Dziś jest: 28.03.2024
Imieniny: Anieli, Jana, Sykstusa
Data dodania: 2016-03-15 10:26

Iwona Starczewska

Nowe torowisko wzdłuż osiedlowej ulicy zamiast ul. Wyszyńskiego?

Poprowadzenie torowiska osiedlową ulicą Parkingową nie zaś obleganą ulicą Wyszyńskiego – to tylko jedna z wielu propozycji korekty przebiegu planowanej linii tramwajowe. Postulaty skierowali do prezydenta miasta olsztyńscy społecznicy.

reklama

Nowa trasa tramwajowa, której budowa najpewniej ruszy w 2018 roku, ma przebiegać w ciągu ul. Witosa (od wybudowanego odcinka) poprzez ulice Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego do al. Piłsudskiego (do wybudowanego odcinka), od ul. Obiegowej poprzez al. Piłsudskiego do ul. Dworcowej oraz wzdłuż al. Warszawskiej i ul. Dybowskiego do Starego Dworu. Ostatecznie przedłużenie linii ma za zadanie połączyć osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin oraz Dworcem.

Podczas konsultacji mieszkańcy miasta proponowali jednak liczne zmiany w ustalonej już trasie tramwajowej. Propozycje te zebrali olsztyńscy społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna i wraz z Marcinem Bobińskim, autorem bloga Olsztyńskie Tramwaje oraz radnym Krzysztofem Kacprzyckim zwrócili się ze stosownym apelem do prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza.

Wśród postulatów znajduje się między innymi propozycja przeprowadzenie linii tramwajowej przez Nagórki bliżej miejsc zamieszkania potencjalnych pasażerów. Tory miałyby więc przebiegać nie prosto ulicą Krasickiego, lecz na przykład ulicami Barcza i Murzynowskiego.

Społecznicy wnioskują również o rezygnację z budowy odnogi linii tramwajowej wzdłuż ulicy Leonharda do bramy fabryki opon Michelin, która ich zdaniem nie generuje stałych potoków pasażerskich.

W apelu znajdziemy również propozycję przeprowadzenia linii tramwajowej nie wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, lecz równoległą do niej ulicą osiedlową, tzw. ul. Parkingową, co pozwoli uniknąć uciążliwych prac związanych z przebudową ul. Wyszyńskiego oraz zmniejszenia przepustowości skrzyżowań w jej ciągu, a przy tym przybliży tramwaj do bloków na Osiedlu Kormoran.

Społecznicy proponują również przeprojektowanie węzła przesiadkowego Dworzec Główny, który w obecnym kształcie - zdaniem społeczników - jest skomplikowany i nieprzyjazny pasażerom, a budowa tramwaju według dotychczas przedstawionych projektów jedynie pogłębi te problemy.

- Celem uwag wyrażonych we wspólnym apelu jest wobec tego promowanie lepszych, przyjaznych rozwiązań, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał trasy narzuconej przez władze Olsztyna. W szczególności zależy nam na przybliżeniu tramwaju do miejsc zamieszkania, zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie kształtowania sieci miejskiego transportu publicznego. Naszym zdaniem to zdecydowanie ważniejsze, niż kurczowe trzymanie się istniejących głównych ulic – chyba że władzom Olsztyna bardziej zależy na wyremontowaniu nawierzchni ulicy Wyszyńskiego czy Krasickiego za unijne pieniądze na transport publiczny, niż na stworzeniu nowego systemu transportowego zdolnego do konkurowania atrakcyjnością z prywatnym samochodem – komentuje Forum Rozwoju Olsztyna.

Autorzy apelu mają nadzieję, że prezydent Olsztyna uwzględni ich uwagi oraz skieruje je do projektanta trasy tramwajowej, tak by stworzył z nich kolejny wariant, który zostanie poddany analizie w studium wykonalności projektu.

Komentarze (14)

Dodaj swój komentarz

  • OLS 2016-03-17 07:22:33 31.6.*.*
    Widzę, że "społecznicy" chcą jak najbardziej przymilić się kierowcom a nie koniecznie dążyć do zmiany sposobu poruszania się w mieście z indywidualnego na zbiorowy. Na całym świecie odchodzi się już od ułatwiania za wszelką cenę życia zmotoryzowanym (którzy najczęściej jeżdżą sami) a inwestuje w transport zbiorowy, ale cóż, Olsztyn będzie oporny, bo przecież skoro już się wykosztowałem na samochód to muszę się pokazać i nie będę jeździł jak plebs autobusem czy tramwajem :/
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 3
  • czepialski 2016-03-16 13:54:57 31.61.*.*
    Nie żebym się czepiał ale nie znam Piłsudzkiego.... a co do reszty to masz całkowitą rację. Tylko że Wyszyńskiego może i jest szeroka ale to droga krajowa i jak jej zabierzesz jeden pas to się zamuli aż do kortowa ;)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • adddddd 2016-03-16 08:12:36 46.186.*.*
    Nie wierzę w to co czytam. Jak można wpaść na tak idiotyczny pomysł, by puścić tramwaj pod klatkami schodowymi? Przecież Parkingowa to uliczka osiedlowa, dojazd od budynków i jak nazwa wskazuje, do parkingów. Jedyny dojazd. Tam nie ma miejsca na tramwaje. Czy ktoś w ogóle widział jak ta parkingowa wygląda w rzeczywistości, czy tylko na mapie zobaczył, że taka ulica istnieje? Pomijając już nawet ten fakt, że ta "uliczka" się nie nadaje z powodu blokowania dojazdu i zbyt bliskiego sąsiedztwa z blokami, to jak tramwaj miały niby w nią wjeżdżać? Miałby na skrzyżowaniu Wyszyńskiego z Żołnierską zjeżdżać w Żołnierską by zaraz robić ciastny zjazd do uliczki osiedlowej? WTF???? Puścić tramwaj osiedlową uliczką pod oknami bloków gdzie bawią się dzieci, zablokować dojazd do bloków, parkingów i przychodni, zasłonić osiedle kablami. Co za kretyński pomysł. Jeśli społeczniacy mają takie propozycji, to nie dziwię się Prezydentowi (którego nie popieram i na którego nie głosowałem), że nie chce z nimi konsultować takich rzeczy. Wyszyńskiego jest w sam raz na tramwaj. Szeroka, po dwóch stronach ma szerokie chodniki, po dwóch stronach ma osiedla. Propozycja puszczenia ulicą parkingową to jak propozycja puszczenia tramwaju parkiem Kusocińskiego zamiast Piłsudzkiego. Całkowity absurd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Marian Paździoch 2016-03-15 20:49:44 82.139.*.*
    Tramwaje pasują w tych miastach, które budowano z myślą, że tu będą jeździły tramwaje, bo inaczej trzeba przerabiać miasto, żeby pasowało do tramwai... :)))))
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Mieszkaniec nagorek 2016-03-15 15:15:44 88.156.*.*
    Mieszkam na Murzynowskiego i zastanawiam się kto wpadł na ten absurd. Gdzie miały by powstać torowiska na tej ulicy, kosztem czego? Chodników parkingu czy bloków. Gdzie chcecie znaleźć 6 m szerokości na tej osiedlowce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
  • Znafca 2016-03-15 14:06:13 193.243.*.*
    Chyba kogos pogięło - puścic tramwaje przy budynkach i placach gdzie lataja dzieciaki? Absolutnie. Niech tna parkingi, ładuja się w Wyszyńskiego - ale w żadne osiedle nie wchodzić. Chyba że będzie tam równiez ograniczenie prędkości do 25 km/h i dokładnie wygrodzone całe torowisko.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 4
  • Krychacz 2016-03-15 13:26:53 82.139.*.*
    I jak widać, gdzie by to torowisko nie przymierzył, to dupa z tyłu :). Lepiej za te pieniądze kolejną drogę zbudować, albo rozbudować i autobusy puścić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4

www.autoczescionline24.pl