Dziś jest: 30.04.2024
Imieniny: Donaty, Mariana, Tamary
Data dodania: 2023-02-28 09:52

Monika Smolik

Jak będzie przebiegała północna obwodnica Olsztyna? Prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity zabrali głos w sprawie

Jak będzie przebiegała północna obwodnica Olsztyna? Prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity zabrali głos w sprawie
Urzędnicy GDDKiA do dalszych prac projektantów wskazali trzy możliwe warianty przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olszynie wskazali 3 możliwe warianty przebiegu północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit. Podczas kolejnego etapu prac, czyli przy Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostanie wybrany wariant preferowany. Głos w sprawie zabrali także prezydent Olsztyna i wójt gminy Dywity.

reklama

Zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI) ocenił zaprezentowane przez projektantów wyniki Studium korytarzowego (SK) pod względem poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Przy ocenie uwzględniono także uwarunkowania wynikające z zadań zarządców dróg objętych inwestycją. Decyzją ZOPI do dalszych analiz na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wskazano warianty O1, O2 oraz O4 w korytarzu zachodnim.

Zgodnie z wykonaną przez zespół projektowy analizą wielokryterialną, najkorzystniejsze kombinacje wariantów obwodnic Olsztyna z obwodnicą Dywit to:

  • wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w Las Miejski),

  • wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,

  • wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.

Fot. GDDKiA Olsztyn

- Wariant 06 obwodnicy Olsztyna, przebiegający w korytarzu wschodnim, który z wariantem D4 obejścia Dywit po stronie zachodniej stanowi obwodnicę Olsztyna w ciągu DK51, przebiega prawie w połowie (ok.7 km z 16 km obwodnicy) po terenie administracyjnym Olsztyna. Z uwagi na to, że Olsztyn jest miastem na prawach powiatu, finansowanie 7 km odcinka obwodnicy w wariancie O6 należy do prezydenta Olsztyna. W Studium korytarzowym przeanalizowano również wariantowe połączenie obwodnicy Olsztyna z istniejącą DK51 o długości od 3,7 km do 6,3 km, w zależności od wariantu przebiegu obwodnicy Olsztyna w ciągu DK51 (oznaczone jako D1 i D3). Powyższe połączenie stanowi drogę gminną, której projektowanie i budowa jest zadaniem wójta gminy Dywity – informuje Karol Głębocki ze stanowiska ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Olsztynie.

14 lutego w siedzibie olsztyńskiego oddziału GDDKiA odbyło się spotkanie w tej sprawie. Prezydent Piotr Grzymowicz oraz wójt gminy Dywity Daniel Zadworny poinformowali, że że nie dysponują środkami na sfinansowanie wspomnianych odcinków dróg. Dodatkowo włodarz stolicy Warmii i Mazur w piśmie z 24 lutego nie zadeklarował gotowości finansowania wariantu O6. Jednoczenie wskazał, że wariant ten jest sprzeczny z interesem miasta. W związku z tym, według drogowców, dalsza analiza przebiegu obwodnicy Olsztyna w wariancie wschodnim O6+D4 jest nieracjonalna.

ZOPI przyjął do dalszych analiz warianty O1, O2 i O4 w korytarzu zachodnim. Warianty przyjęto z następującymi uwagami:

  • w ramach STEŚ należy opracować analizy i prognozy ruchu dla wariantów wybranych do dalszych prac projektowych,

  • należy skorygować przebieg wariantu O4 w celu ominięcia terenów znajdujących się w granicach administracyjnych Olsztyna.

Początek obwodnicy we wszystkich wariantach należy zlokalizować na DK51 na końcu obwodnicy Spręcowa (w km 76, 91). Obwodnica we wszystkich wariantach powinna kończyć się w rejonie istniejącego ronda na południowej obwodnicy Olsztyna w ciągu DK16, w rejonie miejscowości Kudypy.

Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ została ujęta w protokole z posiedzenia.

Harmonogram dalszych prac

Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpoczyna kolejny etap prac, tj. wykonanie STEŚ. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał SK, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Prace obejmą wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant.

W II połowie 2024 roku urzędnicy z GDDKiA planują złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie. Po uzyskaniu DŚU przystąpią do wykonania Koncepcji programowej (KP) dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. KP będzie podstawą ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy.

W II połowie 2027 r. planuje się przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.

Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia ubiegłego roku kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie przetargu jest budowa obwodnicy Gąsek, a do 2030 r. powstaną obwodnice Pisza i Szczytna (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).

Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta, dla której w listopadzie 2022 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania GDDKiA podzieli się z gminą Dobre Miasto.

Czytaj również:

Który wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit zwycięży? Zespół projektowy wydał rekomendację [MAPY]

Galeria

Komentarze (57)

Dodaj swój komentarz

  • doc 2023-03-03 22:08:44 79.191.*.*
    Na Sybiraków doły że jadąc z przyczepką trzeba się modlić by się nie odczepiła. Podobnie cała droga do Dywit . Korek do Dywit o 15 do 17 ,że wszystko stoi . Co robi miasto ? Będzie poszerzać ulice Warszawską , gdzie do Warszawy z miasta jest wyjazd na obwodnicę z każdej dzielnicy oprócz Zatorza i z Zatorza dalej wyjazdu nikt nawet nie planuje ,a na dodatek chcą zamknąć wiadukt powstańców węgierskich. Co za ch.... myślenie .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • dodo 2023-03-02 10:03:14 54.38.*.*
    To wygląda na osobistą zemstę Grzymowicza na Zatorzu, za nikłe poparcie w wyborach. Inwestuje w infrastrukturę wszędzie - Nowobałtycka, Jaroty, tramwaje. A Zatorze... Obwodnica mogła coś zmienić, ale w tej postaci nie zmieni nic.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • tomcio_paluch 2023-03-01 22:26:31 94.254.*.*
    Wybrany zachodni wariant obwodnicy, dla Dywit, a szczególnie dla Jonkowa będzie bardzo korzystny. Kierunek podróży jest południowy, w stronę Warszawy i Gdańska, a nie na wschód. Wartość działek w Gutkowie, Mątkach, Brąswałdzie i okolicach znacząco wzrośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 2
  • Dramaat 2023-03-01 17:29:31 195.191.*.*
    Grzy mowicz swoimi pseudo inwestycjami zadłuża miasto, ale oczywiscie wszystko to wina PIS i Pu tina! Mediacja na dopłatę do tramwajów została zakończona, efekt? Trzeba dopłacić... 50 mln zł!!! Ciekawę co będzie jak UE nie dopłaci do mediacji! Zostało 6 miesięcy do końca robót tramwajowych, powtórze 6 miesięcy, a Ci nieudacznicy nie wyszli jeszcze z odcinka Wilczyńskiego/Krasickiego, przez to całe Pieczewo jest ciągle zakorkowane, samochody cały czas pędzą po osiedlowych uliczkach! Nie zapominajmy również o mediacji ... w sprawie budowy Hali Urania, tam zapewne też pójdzie kilkadziesiąt mln złotych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • Jk 2023-03-01 13:07:30 178.42.*.*
    Pieniądze pójdą na obwodnicę Dobrego Miasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Www 2023-03-01 08:21:56 46.205.*.*
    Czyli zachód Olsztyna będzie miał pseudo obwodnicę na odcinku Kudypy -Sprecowo, będzie miał ul. Nowo bałtycka. Zaś wschód Olsztyna będzie miał zamknięty wiadukt na Limanowskiego. Noooo sprawiedliwie!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Tr 2023-03-01 06:38:37 31.60.*.*
    I znowu wygra przetargi BUDIMEX? I znowu będą gurko i kolejka gurska jak na 3 kilometrowym odcinku Wirwajdy koło Ostródy Oni chyba jeszcze nie wiedzą co to niwelacja terenu? A o stanie obwodnicy to nie będę wspominał bo mi kartofle w piwnicy gniją.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • doc 2023-02-28 22:12:51 79.191.*.*
    ze Spręcowa do Ratusza jest 10,8 km a ze Spręcowa do Kudyp jest 17 km plus 9 km z Kudyp do Ratusza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Młoda11 2023-02-28 22:10:39 5.173.*.*
    Wariant wschodni GDDKiA dzisiaj już odrzuciła. Dywity nie będą miały obwodnicy. Szczegóły na GW Olsztyn.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • doc 2023-02-28 21:33:55 79.191.*.*
    Wariant zachodni nie ułatwi w najmniejszym stopniu dojazdu do Olsztyna. Korki jak były tak dalej będą bo ci co jechać będą do Olsztyna wybiorą drogę najkrótszą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • Zwrot akcji 2023-02-28 20:36:51 93.105.*.*
    Podobno miasto właśnie zaoszczędziło miliony złotych likwidując ulgowe przejazdy rodzinom wielodzietnym i jednak zdecyduje się dopłacić do wariantu wschodniego. Fakt sprawdzony.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 5
  • Mk 2023-02-28 19:22:08 46.205.*.*
    Nie bójcie żaby. Ktoś ma plan. Slalom przez wiadukt na zapupiu na Tracku i rondo na Malewskiej w zupełności wystarczą jako wschodnie obejście miasta. Nawet jak zamkną wiadukt przy rondzie Bema, wprowadzą się ludzie na Poprzeczną, Cichą, Bydgoską czy co tam jeszcze zbudują. Miś na miarę możliwości.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Jadę 113 2023-02-28 16:22:22 31.60.*.*
    z warszawskiej 1,5 godziny, jestem na Wyszyńskiego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • Ppp 2023-02-28 14:22:42 81.15.*.*
    Co to za rządowy program budowy 100 obwodnic skoro mają je finansować samorządy? Czy GDDKIA nie powinna najpierw zapytac Gminę Olsztyn i Gminę Dywity o finansowanie tej inwestycji a dopiero potem przystąpić do projektowania? Zlecili za parę milionów zaprojektowanie kilkanastu wariantów korytarzy wiedząc że samorządy nie są w stanie ich sfinasować, skłócili samorządy, zdenerwowali ludzi, wprowadzili zamieszanie, zamiast od samego początku zaprojektować ten wariant który ma zapewniony realne finansowanie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 3
  • dramat 2023-02-28 14:15:30 195.191.*.*
    Grzy mowicz swoimi pseudo inwestycjami zadłuża miasto, ale oczywiscie wszystko to wina PIS i Pu tina! Mediacja na dopłatę do tramwajów została zakończona, efekt? Trzeba dopłacić... 50 mln zł!!! Ciekawę co będzie jak UE nie dopłaci do mediacji! Zostało 6 miesięcy do końca robót tramwajowych, powtórze 6 miesięcy, a Ci nieudacznicy nie wyszli jeszcze z odcinka Wilczyńskiego/Krasickiego, przez to całe Pieczewo jest ciągle zakorkowane, samochody cały czas pędzą po osiedlowych uliczkach! Nie zapominajmy również o mediacji ... w sprawie budowy Hali Urania, tam zapewne też pójdzie kilkadziesiąt mln złotych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • dramat Grzybowiczowski 2023-02-28 14:15:03 195.191.*.*
    Grzymowicz swoimi pseudo inwestycjami zadłuża miasto, ale oczywiscie wszystko to wina PIS i Putina! Mediacja na dopłatę do tramwajów została zakończona, efekt? Trzeba dopłacić... 50 mln zł!!! Ciekawę co będzie jak UE nie dopłaci do mediacji! Zostało 6 miesięcy do końca robót tramwajowych, powtórze 6 miesięcy, a Ci nieudacznicy nie wyszli jeszcze z odcinka Wilczyńskiego/Krasickiego, przez to całe Pieczewo jest ciągle zakorkowane, samochody cały czas pędzą po osiedlowych uliczkach! Nie zapominajmy również o mediacji ... w sprawie budowy Hali Urania, tam zapewne też pójdzie kilkadziesiąt mln złotych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • taka prawda 2023-02-28 14:09:58 195.191.*.*
    Wywłaszczać i budować! Ile trwa uzgadnianie tej północnej obwodnicy??!! 10 lat? Ciemnogród został w czasach komuny i uważa, że obwodnica to coś złego. Zamknięty pierścień wokół Olsztyn usprawni przemieszczanie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 3
  • Benek 2023-02-28 12:21:32 79.191.*.*
    Nie znam się na mapach , możecie wytłumaczyć którędy będzie przebiegała ta obwodnica?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Najgorszy włodarz po 89' 2023-02-28 12:14:02 146.70.*.*
    Tego się można było spodziewać po nieudaczniku. Nabrał kredytów na tramwaje i inne głupoty teraz zdziwienie, że miasto plajtuje. Zamiast zrobić obwodnice O6 D4, z której skorzystaliby częściowo mieszkańcy Zatorza i dojeżdżający od północy do miasta, to będzie jak było - Wojska Polskiego zakitowane, Sybiraków i most przy Bema się rozsypuje, a ten knot jeszcze wydaje zezwolenia na budowę nowych faweli na Poprzecznej dla tysięcy mieszkańców. Ciekawe jak ci ludzie przejadą do centrum? Przejściem pod dworcem? 20 tysi bierze i nie potrafi wyściubić 15% z budżetu miasta na 7 kilometrów jednopasmowej drogi. I tak się kochani rozporządza mieniem publicznym...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 35 6
  • MP 2023-02-28 12:13:27 79.191.*.*
    Na rogatkach Olsztyna zrobić pętle aurobusową,parking i postawić szlaban .Samochody z Dywit i okolic samochody na parking i przesiadka w autobysy.Koniec trucia Olsztyna i niszczenia dróg przez NOLi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 21

www.autoczescionline24.pl