Dziś jest: 08.08.2025
Imieniny: Cypriana, Dominika
Data dodania: 2025-08-08 13:08

Krzysztof Brągiel

Zamiast linii 129 będzie "S6 bis". Olsztynek i Stawiguda z nowym przewoźnikiem

Zamiast linii 129 będzie
Od lewej: wójt gminy Stawiguda Michał Kontraktowicz i burmistrz Olsztynka, Robert Waraksa
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Zamiast linii 129 obsługiwanej przez olsztyński ZDZiT, będzie linia "S6 bis” z prywatnym operatorem. Włodarze gmin Stawiguda i Olsztynek poinformowali o nowej koncepcji w zakresie komunikacji publicznej, po tym jak nie udało się dojść do porozumienia z prezydentem Olsztyna.

reklama

Wczoraj (7 sierpnia) olsztyński ratusz poinformował, że linia nr 129 kursująca na linii Olsztyn-Stawiguda-Olsztynek od nowego miesiąca kończy swoje istnienie. -  To efekt decyzji podjętej przez obie sąsiednie gminy, które postanowiły nie przedłużać porozumienia z Olsztynem, na mocy którego ta linia mogła funkcjonować – wyjaśniono.

Dziś (8 sierpnia) wójt gminy Stawiguda, Michał Kontraktowicz i burmistrz Olsztynka, Robert Waraksa spotkali się z mediami, aby przedstawić kulisy zakończenia współpracy z władzami Olsztyna i zaprezentować nowy pomysł na realizację transportu publicznego ze stolicą regionu.

Jak tłumaczył Robert Waraksa koszty linii 129 od początku jej funkcjonowania, a więc od roku 2018, były wysokie.

- W 2019 roku koszt po stronie gminy Olsztynek wyniósł prawie 800 tys. zł. W związku z tym w 2020 roku podjęliśmy inicjatywę, aby optymalizować kursy. Zrezygnowaliśmy z dwóch par połączeń w soboty. Jednak koszty w dalszym ciągu były stosunkowo wysokie. W 2022 roku zupełnie zrezygnowaliśmy z połączeń w soboty i z jednego w dni robocze – relacjonował burmistrz Olsztynka.

Michał Kontraktowicz podkreślił, że operatorem linii 129 przez ostatnie lata był olsztyński Zarząd Dróg Zieleni i Transportu. Jednak całe koszty obsługi połączenia ponosiły gminy Stawiguda i Olsztynek. Wydatki w ostatnich miesiącach znacząco urosły ze względu na modernizację drogi wojewódzkiej nr 527, a więc wyjazdu z Olsztyna od alei Warszawskiej. Wobec zamknięcia drogi linia 129 zaczęła kursować objazdem przez Bartąg, dokładając ok. 3 km.

- Koszty w związku z przebudową drogi wzrosły dla gminy Olsztynek o 24 procent. Dlatego zdecydowaliśmy się rozeznać rynek i nie ukrywam, że oferta nas pozytywnie zaskoczyła – powiedział burmistrz Robert Waraksa.

Koszt wozokilometra, którą przedstawił gminom ZDZiT to 12,97 brutto. Oferty innych przewoźników były bardziej atrakcyjne. Do realizacji usługi na nowych zasadach wybrano firmę Inter-Trans, która będzie przewozić pasażerów w cenie 5,38 zł za każdy wozokilometr.

- Zmiana jest bardzo istotna. Mając na uwadze dobro finansów publicznych naszych gmin byliśmy zobowiązani, żeby taką decyzję podjąć – powiedział wójt Michał Kontraktowicz i dodał: - W 2026 roku będziemy starali się o dofinansowanie na tej linii i możliwy koszt wozokilometra może wynosić 2,38 zł brutto.

Linia, która zastąpi 129 będzie nazywał się „S6 bis” i zacznie kursować od 1 września. Nazwa to nawiązanie do funkcjonującej już między Olsztynem a gminą Stawiguda linii S6, która jeździ po podobnej trasie. Różnica polega na tym, że S6 dojeżdża do dworca Olsztyn Główny, a „S6 bis” w Olsztynie będzie zaczynać i kończyć na placu Roosevelta.

- Nie tylko obniżamy koszty, ale podwyższamy jakość usług. Zwiększy się częstotliwość kurowania autobusów. W stosunku do linii nr 129 zwiększymy liczbę kursów o sześć, do trzynastu – zapowiedział Kontraktowicz.

Robert Waraksa dodał, że przed podjęciem decyzji o zakończeniu współpracy ze ZDZiT-em próbowano negocjować nową stawkę wozokilometra w olsztyńskim ratuszu.

- Spotkaliśmy się z prezydentem Robertem Szewczykiem. Przedstawiliśmy, jaką ofertę mamy na stole i oczekiwaliśmy lepszej propozycji, ale nie otrzymaliśmy żadnej – podsumował burmistrz Olsztynka.

Komentarze (7)

Dodaj swój komentarz

  • Rodowity Olsztyniani 2025-08-08 14:53:56 46.112.*.*
    Sądząc po cenie wozokilometra w autobusie zdzit podawany jest burbon pasażerom... Dlaczego taka różnica? Ponieważ w przedsiębiorstwie prywatnym nie ma nie potrzebnych stanowisk generujących koszty!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 8
  • Nie DLa Bonżura 2025-08-08 14:04:39 37.19.*.*
    Stawiguda i Olsztynek to nie problem. Największym problemem jest brak autobusu kursującego z Olsztyna do Gietrzwaldu. Cholerni popapracy chyba przejrzeli nas pisowcow i naszych braci Księży Przenajświętszych iż Święte Drzewo nie istnieje! Walczmy o prawdę i wiarę iż istnieje! Ludzie mają jeździć, modlić się i płacić! Czy ludzie zapomnieli na czym polega Świętość Boża? Na dawaniu pieniędzy przez niewolników pracujących dla cwaniaków niepracujących ale modlących się! Przecież to jest skandal! Zapraszam wszystkich uroczyście w Sobotę na wspólny Różaniec Świętej Miłości Maryi Do Ducha Świętego który ja zapłodnił! Będziemy się modlić ku chwale Wszechmogącego który umieścił punt g - dający orgazm - prostatę w obycie męskim popierając LGBT miłujących się analnie! Jednak musimy ich nazywać Sodomici! Niewolnik ma wiedzieć co wolno niewolnikowi a co nam Pisowcom! My jesteśmy Święci! Geje nasi w sukienkach są lepsi od gejów tęczowych! Tęczowi muszą pracować! Zaś nasi nie! Skandal! Koniecznie autobusy do Gietrzwaldu zgodne z harmonogramem zostawiania Daniny na Tacę czyli Modlitwy Świętej! Ksiądz musi mieć na mef! Mef jest święte! W Dąbrowie Górniczej przez lewacka męską prostytutke wynajęta na Modlitwę Boza w kościele z mef - zepsuła imprezę lewaczka męską i wbiła policja! Zawinęła mef i Wielebnego! Musimy walczyć o mef i modlitwy analne Świętości Duszpasterzy Bożych! Płacić im! 500minimum co niedzielę!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 9
  • mm2 2025-08-08 13:58:53 2a01:11cf:400b:*
    Ciekawe czy ZDZiT wyda zgodę na dla przewoźnika na korzystanie z przystanków. Nie mają obowiązku udzielania takiej zgody.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • krysi 2025-08-08 13:50:56 88.199.*.*
    Byle nie podstawili na tej linii jakichś poniemieckich złomów do których strach będzie wsiadać, jak to mają w zwyczaju lokalni janusze transportu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0