Dziś jest: 26.04.2024
Imieniny: Klaudiusza, Marii
Data dodania: 2021-01-07 19:40
Ostatnia aktualizacja 2021-01-30 15:47

Łukasz Czarnecki-Pacyński

Nowy dworzec autobusowy w Olsztynie już wkrótce - kolejowy trochę później

Nowy dworzec autobusowy w Olsztynie już wkrótce - kolejowy trochę później
Dworzec PKS może zostać rozebrany
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Pozwolenie na na remont-przebudowę dworca PKS w Olsztynie uprawomocniło się i nikt nie złożył protestu w tej sprawie. 

reklama

Retail Provider zamierza wybudować w miejscu dotychczasowego dworca PKS centrum handlowo-usługowe, w którym znajdzie miejsce także dworzec autobusowy. Dotychczas plany te były blokowane z powodu protestów stowarzyszenia Forum Rozwoju Olsztyna, które próbowało doprowadzić do uznania obiektu zbudowanego w 1970 roku olsztyńskiego dworca za zabytek. Składane kilkakrotnie przez stowarzyszenie wnioski były odrzucane najpierw przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Olsztynie a potem przez Ministra Kultury i ostatecznie ta idea nie ujrzała światła dziennego. Do protestujących zaapelował m.in. prezydent Olsztyna, prosząc, by zaprzestali opóźniania realizacji tej, tak bardzo miastu potrzebnej, inwestycji. 

Kolejną przeszkodę stanowiły protesty PKP, która uznała, że wszelkie prace ziemne prowadzone w odległości - 20 m od granicy obszaru infrastruktury kolejowej, należy uzgadniać z zarządcą tego obszaru. Ten argument jednak ostatecznie upadł, kiedy uznano, iż teren w bezpośrednim sąsiedztwie budynków objętych rozbiórką nie stanowi obszaru kolejowego i takie uzgodnienia nie są w związku z tym potrzebne.

Tym razem protestów już nie było i pozwolenie na remont-przebudowę obiektu dworca autobusowego - a także posadowionego obok biurowca - uprawomocniło się. Oba obiekty mają zostać rozebrane do końca tego roku, robiąc miejsce pod obiekt planowanego centrum handlowo-usługowego. 

Z kolei zarządzany przez PKP dworzec kolejowy, stanowiący dotąd jedność architektoniczną z dworcem autobusowym, czeka na swojego wykonawcę. Po wyłonieniu go w drodze przetargu trzeba będzie uzyskać pozwolenie na rozbiórkę budynku, a następnie zbudować tam obiekt nowego dworca. 

Komentarze (24)

Dodaj swój komentarz

  • Jarecki 2021-01-09 19:08:37 109.241.*.*
    To jak wygląda dworzec PKP,to wina kolejarzy,to,że na przeciwko dworca powstało centrum paliwowo-wyznaniowo-jadlodalniane,to też po części robota PKP,bo Mac mógł powstać dawno temu na dworcu,kiedy pierwszy raz remontowano dworzec w Gdańsku(miał być remont też Olsztyna).W całej Polsce potrafiło zrobić porządek z twórcami,tylko w Olsztynie nie da się !!!!!! O czym to świadczy ? O NIEUDACZNIKACH rządzących w tym mieście,województwie.......
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 4
  • Stój Halina 2021-01-08 11:05:39 89.64.*.*
    Jedyny racjonalny pogląd na całą sprawę miało FRO. Prędzej Jarosław Kaczyński się ożeni niż zobaczycie nowy dworzec autobusowy. Zapoznajcie się lepiej z dotychczasową działalnością firmy Retail Provider i prześledźcie wypowiedzi jej przedstawicieli od 2012 roku. Może wówczas dotrze do Was, że poza zmieniającymi się co kilka lat koncepcjami, Retail Provider nie przedstawił do tej pory żadnych konkretów. Oczywiście nie przeszkadza to lokalnym mediom klepać bzdur jak w tytule tego artykułu. A mieszkańcy otwierają gęby i łykają jak pelikan każdą zapowiedź budowy czegoś nowego. Jeśli obecny dworzec PKS zostanie zburzony, Olsztyn najprawdopodobniej zostanie na lata bez tego typu obiektu. O wielkim centrum handlowym też zapomnijcie (i bardzo dobrze, bo centra handlowe to rak toczący polskie miasta). A teraz czekam na 1568 artykuł o tytule "Nowy dworzec autobusowy już niebawem!".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 9
  • ... 2021-01-08 09:57:57 188.146.*.*
    Biurowca to szkoda. Ogólnie ten dworzec nie jest zły tylko CHYBA celowo był niedbany by niszczał. I jest funkcjonalny. Oby następca był lepszy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • Z miasta 2021-01-08 07:32:31 81.155.*.*
    Jest czymś normalnym że w obecnych czasach wszędzie w świecie centra handlowe czy różne pasaże współistnieja z dworcami transportu publicznego chodzi tylko o to żeby nie był taki dworzec tylko małą budka ,przybudowką a niestety na to się zanosi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 8
  • Kofola 2021-01-07 23:45:55 37.139.*.*
    Pamiętajcie że FRO straszyło dworcem budką za 20-30 mln. Dziś już wiemy że sama tylko część PKP będzie kosztować ponad 70 mln. Pamiętaj jak straszyli że nowy dworzec będzie mniejszy a do powierzchni obecnego dodawali piwnice, schron itp. Propagandę To oni mają niezłą. Pamiętacie nieudany eksperyment turbina na rondzie OKS. Zapytajcie Jurka z FRO czyj to pomysł. Tak się dzieje, gdy przerasta cię własna ambicja i wiedza urbanistyczna.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 11
  • miłośnik PKP 2021-01-07 20:38:46 159.205.*.*
    Szkoda, że przy okazji tych inwestycji zapomniano o parkingach dla podróżnych pociągów i autobusów. Obecnie te kilkanaście istniejących miejsc parkingowych, notorycznie blokują mieszkańcy pobliskich domów, których w pełni rozumiem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 5
  • prawda 2021-01-07 20:31:26 82.139.*.*
    [...] "centrum handlowo-usługowe, w którym znajdzie miejsce także dworzec autobusowy" [...] Czy plan zagospodarowania przestrzennego nie powinien w tym wypadku określać przeznaczenia tego terenu jako głównego przeznaczenia w formie dworca z ewentualnym dodatkiem handlu, a nie handlu z dodatkiem dworca? Kolejność określeń robi tu zasadniczą różnicę, co niewątpliwie przełożyć się może na potraktowanie części dworcowej po macoszemu. Ktoś cyniczny mógł wręcz ocenić, że aż dziwi bierze, iż Retail Provider zechciał łaskawie dorzucić tam dworzec do swojego centrum handlowego. No tak, w końcu kto obecnie korzysta z autobusów dalekobieżnych, przecież każdy ma po dwa mercedesy w przydomowym garażu...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • gość 2021-01-07 19:46:21 88.156.*.*
    będzie kwik jak się ockniecie i zobaczycie co wam zgotuje deweloper
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 11

www.autoczescionline24.pl