Kiedy najlepiej pić kawę?

Kiedy najlepiej pić kawę?
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Materiał Partnera

Wiele osób przyznaje, że filiżanka kawy jest kluczowym momentem ich porannej rutyny. Porcja kofeiny wydaje się niezbędna przed każdym ważniejszym zadaniem, które wymaga skupienia. Jest też chwilą przyjemności po południu zwłaszcza, kiedy dzieli się ją z przyjaciółmi. W pewnych przypadkach picie kawy może pomóc w osiągnięciu lepszych wyników. Można nawet rozważyć zakup ekspresu do kawy do użytku domowego, aby mieć stały dostęp do tego cudownego napoju. Czy jednak są sytuacje, w których powinno się na dobre zrezygnować z kawy? A może są momenty, kiedy kawa może by jeszcze bardziej pomocna? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, kiedy najlepiej delektować się ulubioną kawą, a kiedy wybrać raczej inny napój.

Jak kofeina wpływa na hormony?

Jak wszyscy wiemy, świat kawy dostarcza nam bogactwa smaków i jest najbardziej popularnym źródłem kofeiny. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, jak kofeina wpływa na nasz organizm w ciągu dnia. Kofeina działa pobudzająco, dlatego po filiżance kawy możemy czuć się bardziej czujni i skoncentrowani. Jako stymulant może wpływać na wiele różnych obszarów, takich jak sprawność fizyczna i nastrój. Opieramy się na tym źródle energii, kiedy tego najbardziej potrzebujemy i zazwyczaj jest to tuż po przebudzeniu, ponieważ chcemy szybko rozpocząć dzień, aby zrobić jak najwięcej.

Jednak nasza fizjologia ma też swoje zasady - gdy tylko się budzimy, poziom kortyzolu zaczyna wzrastać i osiąga szczyt po 30 – 45 minutach. Kortyzol to znany hormon stresu, który może zwiększać czujność i skupienie. Wpływa również metabolizm, działanie układu odpornościowego i ciśnienie krwi, dlatego picie kawy, gdy poziom kortyzolu jest szczytowy, może go dodatkowo zwiększyć i spowodować niepożądane problemy zdrowotne. Najlepiej wypić filiżankę kawy kilka godzin po przebudzeniu, kiedy poziom kortyzolu w naturalny sposób zacznie spadać i wtedy może przydać się zastrzyk energii. Więc jeśli zazwyczaj budzisz się o 7.00 rano, to kawę wypij dopiero między godziną 9.00 a 10.00. Taka zmiana kawowego rytuału może zapewnić stały, naturalny poziom energii zamiast ostrego skoku i dużego spadku trochę później.

Dlaczego ekspres do kawy nie powinien być używany po południu?

Zamykanie ekspresu do kawy po obiedzie to może ekstremalny scenariusz, ale jeśli pijasz kawę późnym popołudniem, to powinieneś przestać. Ponieważ kofeina stymuluje i wspomaga czujność oraz skupienie, może powodować problemy ze snem, a nawet zwiększać niepokój u niektórych osób. Jak sugeruje artykuł w Medical News Today (Medycznych Wiadomościach), kofeina pozostaje w naszym systemie aż do 5 godzin! Oczywiście, zależy to od jej spożytej ilości, fizjologii i indywidualnych czynników, ale i tak jest to dość długi czas mimo tego, że efekt orzeźwienia będzie z czasem wydawał się mniej intensywny. Organizm i tak potrzebuje około pięciu godzin na rozkład kofeiny i ma to na nas wpływ. Jeśli szykujesz się do snu lub po prostu potrzebujesz relaksu, to po kawie może to okazać się to trudniejsze. Możesz nawet zauważyć niewielki wzrost tętna, szczególnie jeśli jesteś wrażliwy na kofeinę. Spożywanie kawy po obiedzie może utrudniać zasypianie lub powodować zaburzenia snu, niespokojny sen lub budzenie się, w celu skorzystania z toalety (z powodu moczopędnych właściwości kawy, które powodują większą częstotliwość oddawania moczu). Jeśli chcesz mieć zdrowy, kojący sen, zrezygnuj na dobre z kawy późnym popołudniem lub przejdź na alternatywę - bez kofeiny.

Picie kawy przed treningiem zwiększa wydajność

Jednym z najlepszych momentów na spożycie kofeiny jest okres przed ciężkim wysiłkiem fizycznym. Podczas każdego treningu potrzebujemy dużo energii, aby był on jak najbardziej efektywny, a ze względu na stymulujący efekt kofeiny, warto go wykorzystać. W rzeczywistości nie chodzi tylko o więcej energii. Kilka badań wykazało, że kofeina może opóźniać zmęczenie wysiłkiem fizycznym i poprawiać siłę i moc mięśni. Dlatego dobrze zaplanuj rytuał picia kawy - wypij ją na 30 do 60 minut przed treningiem, aby zmaksymalizować jego efekty. Tyle mniej więcej czasu potrzeba, aby poziom kofeiny w organizmie osiągnął najwyższy poziom.

Warto jednak wiedzieć, że jedna filiżanka kawy może nie wystarczyć. W zależności od swojej wagi możesz potrzebować od 200 do 400 mg kofeiny lub 2-4 filiżanek kawy, aby poczuć jej wpływ na swoją wydajność i siłę. Metoda parzenia też wpływa na zawartość kofeiny w napoju - na przykład kawa parzona tradycyjnie lub mrożona – cold brew, będą mieć jej więcej, niż espresso. Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz przebiec maraton, to postoje „na stronie” będą z tego powodu znacznie częstsze. Istnieje wiele napojów dla sportowców zawierających kofeinę, jednak jedna lub dwie filiżanki espresso będą znacznie tańszą i łatwiejszą alternatywą, a do tego - pyszną. Dlatego następnym razem przed treningiem pomyśl, że jest to najlepszy moment na wypicie codziennej filiżanki kawy.

Kawa to pyszny i orzeźwiający napój oraz część naszego życia towarzyskiego, ale nie tylko. Wiedząc o działaniu kofeiny i jej interakcji z naszymi hormonami, mięśniami i mózgiem, możemy wykorzystać tę wiedzę na naszą korzyść, a także uniknąć pewnych problemów i zaburzeń. Bądź mądry, zastanów się, kiedy i jak konkretnie spożywać kofeinę, ponieważ wpływa ona na Ciebie na więcej niż jeden sposób.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • Dorota 2021-01-14 10:55:47 37.225.*.*
    Mi kawa nie jest potrzebna do życia, wystarczy mi herbata i lekko gazowana cisowianka. A ekspres do kawy to zbędny dodatek w moim domu, który stałby i się kurzył.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • kawosz 2021-01-11 12:24:59 77.254.*.*
    Czy ktoś potrafi wyjaśnić dlaczego na niektóre osoby kawa działa usypiająco. Nie jest to pytanie prowokujące, ale fakt. Nie jestem w stanie zrozumieć tego zjawiska.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0