Olsztyn jest jednym z miast, które podpisały deklarację o elektromobilności

Olsztyn jest jednym z miast, które podpisały deklarację o elektromobilności
W Olsztynie był już testowany elektryczny autobus
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Podpisano ją podczas Kongresu Nowej Mobilności 2019 odbywającego się w Lublinie w dniach 9-10 września. Jego inicjatorem jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Stworzyliśmy wydarzenie wyjątkowe, w ramach którego chcemy kształtować rynek zeroemisyjnego transportu w Polsce, a nie tylko o nim mówić. To jest kongres dla polskich samorządów, na którym członkowie i partnerzy PSPA mogą przekazać praktyczną wiedzę. Podczas kongresu pokazujemy, jak może wyglądać przyszłość zrównoważonego transportu – powiedział podczas kongresu Maciej Mazur, dyrektor PSPA.

Ponad 30 samorządów podpisało deklarację o wzajemnej współpracy ws. elektromobilności. Wśród nich jest także Olsztyn. Miasta zapowiedziały m.in. podjęcie działań mających upowszechnić pojazdy elektryczne – nie tylko w transporcie publicznym, ale również prywatnym.

Postanowiliśmy się dowiedzieć jak to porozumienie wpłynie na transport w mieście oraz ile to będzie kosztowało. Nadal czekamy na odpowiedź Urzędu Miasta Olsztyna w tej sprawie. Kilku słów komentarza udzielili za to radni.

W sferze idei kierunek jest zasadny. W praktyce poczekałbym na przykłady z innych miast, które zapoczątkują wdrażanie tego systemu – powiedział w rozmowie z nami radny Paweł Klonowski.

Jak mogłoby wyglądać wdrożenie takiego systemu? Miasto myśli nad rozwojem sieci tramwajowej. Ponadto już teraz w większych miastach jeżdżą elektryczne autobusy i samochody. Ciekawy pomysł ma radny Łukasz Łukaszewski.

W Warszawie popularny jest carsharing samochodów elektrycznych. To nic innego jak możliwość wypożyczenia samochodu na dowolny czas za niedrogą kwotę. Mogłoby to być uzupełnieniem dla transportu zbiorowego. Jeżeli z takiego samochodu skorzystałoby kilkanaście osób dziennie, to na drogach byłoby kilkanaście pojazdów mniej. Na pewno warto byłoby postawić na zasilanie z ekologicznych źródeł energii – tłumaczy Łukasz Łukaszewski.

Jednakże w Olsztynie brakuje jeszcze infrastruktury do rozwoju elektromobilności. Jak dotąd jest pięć ładowarek. Zatem na obecną chwilę trudno mówić o opłacalności takiej polityki.

Komentarze (12)

Dodaj swój komentarz

  • Elektryczne auto 2019-09-12 15:41:00 37.47.*.*
    Oczywiście przynaleznosc będzie kosztować. W końcu utrzymanie Zarządu kosztuje. Ale kto bogatemu zabroni płacić.Od przynależności do tego typu projektu pieniędzy nie przybędzie. Ale pewnie ubedzie?
    Odpowiedz Oceń: 2 0 Zgłoś treść
  • tw kaczor 2019-09-12 03:51:43 5.173.*.*
    Skoro za pewien niezadlugi czas zaczną jeździć po Olsztynie akumulatorowe autobusy miejskie to po co wydawać teraz pieniądze na nowe tory tramwajowe. Lepiej trochę zaczekać, nawet inwestowanie w trakcję trolejbusową się nie opłaca w tej sytuacji
    Odpowiedz Oceń: 8 1 Zgłoś treść
  • Real 2019-09-11 19:21:27 88.156.*.*
    A tak a propos Diesli. W Olsztynie i nie tylko rozpowszechnia się ściemę, że Diesle robią smoga. Chcę głośno to powiedzieć - TO ŚCIEMA jakiej na oczy nikt nie widział. Zbieram dane i mogę to swobodnie udowodnić. A póki co zapraszam a stronę airly.eu gdzie sobie można zobaczyć jak kitują nasze ratuszowe. Powietrze jest książkowe, do czasu aż zaczną ludzie palić śmieci w tych swoich kopciach. Całe lato gdy jest kanikuła aut jeździ więcej (turysty, niedzielne i inne) a powietrze jest....książkowe. Ale zimą, to istna masakra. I co najciekawsze ratuszowe i policyjna straszą mandatami za włączone auta (np do skrobania szybek) a na pętli autobusowej zajeżdżają mocne Diesle i młócą nieraz po pół godziny. I co jest OK? Albo zajeżdżają Diesle pod rampę rozładunkową i przez cały rozładunek "mielą" sobie jakby miały ratuszowo-policyjnych w głębokim poważaniu. I co? Jest OK? A oni czepiają się kogoś, kto szybki rozmraża. Ot co taka to polityka.
    Odpowiedz Oceń: 10 6 Zgłoś treść
  • gość 2019-09-11 19:19:49 88.156.*.*
    Czy w deklaracji ekomobilności był punkt mówiący o systematycznym zwiększaniu ceny biletów na autobusy, tak aby przejazd komunikacją w smrodzie kosztował tyle samo co przejażdżka własnym autem? Czy podpisali również, że bezdomni będą jeździć za free, a mieszkańców będzie się łoić?
    Odpowiedz Oceń: 4 4 Zgłoś treść
  • Real 2019-09-11 19:10:28 88.156.*.*
    Pan Prezydenciunio Grzymowski NIE lubi elektryków, bo kiedyś powiedział, że nie widzi potrzeby aby w Olsztynie jeździły e-autobusy. Pan Grzymuś niczego nie lubi poza tramwajami, które co chwila trzeba robić. Nie lubi trolejbusów, bo są tańsze od tramwajów, nie lubi e- autobusów. Ale przecież mieszka wygodnie, nie tak jak ja, kiedy mi o 4 nad ranem brzęczą Diesle na pętli. Dlatego nie lubi elektryków. Dlatego jak czytam, że ten rolnik chwali e-pojazdy to mam ochotę czymś rzucić w niego, i niekoniecznie czymś ładnym i miłym. Bo ten gościu gra mi na nerwach.
    Odpowiedz Oceń: 8 7 Zgłoś treść
  • Tommy Lee Jones 2019-09-11 17:09:48 83.5.*.*
    Bajtki Majtki!
    Odpowiedz Oceń: 9 1 Zgłoś treść