Co z tym dworcem? Piotr Grzymowicz apeluje o dialog, a społecznicy krytykują prezydenta

Co z tym dworcem? Piotr Grzymowicz apeluje o dialog, a społecznicy krytykują prezydenta
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Włodarz miasta zaprosił przedstawicieli PKP SA i Retail Providera na spotkanie, gdzie obradowano wraz z zespołem architektonicznym na temat kształtu przyszłego dworca. Na razie jest jednak daleko do porozumienia. Z zamieszania postanowili skorzystać społecznicy z FRO, którzy wbili przysłowiową szpilę prezydentowi.

Od lat powtarzam, że projekt „naszego” obiektu dworcowego nie tylko musi spełniać wymogi miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ale też odpowiadać ambicjom olsztynian, czyli być oryginalny, funkcjonalny, miastotwórczy oraz integrujący wszystkie formy komunikacji pasażerskiej – przyznał Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

We wtorek (11 sierpnia) Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna spotkała się z przedstawicielami kolei i właścicielem dworca autobusowego.

Próbowaliśmy znaleźć to, w jaki sposób oba przedstawione projekty realizują założony przez nas scenariusz. Zwracaliśmy uwagę na takie podstawowe funkcje, jak obsługa, usługi, plac przestrzenny, dominanta i powiązanie z Zatorzem. Trudno byłoby nam zrezygnować z którejś z tych pięciu cech. W takim przypadku dostalibyśmy bowiem rozwiązanie gorsze, niż mamy – przyznał przewodniczący Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, Piotr Gadomski.

Przypomnijmy, że PKP SA forsuje koncepcję dworca jako lokalnej dominanty, o czym pisaliśmy w lipcu (PKP SA: ''Nie chcemy, żeby dworzec był tylko dodatkiem do galerii''), natomiast inwestor chciałby wkomponować budynek PKP w galerię (Dworzec główny. Prezes Retail Provider: ''Oczekujemy od PKP, że będą nas traktować po partnersku'').

Miejscy architekci ocenili obie propozycje.

Wśród plusów projektu PKP architekci wymienili m.in. autonomię bryły dworca, usytuowanie tworzące pierzeję placu miejskiego czy dążenie do odpowiedniej skali obiektu. Dostrzeżone minusy to np. brak kompleksowej obsługi podróżnych, brak kładki na Zatorze, umiejscowienie zaplecza technicznego utrudniającego połączenie w kierunku obiektów PKS.

W przypadku propozycji przedstawionej przez Retail Provider na plus zapisano np. próbę kompleksowego rozwiązania obsługi pasażerskiej oraz kładkę nad torami. Tym, co się nie spodobało architektom i urbanistom był m.in. brak pierzei placu miejskiego albo duża odległość między dworcem PKS a PKP.

Piotr Grzymowicz przyznał, że dwie zainteresowane strony powinny się porozumieć. Zaznaczył jednocześnie, że tylko miasto zrealizowało swoje zobowiązania

Zależy nam na jak najlepiej zagospodarowanej przestrzeni, a jednocześnie obiektach przyjaznych podróżnym z nich korzystającym. Spośród trzech stron, które zaangażowały się w działania zmierzające do powstania regionalnego centrum przesiadkowego, tylko my, jako gmina, zrealizowaliśmy zobowiązania – stwierdził prezydent Olsztyna.

Swoje trzy grosze dorzucili także społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna, którzy jeszcze przed spotkaniem w ratuszu skrytykowali postawę Piotra Grzymowicza i działania miasta związane z dworcem.

Miasto przez lata pozbywało się wszelkich możliwości wywierania presji na PKP i spółkę Retail Provider. Najpierw ratusz przygotował plan zagospodarowania przestrzennego uwzględniający budowę wielkiego centrum handlowego (2013 r.), następnie wymienił plac przed dworcem na stadion przy ul. Sybiraków (2015 r.), a na samym końcu działał przeciwko wpisaniu Olsztyna Głównego do rejestru zabytków (2017-2020 r.).

Teraz Piotr Grzymowicz udaje zatroskanie i organizuje rozmowy z podmiotami, które od dawna ignorowały potrzeby miasta. Tylko kto się na to nabierze? Już lepiej, żeby Prezydent Olsztyna nic nie robił - przynajmniej pozostałby wiarygodny w swojej nieudolności.

– możemy przeczytać na profilu FRO.

Przyszły kształt kompleksu dworcowego Olsztyn Główny jest jednym z najgorętszych tematów ostatnich tygodni. Inwestorzy...

Opublikowany przez Prezydenta Olsztynę Piotr Grzymowicza Wtorek, 11 sierpnia 2020

Komentarze (21)

Dodaj swój komentarz

  • amiałobyctakpienie 2020-09-11 15:26:44 95.160.*.*
    Gdyby Skarb Państwa w chwili prywatyzacji PKS ( mającej na celu "poprawę " efektywności ich działalności) nie dopuścił do sprzedania PKS Olsztyn, firmie Retail Provider która w 70 procentach była spółką deweloperską, nie mającą nic wspólnego z transportem publicznym, to dzisiaj z całą pewnością nowy dworzec pkp/pks już by funkcjonował na ternie miasta. Potwierdzeniem tej moim zdaniem niefortunnej decyzji o sprzedaniu PKS Olsztyn, w/w firmie jest fakt, że po pięciu latach "uzdrowienia przedsiębiorstwa " ( likwidacji w głównej mierze nierentownych i nieopłacalnych linii ) majątek nowo powstałej spółki został sprzedany, poza terenem Dworca Autobusowego. Fakt ten nie zdziwił mię wcale, ponieważ firma Retail Provider potwierdziła tylko swoje zamiary - zakup PKS Olsztyn to nie była potrzeba "naprawy" funkcjonowania transportu pasażerskiego, ale głównie potrzeba "dojścia" do wybudowania galerii, która będzie przynosić z pewnością wymierne korzyści finansowe. Jakie wnioski z tego wynikają: 1. Decyzja o sprzedaniu przez Skarb Państwa przedsiębiorstwa PKS Olsztyn dla firmy Retail Provider ( której "korzenie" sięgały aż na Cypr a później i Seszele) nie związanej chociażby w najmniejszym stopniu, z transportem publicznym, była mówiąc najskromniej nie przemyślana, 2. Skutki tej decyzji odczuwają do dzisiaj mieszkańcy naszego regionu, którzy muszą korzystać z obskurnego i odpychającego swoim wyglądem Dworca PKP/PKS.
    Odpowiedz Oceń: 0 0 Zgłoś treść
  • aasdf 2020-08-15 21:06:33 88.156.*.*
    fro.olsztyn.pl super wizualizacja. wystarczy umyć, unowocześnić i będzie super
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • Młoda 2020-08-13 23:18:11 5.173.*.*
    Do autora artykułu! Wydaję mi się, że autor nadużywa wyrazu WŁODARZ. ,,Włodarz – zarządca odpowiedzialny przed właścicielem majątku ziemskiego za jego stan lub w ograniczonym zakresie osoba odpowiedzialna za stan prac w polu. ... W okresie późniejszym (do XIX) włodarze byli wybierani przez właścicieli dóbr ziemskich z chłopów i odpowiadali za stan prac polowych w folwarkach." Grzymowicz nie jest włodarze. Ma tytuł PREZYDENT.
    Odpowiedz Oceń: 3 2 Zgłoś treść
  • RUM 2020-08-13 15:28:07 82.139.*.*
    Dlaczego w części autobusowej podróżni mają, według projektu właściciela PKS-u, korzystać z usług przewoźników na poziomie minus jeden, czyli pod ziemią jak jakieś szczury? A w tym samym czasie galeria handlowa będzie pięknie wyeksponowana nad powierzchnią? A może zrobimy odwrotnie i cały ten handel wywalimy pod ziemię lub w ogóle wywalić go w cholerę, skoro część dworcowa ma być potraktowana aż tak po macoszemu. Komuś się tam pomyliły cele zabudowy tej nieruchomości... Dworzec powinien mieć góra kilka sklepików, a nie cały pasaż handlowy, który spowoduje, że parking przy takim dworcu będzie wiecznie zajęty przez klientów przyciąganych promocjami galerii. Ten kto to wymyślił, to ma w poważaniu komfort podróżnych i liczy tylko na zysk, bo widać na komunikacji zbiorowej już prawie nie zarabiają...
    Odpowiedz Oceń: 6 1 Zgłoś treść
  • Emeryt 2020-08-13 15:22:21 176.221.*.*
    Wiem, że nie na temat ale gdzieś to musiałem wrzucić. Może ktoś wytłumaczy bo jestem zdezorientowany. Wolno wreszcie czy nie? Może naprawili tę pomyłkę a uszło to mojej uwadze? UCHWAŁA NR XXX/544/12 RADY MIASTA OLSZTYNA z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Olszty Mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi. § 8. Zabrania się mycia i drobnych napraw pojazdów samochodowych poza specjalistycznymi zakładami. § 9. Naprawa pojazdów samochodowych związana z bieżącą eksploatacją na terenie nieruchomości jest dozwolona, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami
    Odpowiedz Oceń: 1 0 Zgłoś treść
  • Belzebub 2020-08-13 06:57:09 94.254.*.*
    Terazniejszy dworzec nalezy umyc w czynie spolecznym i bedzie jak nowy.Kupic sprzataczkom maszyne myjaca do posadzek,a nie z mopami lataja i bedzie sie blyszczal.Zburzyc tylko ten przylegajacy biurowiec widmo i po krzyku.
    Odpowiedz Oceń: 4 4 Zgłoś treść
  • raad 2020-08-12 20:45:13 81.190.*.*
    Skończy się tak, że ani starego dworca nie umyją i nie podremontują, ani nowego nie zbudują. Ale w sumie kogo to obchodzi? Na pewno nie obchodzi to naszych kochanych włodarzy. Wszyscy ci samorządowcy od siedmiu boleści przecież i tak z dworca nie korzystają tylko wszędzie samochodami jeżdżą (na dodatek zawsze coś z kilometrówki skapnie). Pluć im w mordy to mało.
    Odpowiedz Oceń: 11 0 Zgłoś treść
  • Goha 2020-08-12 19:29:15 31.0.*.*
    Gorąco polecam zapoznać się z propozycją FRO dotyczącej renowacji obecnego dworca.
    Odpowiedz Oceń: 8 6 Zgłoś treść
  • Młoda 2020-08-12 18:15:13 5.173.*.*
    Nie przeczę, władza to ciężki kawałek chleba. Tak się jednak dziwnie składa, że zawsze jest dużo więcej chętnych do władzy niż stanowisk do obsadzenia. Przeważają recydywiści – są tacy, którzy już dwa razy byli prezydentami i kilka razy radnymi, choć nikt ich to tego nie zmuszał. Społecznicy nie mylą się w swoich osądach.
    Odpowiedz Oceń: 7 1 Zgłoś treść
  • Leon 2020-08-12 17:22:04 89.228.*.*
    Jak PKP nie pasuje galeria z dworcem to niech biorą te swoje tory ze starymi zdezelowanymi składami i jeżdżą na około Olsztyna. W dzisiejszych czasach do każdego miejsca w Polsce komunikacją samochodową dojedziemy szybciej, wygodniej i taniej. Byłem kiedyś zwolennikiem renowacji dworca, ale niestety, jest on po prostu wykonany w taki sposób że nie da się go zaadaptować do dzisiejszego świata i jego potrzeb, chyba, że pasuje nam prowincjonalność, jednak nie tym jest olsztyński charakter w istocie, a ciekawość i gotowość do zmian jak najbardziej. Dworzec ma być nowoczesny, funkcjonalny, wygodny dla wszystkich mieszkańców, jak i dla tych, których olsztyn będzie gościł, nie zaszkodzi jeśli będą nam trochę zazdrościc.
    Odpowiedz Oceń: 3 15 Zgłoś treść