Dziś jest: 03.05.2024
Imieniny: Antoniny, Marii
Data dodania: 2023-12-29 17:45
Ostatnia aktualizacja 2024-01-03 12:17

Aleksandra Sawczuk

Oficjalnie zakończono tramwajowy projekt [ZDJĘCIA, WIDEO]

Oficjalnie zakończono tramwajowy projekt [ZDJĘCIA, WIDEO]
W nowej zajezdni tramwajowej uroczyście zakończono tramwajowy projekt
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W piątek (29 grudnia) w nowo wybudowanej zajezdni tramwajowej przy ulicy Kołobrzeskiej odbyła się konferencja prasowa, na której oficjalnie ogłoszono finalizację rozbudowy inwestycji tramwajowej. Tym samym do użytku wejdą dwie nowe linie - „czwórka” i „piątka”. Koszt projektu wyniósł 607 mln zł.

reklama

Olsztyn, jako jedyne miasto w Polsce, zdecydowało się na budowę systemu tramwajowego od podstaw. Pierwszy etap umożliwił powstanie 11 km torów oraz trzech linii tramwajowych. Drugi objął 6 km trasy, a jego cel stanowiła poprawa komunikacji z południowymi obszarami miasta, zwanymi „sypialniami”. Umowę na realizację robót miasto podpisało w czerwcu 2021 roku.

* * *

www.akademiapostepu.pl

* * *

Firmami, które zajmowały się wykonaniem projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - trakcja szynowa” były Polimex Mostostal S.A. oraz Trakcja S.A. Cała inwestycja kosztowała około 607 mln zł, z czego 85 proc. uzyskano ze środków unijnych.

Aktualnie z olsztyńskich tramwajów dziennie korzysta ponad 20 tys. osób. Podczas spotkania z mediami kilkukrotnie podkreślano, iż "ogromnym sukcesem dla naszego miasta jest stworzenie linii nisko emisyjnej i ekologicznej".

- Początek transportu publicznego to lata 2000, wejście do Unii Europejskiej. Otrzymane środki pozwoliły na powrót tramwajów do naszego miasta po 50 latach. To był wielki wysiłek ze strony wykonawców oraz ze strony moich współpracowników. Chciałbym im serdecznie podziękować. Ten projekt wymagał włożenia wielkiego serca, wiedzy i umiejętności, żebyśmy dzisiaj mogli powiedzieć, że zrobiliśmy kolejny milowy krok dla rozwoju transportu publicznego w Olsztynie. Uważam, że dzisiejsze zakończenie projektu, wziąwszy pod uwagę oczekiwania, marzenia naszych mieszkańców, jak i wykorzystane strategie, zobowiązują nas do tego, żeby działać na rzecz dalszego rozwoju transportu publicznego w naszym mieście - mówił podczas uroczystości finalizującej projekt, prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz.

Wspomniał również o korzyściach płynących z realizacji projektu. Jako najważniejszy profit wskazał założenie, iż w okresie najbliższych 20 lat uda się oszczędzić co najmniej 390 mln zł. Jest to suma wynikająca z oszczędności czasu, mniejszej ilości wypadków oraz eksploatacji pojazdów.

W konferencji uczestniczył również dyrektor Departamentu Projektów Infrastrukturalnych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Maciej Berliński, który podsumował przedsięwzięcie następująco: - Prezydent wraz ze swoją ekipą są specjalistami od realizacji projektów trudnych i niemożliwych. Wielu z nas nie dawało tej inwestycji szans. Jest to największy, pojedynczy projekt transportowy w programie Polski Wschodniej i jako jedyny podlegał notyfikacji Komisji Europejskiej. Udało się otrzymać ponad 420 mln euro z Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Krzysztof Figat, prezes zarządu firmy Polimex Mostostal S.A. wspomniał natomiast o przeszkodach, które napotkała ich firma podczas prac.

- Rozpoczynaliśmy w bardzo trudnych warunkach w 2021 roku: koniec pandemii, skutki wojny na Ukrainie, to wszystko dotknęło naszą budowę. Mimo drobnego „poślizgu” udało nam się zrealizować budowę. Mieliśmy jeden, wspólny cel. Myślę, że jest się czym pochwalić, tak duży projekt widzi cała Polska – tłumaczył.

Według władz miasta, dużym sukcesem jest także oddanie do użytku nowej zajezdni na terenie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK), która kosztowała około 90,5 mln zł (85 proc. pokryto ze środków unijnych). Umożliwi ona garażowanie wszystkich tramwajów (łącznie 27 składów), którymi dysponuje przewoźnik, co w efekcie wpłynie na ich żywotność. Realizacją rozbudowy zajmowało się konsorcjum firm Budimex S.A.

Głos zabrał także Mariusz Hurylski, dyrektor Oddziału Północnego Budimex S.A. Podziękował za 1,5 roku owocnej współpracy z naszym miastem oraz pogratulował, iż tak trudnych czasach udało się tę realizację wykonać.

Na efekt całego przedsięwzięcia złożył się szereg czynników: rozbudowa infrastruktury tramwajowej, systemu ITS, zakup 12 nowych tramwajów (tureckiego producenta Durmazlar), a także przebudowa podziemnej infrastruktury czy układu drogowego.

Przypominamy, że tramwaj linii nr 4 połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym, a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Tramwaje mają kursować z wysokimi częstotliwościami, co 15 min. W godzinach szczytu „czwórka” będzie jeździć nawet co 7,5 min.

Oficjalne otwarcie linii numer 4 odbędzie się w sobotę (30 grudnia), o godz. 10:30. Pierwsze dwa tramwaje wyruszą o godz. 11:15 z pętli na ul. Wilczyńskiego w kierunku krańcówki węzła przesiadkowego przy Dworcu Głównym i wrócą na pętlę. W ostatni weekend grudnia (30-31) przejazdy będą bezpłatne.

Od 1 stycznia 2024 r. mieszkańcy będą mogli korzystać również z linii numer 5.

Od nowego roku w Olsztynie będzie funkcjonować pięć linii tramwajowych, które mają w ciągu roku pokonać około 1,5 mln km oraz 34 linie autobusowe, które przejadą około 7,5 mln km. W przypadku niektórych kursów autobusowych, zostaną wprowadzone drobne modyfikacje, ale 80% tras pozostanie bez zmian. Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej mieszkańcy znajdą, m.in. na stronie portalu Olsztyn.com.pl, pod wskazanym linkiem: https://www.olsztyn.com.pl/mpk.html.

Aleksandra Sawczuk, kru

Komentarze (84)

Dodaj swój komentarz

  • pytanie 2024-01-03 12:58:18 79.191.*.*
    Tak sobie myślę. Tyle ludzi pracowało przy budowie. Co z nimi teraz???
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • xc 2024-01-02 08:14:08 95.160.*.*
    Jak w filmach Barei!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • wedrfg 2023-12-31 22:06:05 46.205.*.*
    a światła, biletomaty,.... ???????????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Kapitan Planeta 2023-12-31 19:56:24 2a01:11cf:4102:*
    Kiedy Wilczyńskiego - Warszawska?!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • diss 2023-12-31 14:20:07 79.191.*.*
    A ja czekam aż naprawią wszystkie drogi, które zniszczyli podczas budowy, jak i wszystkie ulice, na których były objazdy. Często to ulice osiedlowe, które nie są przystosowane do ciężkich pojazdów. Teraz są przez ciężkie pojazdy (np. autobusy) zniszczone. Piotruś motorniczy o tym nie pomyślał.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 7
  • Inżynier. 2023-12-31 14:05:02 46.205.*.*
    Zakończono budowę linii tramwajowej? Proszę przejść się przez plac budowy, jeżeli tak ma wyglądać zakończenie to wyślę zawiadomienie do prokuratury m.in. na inspektorów budowlanych z Urzędu Miasta, a tym bardziej jak zostały dokonane odbiory końcowe. Zostaną też sprawdzone umowy i czy zostały naliczone kary umowne za opóźnienie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 5
  • Dupolizy 2023-12-31 08:18:06 185.138.*.*
    sama śmietanka ...... Arbuz ze świtą nieudolnych radnych. A Narwojsz Pisior jak mu od dobrobytu kałdun wywaliło. Sztyczne miny do cyrku niszczenia miasta. Żenada.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 13
  • Stasia 2023-12-31 08:14:12 83.28.*.*
    No i super
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Niestety olsztyniak 2023-12-31 01:35:05 46.205.*.*
    Co się szczezycie nieudaczniki ratuszowe z gamoniem grzymowiczem na czele , tramwaje niepotrzebne we wsi Olsztyn pozatym ulice pozwezanne ,sygnalizacja porażka , stan ulic styludzienki nawierzchnia typowo oo olsztynsku czyli na odpierd...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 11
  • asdasd 2023-12-30 14:48:50 46.205.*.*
    rąsia, rąsia..... myślą, że są fajni?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 8
  • doc 2023-12-30 13:06:31 79.191.*.*
    Rondo przy rolniku co rondem nie jest . Jak wyłączą światła robi się niezły burdel . Jakby się w Ratuszu stado baranów parzyło.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 16
  • Na zatorze ! 2023-12-30 13:05:00 164.127.*.*
    TERAZ CZAS NA ZATORZE !!! TRAMWAJ NA ZATORZE !!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 8
  • HGW 2023-12-30 12:59:26 2a00:f41:8c1:*
    Kolejny geniusz się popisał stawiając sygnalizator o bezkolizyjnym skręcie w lewo, a na środku skrzyzowania zapala się czerwone, to jakie to pół bezkolizyjne, pół kolizyjne?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11
  • wyborca Prezesa Tysiąclecia 2023-12-30 11:53:37 176.221.*.*
    To teraz czas na stadion dla stomilu, stomilanek, indykpolu i indykpolanek! Do boju!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 16
  • Jprdl 2023-12-30 10:12:39 88.156.*.*
    To ma być koniec inwestycji? W mieście dalej rozpierdol jak na Ukrainie, rozkopane ulice, pełno odpadów budowlanych się wala i wiatr rozdmuchuje je dalej, chuja nie koniec, amatorszczyzna na każdym kroku i jeszcze ta Urania z 10 miejscami parkingowymi dla gości, przecież to trzeba mieć z deklem coś, kto ci qrwa grzybowicz tam przyjedzie jak nie ma gdzie samochodu zostawić?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 19
  • PAUL MARK 2023-12-30 10:11:07 77.254.*.*
    A RUDY BANDYTA ZLIKWIDOWAŁ DEMOKRACJĘ
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 24
  • papaj 2023-12-30 09:16:37 188.146.*.*
    Brakuje mi tu jednej istotnej persony, w czarnej długiej, z białym kołnierzykiem i koszykiem w ręku....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 5
  • OLSZTYN WYKORZYSTAŁ UNIJNE FUNDUSZE PRZEZ OSTATNIE LATA BARDZO DOBRZE I DALEJ TO RÓBMY DLA MIESZKAŃCÓW OLSZTYNA. PIENIĄDZE WYDAWAĆ ALE MĄDRZE ABY INWESTYCJE SŁUŻYŁY MIESZKAŃCOM OLSZTYNA. 2023-12-30 01:10:02 81.190.*.*
    Lepiej zrobić trasę tramwajową,nowe chodniki,nowe oświetlenie,nowa infrastruktura pod drogami,nowe trasy rowerowe..... niż wydać 1,5 miliarda na ekektrownię w Ostrołęce, której i tak miało nie być i dobrze o tym dur....ie wiedzieli i której nie ma i nie będzie. Do tych co narzekają.....to co lepsze ekektrownia , której nie ma za 1,5 miliarda i nie będzie czy nowa infrastruktura drogowa,trawajowa i inne!?!???.... Przelew wiślany tak samo 2,5 miliarda złotych po to aby dziennie 5-7 żaglówek tamtędy płynęło i to w dodatku w okresie letnim. Na tvpizz poszło około 11 miliardów..... ostatnio podano zarobki ogórków, młodych wilków i ich młodych szefów....1,5 miliona za niecały rok.... ogórki i młode wilki też nieźle się bawili za nasze wspólne podatki. Jak to można ludzki mózg i podświadomość ogłupić. Dobrze Polacy, że poszliśmy na wybory. Polacy to jednak mądry naród bo jednak zdecydowana większość narodu nie dała się ogłupić. Świadczy to mądrości Polaków.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 15
  • ?? 2023-12-30 00:45:29 88.156.*.*
    Widocznie zakończono, aby przerwać naliczanie kar umownych, co jest wbrew prawu. Kto odebrał plac budowy w takim stanie?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 10
  • BOLEK 2023-12-30 00:22:21 185.138.*.*
    Jak zakończono?????? Ulice rozkopane, dziurawe, fałdy, braki asfaltu, nie równa nawierzchnia, brak wymalowanych wszędzie pasów itd. itd. ........ To jak ten syf ma być zakończony???? Żart????
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 11

www.autoczescionline24.pl