Dziś jest: 19.04.2024
Imieniny: Adolfa, Leona, Tymona
Data dodania: 2021-09-24 08:33

Cezary Kapłon

Czy tramwaje są potrzebne olsztynianom? Przedstawiamy opinie

Czy tramwaje są potrzebne olsztynianom? Przedstawiamy opinie
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W mediach społecznościowych zadaliśmy naszym czytelnikom pytanie „Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?”. Olsztynianie mają różne opinie na ten temat. Jedni są przeciw, mówiąc, że postawienie na tramwaje, nadwyrężyło miejskie finanse, drudzy uważają, że dzięki nim można o wiele szybciej dojechać np. do centrum.

reklama

Opinie na temat tramwajów w Olsztynie są różne, chociaż liczba krytyków i zwolenników jest zbliżona. Osoby, które pozytywnie je oceniają, zwróciły uwagę, że wraz z nimi jest budowana nowoczesna infrastruktura, a z pojazdów korzysta wielu olsztynian, ponieważ szybko mogą dojechać do celu.

– Tramwaje są efektem ubocznym całej infrastruktury budowanej razem z nimi. A to akurat jest dla Olsztyna bardzo potrzebne – napisał jeden z internautów.

– Patrząc po tłumach w nich to chyba jednak komuś potrzebne – dodała inna internautka.

Część użytkowników miała inne zdanie. Główne zarzuty to czas budowy - kilka lat to dla części mieszkańców stanowczo zbyt długo oraz ogromne koszty, przez co miasto musi oszczędzać w innych dziedzinach, m.in. na sporcie.

– Przez tramwaje miasto ugotowane finansowo na lata. 300-400 mln zł na tramwaj jest, za to 500 tys. na remont boiska na Dajtkach jest nieosiągalne. Kompromitacja ratusza – stwierdził pan Tomasz.

– Metropolią na miarę XXI wieku nigdy nie będziemy. Olsztyn nie ma perspektyw,utrzymuje się z lichych podatków i jest miernie zarządzany. Wystarczyło na głównych ciągach komunikacyjnych ,,dorobić" ,,BUS PAS" i do tego autobusy elektryczne jak w Krakowie i obyłoby się bez tego burdelu, jaki czeka nas przez najbliższe trzy lata.

Zadaliśmy pytanie: Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?

– Jak lotnisko w Radomiu – napisała internautka.

– Jak dziura w moście – spuentował inny czytelnik.

Były także głosy, że skoro są tramwaje, to brakuje jeszcze metra.

Zatem dlaczego władze miasta postawiły na tramwaje, a nie np. na autobusy? Zdaniem urzędników chodzi o szybkość dojazdu – tramwaj jadący po torowisku nie jest blokowany przez samochody, natomiast nie wszędzie da się zbudować buspasy.

Przy zwiększającej się bezustannie liczbie samochodów na olsztyńskich ulicach (w Olsztynie jest już zarejestrowanych ponad 100 tysięcy aut!) zakup kolejnych autobusów niewiele pomoże. Budowa buspasów zadziała pozytywnie, ale nie aż w takim stopniu jak tramwaje. Pasów dla autobusów nie da się wybudować wszędzie, więc tam, gdzie autobusy nie mają specjalnych przywilejów, nadal stać będą w korkach. Tramwaj porusza się swoim wydzielonym torowiskiem, ma priorytety w sygnalizacji świetlnej (motorniczy będzie zapalał sobie zielone światło), więc zdecydowanie przyśpieszy podróże komunikacją miejską.

– możemy przeczytać na stronie Tramwaje.olsztyn.eu.

Całkowity koszt realizacji I etapu inwestycji (wraz z modernizacją ulic, budową ul. Obiegowej i buspasów) to 496 mln zł, z czego miasto przeznaczyło na ten cel poniżej 100 mln zł. Łącznie położono 10,5 km torowiska.

Budowa sieci tramwajowej zakończyła się na przełomie października i listopada 2015 roku. 19 grudnia uruchomiono linię nr 1 (Kanta-Wysoka Brama), 27 grudnia linię nr 2 (Kanta-dworzec PKP), natomiast 31 grudnia linię nr 3 (Dworzec PKP-Uniwersytet-Prawocheńskiego).

Linia nr 1 ma długość 6,8 km, linia nr 2 - 7,4 km, natomiast linia nr 3 - 5,4 km.

Obecnie trwa II etap tej inwestycji, czyli budowa torowiska tramwajowego z Pieczewo do Wysokiej Bramy/dworca PKP (ok. 5,9 km długości), co pozwoli utworzyć dwie dodatkowe linie. Prace mają zakończyć się jesienią 2023 roku, a całość ma kosztować ok. 400 mln zł, z czego ok. 80 proc. finansowania pochodzi z Unii Europejskiej.

Przypomnijmy, że w 2020 roku miasto przeznaczyło 104 mln zł na realizację przewozów autobusowych i tramwajowych.

Czy tramwaje w Olsztynie są potrzebne?

Opublikowany przez olsztyn.com.pl Wtorek, 21 września 2021

Komentarze (101)

Dodaj swój komentarz

  • nikt ważny 2021-09-24 09:37:25 83.20.*.*
    Problemem Olsztyna jest dziwne zaniechanie sporządzenia planów miejscowych całego miasta (ew. całej Gminy). Dziś często tracą na aktualności plany dróg miejskich, które uchwalano w czasach PRL-u. dlatego mamy chaos komunikacyjny. Linie tramwajową prowadzi się tam, gdzie "Komuś" to pasuje, a niekoniecznie tego oczekują mieszkańcy. Dlaczego nie poprowadzono linii tramwajowej przez cała ul. Dworcową? Choćby od Sikorskiego przez Pstrowskiego. Dlaczego usilnie wpycha się tramwaje na Piłsudskiego by dalej skręcała w Kościuszki, w stronę dworca? Tanim kosztem można było poprowadzić linię z Pieczewa, przez Wyszyńskiego i Leonharda budując przedłużenie torowiska na Towarowej i trasa do Dworca byłaby gotowa. W kwestii olsztyńskich buspasów to można powiedzieć jedno: pomyłka. Dowodem tego jest np. buspas na Sikorskiego. Częstym widokiem są autobusy, które zjeżdżają z buspasa na zwykły pas ruchu (na wysokości auchan), ponieważ buspas jest zablokowany przez auta, które czekają na zielone światło by mogły wjechać na teren parkingu przez centrum handlowym. Koszty utrzymania linii tramwajowej będą niestety kilkakrotnie wyższe niż komunikacji autobusowej. Wystarczy wziąć pod uwagę ceny energii elektrycznej. Niestety Gospodarz miasta odejdzie, bo skończy mu się ostatnia kadencja, a my zostaniemy z kosztami. Czy nas było faktycznie stać na utrzymanie tych tramwajów? Czy zyski rekompensują wysokie koszty utrzymania?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 3
  • taka to wasza ekologia 2021-09-24 09:26:41 5.149.*.*
    50 aut czeka pali paliwo bo ECO TRAMWAJ jedzie cha cha cha... taka to wasza ekologia :):):)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 10
  • Dezinformacja ! 2021-09-24 09:23:19 5.149.*.*
    Ludzie - ..wszędzie piszą "Dofinasowania z EU" - czy naprawdę sądzicie że to dobra ciotka w Brukseli coś nam daje za darmo? :) Dajemy 25% żeby dostać powrotem około 17% To za nasze podatki w całości wszystko ! Trzeba być idiotą żeby myśleć ze ktoś daje coś tam żeby tu nam było lepiej :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 8
  • Wielki MORDOWNIK śmieci 2021-09-24 09:22:10 185.244.*.*
    Tramwaje są tak potrzebne jak Arbuz a że znam adres to niedługo nie będzie ani jednego ani drugiego...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 6
  • beku 2021-09-24 09:10:48 188.47.*.*
    Ci co z nich korzystają są bardzo zadowoleni. Zawsze będą przeciwnicy jak i zwolennicy. Ulic nie da się poszerzać, nie ma też możliwości przebudowania np. Sikorskiego w trybie bezkolizyjnym a mieszkań na Jarotach i Pieczewie przybywa. Brakuje tylko parkingów przy niektórych przystankach
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 9
  • Realista 2021-09-24 09:10:45 77.115.*.*
    Olsztyn to nie metropolia żadna . Można przejeść te miasto w max 40 min . Chyba że chodzi o ekologię , ale też przez tramwaje są zakorkowane ulice a samochody w zakorkowanym mieście są większą szkodą dla ekologii stojąc w korku . Moim zdaniem te ogromnie pieniądze lepiej było spożytkować na poprawę stanu dróg i chodników
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 10
  • aza 2021-09-24 09:01:09 83.24.*.*
    Dla tych co z nich korzystają - są potrzebne. Dla tych co jeżdżą swoimi autami - nie są! Ja korzystam. Miasto z tramwajem ma duszę!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 14
  • ***** *** i tramwaje! 2021-09-24 08:37:20 83.15.*.*
    Są tak potrzebne jak PiS Polsce czyli jak dziura w moście!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 12

www.autoczescionline24.pl