Chociaż lokalne samorządy często podnoszą kwestię wspomnianego potencjału – był to m.in. jeden z tematów tegorocznego Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach. Sceptycy uważają natomiast, że atutu Warmii i Mazur nie są wykorzystywane, a na przeszkodzie stoi np. słabo rozwinięta komunikacja w regionie.
Dobrym tego przykładem jest Mrągowo, które jest jednym z turystycznych punktów na mapie, a powiat mrągowski wybierało najwięcej turystów w 2024 roku. Mimo sukcesów powiatu na tym polu – do Mrągowa nie prowadzi żadna aktywna linia kolejowa. Na forach internetowych czy grupach na mediach społecznościowych można znaleźć wpisy odwiedzających nasz region, którzy uważają go za piękny, natomiast krytykują sieć połączeń. Twierdzą, że utrudnia to zwiedzanie i utrudnia wykorzystanie wspomnianego potencjału.
* * *
WIĘCEJ: Czy wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa? Mieszkańcy domagają się powrotu kolei [ZDJĘCIA]
* * *
Ważnym aspektem sektora turystyki jest sezonowość. Wpływa to na gospodarkę, rynek pracy oraz funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorstw. Najnowsze dane urzędu statystycznego z września b.r. wskazują, że bezrobocie na Warmii i Mazurach wynosi 8,7% i jest to jeden z najwyższych wyników w kraju. W 2023 roku województwo warmińsko-mazurskie było przedostatnie w kraju w zestawieniu tworzenia nowych miejsc pracy, a liderem w likwidowaniu [PRZECZYTAJ: Bezrobocie w województwie warmińsko-mazurskim. Dane, które nie napawają optymizmem].
Pewnego rodzaju uzależnienie regionalnej gospodarki od obszaru turystyki wpływa niekorzystnie na sytuację poszukujących pracy oraz pracowników sezonowych. W miesiącach wiosenno-letnich ofert jest więcej, ale często są to krótkoterminowe umowy, np. o dzieło czy zlecenie. Trudno o stabilne zatrudnienie, a kiedy nadchodzą jesień i zima – sytuacja dodatkowo się komplikuje.
Do tego, liczba turystów jest uzależniona od pogody. Wiele powiatów przygranicznych odczuwa trudności również ze względu na inwazję Rosji na Ukrainę. Nasi sąsiedzi nie mogą przyjeżdżać do Polski, a turyści wybierają tereny odległe od konfliktu. Samorządy próbują działać w celu wydłużenia sezonu poprzez m.in. restauracyjne ogródki całoroczne.
Warto przypomnieć, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach boryka się z trudnościami. Według wyliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w pierwszej połowie 2024 roku lotnisko zajęło przedostatnie miejsce w Polsce pod względem liczby odprawionych pasażerów.
Sceptycznie do traktowania turystyki jako podstawy lokalnej gospodarki odniósł się również Andrzej Bogusz, prezes ARBET Investment Group w rozmowie z naszą redakcją.
- Rozwój tego miasta i wzrost jego atrakcyjności w skali kraju to jest coś co mnie szczerze interesuje - mówił. - Nie chodzi o zysk i pieniądze.
I dodał: - Musimy zrozumieć, że na samej turystyce się nie rozwiniemy. To są 2-3 miesiące.
Andrzej Bogusz uważa, że miasto i region powinny się rozwijać proporcjonalnie w wielu obszarach, aby ludzie byli usatysfakcjonowani ze swojego miejsca zamieszkania. Opieranie gospodarki na turystyce może powodować nierówności w obszarze finansów miasta czy gminy.











Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz