Czy tramwaje są potrzebne olsztynianom? Przedstawiamy opinie

Czy tramwaje są potrzebne olsztynianom? Przedstawiamy opinie
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W mediach społecznościowych zadaliśmy naszym czytelnikom pytanie „Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?”. Olsztynianie mają różne opinie na ten temat. Jedni są przeciw, mówiąc, że postawienie na tramwaje, nadwyrężyło miejskie finanse, drudzy uważają, że dzięki nim można o wiele szybciej dojechać np. do centrum.

Opinie na temat tramwajów w Olsztynie są różne, chociaż liczba krytyków i zwolenników jest zbliżona. Osoby, które pozytywnie je oceniają, zwróciły uwagę, że wraz z nimi jest budowana nowoczesna infrastruktura, a z pojazdów korzysta wielu olsztynian, ponieważ szybko mogą dojechać do celu.

– Tramwaje są efektem ubocznym całej infrastruktury budowanej razem z nimi. A to akurat jest dla Olsztyna bardzo potrzebne – napisał jeden z internautów.

– Patrząc po tłumach w nich to chyba jednak komuś potrzebne – dodała inna internautka.

Część użytkowników miała inne zdanie. Główne zarzuty to czas budowy - kilka lat to dla części mieszkańców stanowczo zbyt długo oraz ogromne koszty, przez co miasto musi oszczędzać w innych dziedzinach, m.in. na sporcie.

– Przez tramwaje miasto ugotowane finansowo na lata. 300-400 mln zł na tramwaj jest, za to 500 tys. na remont boiska na Dajtkach jest nieosiągalne. Kompromitacja ratusza – stwierdził pan Tomasz.

– Metropolią na miarę XXI wieku nigdy nie będziemy. Olsztyn nie ma perspektyw,utrzymuje się z lichych podatków i jest miernie zarządzany. Wystarczyło na głównych ciągach komunikacyjnych ,,dorobić" ,,BUS PAS" i do tego autobusy elektryczne jak w Krakowie i obyłoby się bez tego burdelu, jaki czeka nas przez najbliższe trzy lata.

Zadaliśmy pytanie: Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?

– Jak lotnisko w Radomiu – napisała internautka.

– Jak dziura w moście – spuentował inny czytelnik.

Były także głosy, że skoro są tramwaje, to brakuje jeszcze metra.

Zatem dlaczego władze miasta postawiły na tramwaje, a nie np. na autobusy? Zdaniem urzędników chodzi o szybkość dojazdu – tramwaj jadący po torowisku nie jest blokowany przez samochody, natomiast nie wszędzie da się zbudować buspasy.

Przy zwiększającej się bezustannie liczbie samochodów na olsztyńskich ulicach (w Olsztynie jest już zarejestrowanych ponad 100 tysięcy aut!) zakup kolejnych autobusów niewiele pomoże. Budowa buspasów zadziała pozytywnie, ale nie aż w takim stopniu jak tramwaje. Pasów dla autobusów nie da się wybudować wszędzie, więc tam, gdzie autobusy nie mają specjalnych przywilejów, nadal stać będą w korkach. Tramwaj porusza się swoim wydzielonym torowiskiem, ma priorytety w sygnalizacji świetlnej (motorniczy będzie zapalał sobie zielone światło), więc zdecydowanie przyśpieszy podróże komunikacją miejską.

– możemy przeczytać na stronie Tramwaje.olsztyn.eu.

Całkowity koszt realizacji I etapu inwestycji (wraz z modernizacją ulic, budową ul. Obiegowej i buspasów) to 496 mln zł, z czego miasto przeznaczyło na ten cel poniżej 100 mln zł. Łącznie położono 10,5 km torowiska.

Budowa sieci tramwajowej zakończyła się na przełomie października i listopada 2015 roku. 19 grudnia uruchomiono linię nr 1 (Kanta-Wysoka Brama), 27 grudnia linię nr 2 (Kanta-dworzec PKP), natomiast 31 grudnia linię nr 3 (Dworzec PKP-Uniwersytet-Prawocheńskiego).

Linia nr 1 ma długość 6,8 km, linia nr 2 - 7,4 km, natomiast linia nr 3 - 5,4 km.

Obecnie trwa II etap tej inwestycji, czyli budowa torowiska tramwajowego z Pieczewo do Wysokiej Bramy/dworca PKP (ok. 5,9 km długości), co pozwoli utworzyć dwie dodatkowe linie. Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku, a całość ma kosztować ok. 400 mln zł, z czego ok. 80 proc. finansowania pochodzi z Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, że w 2020 roku miasto przeznaczyło 104 mln zł na realizację przewozów autobusowych i tramwajowych.

Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?

Opublikowany przez olsztyn.com.pl Wtorek, 21 września 2021

Komentarze (104)

Dodaj swój komentarz

  • Bolo 2021-10-08 08:53:33 31.60.*.*
    Sama sobie przeczysz bo napisałaś samochodów wciąż przybywa.a ulice nie z gumy i korki będą rosły z tramwajami czy bez,a może wart skorzystać z tramwaju bo masz blisko zamiast czekać pół godziny dawno była byś w domu.Ps samochodów w Oln jest około 200 tyś....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • IKA 2021-09-28 12:35:00 79.191.*.*
    Na początku bardzo się cieszyłam, a teraz mam mieszane uczucia. Tramwaje zabierają nam - kierowcom pasy ruchu - przykładem może być Aleja Piłsudskiego - w oba kierunki były po 2 pasy ruchu i zostały zredukowane do jednego - w godzinach szczytu nie da się tam jeździć. Olsztyn się korkuje jakby to była metropolia - pracuję w okolicy i na ul. Dąbrowszczaków stoję ok. pół godziny, żeby wjechać na Aleję Piłsudskiego i to przy dużej życzliwości kierowców z mojej lewej strony. Szanujmy się na wzajem i dbajmy o siebie , a nie tylko o jedną grupę olsztyniaków ... ścieżki rowerowe dla rowerzystów... hulajnogi, tramwaje dla niezmotoryzowanych ... a zarejestrowanych aut w Olsztynie wciąż przybywa i jest ich już ponad 100 tys. Reasumując - nie chcę już kolejnych linii tramwajowych. Olsztynianka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Kocham Olsztyn 2021-09-27 20:15:47 46.186.*.*
    Jestem za Olsztynem. Olsztyn kocham i tramwaje mi w niczym nie przeszkadzają a jeżdżę samochodem bo transport towarowy i przejeżdżam przez tory tramwajowe kilka razy dziennie i w niczym mi nigdy nie przeszkadzały. Jak komuś tory, tramwaje przeszkadzają to pewnie wiele innych rzeczy też przeszkadza bo to takie cechy osobowości. Kocham Olsztyn bo to piękne wspaniałe miasto i nie jestem żadnym urzędnikiem Ratusza !!! Pozdrawiam wszystkich olsztynian bez względu na opinie. Olsztyn jest dla wszystkich mieszkańców i Olsztyn jest piękny , kochany jedyny ... wspaniałe miasto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • Hac 2021-09-27 16:39:53 37.30.*.*
    "Zdaniem urzędników chodzi o szybkość dojazdu – tramwaj jadący po torowisku nie jest blokowany przez samochody, natomiast nie wszędzie da się zbudować buspasy."... 😃 Czyli da się zrobić torowisko na półtora buspasa, z infrastrukturą elektryczną, setkami słupów i szynami, a wylać asfaltu się nie da? 😃 Do tego Olsztyn zapomina, że pracuje w nim dodatkowa ilość ludzi spoza miasta, które tu dojeżdżają, często własnym transportem, bo inny nie istnieje w stopniu dostatecznym i nie mogą korzystać z komunikacji, bo brak miejsc parkingowych, a koszt parkowania pochłania spora część zarobku. Koszt ośmiogodzinnego zaparkowania w strefie Zielonej to 14,20 zł, a przecież trzeba jeszcze to tej strefy po pracy dojechać komunikacją miejską, która też tania nie jest, zwłaszcza, że trzeba się niemal zawsze choć raz przesiadać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Kryst. 2021-09-27 09:22:49 88.156.*.*
    Co tam opinie mieszkańców? Grunt, że Tramwajarz w małym, rozkopanym mieście będzie miał swoje "zabawki". Teraz pora na metro. Nieprawdaż??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • Niestety olsztyniak 2021-09-26 18:40:39 37.30.*.*
    A czy Ziemia jest płaska ? Wiadomo że patologia ratuszowa ma rozkaz korzystać z tranwajozlomu to rozkaz z góry .być NO to wstyd totalny .nowe naklejki NO - Nienawidzę Olsztyna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 5
  • nie każdy ma samochód. 2021-09-26 13:45:36 79.191.*.*
    tak. ale nie na Kanta i Witosa, bo tam mieszka garstka ludzi. prezydent źle poprowadził linie tramwajowe, na ostatnie zadupie gdzie nikt nie wysiada, i stąd czasami tramwaje wożą powietrze. czasami, bo w szczycie one są zapchane bardziej od autobusów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 5
  • Ya 2021-09-26 12:52:45 195.191.*.*
    ...ale o tym, że zakorkowali przy tym centrum/Śródmieście to już nikt nie napisał. Są, do cholery, firmy w tej strefie które żyją z jeżdżenia. Z Dąbrowszczaków się wyjeżdża nawet 30 minut.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • OLSZTYN ODBYT WARMII 2021-09-26 09:28:12 5.184.*.*
    Beton won. Smród ruskiej onucy czuć z ratusza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • Janusz Platfusiewicz 2021-09-26 08:39:48 5.184.*.*
    Niech w dupę se arbuz i reszta matołków wsadzi te trambusy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7