Sprzedaż samochodu – przygotuj umowę
Wydaje się, że podpisanie umowy i sfinalizowanie transakcji to ostatni etap sprzedaży, ale już na wstępie warto przygotować sobie odpowiedni formularz umowy. Nie należy jej sporządzać na szybko lub drukować przypadkowego wzoru z Internetu. Takie umowy mogą być nieaktualne pod kątem przepisów prawa, często też nie zawierają właściwych klauzul.
Pamiętaj, że umowa ma zabezpieczać zarówno kupującego, jak i sprzedającego. Odpowiednio skonstruowany dokument uchroni Cię przed takimi nieprzyjemnościami jak zatajenie informacji o poważnych wadach pojazdu czy też spory o zwrot wpłaconej zaliczki.
Nie musisz tworzyć takiej umowy ręcznie. W tym celu skorzystaj z profesjonalnej platformy, stworzonej do generowania umów kupna-sprzedaży pojazdów: https://autoumowa.pl/. Dzięki temu zyskasz pewność, że umowa jest aktualna i zgodna z wymogami prawa.
Jak przeprowadzić skuteczną sprzedaż samochodu? 5 praktycznych wskazówek
Jako sprzedający musisz skłonić potencjalnego klienta do podjęcia decyzji o zakupie Twojego samochodu. Zapewniamy, że jeśli odpowiednio się do tego przygotujesz, wszystko przebiegnie zdecydowanie szybciej. Sprawdź nasze wskazówki, które Ci w tym pomogą:
-
Przygotuj samochód do sprzedaży – najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Twój klient musi widzieć i czuć, że ma do czynienia z zadbanym pojazdem. Na początek dokładnie umyj samochód i odkurz wnętrze. Dla lepszego efektu możesz powierzyć te czynności profesjonalnej firmie detailingowej. Sprawdź, czy samochód jest w pełni sprawny oraz czy ma odpowiedni poziom płynów eksploatacyjnych i właściwe ciśnienie w oponach. Wydaje się, że to tylko detale, ale czasami to właśnie one przeważają szalę na Twoją korzyść.
-
Zbierz potrzebne dokumenty – po sfinalizowaniu transakcji będziesz zobowiązany przekazać nabywcy wszelkie dokumenty, związane z pojazdem. Najlepiej od razu je sobie przygotować. Są to przede wszystkim: dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli została wydana), polisa ubezpieczeniowa OC, książka serwisowa raz aktualne badanie techniczne. Dla potencjalnego klienta istotna jest historia serwisowa pojazdu, ponieważ chce mieć pewność, że kupuje sprawny samochód. Pamiętaj, aby być szczerym w tym temacie. Jeśli wzbudzisz zaufanie klienta, szybciej zdecyduje się on na dokonanie zakupu.
-
Zrób dobre zdjęcia – to absolutna podstawa! Zdjęcia samochodu to pierwsza rzecz, na którą zwracają uwagę kupujący. Szczególnie że rynek motoryzacyjny opiera się dziś głównie na ogłoszeniach internetowych, gdzie wizualna prezentacja jest decydującym czynnikiem. Zdjęcia samochodu wykonaj w dobrze oświetlonym miejscu, najlepiej w świetle dziennym. Zadbaj również o atrakcyjne tło. Ujęcia powinny przedstawiać auto z każdej strony, jak również jego wnętrze. Pokaż szczegóły i detale, takie jak stan opon, felg, deski rozdzielczej itp. Ciekawym pomysłem, który wyróżni Twoje ogłoszenie, jest również nagranie krótkiej wideo-prezentacji.
-
Ustal cenę – to bardzo ważny krok. Za wysoka cena odstraszy potencjalnych klientów, którzy szybko przewiną ogłoszenie lub nawet się na nie nie natkną (bo np. filtrują ogłoszenia po cenie). Na początek sprawdź ceny rynkowe i dowiedz się, ile kosztują podobne modele samochodów z tego samego rocznika i w zbliżonym stanie technicznym oraz wizualnym. Nie powinieneś jednak zaniżać swoich oczekiwań. Musisz po prostu znaleźć balans pomiędzy cenami rynkowymi a swoimi oczekiwaniami. Przygotuj się też na negocjacje. Klienci lubią się „targować”, dlatego warto wykazać się pewną elastycznością i uwzględnić w swojej ofercie margines kwoty, którą możesz opuścić.
-
Dodaj ogłoszenie na portalach sprzedażowych – kolejnym ważnym krokiem jest przygotowanie atrakcyjnego ogłoszenia. Aby przykuć uwagę potencjalnego klienta liczy się wszystko: począwszy od informacji, przez formę ich przedstawienia, a na formatowaniu tekstu skończywszy. Ogłoszenie powinno być rzeczowe i czytelne. Używaj akapitów i list punktowanych, a najważniejsze informacje wytłuść. Dzięki temu odbiorca od razu je zauważy. Opisz dokładnie historię pojazdu, podkreślając pozytywne aspekty (np. pierwszy właściciel, pojazd bezwypadkowy, regularnie serwisowany, wymiana oleju w niedawnym czasie itp.). Ogłoszenie najlepiej zamieścić w lokalnych serwisach ogłoszeniowych, a także w mediach społecznościowych i w serwisach typowo motoryzacyjnych. Zdecydowany klient jest w stanie pokonać nawet dużą odległość, aby kupić wymarzone auto.
Kiedy sprzedajesz samochód – znaczenie ma nie tylko jego stan techniczny i wizualny, ale również sposób przedstawienia i konstrukcja ogłoszenia. Bardzo ważne jest rzetelne podejście do formalności, czyli dbałość o niezbędne dokumenty, które przekażesz nowemu właścicielowi. Na początek powinieneś jednak przygotować odpowiednią umowę kupna-sprzedaży, aby mieć ją w zanadrzu, kiedy trafi Ci się zdecydowany klient. Dzięki temu szybko sfinalizujesz transakcję, a przede wszystkim zabezpieczysz swoje interesy jako sprzedającego.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz