni raport NIK wskazuje jednak, że jest to zafałszowanie rzeczywistości, gdyż radary mają ustawiony limit prędkości ustawiony o 30 km/h więcej w stosunku do ograniczenia na drodze.

Dlatego też Koalicja Piesza Polska w każdym mieście wojewódzkim w poniedziałek składa cztery postulaty do wojewodów, aby zwrócili się do rządu celem podjęcia działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa.

Pierwszy z nich to bezwzględne pierwszeństwo pieszego na przejściu i przed przejściem. Drugą sprawą jest kwestia wysokości mandatów. Obecnie najwyższy mandat wynosi 500 zł. Na Słowacji to jest od 300 euro w górę, a w Danii od 500 wzwyż i ewentualna konfiskata samochodu. Trzecia kwestia to obniżenie limitów prędkości w nocy. Jesteśmy jedynym krajem w Europie, którym w nocy można jechać z prędkością 60 km/h, a piesi w nocy nie stają się bardziej pancerni. Czwartą kwestią jest egzekucja przekraczania przepisów, czyli zmniejszenie limitów fotoradarów i zwiększenie ich liczby – wyliczył Bartłomiej Biedziuk.

Na konferencji obecny była także Mirosław Arczak z ruchu miejskiego Wspólny Olsztyn. Uważa, że miasto stwarzające bezpieczne warunki dla pieszych, jest również przyjazne dla rowerzystów.

Uczestnicy ruchu drogowego, a szczególnie piesi, wymagają wsparcia. Egzekucji prawa nie ma. Wiele przepisów można uznać za martwe. Wiele zapowiedzi, które od lat stanowią poważne dokumenty, jak chociażby strategie i programy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są tylko papierowymi opracowaniami, które to kolejne kontrolne instytucje pokazują jako dokumenty martwe – tłumaczył Mirosław Arczak.

W Olsztynie postulaty złożyły cztery stowarzyszenia: Forum Rozwoju Olsztyna, Wspólny Olsztyn, Stowarzyszenie Aktywności Społecznej „Młyn” i Obywatelska Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jak podkreślił Bartłomiej Biedziuk statystyki, które zostały przedstawione są to oficjalne dane dostępne na stronach urzędów. Jeżeli chodzi o niewłaściwe zachowanie pieszych, to zaledwie 5 proc. z nich, gdy wchodzi na jezdnię, rozmawia przez telefon. Muzyki słucha 1 proc.

Galeria

Komentarze (21)

Dodaj swój komentarz

  • nikt ważny 2019-09-18 10:27:50 217.99.*.*
    Poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu jest dobrym działaniem. Pewnie, że widząc tych panów są obawy, czy przypadkiem nie "wyskoczą" z pomysłem typu "turbinowe rondo OKS". Pierwszy z brzegu pomysł "konfiskata aut" jest nie do przyjęcia (by nie pisać tylko rowerzysta mógł na niego wpaść). Auta często są własnością np. firm leasingowych, a np. wykroczenie popełnia osoba kierująca. Nici w takim wypadku z konfiskaty. My kierowcy możemy jeździć wolniej, być wzajemnie uprzejmymi i kulturalnymi. NIestety Ci którzy mają potrzebę gnania ile koń pogoni są niereformowalni.
    Odpowiedz Oceń: 0 0 Zgłoś treść
  • Rysiu 2019-09-17 11:29:34 88.156.*.*
    Myślicie że Bredziuk do pracy dojeżdża tylko rowerem
    Odpowiedz Oceń: 8 1 Zgłoś treść
  • MP 2019-09-17 07:04:39 88.156.*.*
    Panie Biedziuk proszę podać zarobki w wymienionych krajach ,statystyki stanu dróg ,itp.Znaleźli się znawcy w każdej dziedzinie.
    Odpowiedz Oceń: 11 5 Zgłoś treść
  • Koń 2019-09-17 06:10:59 37.30.*.*
    Nie wiem na jakie pseudobadania powołuje się ten artykuł. Piesi nie są bez winy. Podnieśmy też dla nich mandaty. Tylko 5% pieszych rozmawia przez telefon? Co za bzdury, skąd te badania?
    Odpowiedz Oceń: 2 3 Zgłoś treść
  • 100%olsztyniak 2019-09-16 20:58:12 86.180.*.*
    Jak tak patrzę na tych dwóch ekoswirów ,którzy najchętniej przenieśli by Olsztyn w epokę Jana z Lajs to niedobrze mi się robi.
    Odpowiedz Oceń: 7 4 Zgłoś treść
  • Me 2019-09-16 16:50:35 88.156.*.*
    Wielu kierowców nagminne przekracza prędkość, to fakt. Faktem jednak jest również to, że piesi nagminne nie dbają o własne bezpieczeństwo i nawet nie rozglądają się przed przejściem, idą jak zahipnotyzowani. Dlaczego niczego od pieszych się nie wymaga? To takie trudne rozejrzeć się przed wejściem na pasy i dopiero gdy jest pusto lub kierowcy przepuszczające to przechodzić? Tak ciężko jest pieszym dla własnego bezpieczeństwa spojrzeć? Dlaczego dąży się do tego, żeby za czyjąś niefrasobliwość odpowiadali inni i byli zmuszeni za kogoś myśleć? Dodam tylko że nie jestem kierowcą, poruszam się przede wszystkim pieszo i widzę co się dzieje z ludźmi, wyłączają myślenie. Takie przepisy wprowadzające bezwzględne pierwszeństwo pieszych na pasach przyniosą tylko więcej szkody niż pożytku bo zwolnią już całkowicie z myślenia podczas poruszania się po chodnikach i ulicach. Bardziej pożyteczne byłoby edukowanie, ale takie solidne a nie tylko pogadanki, o zasadach i bezpieczeństwie w ruchu pieszych i rowerzystów, może choć część zaczęłaby dbać o swoje bezpieczeństwo.
    Odpowiedz Oceń: 2 4 Zgłoś treść
  • oln1234 2019-09-16 15:11:33 83.5.*.*
    Ostatnio przechodząc przez ulicę przyglądam się innym ludziom i jestem w szoku, że 90% ludzi nawet kątem oka nie zerknie czy ktoś jedzie czy nie, tylko patrzą na sygnalizator, ja od dziecka byłem uczony że nieważne jakie światło się świeci, to i tak pieszy będzie wywieziony w worku, zawsze się oglądam czy mam pierwszeństwo, czy nie... a przepis, że pieszy powinien mieć bezwzględne pierwszeństwo tylko zwiększy odsetek bezmyślnych pieszych wbiegających jak sarna pod rozpędzony samochód.
    Odpowiedz Oceń: 13 4 Zgłoś treść
  • Krzych 2019-09-16 15:09:00 83.9.*.*
    W większości sytuacjach winni są piesi. Zachowują się b. nieodpowiedzialnie,telefony kom.rowerzyści przejeżdżający na pasach, ciemne ubrania.Intruzem na jezdni jest pieszy.Kierowcy trudno jest raptownie zahamować. B. często jeden pieszy przechodząc przez jezdnie zatrzymuje kilka samochodów.Samochody nie jeżdżą po chodnikach. Piesi proszę o więcej rozwagi i ostrożności przy przekraczaniu ulicy. Już w przedszkolu uczyli.... w lewo ,w prawo itp..W przypadku kolizji bardziej poszkodowanym jest nieostrożny pieszy.
    Odpowiedz Oceń: 8 4 Zgłoś treść
  • Piotrek 111 2019-09-16 14:59:39 188.147.*.*
    Po mordach odrazu widać że polglowki nie mają pracy i z nudow zajmują się glupotami
    Odpowiedz Oceń: 9 7 Zgłoś treść
  • AntyFRO 2019-09-16 14:22:22 77.112.*.*
    Biedziuk niech opowie Nam co nieco o ronadach turbinowych, buspasach Na partyzantów, nowobałtyckiej a nade wszystko.... O tym co to znaczy apelacja do WSA ws komunistycznego dworca?
    Odpowiedz Oceń: 9 8 Zgłoś treść