Dziś jest: 20.10.2025
Imieniny: Ireny, Jana, Kleopatry
Data dodania: 2025-08-31 16:47

Oliwia Jaroń

Czy wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa? Mieszkańcy domagają się powrotu kolei [ZDJĘCIA]

Czy wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa? Mieszkańcy domagają się powrotu kolei [ZDJĘCIA]
Chociaż miejscowość jest jasnym punktem na turystycznej mapie województwa, tamtejszy dworzec kolejowy świeci, ale... pustkami
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Mrągowo cieszy się popularnością turystów. Jak podał Urząd Statystyczny w Olsztynie, w 2024 roku w powiecie mrągowskim zatrzymało się 20,5% turystów, którzy przybyli do województwa warmińsko-mazurskiego. Co roku do Mrągowa licznie przybywają także fani country w ramach słynnego wydarzenia. Chociaż miejscowość jest jasnym punktem na turystycznej mapie województwa, tamtejszy dworzec kolejowy świeci, ale... pustkami.

reklama

Dworzec z historią, bez przyszłości?

Mrągowski dworzec otwarto pod koniec XIX wieku – w 1889 roku w związku z rozwojem kolei wąskotorowej – z Czerwonki do Pisza oraz do Kętrzyna.

Budynek dworca, który znajduje się na mapie Mrągowa do dziś oddano do użytku 22 lipca 1966 roku. Funkcjonowały linie do Rynu, Kętrzyna, z Czerwonki (przez m.in. Mikołajki oraz Orzysz) do Ełku oraz Olsztyna. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Mrągowa w 2010 roku, kiedy stację zamknięto dla ruchu pasażerskiego.

Chociaż część trasy (Orzysz-Ełk) wyremontowano ze względów na stacjonującą tam jednostkę wojskową, natomiast połączeń kolejowych nie przywrócono. Argumentowano to nierentownością trasy oraz brakiem wystarczających środków.

Region czeka na pociągi. Czy kolej nadgoni rzeczywistość?

W 2023 roku na tym fragmencie przejeżdżały średnio 3 pociągi tygodniowo. Wtedy planowano zintensyfikowanie ruchu kolejowego, a PKP S.A. zaczęły przygotowywać propozycję przetargu  na opracowanie studium wykonalności (z elementami dokumentacji projektowej) dla rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Czerwonka-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz-Ełk (nr 223). Opracowaniu ma podlegać 120 km linii. Jak podało PKP S.A., powinno być gotowe w drugiej połowie 2025 roku. Dofinansowanie ma pochodzić z Programu Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej.

Podróż pociągiem regionalnym między Mikołajkami a Olsztynem będzie trwać ok. 90 minut, pomiędzy Mrągowem a Olsztynem będzie to natomiast ok. 60 minut. Czas przejazdu pociągu regionalnego do Ełku z Mikołajek wyniesie ok. 50 minut, a z Mrągowa – ok. 75 minut.

Obecnie drogą kolejową nie można dostać się ani do Mrągowa, ani do Mikołajek. Powiat mrągowski walczy z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców. W lutym 2025 roku na  jego terenie ruszyło 10 połączeń autobusowych, m.in. do Mikołajek. Do Mrągowa można dojechać z Olsztyna jedynie samochodem lub autobusem. Od poniedziałku do piątku, rano i w ciągu dnia kursują średnio co 30-40 min, a wieczorem – co godzinę.

Zamiast pociągów – puste budynki i obietnice

Aktualnie zabudowa dworca niszczeje, a stacja dworcowa PKS została rozebrana. Właścicielem budynku dworca jest PKP S.A, a  nieruchomość, na której niegdyś widniał napis Mrągowo, została wystawiona na sprzedaż. Dostępne są 3 lokale mieszkaniowe – o powierzchni 82 m kw. i wartości 164 tys. zł, o powierzchni 64,4 m kw. za kwotę 146 tys. zł oraz o powierzchni 32,9 m kw. w cenie 104 tys. zł.

Po zlikwidowaniu połączeń kolejowych PKP proponowało przejęcie budynku miastu, natomiast nie doszło do tego.

Mieszkańcy Mrągowa upominają się zarówno o przywrócenie połączeń, jak i nowy dworzec PKP i PKS. Ich zdaniem, miejscowość została potraktowana niesprawiedliwie. Niektórzy pozostają bardzo sceptyczni, mówiąc: "tu nie chodzi o uruchomienie linii, to jest czysty lans". Ich zdaniem, obietnica kolei w powiecie mrągowskim to tylko "kiełbasa wyborcza", o której politycy przypominają sobie co 4 lata.

Wielu uważa, że słabo rozwinięta kolej w regionie warmińsko-mazurskim, zdecydowanie utrudnia wykorzystanie jego potencjału turystycznego.

Komentarze (24)

Dodaj swój komentarz

  • PolakKatolikPatriota 2025-09-03 17:10:04 2a09:bac2:4fbe:*
    Nie martwcie się, pieniądze które mogłyby być przeznaczone na rewitalizację tej linii ekipa gamoni z PO PSL przepala w projekcie szumnie zwanym „lotniskiem” w Szymanach k/Szczytna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Bruno vehr 2025-09-02 17:25:24 178.42.*.*
    Nie przejmujcie się zacztery lata znów benda wam obiecywac ba nawet benda chcieli zelektryfikowac cóż szkodzi obiecać??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • Kawalarz 2025-09-02 07:10:12 2a00:f41:895:*
    A potem płacz że nie ma turystów,40% spadki ,dlaczego ,czemu ,no ale przecież jesteśmy regionem turystycznym.Pusty śmiech.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 16
  • Kolejarz 2025-09-02 06:50:46 176.221.*.*
    Witam linia kolejowa do Ełku przez Mrągowo będzie remontowana ,została wpisana jako linia strategiczna (jeszcze za poprzednich rządów) dlatego nie została rozebrana. Jest w planach po zakończeniu elektryfikacji linii Ełk Korsze . Niestety jak to na kolei bywa remonty torów trwają długo i tu jest największy problem czasowy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 2
  • Wstyd 2025-09-01 21:01:16 31.0.*.*
    PO CO KOLEJ PRZEZ PISZ ANIE MRĄGOWO RUCIANE TO DZIURA AGDZIE DWORZEC A W C W LESIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 15
  • Robert Maczeta 2025-09-01 15:18:57 62.233.*.*
    A ja zapraszam na film prezentujący aktualny stan tej stacji. https://youtu.be/OLAueonmltY
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 17
  • Bartosz Grucela 2025-09-01 11:49:38 83.24.*.*
    Dziękuję Olsztyn.com za zajecie się tematem. Wielokrotnie jako Partia Razem poruszaliśmy ten temat i składaliśmy wnioski do Urzędu Marszałkowskiego o konieczny remont i uruchomienie połączeń kolejowych. Niestety rządzone przez PO i PSL nasze województwo nie jest zainteresowane puszczeniem porządnego pociągu do Mrągowa czy stolicy żeglarskiej - Mikołajek. Niemniej i tak dalej będziemy w tej sprawie interweniować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 25
  • Roco 2025-09-01 09:09:27 176.221.*.*
    Głosujcie dalej na tych z PO czy tam jak inaczej nazywają się z Koalicji Obywatelskiej.... nadal zostaniecie bez kolei. Ludzie z tej partii w naszym regionie maja juz taką mentalność że nic się nie opłaca ewentualnie zimne termy w Lidzbarku Warmińskim lub lotnisko Olsztyn Szymany które przynosi straty i trzeba co roku dopłacać wiele milionów zł by funkcjonowało. Takiprzyklad. Maciej Lasek z PO który był głównym przeciwnikiem budowy CPK gdy rząd,i PIs został głównym odpowiedzialnym za budowę CPK gdy rząd,i PO...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 24
  • NO 2025-09-01 09:07:49 88.199.*.*
    Liniami kolejowymi w Polsce zarządza PKP PLK SA a nie PKP SA. To zupełnie inne twory
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • fergvtr 2025-09-01 06:51:26 213.73.*.*
    Prawda jest taka, że władze województwa mają gdzieś kolej i to od lat. Zero nowych inwestycji z ich strony od lat, na linie które mogłyby dobrze działać wypuszcza się 3-4 pary pociągów. A wystarczy spojrzeć na Dolny Śląsk, żeby zobaczyć, jak przywracać zlikwidowane i że pociągi do nawet mniejszych miejscowości nie muszą jeździć puste.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 11
  • Bogumił 2025-08-31 23:23:22 88.156.*.*
    Jednak jest obecnie różnica w jakości przejazdu komunikacją autobusową, czy kolejową. Jeśli mam wybór wybieram połączenia kolejowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 21
  • Bogumił 2025-08-31 23:23:22 88.156.*.*
    Jednak jest obecnie różnica w jakości przejazdu komunikacją autobusową, czy kolejową. Jeśli mam wybór wybieram połączenia kolejowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 19
  • eryi 2025-08-31 22:16:51 46.112.*.*
    To tak jak w pociągu ze Szczytna do Ostrołęki = 3 pasażerów. To wasza ekonomia. Oczywiście lud zapłaci.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 11
  • Kazik77 2025-08-31 20:06:01 2a00:f41:8cd:*
    Serce Mazur bez koleji... Czas najwyższy to zmienić i dać dla ludzi i regionu szansę rozwoju, komunikacji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
  • wędrowiec 2025-08-31 17:54:56 79.191.*.*
    Ci mieszkańcy powinni sobie przypomnieć dlaczego koleje lokalne zostały polikwidowane. Pociągi puste ale mają jeździć bo tak się komuś przywidziało? Podstawy ekonomii się kłaniają!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 21