Lewica chce utworzenia parku narodowego na Mazurach, ale wspiera też budowę S16

Lewica chce utworzenia parku narodowego na Mazurach, ale wspiera też budowę S16
Podczas konferencji Lewicy Marcin Kulasek, Małgorzata Matuszewska-Boruc czy Bartosz Grucela mówili o ekologicznym programie dla Polski
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Podczas czwartkowej konferencji Lewicy, która odbyła się na Starym Mieście, przedstawiciele tego ugrupowania przedstawili tzw. Zielony Pakt dla Polski. Są to rozwiązania wspierające ekologię i środowisko, m.in. utworzenie parku narodowego na Mazurach. Jednakże działacze koalicyjnych ugrupowań są także za tym, aby wielkie inwestycje, jak budowa S16 czy przekop Mierzei Wiślanej, również powstały.

Lewica ma rozwiązania, dzięki którym zatroszczymy się o klimat, ochronimy przyrodę i zadbamy o zwierzęta – jest to Zielony Pakt dla Polski. Deklarujemy, że w sprawie klimatu nie będziemy patrzyli, jak dana partia się nazywa. Proponujemy współpracę na zasadach bezpartyjnego bloku – powiedział Marcin Kulasek, sekretarz generalny Sojuszu Lewicy Demokratycznej.

Zdaniem przedstawicieli Lewicy Zielony Pakt dla Polski to nowy rozdział w walce ze zmianą klimatu, to rozwiązania, które są potrzebne już na dzisiaj. Program zawiera 10 punktów. Mowa jest m.in. o stawianiu na odnawialne źródła energii, walkę ze smogiem, wprowadzenie ogólnopolskiego programu retencji, zakończeniu betonowania miast czy utworzenie większej liczby parków narodowych.

Uważamy, że powinien powstać Mazurski Park Narodowy. Obecnie mamy park krajobrazowy, który chcemy podnieść do rangi parku narodowego. Ten temat jest poruszany od wielu lat. My, jako Lewica, deklarujemy, że to zrealizujemy. Będziemy w tym celu przekonywali lokalne samorządy, bo to jest duża szansa do rozwoju ruchu turystycznego. Wystarczy zobaczyć, jak wygląda to na Podlasiu w Białowieskim Parku Narodowym – powiedział Bartosz Grucela, jeden z kandydatów do Sejmu.

Przedstawiciele Lewicy zadeklarowali również, że opieką otoczą przyrodę. W tym celu ma powstać Fundusz Dzikiej Przyrody oraz instytucja Rzecznika Praw Zwierząt, który dbałby o prawa nie tylko zwierząt domowych, ale także hodowlanych i dzikich. Jednym z punktów jest także zlikwidowanie ferm futrzarskich, chowu klatkowego i zakaz występowania zwierząt w cyrkach.

Mimo proekologicznych postaw działacze Lewicy wierzą, że rozpoczęte i planowane wielkie inwestycje w regionie, jak budowa S16 i przekop Mierzei Wiślanej, są potrzebne Warmii i Mazurom.

W sprawie budowy drogi S16 mamy jednolite stanowisko. Chodzi o to, żeby wybrać najmniej inwazyjną trasę. Wiemy, że jako województwo jesteśmy w pewnym względzie wykluczeni komunikacyjnie i ta droga, jako kręgosłup Warmii i Mazur, musi być zbudowana. Oczywiście co do ostatecznego przebiegu trasy muszą zostać przeprowadzone konsultacje z mieszkańcami i samorządami i do tego chcemy doprowadzić – przyznał Marcin Kulasek.

Jeżeli chodzi o przekop Mierzei Wiślanej, zdania są bardziej podzielone, jednakże większość działaczy optuje za tym pomysłem, gdyż widzi szanse na rozwój gospodarczy.

Każda z partii wchodząca w skład naszej koalicji ma różne zdanie na temat celowości przekopu. Członkowie naszej partii z Elbląga bardzo za tym optowali. Widzą w tym przyszłość turystyczną i gospodarczą. Ja osobiście również jestem za przekopem – powiedziała nam Małgorzata Matuszewska-Boruc, kandydatka do Sejmu.

Działacze dodali także, że chcą walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym mieszkańców regionu. Do każdego powiatu ma dojeżdżać kolej a do każdej gminy autobus.

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • kasia i ola 2019-12-08 13:31:28 94.40.*.*
    tunel wybudujcie, pod bałtykiem idzie już taki, precz z ruskimi tirami, hałas po jeziorach przez cały rok, tego chcecie dla Polaków? ta trasa to zdrada, to element wojny hybrydowej, ruskie robią w tym kraju co chcą
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Track 2019-10-10 16:04:18 37.47.*.*
    Dla Rosji s 16 ,, to droga życia'' . Muszą uzyskać jak najkrótsze połączenie z Mińska Białoruskiego do trójmiasta (gdzie się znajdują terminale przeładunkowe, 25 % kontenerów obsługiwanych trafia do Rosji )
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Głos z Mikołajek 2019-10-02 23:41:52 192.40.*.*
    Płacą ci za te komentarze czy tak zwyczajnie jesteś ignorantem? S16 MUSI POWSTAĆ i POWSTANIE. Chce tego przyłączająca większość mieszkańców mazur, przeciwników jest garstka ale jesteście krzykliwi, co widać pod tym artykułem - komentarze krytyczne wobec S16 pisze jedna osoba spod dwóch ip: 79.51.*.* 37.47.*.*. Ruscy mają do dyspozycji nowiutką S8 z Białegostoku i A2 do Słubic - S16 nie jest im do niczego potrzebna - jest natomiast NIEZBĘDNA mieszkańcom regionu. To by było na tyle jeśli chodzi o waszą brudną i nasyconą manipulacjami kampanię.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 12
  • 104 kompania syndykalistow 2019-10-02 22:28:10 79.51.*.*
    S16-nie przejdzie !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 8
  • Mk 2019-10-02 10:20:51 79.51.*.*
    Szyfrogram przyszedł z Moskwy żeby budować s16 ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 5
  • SZARA 2019-09-27 19:34:08 37.47.*.*
    Budowa szetnastki jest kluczowa dla zwzrostu ekonomicznego Rosji . bez korytarza przez Mazury Rosji grozi zapasc.Rosja nie posiada odpowiednich terminali portowych takich jakie posiada Polska i dlatego budowa korytarza ktory polaczy wschod Europy z trujmiastem musi byc przeprowadzona bez wzgledu na koszty i straty .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 10
  • filip 2019-09-27 16:39:36 37.47.*.*
    S16- to Nord Stream 3 kosztem zniszczenia Mazur
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 5
  • gość 2019-09-27 13:09:12 88.156.*.*
    precz z lewicą - ruskimi agentami
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • red is b 2019-09-26 16:57:37 37.47.*.*
    S16- ruska autobana i normalna reakcja czerwonych .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 8
  • Pilecki 2019-09-26 16:18:47 37.47.*.*
    To w ostatnim dniu urzędowania rządu Millera dr lasów podpisał tajną umowę z Ikea. Wyrznleto prawie całą pusZczę posła obce koncerny mają partie jako swoich zarządców
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 1