Dziś jest: 04.05.2024
Imieniny: Floriana, Moniki
Data dodania: 2021-06-02 13:58

Cezary Kapłon

Podpisano umowę na budowę linii tramwajowej. Piotr Grzymowicz zapowiedział utrudnienia [ZDJĘCIA]

Podpisano umowę na budowę linii tramwajowej. Piotr Grzymowicz zapowiedział utrudnienia [ZDJĘCIA]
W środę doszło do podpisania umowy na budowę linii tramwajowej łączącej Pieczewo ze Śródmieściem
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W środę przed południem na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa z udziałem prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza i prezesów spółek wchodzących w skład konsorcjum mającego wybudować linię tramwajową z Pieczewa do Śródmieścia. Później podpisano umowę.

reklama

Przed południem na terenie MPK odbyła się konferencja prasowa ws. podpisania umowy na budowę nowego torowiska. Jako pierwszy głos zabrał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Cieszymy się z tego, że dzisiaj możemy podpisać umowę na realizację trakcji szynowej w ramach transportu zbiorowego finansowanej dotacją unijną z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Ten przetarg był prowadzony od 1 kwietnia ubiegłego roku i trwało to dość długo. Dzisiaj jest ten szczęśliwy etap 1. związany z podpisaniem umowy, a jestem przekonany, że następne 26 miesięcy to będzie etap wytężonej pracy – powiedział prezydent.

Dodał, że budowa ma się zakończyć w sierpniu 2023 roku. Prezydent słusznie zauważył, że w trakcie prowadzonych prac dojdzie do utrudnień drogowych, za co przeprosił.

W trakcie remontu, ale i prac wykonywanych przez wykonawców w ramach samej inwestycji, modernizacji pewnych odcinków, nasi mieszkańcy, niestety, zetkną się z utrudnieniami. Serdecznie i gorąco przepraszam za to, że taka sytuacja będzie. Ale potem już będzie lepiej – powiedział Piotr Grzymowicz.

Dodał, że rozwój transportu zbiorowego, w tym szynowego, jest dla miasta szczególnie istotny w kontekście zmian środowiskowych i walki z ociepleniem klimatycznym.

Wspomniał także o tym, że to mieszkańcy wybrali tramwaje jako główny środek lokomocji w Olsztynie. Przypomniał o tym w kontekście strategii rozwoju transportu publicznego przygotowanej w pierwszej dekadzie XXI wieku.

W latach 2003-2007, gdy przygotowywaliśmy strategię rozwoju transportu publicznego dla Olsztyna, to nie kto inny a nasi mieszkańcy, zapytani, jaki ten transport chcieliby mieć, w którym kierunku powinniśmy realizować nasze marzenia, powiedzieli – tak, chcemy przywrócenia tramwajów i chcemy również rozwijać transport o nasze autobusy – przyznał Piotr Grzymowicz.

I dodał: – A więc konsekwentnie to realizujemy i jestem przekonany, że w roku 2023 kolejne nasze tramwaje będą miały nowe trasy, po których nasi mieszkańcy będą mogli jeździć i odstawić swoje samochody, bo przecież w tym kierunku zmierzamy.

Prezydent Olsztyna powiedział także, że samorząd planuje w najbliższej przyszłości, w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, wybudować parkingi typu Park&Ride przy wjazdach do Olsztyna po to, aby transport publiczny mógł zostać w pełni wykorzystany.

Następnie głos zabrał Krzytof Figat, prezes zarządu Polimex-Mostostal SA.

Wyłonienie nas jako generalnego wykonawcy trwało długo, ale ktoś kiedyś mądrze powiedział, że cierpliwy to i kamień ugotuje. Nam się chyba udało ten kamień ugotować czekając na koniec tego przetargu. Cała budowa to 26 miesięcy. Postaramy się zrobić to, jak najlepiej potrafimy, jak najmniej uciążliwie dla mieszkańców miasta i zrobić to tak, aby od września 2023 roku mieszkańcy Olsztyna mogli jeździć nowymi tramwajami – przyznał Figat.

Krzysztof Figat

Zapewnił, że olsztynianie mogą być spokojni o finał realizacji tego projektu, ponieważ konsorcjum połączy kompetencje drogowe spółki Polimex z kompetencjami w budowie torowisk Trakcji.

Dodał, że zespół realizacyjny został zebrany i rozpoczęto pewne prace.

Na koniec przemówił Arkadiusz Arciszewski, wiceprezes zarządu i dyrektor techniczny spółki Trakcja SA.

My, jako Trakcja, już kilka torowisk tramwajowych zbudowaliśmy. Należy podkreślić, że w konsorcjum są dwie firmy z udziałem polskiego kapitału. To bardzo istotne, aby ten kapitał rozwijać. Jesteśmy przygotowani na realizację tej inwestycji. Proszę przygotować się na niewielkie utrudnienia – dodał Arciszewski.

Arkadiusz Arciszewski

Następnie doszło do podpisania umowy przez Piotra Grzymowicza, Krzysztofa Figata, Arkadiusza Arciszewskiego oraz Jacka Szutę, prezesa zarządu Polimex Infrastruktura.

Po krótkiej przerwie zebrani wsiedli do tureckiego tramwaju i wyjechali na ulice Olsztyna.

Przypomnijmy, że nowa infrastruktura to około 6 km podwójnego torowiska łączącego os. Pieczewo ze Śródmieściem (tramwaje będą kursować do Wysokiej Bramy i dworca PKP). Tory zostaną poprowadzone ulicami Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego/Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Oprócz tego przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy.

W ramach projektu powstaną strefy o spowolnionym ruchu czy ronda. Wybudowanych zostanie ponad 10 km tras rowerowych. 

Zadaniem towarzyszącym budowie nowej tramwajowej trakcji będzie program zadrzewiania Olsztyna - posadzonych ma zostać ok. 2,8 tys. drzew na terenie całego miasta.

Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy, a wartość kontraktu to ponad 403 mln zł (w tym ponad 365 mln zł pochodzi z funduszy europejskich).

 

Komentarze (52)

Dodaj swój komentarz

  • Pozdr 2021-06-08 15:21:07 83.24.*.*
    To odstawcie drodzy urzędnicy swoje auta i dymajcie sobie tramwajami lub autobusami, stójcie w korkach, stójcie w przepełnionych autobusach, czekajcie na przystankach niech wami miota jak workiem ziemniaków. Weźcie jeszcze swoje małżonki i dzieci rano autobusem do szkoły i pracy na przejażdżkę :) zobaczymy ile wytrzymacie. Drodzy radni, przejedźcie się Sybiraków, w centrum koło Viktora za rodem w stronę Uranii. Takie dziury i taka droga w mieście wojewódzkim to wstyd, rozumiem tramwaje ale zadbajcie najpierw oto co się wali. To wygląda tak jakby chory na raka płuc leczył priorytetowo wadę wzroku. Zajmijcie się tym co trzeba zrobić na teraz a nie tym co nie jest pilne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Ja 2021-06-07 07:35:59 5.173.*.*
    W planach jest przedłużenie trasy przy wysokiej bramie o kilkadziesiąt metrów. Nic to nie zmieni, a pieniądze pójdzie z kilka milionów, utrudni komunikację pieszą i samochodową, ot taka fanaberia.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • nikt ważny 2021-06-06 09:09:21 81.190.*.*
    "Po krótkiej przerwie zebrani wsiedli do tureckiego tramwaju i wyjechali na ulice Olsztyna." Ach to po to by organizować wycieczki dla Swoich Gości Prezydent zakupił tureckie Panoramy. :)) Zastanawiałem się czemu pierwsze dwie sztuki trzyma pod kocem w zajezdni. ;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Zanim poprzesz czyjąś bzdurę... 2021-06-03 12:56:34 5.149.*.*
    Ekologia ? 20 aut czeka i pali paliwo bo Tramwaj jedzie. Paliwo do tramwaju z węgla, a skąd - ze śląska z elektrociepłowni, a przesył prądu ze stratami pond 60% = TRAMWAJ W POLSCE TO ABSURD ! Zachód już dawno zrobił autobusy hybrydy Gaz i Solar na dachu. My powrót do rozwiązań sprzed wojny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 22
  • Kogi 2021-06-03 12:30:44 31.60.*.*
    Żydzi Góra! Goje do roboty za michę ryżu🤣
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 7
  • hmm 2021-06-03 11:40:30 83.9.*.*
    Trzeba zainteresować sprawą CBA. Coś za mocno Prezydent prze na tramwaje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 19
  • Były wyborca Grzymowicza 2021-06-03 11:38:11 83.9.*.*
    Grzymowicz kłamie jak pis-owiec. Mieszkańcy się wypowiedzieli na tak. Chyba ma na myśli ludzi z Ratusza. Mieszkam od lat na Pieczewie nigdzie nie miałem możliwości się w tej sprawie wypowiedzieć. Przeraża mnie bałagan który nastąpi. Jest świetna komunikacja autobusowa bez pękających torowisk. Niestety ale zachcianką Grzymowicza są tramwaje. On tu rządzi i decyduje. Przecież musi zostawić coś po sobie. Żeby kiedyś ludzie mówili. Ot tramwaje powstały za Prezydenta Grzymowicza. Bo inaczej kto by go pamiętał.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 17
  • Wim 2021-06-03 11:26:21 176.221.*.*
    A wystarczylo przedluzyc Wilczynskiego z jednej strony do Warszawskiej (jest ujeta ta droga w strategii Olsztyna na lata 2005-2020). Oraz z drugiej strony by polaczyc Pieczewo z wezlami przy obwodnicy. Wtedy Krasickiego daloby sie ominac. Teraz sa dwa waskie gardla, czyli skrzyzowanie przy Galerii Warminskiej i skrzyzowanie Pstrowskiego/Synow Pulku. Jak to drugie ma byc w budowie to zostaje jeden wyjazd z poludniowych sypialni. Przy budowie pierwszej nitki zamkneto to pierwsze i od rana mialem korek juz pod samym moim domem na osiedlu bajkowym. Ale oczywiscie rozwiazanie choc hest w ratuszu to Grzymowicz i jego przyjaciele blakuja od lat droge przy Brzezinach bo vedzie za glosni, zbyt ruchliwie i spadnie wartosc ich nieruchomosci. Zawsze tylko mysla o sobie a bie mieszkancach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 14
  • ZAKURWIE WAS 2021-06-03 09:06:51 163.172.*.*
    Elbląg czy Ełk? Co jest wiekszym gównem drodzy Olsztynianie moi ???? Elbląg ta kurwa jebana woli być szmatą gdańska i od lat skomle o przyłączenie do pomorskiego...skarżą się że olsztyn zabiera im wszelakie dotacje..no ale jakże inaczej, jak takim smieciom dawac dotacje zamiast naszej metropolii z pięknymi 15 jeziorami na terenie miasta? Ełk...czy Ełk to w ogole jeszcze ludzie? Czy to jest miasto wg. was wykopana w ziemi dziura do której nasrano, naszczano, narzygano i tak powstał ten dół piekielny ze zwierzętami do zarżnięcia kielnią murarską?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 26
  • Tak tak ... 2021-06-03 08:38:35 188.146.*.*
    No i super ! Budować i robić !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 13
  • Olsztnian 2021-06-03 08:16:36 5.173.*.*
    Masz rację niech wyjeszcza i nie wraca
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 14
  • Niestety olsztyniak 2021-06-03 07:23:32 37.30.*.*
    Największe utrudnienia są w głowie arbuza niestety trzeba się pakować i uciekać z tej chorej grzymowiczowej wiochy wrócę na emeryturę jak mieszkańcy posplacaja chore fantazje chorego człowieka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 18
  • hahaha 2021-06-03 00:16:52 88.156.*.*
    Hahaha przeczytałem ten artykuł i mogę stwierdzić, że całe te show jest rodem z Białorusi hahaha
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 4
  • Wojti. 2021-06-02 22:51:25 31.60.*.*
    Grzym jesteś super-udało Ci się zablokować miasto na 26 miesięcy. Ilu masz chętnych na przesiadanie się z własnych aut(pozostawionych na parkingach) do transportu publicznego? Zmuszasz ludzi do jazdy tramwajem, który jest przeżytkiem. Ci ludzie.,ktorzy są za tramwajami powinni otrzymać zakaz używania telefonów komórkowych, a w zamian otrzymają dowolna ilość telefonów kablowych-z dowolna długością przewodu telefonicznego!!! Tramwaje nie mają żadnego uzasadnienia ekonomicznego-może kiedyś miały. Obecnie przy szybko rozwijającym się przemyśle autobusów elektrycznych oraz trolejbusów ten rodzaj transportu publicznego to cofanie się wstecz. Chyba, że tak jak obecnie w Lizbonie przejazd po starym mieście 50 letnim tramwajem jest atrakcją turystyczna. Grzym - czemu nie wpadłeś na pomysł, by każdy zestaw tramwajowy był z innej fabryki-to też byłaby atrakcją. Tak mamy z Turcji i z Polsk,czy na przeglądy tramwaje będą jeździły do Turcji7Prawdopodobnie w Poznaniu nie dokonają ich przeglądu? Czy prawda jest, że koszt przejazdu 1km tramwajem kosztuje13 zł, a autobusem elektrycznym 7zl?Jak się ma publiczne pieniądze to przecież nie boli.Wchodzę z każdym o zakład, że Grzym gdyby miał 100 mld złotych to też by wydal(znając Jego Wysokość na głupotę oczywiście) .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 27
  • 👎 2021-06-02 20:38:35 79.187.*.*
    Dlaczego ten portal pozwala na takie wulgarne, prymitywne komentarze. Jesteście z tego dumni, że tam pracujecie, piszecie artykuły. Nie możecie nic z tym zrobić? To już jest rynsztok.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 4
  • Majster 2021-06-02 19:10:55 92.220.*.*
    Jedynym utrudnieniem dla tego biednego miasta jest OSIOL ZWYCZAJNY vel GRZYM
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 21
  • Majster 2021-06-02 19:08:52 92.220.*.*
    Co tam znowu KONIOWATY KOPYTNY vel ZWYCZAJNY z Ratusza podpisal ? Tym razem szyny beda z plastiku czy plasteliny ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 19
  • Z miasta 2021-06-02 18:40:06 109.146.*.*
    W końcu jakaś dobra informacja i inwestycja godna miasta wojewódzkiego. Panoramy wyglądają super a po wybudowaniu drugiej nitki tramwajowej Olsztyn chociaż trochę nabierze wielkomiejskiego sznytu;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 13
  • z Jarot 2021-06-02 18:05:22 88.156.*.*
    Psychiczny pseudo budowlaniec z UWM i jego chora wizja tramwajowa.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 22
  • 100%olsztyniak 2021-06-02 16:08:28 185.69.*.*
    Cala elblaska wies zameldowala sie tutaj
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 4

www.autoczescionline24.pl